HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
jag e sugen på lite goda råd och tips
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Wed Dec 03, 2003 14:38 pm    Post subject: jag e sugen på lite goda råd och tips Reply with quote

nu är jag då snart äntligen nöjd med min dator.
tänkte berätta lite om min utrustning till att börja med.
har en 19" hansol 920 P
AMD Athlon XP 2200+ med en arctic cooling copper silent TC fläkt
768 ddr i minne
Hårddisk IBM 40gb 7200rpm
Asus Radeon 9600 XT 128mb ddr, AGP 8X
Moderkort Soltek SL-75FRN2-L (tror jag det heter) FSB 333MHz supported, DDR 400, AGP 8X
nätdel vettetusan, en extremt billig 300W iaf

Finns grejjer jag fortfarande vill förbättra (såklart)
kylningen i burken t.ex. är helkass, mitt chassi är nog inte det nyaste som finns och 1 fläkt fram ger väl inte det bästa luftflödet.
Så det jag vill satsa på nu är väl ett nytt chassi med gott om fläktplatser samt en ny nätdel är nog oxo ett måste.
och sen undrar jag om nån kan rekomendera tex minneskylning, hårddisk-kylning, kylare till grafik-kort osv? aktiv fläkt eller passiv fläktlös kylning osv osv, är helkass på sånt här?
kan man tex köpa vilket chassi som helst till vilket moderkort som helst och vad passar bra med vad och vad är növändigt?

seriösa svar så e ni gulliga, vet att det finns många här som är fet-hajja på sånt här

*edit* har börjat intressera mig lite för en sån här låda, http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=826&session=07f623fdc3e43667780d881c17fd8c5c !! kan det vara nåt?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Delreich



Joined: 06 Nov 2002
Posts: 1649
Location: Linköping

PostPosted: Wed Dec 03, 2003 15:45 pm    Post subject: Reply with quote

www.dansdata.com

massvis med trevlig läsning, bl. a. recensioner av chassin, stor jämförelse av kylare och kommentarer om minneskylning (en bit ner, rubrik: Blue Metal).

hårddiskskylning ska väl inte behövas om du har ett hyffsat välventilerat chassi och inte tränger ihop dem alltför mycket.
Chassin och standarder... allt som stödjer ATX (ditt moderkort är ett sånt kort) ska funka.

gällande Xaser III... personligen skulle jag bra mycket hellre ta en Lian Li PC60 (recension av ursprungliga samt lite nyare).
Är väl mest utseendet som avgör där, de lär vara alldeles utmärkta lådor båda två. Xaser kan ha fler fläktar, men väger lite mer.
Dock så lär Xaser låta ganska rejält om du fyller alla fläktplatser, och du lär inte behöva mer än det som finns i PC60n.

du bör kanske fundera på nätdel också... hiper 350W hade fått bra recensioner, och är rätt billigt.
Back to top
View user's profile Send private message
Fenan
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3348
Location: Örebro

PostPosted: Wed Dec 03, 2003 16:08 pm    Post subject: Reply with quote

*jag har inte sagt något Delreich pratar bara strunt*

Last edited by Fenan on Wed Dec 03, 2003 17:35 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Delreich



Joined: 06 Nov 2002
Posts: 1649
Location: Linköping

PostPosted: Wed Dec 03, 2003 16:11 pm    Post subject: Reply with quote

Fenan wrote:
massor av bra prylar till chassit: fläktar, kylning, bra priser

www.gtek.net

med tanke på att han länkat dit tror jag nog han vet det Razz
Back to top
View user's profile Send private message
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Wed Dec 03, 2003 18:22 pm    Post subject: Reply with quote

Mwahaa! Jag lyckades övertala Oberst att köpa ett Antec Plus1080AMG 430W True Power ATX. Samma pris som ett Lian Li, fast man får med ett nätagg med toppkvalle också.

Följer med tre fläktar också, en insug fram vid hårddisk, en på sidan som ger bra kylning för mobo och en utblås bak, samt nätaggets utblås då.

Mer kylning.. En Arctic Cooling VGA Silencer är definitvt inte fel. Både tystare och bättre än originalkylningen. Ger lite extra chassikylning också. Har en själv och den rekommenderas Smile

Det man främst vill bli av med är små högvarviga fläktar, de låter mkt och går lätt sönder. Om standardkylaren på nordbryggan har en sådan bytes den lämpligen ut mot en bra passiv kylare, t.ex. Zalman ZM-47J.

CPU-kylaren du har är klart schysst. Räcker för lite överklockning också om man känner för det, om än inget extremt.
Back to top
View user's profile Send private message
Delreich



Joined: 06 Nov 2002
Posts: 1649
Location: Linköping

PostPosted: Wed Dec 03, 2003 19:11 pm    Post subject: Reply with quote

nå tips på kylare till gf4 ti också? Smile

ett problem med det där chassit är att grafikkortet (åtminstone mitt gf4) kommar hamna jobbigt nära den nedre 3.5-tums-lådan (iaf för mig med mitt chieftec-chassi, samma fast utan frontanslutningar, dammfilter och antec-nätagg). inget stort problem, men ändå...
Back to top
View user's profile Send private message
Fenan
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3348
Location: Örebro

PostPosted: Wed Dec 03, 2003 19:31 pm    Post subject: Reply with quote

frågan är om detta kylsystem passar till mitt geforceFX också.... www.arctic-cooling.com var inte den mäste välskrivna sidan precis.... Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
Linu_z



Joined: 04 Dec 2002
Posts: 299

PostPosted: Wed Dec 03, 2003 20:48 pm    Post subject: Reply with quote

Jag skulle skaffa en riktig vatten kyling och sen pelzier. jag ska skaffa en bild på min burk as praktisk o du släpar med dig den ofta kanske inte lika elajjt som den gtek burken men men!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Delreich



Joined: 06 Nov 2002
Posts: 1649
Location: Linköping

PostPosted: Wed Dec 03, 2003 21:34 pm    Post subject: Reply with quote

uN!C wrote:
Jag skulle skaffa en riktig vatten kyling och sen pelzier. jag ska skaffa en bild på min burk as praktisk o du släpar med dig den ofta kanske inte lika elajjt som den gtek burken men men!

peltier? tokig? känns ju lagom vettigt... massa isolation, extra nätagg...
Back to top
View user's profile Send private message
nothingless



Joined: 03 Dec 2003
Posts: 14

PostPosted: Wed Dec 03, 2003 22:25 pm    Post subject: Reply with quote

Måste bara fråga.. är chassi sjävla saken som allt är inkopplat i? Själva "burken" ? Embarassed
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Delreich



Joined: 06 Nov 2002
Posts: 1649
Location: Linköping

PostPosted: Wed Dec 03, 2003 22:44 pm    Post subject: Reply with quote

Qiurk wrote:
Måste bara fråga.. är chassi sjävla saken som allt är inkopplat i? Själva "burken" ? Embarassed

japp, chassit är lådan som man skruvar fast cd-läsare, moderkort, etc i om man sätter ihop sin dator själv. i princip skulle man kunna bygga en egen låda i valfritt material och fixa lite fästen Smile
Back to top
View user's profile Send private message
nothingless



Joined: 03 Dec 2003
Posts: 14

PostPosted: Wed Dec 03, 2003 22:53 pm    Post subject: Reply with quote

okey.. bra att veta.. =)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Wed Dec 03, 2003 22:57 pm    Post subject: Reply with quote

Fenan wrote:
frågan är om detta kylsystem passar till mitt geforceFX också.... www.arctic-cooling.com var inte den mäste välskrivna sidan precis.... Rolling Eyes


Ruskigt dåligt av dem. NH har en [url?http://www.nordichardware.se/recensioner/kylning/2003/VGASilencer/]recension[/url] av den, men de hänvisar till AC:s sida för kompabilitetslista..

Delreich wrote:
uN!C wrote:
Jag skulle skaffa en riktig vatten kyling och sen pelzier. jag ska skaffa en bild på min burk as praktisk o du släpar med dig den ofta kanske inte lika elajjt som den gtek burken men men!

peltier? tokig? känns ju lagom vettigt... massa isolation, extra nätagg...


Pelt är väl fint? ..om man tycker att man behöver det. Har man ett 430W nätagg är det ju inga probbs med en 60W pelt. Vattenkylning är najs.. men lite för mkt projekt för min del. Visst kan man köpa ett färdigt kit, men hur kul är det? Ska man ha vatten ska det ju vara lite extrema grejer så man har någon glädje av det Smile
Jag är iofs fan av luftkyling. Det går att få både bra och effektiv kylning med luft om man gör rätt.


Qiurk wrote:
Måste bara fråga.. är chassi sjävla saken som allt är inkopplat i? Själva "burken" ? Embarassed


Jepp, det är det. Många som försummar det när de bygger burk, men ett bra chassi är väl investerade pengar. Går ju att byta dator många gånger om utan att byta chassi. ATX som den nuvarande standarden heter har hållit i sig ett tag, och lär göra det ett tag framöver.
Back to top
View user's profile Send private message
nothingless



Joined: 03 Dec 2003
Posts: 14

PostPosted: Wed Dec 03, 2003 22:59 pm    Post subject: Reply with quote

Okey... vad kan ett hysat chassi kosta ?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Wed Dec 03, 2003 23:07 pm    Post subject: Reply with quote

nothingless wrote:
Okey... vad kan ett hysat chassi kosta ?


_marauder wrote:
Mwahaa! Jag lyckades övertala Oberst att köpa ett Antec Plus1080AMG 430W True Power ATX. Samma pris som ett Lian Li, fast man får med ett nätagg med toppkvalle också.


Det är ett riktigt bra chassi. Ett hyfsat chassi är t.ex. Chieftec Dragon för runt 1100 kr.
Back to top
View user's profile Send private message
Delreich



Joined: 06 Nov 2002
Posts: 1649
Location: Linköping

PostPosted: Thu Dec 04, 2003 1:40 am    Post subject: Reply with quote

_marauder wrote:
nothingless wrote:
Okey... vad kan ett hysat chassi kosta ?


_marauder wrote:
Mwahaa! Jag lyckades övertala Oberst att köpa ett Antec Plus1080AMG 430W True Power ATX. Samma pris som ett Lian Li, fast man får med ett nätagg med toppkvalle också.


Det är ett riktigt bra chassi. Ett hyfsat chassi är t.ex. Chieftec Dragon för runt 1100 kr.

antec-chassit där är för övrigt ett chieftec dragon fast med luftfilter, frontanslutningar och antec-nätdel (chieftec som gör chassin åt antec, eller nått sånt) Smile

chieftecs nya verkar vettigt: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CHIBX03SL
plats för fyra 80mm och två 92mm fläktar, istället för fem 80mm...
större fläkt = mer effektivitet till lägre ljudnivå ersätt mer eller lägre med samma så stämmer det iaf Smile


*hoppar tillbaks lite längre*
ska man ha peltier så läre man väl antingen isolera och hålla på eller fixa nån form av temp-styrning för att förhindra at kondensation ställer till det... blir nästan mer "projekt" av det än vattenkylning.

hur hade du det med andra gpu-kylar-rekommendationer till gf4 ti, mara? Smile
Back to top
View user's profile Send private message
miklo!
Senior Admin


Joined: 30 Nov 2002
Posts: 3179
Location: Göteborg/Lerum

PostPosted: Thu Dec 04, 2003 4:21 am    Post subject: Reply with quote

Nej men Oberst! Jag tycker du ska köpa det där chassit som du länkat till! För ett sånt har jag Very Happy

Där får du med miljaader fläktar typ Razz

Men, har du redan beställt så är det väl inget att göra åt. Men jag är nöjd med mitt chassi. Mitt är i silver. Man kan nästan stirra sig blind med att bara kolla på den. Smile

Well well!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Thu Dec 04, 2003 6:25 am    Post subject: Reply with quote

_marauder wrote:

Jepp, det är det. Många som försummar det när de bygger burk, men ett bra chassi är väl investerade pengar. Går ju att byta dator många gånger om utan att byta chassi. ATX som den nuvarande standarden heter har hållit i sig ett tag, och lär göra det ett tag framöver.


jepps, just där jag gjorde mitt stora fel, köpte från början rena rama skitchassit, stirrade mig blind på att lägga de stålar jag avsett till mitt bygge på allt annat än chassi. och det har man fått FETångra nu det kan jag lova. när jag får mitt nya chassi så kommer jag ha ytterligare 2 tomma lådor stående här hemma å skräpa som kommer vara as-svåra att bli av med...men nu känns det skön iaf...tack delreich, fenan, un!c och min egen guru marauder.
jag kommer återkomma till denna topic igen om några veckor så håll ni ögonen öppna Very Happy

SAC | MiX wrote:
Nej men Oberst! Jag tycker du ska köpa det där chassit som du länkat till! För ett sånt har jag Very Happy

Där får du med miljaader fläktar typ Razz

Men, har du redan beställt så är det väl inget att göra åt. Men jag är nöjd med mitt chassi. Mitt är i silver. Man kan nästan stirra sig blind med att bara kolla på den. Smile

Well well!


hade nog blivit för mycket pengar MiX, sen tyckte jag nog faktiskt att antec-lådan va snyggare än TT, och när den allvetande mara säger att antec är bra så får man tro på det Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
nothingless



Joined: 03 Dec 2003
Posts: 14

PostPosted: Thu Dec 04, 2003 11:17 am    Post subject: Reply with quote

Fint chassi nån länka till... men vad kan ett par fläktar kosta ?

edit:

Kollade runt lite i DB... Såg att ca priset låg runt 250... Tips på ett par hyfsade fläktar man kan inhandla ? Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Delreich



Joined: 06 Nov 2002
Posts: 1649
Location: Linköping

PostPosted: Thu Dec 04, 2003 11:37 am    Post subject: Reply with quote

nothingless wrote:
Fint chassi nån länka till... men vad kan ett par fläktar kosta ?

edit:

Kollade runt lite i DB... Såg att ca priset låg runt 250... Tips på ett par hyfsade fläktar man kan inhandla ? Smile

fläktar hos gtek
db hittade du ju själv så... Smile

papst och zalman är de som oftast rekommenderas
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies