HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Frågor kring bredband via satelit

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
musse
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 08 Feb 2003
Posts: 385

PostPosted: Wed Jan 28, 2004 13:12 pm    Post subject: Frågor kring bredband via satelit Reply with quote

Nu är det såhäar att jag bor omkring 1000 meter från att kunna ha Adsl, men som ssagt kan jag inte ha det, så jag undrar om någon vet något bra ställe där man kan beställa bredband via satelit, var innne på viasat häromdan men det skulle bli så förbannat dyrt om man skulle köra med det, men som sagt om någon vet nåt bolag eller så så skriv gärna ett inlägg. Tack på förhand /// Musicha
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Wed Jan 28, 2004 13:46 pm    Post subject: Re: Frågor kring bredband via satelit Reply with quote

Musicha wrote:
Nu är det såhäar att jag bor omkring 1000 meter från att kunna ha Adsl, men som ssagt kan jag inte ha det, så jag undrar om någon vet något bra ställe där man kan beställa bredband via satelit, var innne på viasat häromdan men det skulle bli så förbannat dyrt om man skulle köra med det, men som sagt om någon vet nåt bolag eller så så skriv gärna ett inlägg. Tack på förhand /// Musicha


Viasats Swepnet via Sirius - Den mest kända aktören, kör via sateliten Sirius 3. Dock så sker all uppladdning via vanliga uppringda pstn modem eller isdn.

Swepnet wrote:

Tjänsten bygger på ett samarbete med Sirius Satellite System och använder Sirius-3 satelliten för Internetbaserad trafik. Nu kan de som tröttnat på långa nedladdningstider koppla upp sig på Internet via satellit, vilket är upp till 50 gånger snabbare än ett vanligt modem.

Genom modem eller ISDN kopplar du upp dig mot Internet, men all nedladdning sker via satelliten och skickas till din dator via en parabolantenn.

De snabbare nedladdningstiderna innebär att man behöver tillbringa kortare tid uppkopplad via modem och därmed spar man både tid och pengar.
Exempelvis: En nerladdning som med modem tar en timme går via vårt system på några minuter. Leveranstiden är normalt 2 veckor, men vi förbehåller oss rätten att avvakta leveranser för att kunna ge fullgod support och garantera kvaliteten på uppkopplingen.

Swepet Satellit AB levererar Internettjänster till kunder i Sverige, Danmark, Finland och Norge.

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
musse
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 08 Feb 2003
Posts: 385

PostPosted: Wed Jan 28, 2004 13:51 pm    Post subject: Reply with quote

tack för det, men det blir förbannat dyrt att betala 400 kr imånaden för 512 o sedan betala för hur mycket man är uppkopplad i och med att man lirar cs så blir det ju några timmar om man säger så Wink , skulle vilja hitta några som har fast månads avgift, men det verkar vara väldigt svårt...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Wed Jan 28, 2004 13:56 pm    Post subject: Reply with quote

Musicha wrote:
tack för det, men det blir förbannat dyrt att betala 400 kr imånaden för 512 o sedan betala för hur mycket man är uppkopplad i och med att man lirar cs så blir det ju några timmar om man säger så Wink , skulle vilja hitta några som har fast månads avgift, men det verkar vara väldigt svårt...

Det lär blir svårt.. förutom ett sammarbete mellan Luleå kommun och Luleå Energi för bredband i glesbyggden, så är det enda jag hört talas om i Sverige.

Det är dyrt med sateliter, och tekniken är ännu lite i barnvaggan..

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Lindeman



Joined: 20 Jan 2003
Posts: 769
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Jan 28, 2004 14:02 pm    Post subject: Reply with quote

Desutom lär inte den uppkoplingen vara bra för att lira online, iom att utgående har du max 56k... om du inte köper Telias svindyra ISDN då...

Det finns även dubbelriktad satelit, men det är riktigt dyrt.
Kommer inte ihåg vilka som erbjuder det, men har för mig att det kostade 16000 (sextontusen) i installationsavgift...

Finns det inte möjlighet att få internet via radio eller nåt sånt i ditt område?

/Visc

_________________
Jag stavar alldrig fel.
Back to top
View user's profile Send private message
musse
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 08 Feb 2003
Posts: 385

PostPosted: Wed Jan 28, 2004 14:07 pm    Post subject: Reply with quote

just nu har jag ducom ISDN, Man har 2 linjer så när man är ute på internet så blockar man den ena, 64 kbit är hastigheten, 128 skulle den vart om det inte vore för morsan o farsan, i och med att jag spelar ganska mycket cs så skulle jag ju blocka telefonen hela kvällarna om jag hade 128, men thats life. Förhopnigsvis kommer nog telia göra en utbyggnad till 2005 men det är ju ett tag kvar bara o vänta Smile . Det där med radio har jag inte hört talas om vilka e det som skulle ha såna tjänster? Aja tack för alla svar
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[SSRF]Snudge_B



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1897

PostPosted: Wed Jan 28, 2004 14:09 pm    Post subject: Reply with quote

Vad jag hört, så är satellituppkoppling riktigt dåligt för onlinespel. Räkna med en ping på 300 till 350.
_________________
- You know, like numchuck skills, bowhunting skills, computer hacking skills... Girls only want boyfriends who have great skills.
Back to top
View user's profile Send private message
musse
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 08 Feb 2003
Posts: 385

PostPosted: Wed Jan 28, 2004 14:10 pm    Post subject: Reply with quote

ok får lägga ner det där satelit projektet med en gång med andra ord Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[GTI]Quest
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3997
Location: Piteå för det mesta iaf.

PostPosted: Wed Jan 28, 2004 14:16 pm    Post subject: Reply with quote

magnus wrote:
förutom ett sammarbete mellan Luleå kommun och Luleå Energi för bredband i glesbyggden, så är det enda jag hört talas om i Sverige.



Nästan rätt, Statliga bidrag och IT norrbotten och kommunerna i hela norrbotten som har gjort en rejäl satsning på bredbandsutbyggnad i byarna runt städerna...

Så inte bara luleå... Razz Razz

_________________
Are you about done with your pathetic whining?
Feel free to untwist your panties and have a nice, tall, cold, refreshing glass of shut the fuck up already.

[url=http://bullshit.shacknet.nu:8000/stream.ogg.m3u]
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies