HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
E du pirat?, säljer illegal programvara? tråkigt för dig isåfall!
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 8:24 am    Post subject: E du pirat?, säljer illegal programvara? tråkigt för dig iså Reply with quote

Regeringen vill höja de avgifter som läggs på skrivbar cd- och dvd-media för att kompensera för bortfallet på grund av privatkopieringen. Höjningarna kommer att bli ordentligt kännbara.

Varje år betalar vi svenskar genom så kallade kassettavgifter i runda slängar 100 miljoner kronor till upphovsmän av musik och film. Detta gör vi för att kompensera för så kallad privat kopiering - vilket inte är detsamma som piratkopiering på internet.

Köper du en vanlig vhs-kassett på 180 minuter, betalar du i dag 4.50 kronor i kassettavgift. Till våren 2004 kommer motsvarande avgift ligga på 40 kronor för skrivbar dvd-skiva.

Förslaget kommer från den nya upphovsrättslagen, där en av de saker man tar upp är hur skatter på media ska beräknas. Bakom den nya upphovsrättslagen finns ett EU-direktiv.
- Alla länder har full frihet att göra som de vill med avgifterna - det är alltså upp till varje EU-land att bestämma avgifterna, säger Bo Rydin, VD för föreningen Inspelningsmediainstitutet.

I dag ligger i princip alla EU-länder på samma stadium som Sverige och det har inte tagits några definitiva beslut.
- Men såvitt jag vet är den svenska dvd-avgiften europarekord, säger Bo Rydin.

Men varför avgiftshöjningen alls är på förslag är svårare att förstå, eftersom den är till för att kompensera för privat kopiering, det vill säga den du gör för eget bruk. När den nya upphovsrättslagen har trätt i kraft kommer all form av nedladdning av upphovsrättsligt skyddat material bli olaglig och vad är då anledningen till höjningen av skatten?

Det känns som att det egentligen handlar om en kompensation för piratkopieringen i dag och inte privat kopiering?
- Ja, det är svårt att säga något generellt. I det här fallet med kassettavgifter är man mycket kortfattad i texterna. Sannolikt har de utgått från vad som kan bedömas vara rimliga avgifter, men man har inte räknat ut konsekvenserna, säger Bo Rydin.

Fotnot:
Skattesatsen kommer att omfatta alla former av inspelningsmedia som kassetter, cd-r, dvd-r, hårddiskar och minneskort som används i mediasammanhang som exempelvis Ipod. Även konsumentprodukter med inbyggd hårddisk som nyare satellitmottagare kommer beläggas med avgifter. I dag räknar man med ungefär 10 kronor per gigabyte inklusive moms, vilket kan betyda flera hundra kronor i avgifter. Dock nämns såvitt Studio känner till inget om hårddiskar till datorer.
Back to top
View user's profile Send private message
Sorcerer



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 1446
Location: Angered

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 8:44 am    Post subject: Re: E du pirat?, säljer illegal programvara? tråkigt för dig Reply with quote

[gobbe]ErnsT-HummeR wrote:
Till våren 2004 kommer motsvarande avgift ligga på 40 kronor för skrivbar dvd-skiva.


40 kr per EN skiva? E dom helt *"#(/ dumma i huvet? Nu börjar fan folk gå för långt för att stoppa piratkopieringen Rolling Eyes jag hoppas verkligen det är ett missförstånd, en cd-rw/r skiva kan för fan inte kosta 50 kr? Det e ju helt sjukt...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger
[DaMn]



Joined: 20 Apr 2003
Posts: 526
Location: Söderköping

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 8:55 am    Post subject: Reply with quote

rätt tycker jag....
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[KACFM]Simone



Joined: 26 May 2003
Posts: 670
Location: I exil :(

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 8:59 am    Post subject: Re: E du pirat?, säljer illegal programvara? tråkigt för dig Reply with quote

&Sorcerer wrote:
[gobbe]ErnsT-HummeR wrote:
Till våren 2004 kommer motsvarande avgift ligga på 40 kronor för skrivbar dvd-skiva.


40 kr per EN skiva? E dom helt *"#(/ dumma i huvet? Nu börjar fan folk gå för långt för att stoppa piratkopieringen Rolling Eyes jag hoppas verkligen det är ett missförstånd, en cd-rw/r skiva kan för fan inte kosta 50 kr? Det e ju helt sjukt...


Det står ca 10 kr/gigabyte... det betyder att en cd-skiva kanske kommer ligga på dubbla priset mot idag.
Avgiften är i stort sett ett led mot att bekämpa piratkopiering. Det är intressant att de höjer kasettavgiften, vilket betyder att de egentligen erkänner att lagen är tandlös. Varför inte höja skatten på socker, vatten och kol, så kanske de kommer tillrätta med annan hembränning oxå? Very Happy


Last edited by [KACFM]Simone on Tue Oct 07, 2003 9:00 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 9:00 am    Post subject: Reply with quote

tråkigt dock om man skall behöva skatta för HD's...
100 GB = 1000 KR... ganska heavy amount!
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 9:43 am    Post subject: Reply with quote

[gobbe]ErnsT-HummeR wrote:
tråkigt dock om man skall behöva skatta för HD's...
100 GB = 1000 KR... ganska heavy amount!


[gobbe]ErnsT-HummeR wrote:

Dock nämns såvitt Studio känner till inget om hårddiskar till datorer.


Jag tolkade det som att man pratade om exempelvis en bilstereo som lagrar mp3:or på en hårddisk, eller en video som kör med hårddisk istället för VHS. Isåfall behövs inga 100 GB.

Men visst är det hela vansinne. Simones förslag stämmer väldigt bra med detta förslags tankar: Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Irushinase (Faergon)



Joined: 03 Oct 2002
Posts: 138
Location: Sandared, Borås

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 9:44 am    Post subject: Reply with quote

Tråkigt bara att det enda som händer är att USA kommer börja exportera ännu mer dvd-skivor till privatpersoner. Rolling Eyes

Redan nu beställs ju mycket från USA, om 5 pers beställer skivor därifrån ist. tjänar de fem massor på det.

Eller skulle de tvinga på skatten även på importerade skivor?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 10:18 am    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:
[gobbe]ErnsT-HummeR wrote:
tråkigt dock om man skall behöva skatta för HD's...
100 GB = 1000 KR... ganska heavy amount!


[gobbe]ErnsT-HummeR wrote:

Dock nämns såvitt Studio känner till inget om hårddiskar till datorer.



ne de vet inte men om det skulle bli så att man var tvungen att skatta för HD's så skulle det bli jobbigt ! och vad jag förstår så är det all media som man kan kopiera till men man kanske kommer göra undantag för HD's---
Back to top
View user's profile Send private message
Freezer



Joined: 04 Jan 2003
Posts: 438
Location: Vansbro

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 10:57 am    Post subject: Reply with quote

snart kommer väl blue-ray skivorna ut? de rymmer 23 Gb dvs 230kr i skatt för en skiva....gonatt sverige
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Gramner



Joined: 21 May 2003
Posts: 1326
Location: Luleå

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 11:06 am    Post subject: Reply with quote

Så om jag bränner ut eget material på skiva så kommer jag ändå att få betala pengar till skivbolagsproducenter med redan överdrivet fet lön typ? Hur faan tänker dom då?
Back to top
View user's profile Send private message
Skrotnisse



Joined: 06 Oct 2002
Posts: 173

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 12:06 pm    Post subject: Re: E du pirat?, säljer illegal programvara? tråkigt för dig Reply with quote

[KACFM]Simone wrote:
&Sorcerer wrote:
[gobbe]ErnsT-HummeR wrote:
Till våren 2004 kommer motsvarande avgift ligga på 40 kronor för skrivbar dvd-skiva.


40 kr per EN skiva? E dom helt *"#(/ dumma i huvet? Nu börjar fan folk gå för långt för att stoppa piratkopieringen :roll: jag hoppas verkligen det är ett missförstånd, en cd-rw/r skiva kan för fan inte kosta 50 kr? Det e ju helt sjukt...


Det står ca 10 kr/gigabyte... det betyder att en cd-skiva kanske kommer ligga på dubbla priset mot idag.
Avgiften är i stort sett ett led mot att bekämpa piratkopiering. Det är intressant att de höjer kasettavgiften, vilket betyder att de egentligen erkänner att lagen är tandlös. Varför inte höja skatten på socker, vatten och kol, så kanske de kommer tillrätta med annan hembränning oxå? :D


"Avgiften" är inte till för att _stoppa_ piratkopiering, den är till för att företagen, artister och annat ska få ersättning för det de förlorar... men vad jag har hört så går inte direkt de där pengarna till artisterna... och om det genomförs så börjar jag bara köpa skivor från utlandet :)
Back to top
View user's profile Send private message
& pySen



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 561
Location: GBG Hisingen.

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 12:16 pm    Post subject: Reply with quote

Vi får la göra som med spriten. Åka över till Danmark eller Tyskland och köpa full ranson sprit och bäss. Sedan en full ranson CD-skivor Cool om inte dom tar efter då.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[KACFM]Simone



Joined: 26 May 2003
Posts: 670
Location: I exil :(

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 13:18 pm    Post subject: Re: E du pirat?, säljer illegal programvara? tråkigt för dig Reply with quote

Skrotnisse wrote:
[KACFM]Simone wrote:
&Sorcerer wrote:
[gobbe]ErnsT-HummeR wrote:
Till våren 2004 kommer motsvarande avgift ligga på 40 kronor för skrivbar dvd-skiva.


40 kr per EN skiva? E dom helt *"#(/ dumma i huvet? Nu börjar fan folk gå för långt för att stoppa piratkopieringen Rolling Eyes jag hoppas verkligen det är ett missförstånd, en cd-rw/r skiva kan för fan inte kosta 50 kr? Det e ju helt sjukt...


Det står ca 10 kr/gigabyte... det betyder att en cd-skiva kanske kommer ligga på dubbla priset mot idag.
Avgiften är i stort sett ett led mot att bekämpa piratkopiering. Det är intressant att de höjer kasettavgiften, vilket betyder att de egentligen erkänner att lagen är tandlös. Varför inte höja skatten på socker, vatten och kol, så kanske de kommer tillrätta med annan hembränning oxå? Very Happy


"Avgiften" är inte till för att _stoppa_ piratkopiering, den är till för att företagen, artister och annat ska få ersättning för det de förlorar... men vad jag har hört så går inte direkt de där pengarna till artisterna... och om det genomförs så börjar jag bara köpa skivor från utlandet Smile


I detta fall ger det ena det andra. Högre avgifter -> minskad piratkopiering. Vilket som kom först av hönan eller ägget råder det ju delade meningar om Very Happy . Som privatperson har du ju rätt att kopiera egen köpt musik (och program tror jag) för privat bruk. Om denna avgift är till för att ersätta skivbolag och artister för förlorad person kommer lagliga medborgare i kläm, eftersom du då får betala "dubbelt".
Någon som vet hur det funkar med den kasettavgift som finns redan idag? Går den till skivbolagen eller artisterna? Eller behåller staten den Question
Back to top
View user's profile Send private message
Skrotnisse



Joined: 06 Oct 2002
Posts: 173

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 13:25 pm    Post subject: Reply with quote

jovisst leder det ena´till det andra... men främsta syftet med avgiften är inte att minska piratkopieringen... och piratkopieringen kommer knappast minska, folk kommer bara att börja köpa från utlandet och marknaden för brännbara skivor, mp3spelare, lika minnen osv kommer minska i sverige...
Back to top
View user's profile Send private message
Sorcerer



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 1446
Location: Angered

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 13:47 pm    Post subject: Reply with quote

Inte f tänker jag låta detta hindra mig från att tanka filmer, mp3's, program etc etc vad det nu e jag tankar, detta gör mig ännu mer förbannad och därför känner jag mig provocerad att nu göra allt som går att göra för att få s***en gratis innnan jag köper något Evil or Very Mad Evil or Very Mad

edit: btw vad hände med prissänkningen på skivor (musikskivor)? Skulle inte priset sänkas något?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger
Void



Joined: 14 Feb 2003
Posts: 390
Location: www.vanskapt.com

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 13:48 pm    Post subject: Reply with quote

Jaha, någon som vill köpa min CD-brännare om detta vansinne klubbas igenom? Snart är det bara riktigt obskyra former av lagringsmedia som är aktuella i vårt land, såsom bandstationer, disketter och hålkort. Vilken ledande IT-nation vi är...

De intresseföreningar som förespråkar sånna åtgärder "för artisternas skull" borde fanimej förbjudas. Snikna och giriga knähundar för skivbolagen. Helt underbart att betraktas som kriminell bara för att man sparar information på datorn. Och hur kommer det sig egentligen att regering och riksdag stödjer icke-produktiva megaföretag i deras kamp mot konsumenter och medborgare? Är det inte meningen att de skall representera oss?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Sorcerer



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 1446
Location: Angered

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 13:55 pm    Post subject: Reply with quote

Så går det när man sätter upp idioter på att styra... sen så skulle väl bill gates göra de här palladium b***et? Om det släpps och kommer vara så strängt som det sägs lär ju inga datorer vara privata längre? Varför måste dom som har mest makt vara dom största idioterna? Girighet? Controlfreaks? Evil or Very Mad Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger
Bruno



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1427

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 14:08 pm    Post subject: Reply with quote

ååh vad kul jag som införskaffade e ndvd brännare bara för att lagra skit på dvd skivor... jävla idioter!
Back to top
View user's profile Send private message
Skrotnisse



Joined: 06 Oct 2002
Posts: 173

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 14:10 pm    Post subject: Reply with quote

DukeSwe wrote:
ååh vad kul jag som införskaffade e ndvd brännare bara för att lagra skit på dvd skivor... jävla idioter!


börja hamstra skivor nu då... eller köp från utlandet... och det är fortfarande bara något som de vill... inget som än är bestämt :)
Back to top
View user's profile Send private message
Bruno



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1427

PostPosted: Tue Oct 07, 2003 14:16 pm    Post subject: Reply with quote

Skrotnisse wrote:
DukeSwe wrote:
ååh vad kul jag som införskaffade e ndvd brännare bara för att lagra skit på dvd skivor... jävla idioter!


börja hamstra skivor nu då... eller köp från utlandet... och det är fortfarande bara något som de vill... inget som än är bestämt Smile

Mjo men skivor är ju som livs, dem kan bli dåliga om dem bara står oxå.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies