HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Böcker
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Apilas



Joined: 10 Dec 2002
Posts: 1114
Location: Göteborg

PostPosted: Tue Feb 03, 2004 17:45 pm    Post subject: Reply with quote

Neville Shute skrev många bra böcker.. tror en heter Stranden

Tom Clancy.. särskilt boken som handlar om Mr. Clark

Ed McBain´s deckare om 87 distriktet..

Olov Svedelid´s Hassel deckare

finns många andra bra författare till

/Apilas
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Tue Feb 03, 2004 18:09 pm    Post subject: Reply with quote

På [gobbe]karlos uppmaning läser jag nu Fast food nation av Eric Schlosser... väldans intressant må jag säga... rekommenderas... Smile
_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
Irushinase (Faergon)



Joined: 03 Oct 2002
Posts: 138
Location: Sandared, Borås

PostPosted: Tue Feb 03, 2004 19:15 pm    Post subject: Reply with quote

Bolero wrote:
Kan säga att dem böcker som jag har läst genom mina år kan jag räkna på en hand. Håller iofs på med en nu men det är pga att jag är tvungen. JAg somnar alltid när jag ska läsa. det är dummt med böcker för det är fixat med sömnpulver i dem
=/


Bolero wrote:
kan säga att jag har bara läst ut en bok i hela mitt liv.


Känns som att de flesta böckerna jag kommer och tänka på är sagda, men har ni inte testat en fantasybok så gör det. *rekommenderar*

_________________
Insanity is a matter of mind, and I am out of my mind, thus how can I be insane? - Venefyxatu


#Saishuuheiki @ Quakenet
#Anime-ost @ Mirc-x
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Tue Feb 03, 2004 22:40 pm    Post subject: Reply with quote

Mycket troligt att jag redan skrivit i den här tråden, men jag säger iaf som så att Liftarens Guide Till Galaxen är en av de absolut mest underhållande och roliga böcker jag läst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Mon Jan 17, 2005 20:35 pm    Post subject: Reply with quote

ohoj! nu e jag här för o liva upp den här topicen igen..

Jag hoppas du har rätt om Brott & straff luppe för jag ska börja läsa den den här veckan, samtidigt som jag läser Markurells i Wadköping.. och den aningen seg...

ja iaf! Jag tänkte säga att Albert Camus - Främlingen är en bra roman,.. fastän den e så kort Razz

Det går att tolka den på så många olika sätt, jag gillar när författarna skriver lite naturlyriskt och när det finns mycket underliggande symbolism, men speciellt just att huvudpersonen Mersault är liksom, typisk för existentialismen med all sin likgiltighet inför livet.. Och att Camus visar det monotona i människors vardagliga liv och livets meningslösheter..osv

Aja, jag tycker starkt om den..Läs och reflektera! tar bara några timmar.. usch jag låter som en lärare lr nåt Razz
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[GTI]Raskolnikov



Joined: 09 Feb 2003
Posts: 727
Location: sthlm

PostPosted: Mon Jan 17, 2005 20:42 pm    Post subject: Reply with quote

åh jag läser björn ranelids synden nu...den är jäkligt bra. Intressant språk och en intressant historia. Bra bok, tips!

hmm vad har jag mer läst för bra... jo V.S Naipauls Ett hus åt mr. Biswas. Handlar om en indier i Trinidad...hans liv från födelse till död. Rolig och härliga karaktärer... mr biswas är fantastisk...jobbig men man kan inte låta bli att älska hans härliga sarkasm och bitska kommentarer. Tips!!

läst en massa bra grejer på senaste tiden..men kommer inte ihåg fler just nu.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
[KACFM]Widing



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1448
Location: Vadstena

PostPosted: Mon Jan 17, 2005 22:19 pm    Post subject: Reply with quote

Jävligt bra bok är "Korv, mos och människor" skriven av Leif Eriksson. Inte någon skönlitterär bok men en väldigt trevlig läsning utlovas till den som tar sig tid att läsa boken.
_________________
Är du oxå kommunist
Besök Widing och råd bot på dina problem
En widing om dagen håller Mao och Linda Skugge borta

http://www.kacfm.tk
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Kultur



Joined: 27 Mar 2003
Posts: 2676
Location: Malmö

PostPosted: Mon Jan 17, 2005 22:37 pm    Post subject: Reply with quote

Nu har jag inte skummat igenom den här tråden så ni får ursäkta en dubbelrekommendation. Men! Två nötcremé och en moviebox av Grabbarna som gjorde High Chaparall, Filip hammar och Fredrik Wikingsson (tror jag de heter). Grymt kul bok för oss som växte upp på 80-talet! Det är riktigt många roliga observationer i boken.
_________________
http://arresteddevelopment2009.com
AD in 09!
I... drink... your... milkshake!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[siLL]RectuM
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1411
Location: Eastside Stockholm , Snakenothing

PostPosted: Mon Jan 17, 2005 22:50 pm    Post subject: Reply with quote

Oj senaste boken innan min Thailandsresa va nog Gummitarzan o de va 14 år sen. Men när ja va ute o reste kunde ja faktiskt få lite ro då o då , ja läste Tempelriddaren vilket va en skitbra bok (ja har ju inte så mycke att jämnföra med i.f.s) men ja har hört mycke bra om boken "Parfymen" , vet inte vem som skrev den eller så men den ska va SKITbra.
_________________
Im the pain in your ass.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Tue Jan 18, 2005 0:16 am    Post subject: Reply with quote

För er som saknar motivation och för er med den:

"Tisdagar med Mr Morrie"


Mycket bra bok. En liten tänkarbok så att säga.

_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Tue Jan 18, 2005 0:30 am    Post subject: Reply with quote

Jag läser alldeles för lite numera Sad I mitt liv har jag säkert läst mer än de flesta, men de senaste två åren eller så har det bara blivit en i månaden, knappt ens det. Har ett antal böcker liggande hemma som jag borde läsa...

Har bland annat Bröderna Karamazov (Kom inte längre än 100 sidor eller så), Idioten, Sinuhe Egypten (Som farsan tjatat på mig att jag ska läsa i säkert 6 år nu...), Tre män i en båt (Som han väl nämnde för 10 år sen.. även om jag inte var så gammal då precis) och, återigen tack vare farsan, ett antal Umberto Eco böcker att läsa Wink

Kan förresten rekommendera I Rosens Namn av just Eco, en "deckare" i ett medeltida kloster. Kanske inte låter så jättespännande, det tyckte iaf inte jag, men det är bra grejer. Har också läst "Baudolino" (tror det stavas så) av Eco, kanske inte i samma klass men även den underhållande.

Senaste boken jag läste (Om man räknar bort såna jag läser om, eller fackböcker) var Förvandlingen av Franz Kafka.

Oh, kan rekommendera "Doktorn är här" och "Doktorn är lös" av Richard Gordon. Handlar om hans tid som läkarstuderande på St. Swithins Hospital i London. Helt underbart roligt om sjukhus och massa annat. Påminner lite om Scrubs om man nu vill ha någon modern jämförelse Wink Dock så är de utgåvor vi har från 50-talet, så jag vet inte om den finns att köpa överallt.

Läste också Da Vinci-koden för några månader sen. Levde väl inte upp till hypen riktigt, men en underhållande "thriller" som är svår att lägga ifrån sig. Sista tredjedelen känns lite hafsig och slutet är väl inte det bästa, men likväl en smart uppbyggd bok med lite konspirationsteorier om man nu gillar det. Iofs gör jag inte det, men jag tycker mer om dem när de "angriper" Katolska kyrkan Very Happy

Och Sara, hang in there Wink Ja, det är oerhört segt att komma igång, och ja den rör sig inte framåt vidare snabbt. Men när du väl kommit in i den så kommer det gå ganska lätt. Även om du inte gillar den är det bra för allmänbildningen. Lite Fjodor och lite Kafka får dig att verka smartare Very Happy

Jag vill terigen påpeka att jag inte förstår de som aldrig i hela sitt liv, utom kanske när de blir tvingade i skolan, har läst en bok. Fattar de inte vad de missar? Det är även bra för hjärnan på diverse olika sätt. Jag lärde mig läsa sommaren efter att jag fyllt fem, och jag läste min första bok på engelska (En bok om Kapten Cook, 370 sidor eller nåt sånt Wink) när jag var nio. Tro mig när jag säger att just det att jag började så tidigt har hjälpt mig nåt enormt i skolan. Så ni som läser detta och fortfarande är unga (Finns väl en del 13-åringar här?); LÄS!!!

Verkar som jag tappat förmågan att skriva korta inlägg, speciellt när jag egentligen borde sova (Den där filmtråden är ett exempel...), men håll till godo Wink Gonatt på er!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[SSRF]Remoulade



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1709
Location: Sthlm

PostPosted: Tue Jan 18, 2005 0:53 am    Post subject: Reply with quote

[siLL]RectuM wrote:
Oj senaste boken innan min Thailandsresa va nog Gummitarzan o de va 14 år sen. Men när ja va ute o reste kunde ja faktiskt få lite ro då o då , ja läste Tempelriddaren vilket va en skitbra bok (ja har ju inte så mycke att jämnföra med i.f.s) men ja har hört mycke bra om boken "Parfymen" , vet inte vem som skrev den eller så men den ska va SKITbra.


Mmmm det är den! Läs den danne, tror du skulle gilla den!

_________________
http://www.ssrf.webb.se/
http://www.sinanju.com/
Back to top
View user's profile Send private message
Mons



Joined: 29 Dec 2002
Posts: 40

PostPosted: Tue Jan 18, 2005 2:37 am    Post subject: Reply with quote

Hmm... Den absolut bästa bok jag läst heter tärnings spelaren på svenska. Kommer inte riktigt ihåg vad författaren hette, mitt ex stal boken så jag kan inte heller titta efter. Som nummer två kommer nog Min oskuld och pearl harbour av charles bukowski, rekomenderar båda böckerna skarpt. Kan även göra lite smygreklam för filmen om Charles Bukowskis liv vid namn Bar Fly
_________________
It´s that crazy Joe Devola again!
Back to top
View user's profile Send private message
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Tue Jan 18, 2005 3:39 am    Post subject: Reply with quote

Jag läste Hamlet för några veckor sedan (RectuM det är han Shakespear som har skrivit den) Cool .

Någon mer som har läst den? Vad tycker ni om den?
Hinner inte skriva nu mycket nu...

_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[SSRF]Galactus



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1076
Location: LångtbortiJymden

PostPosted: Tue Jan 18, 2005 11:16 am    Post subject: Reply with quote

Mons wrote:
Hmm... Den absolut bästa bok jag läst heter tärnings spelaren på svenska. Kommer inte riktigt ihåg vad författaren hette, mitt ex stal boken så jag kan inte heller titta efter. Som nummer två kommer nog Min oskuld och pearl harbour av charles bukowski, rekomenderar båda böckerna skarpt. Kan även göra lite smygreklam för filmen om Charles Bukowskis liv vid namn Bar Fly


Av Charles bukowski är nog "postverket" den enda som är riktigt bra.

_________________
eru eller?
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Tue Jan 18, 2005 12:12 pm    Post subject: Reply with quote

Mmmm.. många fina titlar. Många av er har varit ganska nära svaret. Här kommer en liten glimt av facit:

För den som vill skratta: Terry Pratchetts böcker om the Discworld. Humor på så många nivåer: Ironi, politik, ordtrix, sköna målande beskrivningar etc. Det är härifrån JK Rowling har stulit hela idén med en skola för trollkarlar. Läs originalet, också.

Bra dassbok just nu: Vem är björn och vem är benny? Korta avsnitt som behandlar många av livets viktiga frågeställningar, tex: Varför säger de aldrig hejdå i telefon i amerikanska filmer? och Varför räknar unga familjer alltid upp samtliga familjemedlemmar på telefonsvararen?

Överskattad författare: JRR Tolkien. Han hade en underbar värld att leva sig in i, men just skrivspråket är förbaskat tråkigt. Var är alla sköna inlevelser, utsvävande beskrivningar etc? Det stora med honom är hans historia, hans värld, men någon visuell konstnär var han inte.

För den som vill vara ett kulturpretto: Ett öga rött. En bok skriven helt på "Rinkebysvenska". Ballt grepp, tragisk historia.

_________________
-Give a man a fire and he is warm for a day. Set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
Back to top
View user's profile Send private message
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Tue Jan 18, 2005 15:43 pm    Post subject: Reply with quote

TheMighty. &Balzamon wrote:
Jag läste Hamlet för några veckor sedan (RectuM det är han Shakespear som har skrivit den) Cool .

Någon mer som har läst den? Vad tycker ni om den?
Hinner inte skriva nu mycket nu...


jag har sett den på dramaten, med Helena Bergström som hamlet.. och läst den. Förresten heter han Shakespeare.. Jag gillar mest den delen då hamlet driver runt och filosofierar om livet och döden och sånt, men det e typiskt mig att gilla det Razz När ofelia blir galen.. och hamlets relation till sin mamma osv osv finns mycket att få ut av den.. men nu var det länge sen.. måste läsa den igen Smile Det är iaf en av mina favoriter!

ps. Personligen tycker jag att den är mycket bättre på engelska.. ds.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
pihl
Senior Admin


Joined: 26 Oct 2002
Posts: 1651
Location: root

PostPosted: Tue Jan 18, 2005 16:37 pm    Post subject: Reply with quote

Life of Pi är en helt solklar bok enligt mig.
_________________
satf - smrt.st
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Tue Jan 18, 2005 16:50 pm    Post subject: Reply with quote

[FB]Sara wrote:
TheMighty. &Balzamon wrote:
Jag läste Hamlet för några veckor sedan (RectuM det är han Shakespear som har skrivit den) Cool .

Någon mer som har läst den? Vad tycker ni om den?
Hinner inte skriva nu mycket nu...


jag har sett den på dramaten, med Helena Bergström som hamlet.. och läst den. Förresten heter han Shakespeare.. Jag gillar mest den delen då hamlet driver runt och filosofierar om livet och döden och sånt, men det e typiskt mig att gilla det Razz När ofelia blir galen.. och hamlets relation till sin mamma osv osv finns mycket att få ut av den.. men nu var det länge sen.. måste läsa den igen Smile Det är iaf en av mina favoriter!

ps. Personligen tycker jag att den är mycket bättre på engelska.. ds.



Just som bok och berättelse tycker jag den är en i mängden.
Men det är karraktärerna i boken som gör den bra.



Annars tycker jag att Robert Jordans böcker "Sagan om Drakens Återkomst"
får en att verkligen leva sig in i hans värld. Det är helt otroligt
vad bra han beskriver saker och ting. Synd att han krånglar till det på slutet
av serien. Jag läser om serien nu för att förstå de sista böckerna bättre.
Det blev bara massa surrande i de sista böckerna. Och de två sista har jag inte läst överhuvudtaget.


Malcolm X's självbiografi är också en intresant bok.

_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Fri Feb 23, 2007 13:03 pm    Post subject: Reply with quote

*bump*

Jag tänkte att det måste ju finnas en tråd om böcker, och ja visst! här är den ju! Smile

Jag läser just nu en väldigt bra bok nämligen.

Ron Jeremy the hardest (working) man in showbiz
Av Ron Jeremy med Eric Spitznagel


Jag har plöjt igenom lite mer än halva boken nu och den har gett mig många skratt och även en del tänkvärda grejor Smile dessutom får man en miniutbildning i komik och i sex såklart Very Happy

Helt klart skön bok om en jävligt skön snubbe! Skriven på engelska, men för mig som halvidiot så är den inte specielt svår att läsa Smile

tjoo!
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 6 of 10

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies