HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
varför å hur länge?

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Swedish Maffia Forum Index -> Im banned! WHY?
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bok}{yllaN



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 7

PostPosted: Mon Apr 21, 2003 9:39 am    Post subject: varför å hur länge? Reply with quote

ok....jag satt inne å spelade på 7an lita grann å sen efter jag lirat i typ 50min blir jag bannad...det stod inte hur länge lr nåt men för att jag hadde dålig attityd o whina....å vad har jag sagt??
jag skrev nån gång när jag dog typ: "fan da=/"

vet inte wonid men det va typ 10.00 på 7an.....
Bok}{yllaN är mitt nick oxå....
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
siz
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 25 Nov 2002
Posts: 132
Location: malmö

PostPosted: Mon Apr 21, 2003 10:16 am    Post subject: Reply with quote

Wonid: 2614787
Playername: Bok}{yllaN
Bantime: 4430 (min)
Reg date: 2003-04-21 10:18
Reg by: v0rTex
Reg description: ovardat sprak whinar pa folk . las reglerna

du sa bland annat ord som Cepe idiot camper men lamer 2k

men du lyssnade inte på mig när jag varnade dig första gången
du fortsatte i din egen värld
där med får du 3 dagar på dig att läsa på reglerna och försöka förbättra dig så andra folk tycker detär kul att spela utan att folk till tar ovårdat språk eller är almänt otrevlig

liten del av det som finns i reglerna :

Språket
Vi försöker hålla oss så vuxna som möjligt, även om vi vet ett det spelar en hel del yngre på servrarna... eller snarare på grund av.
Könsord och prostitution resulterar oftast med en bild av consollen.
Ord som CP (cepe/zepe/sepe osv), damp, mongo, miffo och andra ord som syftar på olika handikapp är inte heller tillåtna. Vi sparkar inte på de som ligger här.
Svordomar ska man undvika, men såklart kan man häva ur sig ett "fan" om man klantar sig. "skitburk" t.ex höjer inga ögonbryn heller. Men det gäller att använda sitt goda omdöme. Svär man förmycket kan man bli kickad.
Vidare gäller detta i ditt nick oxå.
Sen skriver vi på Svenska eller på Engelska på servern, forumet och i kanalen.
Givetvis kan man inte förvänta sig att alla KAN svenska, men engelska kan alla (märk inte ord nu. Ni vet vad jag menar).


reglerna hittar du på : http://www.swm.se/viewtopic.php?t=2940
du är välkommen igen om 3 dagar
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Bok}{yllaN



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 7

PostPosted: Mon Apr 21, 2003 10:20 am    Post subject: Reply with quote

va?!??!?
jag sa inte cp en enda jävla gång....iaf inte va jag kommer ihåg:/
o ingen sa til mig om att vårda språket....men deremto min brosa som spela samtidigt å sa cp mm...han är bannad nu oxå han hette typ blesse])

kan du inte klistra in från loggarna då....jag vill gärna veta vad jag har sagt:P
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
siz
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 25 Nov 2002
Posts: 132
Location: malmö

PostPosted: Mon Apr 21, 2003 10:33 am    Post subject: Reply with quote

Wonid: 683119
Playername: Bless
Bantime: 4320 (min)
Reg date: 2003-04-21 10:33
Reg by: v0rTex
Reg description: sparkar på dom son ligger ner (cepe)

med andra ord har han med sagt det
har screens på din broder när han säger det..

och jag sa till er alla med amx_csayy vill att alla varda ert sprak nu passar det inte tycker jag ni skall hitta ny server..


här är en bra text av FLU|Serpent tycker ni två skall läsa igenom den

Detta är AD/HD och Damp!
- Skrivet av en familj som har kontakt med detta!




ADHD

ADHD - vad är det?
ADHD är en komplex störning som i många fall är svår att skilja från DAMP. Jag skall försöka att lotsa Er fram till förståelse för denna störning och ge kunskap om vad det innebär att ha ett barn med ADHD.

***

Ååh, vad jobbig han är, att du bara orkar....eller, vi vill inte att de ska leka tillsammans, det blir alltid ovänner och så hittas det på en massa dumheter. Ibland, jaha, och det var väl deras unge som gjorde det kan jag tro, han fattar ju ingenting....


Känns det igen?
Vi som har barn med ADHD/DAMP får ständigt höra detta. Vi har "stökiga" barn.

Vad är då ADHD? Definitionen ADHD står för det engelska "Attention Deficit Hyperactivity Disordering" och översatt till svenska betyder det ungefär "ett överaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning". ADHD är medfött och i många fall ärftligt. Mindre vanliga orsaker till störningen kan vara sådant som påverkar hjärnan under fosterstadiet såsom rökning, virusinfektioner eller för tidiga födslar. Ungefär hälften av dem som har DAMP uppvisar samma symptom som ADHD.

De barn som har ADHD uppvisar dessa symptom:

Ouppmärksamhet:
De har svårt att behålla uppmärksamheten i lekar och i skolan. Gör ofta slarvfel, missar detaljer. Koncentrationssvårigheter och har svårt att "skärma av" saker som pågår runt dem.
De verkar inte lyssna på direkta tilltal. De smiter gärna från uppgifter som kräver uthållighet därför att de ogillar sånt, ex läxor. Blir lätt distraherade och tappar ofta bort saker.

Överaktivitet:
Kan aldrig vara stilla utan trummar med händer, fingrar och "vevar" med ben och fötter. Springer ofta omkring, klättrar och klänger mer än vad som anses normalt och lämpligt för situationen (hos ungdomar och vuxna kan det yttra sig som en stark känsla av rastlöshet) Verkar ofta vara ”på språng” eller ”gå på högvarv” Pratar ofta överdrivet mycket.

Impulsivitet:
Kastar ofta ur sig svar på frågor innan den som frågar pratat färdigt Avbryter eller inkräktar på andras, kastar sig in i andras samtal eller lekar. Har svårt att vänta på sin tur.
Ett barn med ADHD behöver inte ha alla dessa symtom. Störningen kan vara dominerad av antingen överaktivitet, brist på uppmärksamhet eller svårigheter att behärska impulser.


Nedanför, ett utomordentligt bra examensarbete av David 27 om ADHD.

ADHD är en medfödd beteendestörning med biologiska orsaker. Det är något vanligare i sociala problemområden än i mer välbärgade områden, vilket alltså inte ska ses som att störningen är socialt betingad, utan snarare som att den leder till sociala konsekvenser. ADHD är ärftligt och anses enligt vissa forskare vara fyra till fem gånger vanligare hos pojkar än hos flickor, medan andra hävdar att den är lika vanlig hos båda könen. I Sverige har runt 5 procent av alla barn ADHD och cirka 3 procent av alla vuxna. Det innebär sammanlagt minst 250 000 personer. Det är omdiskuterat huruvida ADHD ska ses som en sjukdom, en beteendestörning eller en personlighetstyp. Helt klart är emellertid att grundorsaken är biologisk. Studier av hjärnan med till exempel magnetkamera har visat tydliga fysiologiska avvikelser. Det är också helt klart att ett stort antal av dessa personer har uttalade problem med att fungera i samhället. De allra flesta vet dock inte vad deras problem beror på, eftersom de aldrig fått någon diagnos. Uppgifterna om hur vanlig ADHD är grundar sig på studier av relativt små, representativa befolkningsgrupper. Personer med ADHD har en lägre aktivitet i hjärnan än normalt, av de båda signalsubstanserna noradrenalin och dopamin. Noradrenalin reglerar främst vakenheten och dopamin reglerar bland annat "tillfredsställelsen", alltså hur pass nöjd man känner sig. Hos ADHD-människor kompenserar hjärnan den låga aktiviteten hos noradrenalin och dopamin med att utsöndra adrenalin. Det är denna mekanism som, något förenklat ligger bakom dessa personers avvikande beteende. Lite noradrenalin ger en dålig vakenhet, vilket gör att det blir svårare att koncentrera sig och gör att man blir mer benägen att fatta ogenomtänkta beslut, det vill säga man blir impulsiv och okoncentrerad. Man får också en dålig uthållighet eftersom man har svårt att stå emot impulser om att påbörja nya aktiviteter. Lite dopamin ger en låg tillfredsställandegrad, vilket gör att man har lätt för att vara missnöjd med saker och ting och lätt blir uttråkad, vilket omgivningen ofta missuppfattar som att man är negativ och sur i största allmänhet. Mycket adrenalin gör att man känner sig rastlös och får svårt att sitta still. ADHD-människor behöver utöva sina intressen i ett tempo som omgivningen uppfattar som högt, och på sitt eget sätt. Omgivningen visar ofta dålig förståelse för detta, och ADHD-personen får ta emot mycket kritik för sitt sätt att vara, ett faktum som leder till frustration och dåligt självförtroende. Det leder också till att ADHD-personerna, som brukar vara mycket kreativa, skarpsinniga och intelligenta, får svårt att få utlopp för sina positiva sidor.

ADHD-personer kan uppfattas som temperamentsfulla och man säger ofta, lite nedsättande, att de har ett "häftigt humör". Dessa "humörsvängningar" är dock ingenting annat än normala känslomässiga reaktioner på olika händelser och stimuli. ADHD-personer blir inte arga utan anledning, det som skiljer dem från vad vi kallar normalt är snarare att de reagerar kraftigare och fortare än andra, och att de inte är lika benägna att undertrycka sina känslor. Det handlar alltså inte om känslomässig labilitet eller allmän surhet, något som många tyvärr tror. ADHD-personernas känslor blir därför ofta nedtryckta eller ignorerade av omgivningen, vilket leder till etta ntal negativa konsekvenser, som dåligt självförtroende, känslomässig avtrubbning, etc. Svårigheterna att sitta stilla är en direkt följd av den låga vakenhetsgraden. Eftersom hjärnan försöker höja denna, och därigenom koncentrationsförmågan, med hjälp av adrenalin, ökar den motoriska oron i kroppen. Om ADHD-personer tvingas att sitta stilla sjunker adrenalinaktiviteten och koncentrationen försämras. Det går alltså inte att få ett barn med ADHD att koncentrera sig på skolarbetet med uppmaningar om att sitta stilla. Resultatet blir istället ännu sämre koncentration eller att barnet blir förtvivlat eller aggressivt, eftersom uppgiften att sitta stilla och koncentrera sig är omöjlig att utföra.

Förutom att vakenheten är sänkt vid ADHD, varierar den också kraftigt under dygnet. Den är i regel dålig under morgonen och förmiddagen, vilket leder till att dessa personer uppfattas som irritabla och sura på morgonen och har svårt för att komma upp ur sängen. Mitt på dagen förbättras den, för att sedan sjunka kraftigt vid femtiden på eftermiddagen, vilket ibland leder till en stunds sömn om omständigheterna tillåter. Därefter stiger vakenheten igen och är ofta som högst runt midnatt och därefter, vilket naturligtvis leder till stora problem. Barn med ADHD klarar sig ofta hyfsat fram till skolstarten, som för det mesta blir en katastrof. Barnen förväntas då kunna sitta stilla på en stol och koncentrera sig på uppgifter, även om de inte är speciellt roliga, vara tysta, vänta på sin tur, arbeta i grupp, med mera. Eftersom många barn med ADHD har dyslexi blir det också mycket svårt för dem att lära sig läsa och skriva, och för en del går det inte alls.

Ofta blir problemen mycket stora redan första månaden i skolan. Barnet kan inte sitta stilla eller koncentrera sig, går iväg, avbryter andra, och hamnar i bråk och slagsmål. För det mesta uppmärksammas pojkar mer än flickor, som kan ha mindre "spektakulära" problem i form av koncentrationssvårigheter, inlärningsproblem och dålig uthållighet. Barnens positiva sidor får också mycket lite uppmärksamhet. Ofta är de duktiga i vissa ämnen, och eftersom skolan har dåliga resurser för att tillvarata sådana talanger, blir det istället problem med att bromsa ner ADHD-barnen så att de hamnar på samma nivå som de andra. ADHD-barnen har också en förmåga att säga obehagliga sanningar och ge uttryck för sina åsikter som kan uppfattas som provocerande av till exempel lärarna, och ge upphov till bestraffningar av olika slag. Detta gör problemen ännu värre. I gymnastiken blir ADHD-barnet snabbt en sådan som ingen vill ha i sitt fotbollslag, och som genom sin klumpighet fungerar dåligt i de flesta idrottsgrenar. De flesta blir mobbade, och får höra av både andra barn och lärare att de är korkade och klumpiga. En del, framförallt pojkar, kan undgå mobbning genom att de är så våldsamma att andra barn inte vågar mobba dem. De får då istället svårigheter med att etablera kamratrelationer.

ADHD-barn får i regel ENBART negativ feedback. De får höra att de är klumpiga, dumma, elaka, våldsamma, okoncentrerade, lata, stökiga, etcetera. Ofta upplever föräldrar och andra vuxna barnen som så jobbiga och provocerande att de nästan oavbrutet skäller ut dem för olika beteenden. När barnen är lugnare och gör något som uppfattas som positivt är de vuxna så utmattade av bråk att de inte orkar komma med någon positiv feedback utan bara pustar ut. Alternativt ignorerar de vuxna barnets känslor och reaktioner och avfärdar dem som labilitet och "dåligt humör". Få inser att ADHD-människornas känslomässiga reaktioner faktiskt alltid är adekvata sett ur deras eget perspektiv, ofta är de faktiskt mycket mer adekvata än normala människors reaktioner som kan vara betydligt mer hämmade. Ett respektfullt bemötande, det vill säga att sätta sig in i varför personen med ADHD är arg eller ledsen, samt ärligt säga vad man själv anser, utan prestige eller avfärdande förmaningar, är oftast allt som behövs. Ungefär hälften kommer i kontakt med barn- och ungdomspsykiatrin, men de får oftast ingen hjälp, eftersom personalen inte känner till ADHD och tolkar problemen som följder av dålig uppfostran. Barnens lärare tolkar i regel problemen på samma sätt.

I tioårsåldern är ungefär hälften av alla ADHD-barn deprimerade. Åratal av utskällningar har lett till ett mycket dåligt självförtroende. Ganska många har börjat röka och dricka alkohol. En del har prövat narkotika, och många pojkar (även en del flickor) slåss, förstör egendom eller begår stölder och snatterier, enligt studier som gjorts av bland andra Christopher Gillberg, professor i barnneuropsykiatri i Göteborg. För de flesta läggs nu grunden för ett livslångt dåligt självförtroende.




Damp:

Jag har en son som fått diagnosen damp.
När han föddes så var allt frid och fröjd, man såg inga tecken som tydde på att detta barn hade någon skada.
Vi bodde i en villa i ett barnrikt område, och både jag och hans mamma bra jobb. Det var i denna miljö vår son växte upp.
Åren gick men Tobias utvecklades inte som andra barn. Han har något i sitt sätt, i sitt beetende som aviker. De tecken som man märker är framförallt hans enorma aktivitet och att aldrig kunna vara stilla.
Allt går i ett rasande tempo. Han är även sen när det gäller blöjor, och ”tutten” är fortfarande med honom upp till 4 års ålder, motoriken är också svagt utvecklad

Tobias vardag präglas av ständiga bråk och ständiga konflikter med barn och föräldrar.
Att se ett beteende växa fram, och inte som förälder kunna se och veta vad det är för något, är oerhört frustrerande och plågsamt. Det väcker en enorm maktlöshet inom oss som bara växer och växer.
I Tobias liv finns också förutom mig och mamman, även hans mor-och farföräldrar. Vi inser mer och mer att något måste göras.
Vi tar därför kontakt med ortens vårdcentral och berättar om Tobias problem, och via vårdcentralen får de en remiss till en annan stad.
Här kommer vi i kontakt med experter som gör en grundlig undersökning på Tobias, som då är 3-4 år. Personen som han får kontakt med märker snart att det finns en störning.
På grund av den enorma hyperaktivitet som att inte kunna koncentrera sig och att inte kunna ha någon ro inom sig att se saker i ett sammanhang,
samt att det finns tecken där som stämmer överens med de symtom som barn med Damp har, remitteras Tobias vidare.

Nästa steg blir då Folke Bernadotte hemmet i Uppsala. Här får han genomgå en 3 veckors lång utredning tillsammans med psykologer, läkare, doktorer och allehanda specialister.
Här växer också bilden fram av en grabb med en utvecklingsstörning som går under benämningen Damp, en skada som förmodligen orsakades när han föddes.
Kännetecken som kommer fram är just hyperaktivitet och en koncentrationsförmåga som är väldigt svag. Fast också att inte ha möjlighet att se saker i sitt rätta samband och att inte kunna se vad leken går ut på mellan två barn.
Att rasera och förstöra för andra barn blir då hans sätt att hävda sig. Men det blir så fel, så fel, både för hans del och för andra barn. Hela hans sociala situation blir väldigt jobbig och pressad.
I samråd med experter av olika dess slag så arbetar man fram en plan för hur man på bästa sätt ska hjälpa Tobias. De insatser som görs är bland annat medicinering i form av amfetamin samt en fortlöpande stödkontakt, d.v.s. han får komma bort från hemmet var fjortonde dag.
Denna stödperson har varit med alltifrån hans tid på dagis och framåt, så kontakten var väldigt god. En annan åtgärd som sätts in är när Tobias börjar i skolan, samma kontaktperson finns kvar vid hans sida.

Tobias har en personlighet som är oehört positiv om den sätts in i rätt sammanhang.
Denna enorma hyperaktivitet visar sig vara en härlig egenskap när det gäller idrott, man plockar fram den begåvning som finns där. Och det är bland annat här som jag kommer in i bilden.
Tillsammans så börjar vi, hans mamma och jag, att stödja honom i fotboll och ishockey. Att jag blir ledare för hans fotbollslag är en naturlig sak för mig eftersom jag har sysslat med det själv.
Att få spela fotboll, att få spela ishockey, att få passa, skjuta, dribbla och framförallt känna glädje med andra och sig själv gör att Tobias får sin självkänsla i en positiv riktning.
Här kan han känna att han duger till någonting, här kan han känna att han kan någonting, här kan han få en positiv bekräftelse från andra och även få en positiv bekräftelse från sig själv.
Att känna att livet och tillvaron blir till glädje för honom är en enorm lycka både för han själv och för oss föräldrar. Man tar fram dom kvaliteter han har och då blir livet också bra för honom.
Stödet som han får i skolan är också enormt viktigt, som tillsammans med hans kontaktperson blir ett enormt stöd för Tobias i hans skolgång.

De hjälpmedel som finns i hans liv är en regelbunden kontakt med Folke Bernadotte hemmet i Uppsala, en kontinuelig uppföljning på han gör att det skapar en trygghet både för han själv och sina anhöriga.
Exempel på hjälpmedel är små, men ack så bra. Studsmatta, speciella läroböcker utformade för barn med funktionshinder och andra saker som anknyter till hans idrott finns också där.
Men det största hjälpmedlet som finns är nog stödet och engagemanget i Tobias omgivning. Att hjälpa istället för att stjälpa blir hans stora lycka här i livet.
Att dessutom sätta in hjälpen i rätt tid är en stor, stor hjälp för honom.

Idag är Tobias 18 år och hans liv präglas av så mycket positivt såsom att ha vänner och att ha en skolgång som han har klarat med råge.
Att ha intressen, framförallt då idrott, gör att han har så mycket i hans liv som är positivt för en människa. Så både han och vi, hans föräldrar, kan med glädje och tillförsikt se fram emot Tobias fortsatta liv.








din broder är välkommen tebax om 3 dagar


Last edited by siz on Mon Apr 21, 2003 10:33 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
l3unM@n



Joined: 02 Jan 2003
Posts: 167
Location: Sthlm

PostPosted: Mon Apr 21, 2003 10:33 am    Post subject: Reply with quote

blesse e juh knappast banad lira me han nyss juh
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Bok}{yllaN



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 7

PostPosted: Mon Apr 21, 2003 10:39 am    Post subject: Reply with quote

jo det e han....
han kom in till mig nyss å sa det:P
men du har inte klistrat in vad jag sagt?
å det skulle jag gärna vilja veta så jag kan skärpa mig;P
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
siz
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 25 Nov 2002
Posts: 132
Location: malmö

PostPosted: Mon Apr 21, 2003 10:57 am    Post subject: Reply with quote

som jag sade i min första topic
bla sa du det..

och nej jag kan inte titta i loggarna.. men kan fixa fram det till dig..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Bok}{yllaN



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 7

PostPosted: Tue Apr 22, 2003 14:40 pm    Post subject: Reply with quote

ok....undrar bara nu när du tänker fixa fram det från loggarna?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Fenan
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3348
Location: Örebro

PostPosted: Tue Apr 22, 2003 18:23 pm    Post subject: Reply with quote

tror du inte på vårtan?
Back to top
View user's profile Send private message
siz
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 25 Nov 2002
Posts: 132
Location: malmö

PostPosted: Wed Apr 23, 2003 0:13 am    Post subject: Reply with quote

nåja jag ber om ursäkt bok}{yllan jag har förmodligen mixtrat i hop ditt wonid med någon annas skriver alltid ner massa wonid på ett paper så jag bannat dig av misstag jag ber så mycket om ursäkt för missförståndet av bannen hoppas du kan leva med det
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Swedish Maffia Forum Index -> Im banned! WHY? All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies