HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Brev från Telia.
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[KACFM]Widing



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1448
Location: Vadstena

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 11:16 am    Post subject: Brev från Telia. Reply with quote

Hej kom idag ett brev från telia med posten som lyder såhär:

Telia brev wrote:

Umgängesregler på Internet.

Vi har fått en anmälan från en organisation som bevakar filmbolags intresasen gällande upphovsrätten på Internet. De har observerat att det den 2003-01-19 på IP-adress xxx.xxx.xxx.xx tillhandahållits upphovrättsligt skyddat material, nämnligen Sagan om ringen: de två tornen. Spårningar visar att det är internetkontot xxxxxxxxx som har använt angivna IP-adress vid detta tillfälle......



Är inte riktigt säker på att det som angivs är sant då jag ej har något minne av det, men det kan ju kanske ha hänt. Men min fråga är om de på lagligt vis kan få tag på denna information? Tycker det börjar kännas lite läskigt om folk huller om buller ska få gå in på andras datorer och se vad de har för något.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 11:22 am    Post subject: Reply with quote

Aj Aj Aj, det där lät inte roligt.
Hoppas att du inte får ett jobbigt straff. Jag tror att de har rätt att göra så tyvärr, antipiratbyrån iaf...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
malakai



Joined: 18 Nov 2002
Posts: 1176
Location: Borås

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 11:26 am    Post subject: Reply with quote

ja hade blivit livrädd om ett sånt brev kom till mej.. skulle sagt att de va syrran som surfa Laughing
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
[GTI]Quest
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3997
Location: Piteå för det mesta iaf.

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 11:26 am    Post subject: Reply with quote

Du fick troligen ett brev för et tag sen med lite nya "regler" för Telia ADSL där det står en massa paragafer om just detta med att tanka hem sånt material...

Men det står även där att man ska tilldelas en varning och att vid varning så ska man bli uppmanad att at bort allt olagligt material från hårddisken...

Jag skulle tro att dom har loggat dig när du har tagit hem den filmen och sen kollat upp din ip osv osv....
Back to top
View user's profile Send private message
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 11:33 am    Post subject: Reply with quote

Så du menar att han kan pusta ut eftersom det bara är en varning?

Hoppas det för Widings skull!


Telia vill nog inte göra för mycket väsen om sådant här eftersom användarna skulle gå till andra ISP:er då.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
[GTI]Quest
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3997
Location: Piteå för det mesta iaf.

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 11:36 am    Post subject: Reply with quote

Jag tror han pusta ut för brevets skull....sen vad Antipiratkopieringsbyrån gör är ju en annan sak....men jag själv skulle dyka på telefonen och darra på min röst och ringa dom OMGÅENDE och kolla vad det där innebär....

Last edited by [GTI]Quest on Mon Feb 17, 2003 12:02 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
[KACFM]Widing



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1448
Location: Vadstena

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 11:47 am    Post subject: Reply with quote

Quest wrote:
Jag tror han pusta ut för brevets skull....sen vad Antipiratkopieringsbyrån gör är ju en annan sak....men jag själv skulle dyka på telefonen och darra på min röst och ringa dom OMGÅENDE och kolla vad det där innebär....


Ska jag ringa Telia menar du? Är inte det lite skämmsigt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Bruno



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1427

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 11:48 am    Post subject: Reply with quote

Widing wrote:
Quest wrote:
Jag tror han pusta ut för brevets skull....sen vad Antipiratkopieringsbyrån gör är ju en annan sak....men jag själv skulle dyka på telefonen och darra på min röst och ringa dom OMGÅENDE och kolla vad det där innebär....


Ska jag ringa Telia menar du? Är inte det lite skämmsigt.

"Hej jag har en massa piratkopierat material på datorn, jag förstår inte varför ni skall trakassera mig för det?"
Back to top
View user's profile Send private message
Praest[Man]
Anti Spam Force


Joined: 01 Nov 2002
Posts: 1761

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 11:48 am    Post subject: Reply with quote

Tja, de har ingen laglig rätt att sniffa vad du gör på internet utan att upplysa om att du gör detta. Sen är detta inte ett praktiskt tillvägagångssätt.

Det de däremot kan göra är att ta emot mail från t.ex. antipiratbyrån som har kollat på dina utdelade saker via nåt fildelningsprogram. Iom att du har ett sånt har du gett alla tillstånd till att gå in på din dator och kolla vad du har delat ut.

Ni kan räkna med att reglerna för detta kommer att bli mycket hårdare, MPAA (Movie Pictures Association of America) ligger på som fan på massa stora ISP i världen om att stoppa detta.
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Quest
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3997
Location: Piteå för det mesta iaf.

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 11:52 am    Post subject: Reply with quote

Widing wrote:
Quest wrote:
Jag tror han pusta ut för brevets skull....sen vad Antipiratkopieringsbyrån gör är ju en annan sak....men jag själv skulle dyka på telefonen och darra på min röst och ringa dom OMGÅENDE och kolla vad det där innebär....


Ska jag ringa Telia menar du? Är inte det lite skämmsigt.


Jooo jag skulle ringa Telia och fråga vad som händer,vad jag ska göra (om det inte står i brevet)..

Om jag kan räkna med efterräkningar av detta om några allas ..sen skulle jag tömma min hårddisk på sånt som kan räknas till olagligt material ganska snabbt...

en liten länk här so kan vara värd att läsa.. http://www.antipiratbyran.com/databas/news/templates/nyheter.asp?articleid=177&zoneid=9


Last edited by [GTI]Quest on Mon Feb 17, 2003 12:02 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 12:01 pm    Post subject: Reply with quote

Som Praest[Man] säger och som det står i brevet...

du har tillhandahållit upphovsrättsskyddade filer. Det vill säga, du har tillåtit andra att ladda ner filerna från dig. Rent formellt tror jag inte att det räcker med att man har grejjerna utdelade med olika fildelningsprogram, det är ju möjligt att det är en fakefil eller att man stänger av uploaden varje gång nån vill ladda ner. Så för att kolla att man verkligen bryter mot upphovsrätten så måste de ladda ner filen och kontrollera den. Medans de laddar ner kollar de ditt ip-nummer och kontaktar sedan din ISP. Personligen har jag så slö uploadhastighet att ingen nånsin hinner ladda saker från mig... en film tar typ ett dygn att ladda upp.
Back to top
View user's profile Send private message
& pySen



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 561
Location: GBG Hisingen.

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 12:50 pm    Post subject: Reply with quote

Läser IT_rätt just nu och detta har vi tagit upp. Det finns ingeet juridiskt svar än. Eftersom allt med IT är nytt. Men dom gör ju klart intrång i ditt privatliv, och sverige har strikta lagar när det gäller integritet. Frågan är tex om telia kan förbjuda dig att ha ett telefon abonnemang om man "busringer".
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Torak|



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 910
Location: Katrineholm

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 12:53 pm    Post subject: Reply with quote

tror att du ahr typ delat ut nått som du itne sak dela ut på t.ex. DC.. antiperatbyron är där o lokkar you know..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
[KACFM]Widing



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1448
Location: Vadstena

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 12:56 pm    Post subject: Reply with quote

Men alltså jag har aldrig haft De två tornen på min dator. Kan väll erkänna att jag ville ladda hem den en gång. fick hem typ 10mb sen sket jag i det. Men hur kan de få reda på det isf?

Aja jag skiter i det nu, bara de inte stänger av mitt adsl eller ger mig fett med böter. förhoppningsvis är detta bara en varning. Det som är lite skrämmande är ju att brevet kom 1 månad efter då det hände, vilket kan resultera i att jag får 30 brev till *gulp*
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[GTI]Quest
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3997
Location: Piteå för det mesta iaf.

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 12:57 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Sv antipiratbyrån säger så här: Det är inte förbjudet att inneha en piratkopia av ett datorprogram eller film.


http://www.antipiratbyran.com/kopiering.asp

Kolla sista raden..

För övrigt så finns det sagt att antipiratkopieringsbyrån ej tar dig om du bara laddar ner och inte delar ut...

Quote:
Metoden att anmäla användare av filesharingprogram till Internetoperatörerna används sedan en tid även av Svenska Antipiratbyrån. En viktig skillnad är dock att Svenska Antipiratbyrån inte anmäler nedladdare utan endast utdelare.
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 17:59 pm    Post subject: Reply with quote

dom skriver att dom har känt av att ditt ip har tanka ner bla bla bla

säger som så här så litar jag inte ett dug på vad telia säger med tanke på att jag klaga på dom i ett år nu så har dom fortrfarande inte fata att jag flytat så varje gång dom sänder en påminelse för mitt telia internet så får jag hämta den hema hos min mor o far bara för att telia inte fatar att jag flytat.

så rent persoligen komer jag aldrig lita på telias IP spårnigar förs en dom säter fasta IPn på telia ADSL för så läge dom har Dynamiskt Ip så är chansen att dom strular ihop det för hög.

så om det är ågon chef på telia som läser det här skaffa fasta Ipn till alla telia adsl kunder.
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 20:23 pm    Post subject: Reply with quote

pr|pySen wrote:
Läser IT_rätt just nu och detta har vi tagit upp. Det finns ingeet juridiskt svar än. Eftersom allt med IT är nytt.


På Quests länk till Antipiratbyråns sida om kopiering skriver APB om ett EU-direktiv som har "direkt effekt" i Sverige sedan december. "Direkt effekt" är ett begrepp som innebär att regler, direktiv, etc som har stiftats av EU (dvs INTE de nationella lagstiftande organen) trots allt äger laga kraft i medlemsländerna, även när medlemsländerna varit sega och inte fått arslet ur vagnen att stifta lagar som motsvarar EUs regler, direktiv etc.

Viktigt är att direkt effekt i de flesta fall innebär att de enskilda medborgarna kan stödja sig på lagarna gentemot myndigheter och EU, INTE tvärt om, och heller inte mellan enskilda personer/företag. Det vill säga, APB kan inte stödja sig på detta direktiv för att sätta dit er. Inte förrän Sverige har stiftat egna lagar om detta. DOCK kan APB med direktivet som argument vädja till era ISP att säga upp avtalen då ni faktiskt bryter mot upphovsrätten genom att dela ut skyddade filer.

Riksdagens hemsida wrote:
Regler i primärrätten samt förordningar kan ha direkt effekt och då åberopas av enskilda mot andra enskilda eller mot medlemsstater och EU:s institutioner. Direktiv kan också ha direkt effekt men direktiv kan då endast göras gällande mot EU eller det som kan kopplas till en medlemsstats administration (myndigheter). Detta kallas för att direktiv kan ha vertikal direkt effekt . Ett direktiv kan däremot inte göras gällande och åberopas mellan enskilda vilket brukar beskrivas som att ett direktiv inte kan ha horisontal direkt effekt. Ett beslut kan ha direkt effekt för de som direkt berörs av själva beslutet.
Back to top
View user's profile Send private message
& pySen



Joined: 20 Oct 2002
Posts: 561
Location: GBG Hisingen.

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 20:34 pm    Post subject: Reply with quote

Problemet är att tex Warner Bros, som har en budget på miljarders miljarder. Skickar ut brev till våra svenska små bredbandsföretag och säger något i stil med "Att om ni inte stänger av denna person som laddar ner och/eller sprider våra filmer. Så kommer vi stämma er" Då är det billigare att mista en eller ett par kunder.

Jag tycker iaf det är för jävligt att dom ska ha koll på vad vi laddar ner.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
luffaz`



Joined: 05 Dec 2002
Posts: 492

PostPosted: Mon Feb 17, 2003 20:35 pm    Post subject: Reply with quote

tänkte bara coppiera en liten rolig sak från Quest's länk

det börjar med yattie yattie och fortsätter med:
anti pirat byrån wrote:
När nättidningen IDG beskrev arbetsmetoden var läsarreaktionerna kraftiga. ”Maffiametoder” var nog den vänligaste kommentaren.


1. joviist är vi vänliga, men men.
2. har dem rätt att använda vårat namn? (copyright?) Razz
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Skugg



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 904
Location: Malmö

PostPosted: Tue Feb 18, 2003 10:59 am    Post subject: Reply with quote

Quest wrote:
Du fick troligen ett brev för et tag sen med lite nya "regler" för Telia ADSL där det står en massa paragafer om just detta med att tanka hem sånt material...

Men det står även där att man ska tilldelas en varning och att vid varning så ska man bli uppmanad att at bort allt olagligt material från hårddisken...


skulle inte tro det.... eller?? ja har inte fått nåt brev hemskickat och ja e ungefär som Widing. Men kränkar inte detta mina personliga rättigheter för iaf de gör det så kan man ju stämma tillbaka Smile

POWER TO THE MAFFIANER!!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies