HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Sagan om ringen fans
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 9:51 am    Post subject: Sagan om ringen fans Reply with quote

Jag gillade filmen som film, men det jag tyckte var dåligt var skillnaderna som gjorde att det sa *knäpp* uppe i huvet på mig. Jag menar att ska man ändra i storyn så borde det vara till det bättre. Ni som är intresserade och tycker att sagan om ringen är bra kan läsa mina skillnader om ni vill, de jag tyckte berörde storyn iaf...


1. Mötet med Eomer.
- I boken talar Aragorn om för Eomer vem han är och vem hans förfader är, han talar om att han har svärdet som varit brutet men smits ihop osv. Eomer och alla de männen är full av beundran gentemot Aragorn inte som i filmen, "Jag är Aragorn son of Arathorn". Eomer är fientlig i filmen. (Jag tror oxå att svärdet kommer till Aragorn i 3:e filmen av någon anledning, men i boken har han det hela tiden)

2. Mötet med Gandalf.
- Merry och Pippin träffar Gandalf i Fangorn? Huh? Det finns inte i boken, undrar vad det skulle vara bra för.

3. Lavskäggets Hem.
- Detta får man inte se i filmen, Merry och Pippin spenderar ett par dagar där och dricker det mirakulösa vattnet mm, de växer faktiskt lite. Sen överlägger Enterna i tre dagar innen de kommer fram till något.

4. Fangorn.
- Lavskägget är i filmen helt omedveten om att träden närmast Sarumans torn är helt avverkade, är det likt en skogens väktare som han är? Sen bestämmer han sig för att slå ner Saruman, när det egentligen tog tre hela dygn för att överväga vad de skulle göra åt Saruman. Nu tappar man lite respekt för Lavskägge och han verkar närmast klumpig skoj prick i filmen.
I filmen bestämmer sig skogen för att INTE ta hand om Saruman, men i boken gör man det....huh?

5. Mötet med Kung Theoden.
- i filmen lämnar de ifrån sig vapnen utan att protestera, i boken protesterar de och sedan ger de en beskrivning av vapnen, kanske har detta tagist bort för att Aragorns Svärd kommer i tredje filmen? Vem vet...Sen efter det börjar de slåss inne i kungliga kammaren? Huh?

6. Gandalf Exorcist?
- Gandalf utför typ en Exorcist på kung Theoden, det var lite onödigt att lägga till i filmen, man uppfattade det som att Saruman hade intagit Kungen kropp i filmen...Skumt

7. På väg till Helms klyfta
- De blir anfallna av krigare på Vargar i filmen och Aragorn ramlar ner för ett stup? HUH?! Aragorn blir skadad? Han blir inte skadad någon gång i boken...

8. Helms Klyfta
- I boken rådgör Theoden och Gandalf och Gandalf säger åt kungen att ta sig till Helms Klyfta, i filmen är det han som bestämmer det och Gandlaf tycker inte om det.
- Vad gör Alverna i Hels Klyfta? Detta finns inte med i Boken, däremot har Lavskägget skickat sina farligaste träd till deras undsättning, de kallas Houronerna och de slår sönder och samman alla Orcer från ryggen i boken. Det finns inte heller med.
- Legolas surfar ner för trappen och skjuter, det var löjligt i filmen. Onödigt att lägga till det!
- Det finns inga bomber av krut i boken.
- Aragorn och Gimli söår sönder alla utanför porten...huh?

9. Brödraskapet
- Merry, Pippin, Legolas, Aragorn och Gandlaf i Isengard finns inte med i filmen, det skulle varit skoj att se, kanske kommer det i sista filmen. Men filmen slutar väldigt tidigt så det är omöjligt att säga om de har plats för allt...

10. Faramir
- Faramir framstår som falsk i filmen då han ville ta ringen själv och använda den, i boken är han tvärt om. Han åtrår ringen men är klokare än sin bror Boromir och han släpper Frodo, Sam och Gollum i skogen igen.

11. Frodo ger bort ringen nästan
- Frodo håller på att ge ringen till en Nazgul i filmen, detta finns ingenstans i boken. Nazgulerna skulle oxå kunna framstå som elakare, som de var i boken.



Jag skulle kunna skriva i flera dagar men detta var de stora sakerna som jag orkade skriva om...
Diskutera gärna mera...




//Serpent.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
TimY



Joined: 04 Nov 2002
Posts: 375
Location: M A L M Ö

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 10:10 am    Post subject: Reply with quote

Jag tycker iaf Peter jacksson gjort ett jävligt bra jobb med filmerna hittils.

Att Aragorn Trillar över stupet med en varg,det förstörde filmen lite tyckte
jag.

Det som är sämst är att Gandalf kommer till Merry och Pippin redan i Fangornskogen medans han kommer till dem i Isengard i boken. Tyckte det var en viktig händelse när Ormtunga kastar ut kulan som Sauron "spår" i (Kulan som bara finns tre av). och sedan försöker Gandalf Få sauron att avgå och sedan bli "god", men gandalf vägrar.sedan att Pippin tittar i kulan kvällen efter är oxå en stor händelse eftersom det ändrar Pippins personlighet en aning.

Ska bli roligt att se hur han har gjort Sagan om konungens återkomst Smile .
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 10:34 am    Post subject: Reply with quote

Timy wrote:
Jag tycker iaf Peter jacksson gjort ett jävligt bra jobb med filmerna hittils.


- Det tycker jag oxå, inget sagt om den saken! Den är riktigt bra!

Timy wrote:
Att Aragorn Trillar över stupet med en varg,det förstörde filmen lite tyckte jag.


- Håller med.

Timy wrote:
Det som är sämst är att Gandalf kommer till Merry och Pippin redan i Fangornskogen medans han kommer till dem i Isengard i boken.


- Kanske inte den största och väsentligaste skillnaden men en miss är det iaf. Men som film kanske det inte gör så mycket.

Timy wrote:
Tyckte det var en viktig händelse när Ormtunga kastar ut kulan som Sauron "spår" i (Kulan som bara finns tre av). och sedan försöker Gandalf Få sauron att avgå och sedan bli "god", men gandalf vägrar.sedan att Pippin tittar i kulan kvällen efter är oxå en stor händelse eftersom det ändrar Pippins personlighet en aning.


- Filmen slutade mycket tidigare än den gjorde i boken och jag är ganska säker på att allt detta kommer att komma i den sista filmen eftersom det är en hyffsat viktig händelse. Men han kan ha valt att ta bort historien om Palantinerna helt oxå.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
TimY



Joined: 04 Nov 2002
Posts: 375
Location: M A L M Ö

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 10:37 am    Post subject: Reply with quote

men i boken hände väll det direkt efter att Enterna förstört Isengard?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 10:44 am    Post subject: Reply with quote

Timy wrote:
men i boken hände väll det direkt efter att Enterna förstört Isengard?


Ja eftersom boken följer brödraskapet första halvan av boken och Frodo och sam i andra halvan, nu hoppar det i filmen och blir svårare att följa. Du har rätt i att det händer efter Isengard förstörts, men man väntar ju på Gandalf t ex. Och det kommer nog i sista filmen eftersom storyn inte kommit så långt ännu i filmen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
TimY



Joined: 04 Nov 2002
Posts: 375
Location: M A L M Ö

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 10:46 am    Post subject: Reply with quote

aha Smile de har du rätt i Smile har inte tänkt på de Smile
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Sg



Joined: 05 Dec 2002
Posts: 1250

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 11:42 am    Post subject: Reply with quote

Vill lägga till:


Grishnâkk följer inte med hoberna in i skogen utan dör på slagfältet.

Uglûk och Grishnâkk blir inte så speciella i filmen men en stor del av boken handlar ju om dem.

Fallet i moria.
I filmen skildras denna scen typ 3 gånger eller något va?

Den börjar dessutom med denna scen. det gör inte boken.


Hober.
I boken får man inte läsa om hoberna förän mer än hälften av boken är utläst. Man får endast följa Aragorn, Gimli och legolas under de första 300 sidorna.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Bruno



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1427

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 11:47 am    Post subject: Reply with quote

Den största missen i LOTR 1 var ju att dem inte hade med Tom Bombadill, gamla skogen lr vafan d heter där Tom Bombadill bor är ju den viktigaste delen i första boken.. lr den roligaste, tom Bombadill är det äldsta levande väsendet... tom bombadill är oxå en "gud" har jag för mig.. läste det i Sillmarillion...
Back to top
View user's profile Send private message
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 12:26 pm    Post subject: Reply with quote

Ult3gra wrote:

Grishnâkk följer inte med hoberna in i skogen utan dör på slagfältet.


- Det stämmer, sen är det Ugluk som följer med in i skogen i filmen.

Ult3gra wrote:
Fallet i moria.
I filmen skildras denna scen typ 3 gånger eller något va?

Den börjar dessutom med denna scen. det gör inte boken.


- Stämmer, jag tycker iof att det är en bra scen och gillar att kolla på den.


Ult3gra wrote:
Hober.
I boken får man inte läsa om hoberna förän mer än hälften av boken är utläst. Man får endast följa Aragorn, Gimli och legolas under de första 300 sidorna.


- Halva boken är brödraskapet och sista halvan i stort sett om Frodo och sam.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 12:29 pm    Post subject: Reply with quote

DukeSwe wrote:
Den största missen i LOTR 1 var ju att dem inte hade med Tom Bombadill, gamla skogen lr vafan d heter där Tom Bombadill bor är ju den viktigaste delen i första boken.. lr den roligaste, tom Bombadill är det äldsta levande väsendet... tom bombadill är oxå en "gud" har jag för mig.. läste det i Sillmarillion...


Tom Bombadill är "Gamla skogens" väktare och har samma funktion som Lavskägge har i Fangorn ungefär. Jag tro han togs bort för att han egentligen inte har med historien i helhet att göra och han återkommer ju inte i boken mer efter det. Det som kan vara intressant är att "Stora skogen" kanske består av kvinliga träden som försvan från Fangorn för längesedan, Lavskägge berättar för Merry och Pippin om dem i boken. Men det får man aldrig veta om det va så eller inte.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Sg



Joined: 05 Dec 2002
Posts: 1250

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 12:56 pm    Post subject: Reply with quote

FLU|Serpent wrote:
Ult3gra wrote:

Grishnâkk följer inte med hoberna in i skogen utan dör på slagfältet.


- Det stämmer, sen är det Ugluk som följer med in i skogen i filmen.
Hehe skrev fel!

Ult3gra wrote:
Fallet i moria.
I filmen skildras denna scen typ 3 gånger eller något va?

Den börjar dessutom med denna scen. det gör inte boken.


- Stämmer, jag tycker iof att det är en bra scen och gillar att kolla på den.
Jo scenen är jävligt snyggt gjord men ändå!

Ult3gra wrote:
Hober.
I boken får man inte läsa om hoberna förän mer än hälften av boken är utläst. Man får endast följa Aragorn, Gimli och legolas under de första 300 sidorna.


- Halva boken är brödraskapet och sista halvan i stort sett om Frodo och sam.

Jo..ungefär...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Praest[Man]
Anti Spam Force


Joined: 01 Nov 2002
Posts: 1761

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 13:56 pm    Post subject: Reply with quote

Jag läste inte alla poster av ren lathet, men det är ju faktiskt såhär:

1: Det är en film, därför kan du inte göra exakt som boken, ofta inte ens i närheten.
2: Filmen är riktad mer mot alla åldrar, därför kan du inte göra den lika mörk som boken är
3: En film kan OMÖJLIGT komma i närheten av en bok, filmen visar dig vad du ska se, i en bok målar du upp din egen tolkning av världen.
4: Många av ändringarna som gjorts är givetvis inte logiska för fem öre, men det är svårt att göra bok -> film. Jag tror ingen har nånsin lyckats göra en bok -> film och ändå hålla sig så nära "sanningen" som Peter Jackson har gjort i Sagan om Ringen.

Kort sagt: Döm inte filmen efter boken, döm filmen efter den film den är.
Back to top
View user's profile Send private message
[HVMK]Linedance



Joined: 12 Dec 2002
Posts: 2531
Location: borås

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 14:09 pm    Post subject: Reply with quote

hmm. serpent. vettigt skrivet. nårgra tveksamheter dock. har du läst på engelska eller svenska? ohlmarks översättning är nämligen nästan lika dolig referens till böckerna som filmerna.

eomer är fientlig innan aragorn säger vad han heter i boken.

notera att de avbrutit i handlingen mycket tidigare i filmen. detta för att det egentligen inte händer så mycket i den 3je.

mest saker som gör att man säger AHA!

word up till serpent. du verkar ha en vittig bild av historien.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 14:13 pm    Post subject: Reply with quote

En grej jag funderade på apropå när Aragorn ramlar ner för stupet.. ser inte "vargarna" mer ut som hyenor? Om jag inte minns fel säger de i filmen Vargs/Wargs, vilket översätts till vargar. Kan det vara så att de inte sett den omedelbara kopplingen Varg/Warg = Wolf, utan mer gjort det till en mytologisk hårig varelse? ..eller är det de svenska översättarna som var lite för snabba att översätta till varg?

Har bara läst den svenska översättningen av böckerna så jag vet inte vad det heter i original.

Tyckte ialf det såg ut som stora hyenor.. Mer vargliknande hade varit coolare.
Back to top
View user's profile Send private message
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 14:14 pm    Post subject: Reply with quote

Praest[Man] wrote:
Jag läste inte alla poster av ren lathet, men det är ju faktiskt såhär:

1: Det är en film, därför kan du inte göra exakt som boken, ofta inte ens i närheten.
2: Filmen är riktad mer mot alla åldrar, därför kan du inte göra den lika mörk som boken är
3: En film kan OMÖJLIGT komma i närheten av en bok, filmen visar dig vad du ska se, i en bok målar du upp din egen tolkning av världen.
4: Många av ändringarna som gjorts är givetvis inte logiska för fem öre, men det är svårt att göra bok -> film. Jag tror ingen har nånsin lyckats göra en bok -> film och ändå hålla sig så nära "sanningen" som Peter Jackson har gjort i Sagan om Ringen.

Kort sagt: Döm inte filmen efter boken, döm filmen efter den film den är.


Jag håller fullkommligt med dig Preast och om jag inte sagt det eller om det inte framkommit så tycker jag att filmer är underbar, det är bara skoj att diskutera och se olika personers vinklar. Mest på skoj mellan Sagan om ringen fans.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 14:20 pm    Post subject: Reply with quote

Ignored wrote:
hmm. serpent. vettigt skrivet. nårgra tveksamheter dock. har du läst på engelska eller svenska? ohlmarks översättning är nämligen nästan lika dolig referens till böckerna som filmerna.

eomer är fientlig innan aragorn säger vad han heter i boken.

notera att de avbrutit i handlingen mycket tidigare i filmen. detta för att det egentligen inte händer så mycket i den 3je.

mest saker som gör att man säger AHA!

word up till serpent. du verkar ha en vittig bild av historien.


- Jag har läst båda. Spelat några av rollspelen oxå...
- Eomer är fientlig jag håller med dig men efter Aragorn sagt vem han är blir Eomer en helt annan. Den sekvensen i boken gillar jag eftersom man redan då får veta lite av Aragorns storhet.
- Håller med om att sista boken inte skulle vara så mycket om man inte klippte där, nu får man med hondjävulen och kanske när de går förbi Nazgulernas borg, Sams Fritagning av Frodo och det största slaget utanför Minas Thirith. Om man hade slutat som i boken hade det bara varit Slaget och två timmar tråkigt om Frodo och sam när de går inne i Mordor och det egenligen inte händer så mycket. En sak finns oxå kvar som jag ser fram emot, Aragorn & co ska färdas på dödens stig och få med sig ett par kumpaner som kan vara jobbiga att möta för de med båtarna nere vid hamnarna... Smile Ska bli skoj att se hur de gör dem.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
l3unM@n



Joined: 02 Jan 2003
Posts: 167
Location: Sthlm

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 14:27 pm    Post subject: Reply with quote

Det ända jag blev irreterad på i LOTR 2 var när vargryttarna attackerda på vägen till helms klyfta och Aragon blev skadad. Det ver helt onödigt o ganska konstigt att bara lägga till det.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[HVMK]Linedance



Joined: 12 Dec 2002
Posts: 2531
Location: borås

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 15:29 pm    Post subject: Reply with quote

btw det heter wargs. jo. aragorns storhet är helt borta i filmerna.

de har inte med något om hans superheftiga narsil. + att han är helt ödmjuk som ledare

jag ser honom som mäktig och kommenderande.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Lonnberg



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 459
Location: kalmar slott

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 15:37 pm    Post subject: Reply with quote

jag tror dem lade till det där med aragorn när han ramlade ner från stupet bara för att han sen ska komma tillbaka och höja moralen så som alverna också gör..kan inte minnas dem i boken...kommer dem till helms klyfta i boken??


Det jag absolut inte gillar i filmen är när Legolas hoppar upp på hästen när vargarna kommer..


men å andra sidan finns det grymt många coola scener i Sagan om de två tornen.

jag gillar när ormstugna säger till saruman. But sir there is no such army och dem går ut på balkongen på Sarumans torn.. å han bara höjer handen en decimeter å alla orcher bara blir tysta..
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Thu Feb 13, 2003 15:38 pm    Post subject: Reply with quote

Hiawatha wrote:
jag tror dem lade till det där med aragorn när han ramlade ner från stupet bara för att han sen ska komma tillbaka och höja moralen så som alverna också gör..kan inte minnas dem i boken...kommer dem till helms klyfta i boken??



Nej, som vi skrivit tidigare...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies