HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
En liten mysko sak.
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
sundevil



Joined: 24 May 2003
Posts: 608
Location: Skiftar

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 9:42 am    Post subject: En liten mysko sak. Reply with quote

Hejsan där maffianer.

Sen ca 9-10 dagar sedan har jag inte kunnat och sova i mer än max 5h per natt, jag brukar sova kanske 10.
Jag vaknar utvilad varje morgon dock, sover bra den lilla stund jag sover.

Tänkte om det kan ha något och göra med att man har börjat och försöka leva lite bättre, dvs fiberrik mat ute och går minst 1h per dag.

Lite nyfiken på vad i hela h* det kan vara bara.

Så om ni har någon bra ide säg Very Happy

_________________
-- Brynäs i mitt hjärta --
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 10:03 am    Post subject: Reply with quote

sova 10 timmar varje natt är definitvit inte bra Wink jag brukar sova 5-7 timmar, sover jag mer så mår jag sämre och blir trött som ett as !

jag tror det har med din nya stil på livet att göra Wink

tjoo !
Back to top
View user's profile Send private message
Falcon Bayerskt



Joined: 08 Aug 2003
Posts: 389
Location: Alingsås/Nossebro

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 10:06 am    Post subject: Reply with quote

Sånt där brukar ju gå i perioder.

Har man mycket problem som jag har haft ett tag så blir ju sömnen lidande.
Dock så är dom lösta nu och jag sover kanon nu även om det inte är så länge alla gånger.
Två barn samt en hundvalp gör ju att sömnen bli lite ryckig. Trots det så är jag utvilad och harmonisk.

Troligtsvis så mår du kanon nu, och när du sover så sover du "bra" som du säger. Kosten och motionen gör nog sitt.

Lev väl i fortsättningen Wink
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
sundevil



Joined: 24 May 2003
Posts: 608
Location: Skiftar

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 10:18 am    Post subject: Reply with quote

Tackar för svaren Smile

Kanske inte var en så mysko sak iaf då Very Happy

åter igen, tack för svaren.

_________________
-- Brynäs i mitt hjärta --
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Gulle



Joined: 18 Nov 2004
Posts: 981

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 10:18 am    Post subject: Reply with quote

jag sover runt 9-10 timmar per natt. Sover jag längre däremot blir jag tung i huvudet, trött och grinig Razz Så det är nog bara bra för dig om du känner dig utvilad Smile
Back to top
View user's profile Send private message
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 10:48 am    Post subject: Reply with quote

DU GÅR PÅ ANFETAMIN DIN KNARKARE!!!! huauhauhiuhiauhiaiua!

Nej men en vuxen människa ska inte sova mer än max 7 timmar typ. Sen ska man ju inte sova för lite heller. Forskning visar att folk som sover oroligt och max 4 timmar per natt har sjukt hög chans att få diabetes. Det beror nog på som du säger, du rör dig. Äter bra och har ett annat liv. Kroppen har lättare att vila ut sig när den mår bra.

Liknelse
IKEA - laddningsbara batteriet 7kr/st (Pizza, bärs och formbröd)
GP Batteries - Laddningsbara 44kr/st (Kött, Vatten och grovkorningt bröd)

HAHAHHA JAG ÄR FAN SJUK HAHAH!
Back to top
View user's profile Send private message
sundevil



Joined: 24 May 2003
Posts: 608
Location: Skiftar

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 10:52 am    Post subject: Reply with quote

[gobbe]deluxe wrote:
DU GÅR PÅ ANFETAMIN DIN KNARKARE!!!! huauhauhiuhiauhiaiua!

Nej men en vuxen människa ska inte sova mer än max 7 timmar typ. Sen ska man ju inte sova för lite heller. Forskning visar att folk som sover oroligt och max 4 timmar per natt har sjukt hög chans att få diabetes. Det beror nog på som du säger, du rör dig. Äter bra och har ett annat liv. Kroppen har lättare att vila ut sig när den mår bra.

Liknelse
IKEA - laddningsbara batteriet 7kr/st (Pizza, bärs och formbröd)
GP Batteries - Laddningsbara 44kr/st (Kött, Vatten och grovkorningt bröd)

HAHAHHA JAG ÄR FAN SJUK HAHAH!



Aaaahhh, så INTE amfetamin... Rackarns visste jag missade något Razz

Liknelsen var annorlunda Wink

Ja du är sjuk Very Happy

_________________
-- Brynäs i mitt hjärta --
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 13:39 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]Zwonka wrote:
sova 10 timmar varje natt är definitvit inte bra Wink jag brukar sova 5-7 timmar, sover jag mer så mår jag sämre och blir trött som ett as !

jag tror det har med din nya stil på livet att göra Wink

tjoo !


Man bör som vuxen sova MINST sex timmar per dygn. Sex till nio timmars sömn är lagom (beroende på många olika faktorer). Fem timmars sömn är definitivt i minsta laget!

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 14:13 pm    Post subject: Reply with quote

Egentligen sägs det att man ska sova 8 timmar per natt. Det är det optimala(som de flesta vuxna inte kommer upp i). Men att en 3:e del av dygnet skall kroppen sova(dvs vila och återhämta sig). Detta för att må så bra som möjligt. Sen ska 1 tredjedel gå till aktiv tankeverksamhet (dvs jobba, gå i skolan). Sen den sista tredjedelen skall gå till fritid (vila, göra det man tycker i kul). De 2 senare tredjedelarna ingår mer i en cirkel för inre välmående (för att motverka stressrelaterade sjukdomar). Men 8 timmars sömn är optimalt Wink
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
qbit



Joined: 14 Apr 2003
Posts: 365

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 21:20 pm    Post subject: Reply with quote

Din tallkottekörtel som tillverkar lite melatonin, melatonin reglerar sömnbehovet....

Har biologiprov på Tisdag Wink

_________________
Det var en gång, och den var sandad.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
malakai



Joined: 18 Nov 2002
Posts: 1176
Location: Borås

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 22:49 pm    Post subject: Reply with quote

Allt under 8 timmar är för lite och inte bra för kroppen. Mest optimala är nog "om man lyssnar på kroppen" 8,5h.
Många klappar sig på bröstet och skryter med att dom klara sig med 5-6 timmar per natt. Och visst alla är olika. Så även om du klara jobbet och så så kan man räkna med hormonrubbningar efter en längre tid. Tillfällig sömnbrist är ingen fara utan de är den "kroniska sömnbristen" som man ska akta sig för, då kroppen inte får en chans att ta igen missad sömn. Folk som har vanan att sova lite är mer benägna att vara feta, mer stressade, har sämre immunförsvar, mer mag/tarmsjukdommar och mindre välbefinnande, jämfört med folk som sover mera.

Idrottare eller inte, tillräckligt med sömn är en nödvändigthet för att optimera kroppens naturliga horomcykler.

Sömn och träning
Man kan tro att sömn är ett overksamt tillstånd. Men man vet ju att de är tvärtom. Tränar man är sömnen ett mycket viktig. Sömnen dämpar stegringen av kortisolnivårena i blodet vilket leder till överträning och muskelinflammationer. De är under sömnen kroppen laddar upp och bygger musklerna. När man sover uppnår kroppen de mest kraftfulla anabola tillståndet. (när man tränar bryter man ner musklerna för er som inte visste). Tränar man hårt och mycket är 9-10 timmar att rekommendera för att motverka överträning och återhämta sig optimalt.

De är oxå så att om man går till sängs samma tid varje kväll förbättrar de sömnkvaliteten.

Vem va de här på forumet som hade sovigt för lite och fått problem som stress osv?? vet de finns en tråd om de.
**edit**
DET VAR OLD_DOG!!
http://www.swm.se/viewtopic.php?t=16602&highlight=s%F6mn+stress

_________________
Det har kommit upp nånslags tråd-träd ovanför tråden i tråden och jag hittar inte sidbläddraren!!

"Hur gör man två kilo fett attraktivt? Sätt dit en bröstvårta"
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 22:59 pm    Post subject: Reply with quote

ska man se till forskning osv är väl jargongen om sömncykler rätt vettig. Varje människa har en viss tid för en sömncykel som i regel ligger mellan 2.5-3h. Sålänge du sover ett helt antal cykler är det ingen fara, däremot när du vaknar mitt i känner du dig ofta trött och hela dagen kan kännas dålig.
Jag testade det där för ett par år sen, skrev ner när på dygnet jag började bli trött och hur långt intervallet blev tills nästa gång jag kände samma sak om jag höll mig vaken. Antecknade febrilt allt för att slutligen komma fram till att min sömncykel är ungefär 2.45h lång. Med andra ord: sover jag 3x2.45h känner jag mig pigg som en lärka när jag vaknar, sover jag 2x2.45h känner jag mig trött, men ändå ok. Allt annat än så känner jag mig trött och sliten. (det här tog lite mer än ett halvår att komma fram till, det är inte gjort i en handvändning)
I kombination med det som malakai skrev om träning så blir livet väldigt annorlunda. Har för mig att det finns väldigt bra artiklar i forskning och framsteg om det här, det är en väldigt intressant tidning f.ö

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 23:15 pm    Post subject: Reply with quote

Jag sover mellan 10-12 timmar varje natt...



Jag = arbetslös.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Micke



Joined: 06 Sep 2004
Posts: 712

PostPosted: Wed Nov 02, 2005 23:21 pm    Post subject: Reply with quote

damn. Här kommer ni o säger att ni sover 5-10 timmar. Men vist när man e ledig kan jag sova hur länge som helst som t ex 12timmar Confused . Med dock när man har dom dagarna man ska upp tidigt så sover jag 7-8 timmar. Smile
_________________
WSAD! QE! (SPACE)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Thu Nov 03, 2005 9:04 am    Post subject: Reply with quote

sjukvårdsrådgivningen - landstinget i samarbete med apoteket wrote:

I stort sett behöver man sova mellan sex och nio timmar per dygn. Vuxnas genomsnittssömn är sju och en halv timme per dygn, men variationerna är stora. Sover man för lite natt efter natt mår man till slut dåligt.


Exakt hur mycket sömn du behöver beror sedan, som jag sade, på många olika faktorer. Men det är en bra måttstock. Själv vet jag att jag mår bäst med 7-8 timmars regelbunden sömn.


Läs mer!

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
sundevil



Joined: 24 May 2003
Posts: 608
Location: Skiftar

PostPosted: Thu Nov 03, 2005 9:32 am    Post subject: Reply with quote

waow, massor med bra info här ju !
Tackar ödmjukast.

Försökte och ta en 1h promenad igår kväll innan jag skulle lägga mig, och visst jag somnade runt 01:00 men vaknade 06:00...
Gick och "morna" sig imorse iaf, men en en gång så är jag utvilad och mår som en kung.

I min tjockavärld är detta fortfarande lite små mysko, borde ju sova mer tycker jag.

Men tack för all info, jätte intressant och sitta och läsa detta !

kram på er Smile

_________________
-- Brynäs i mitt hjärta --
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Nov 03, 2005 10:07 am    Post subject: Reply with quote

might be that walking within a couple hours of going to bed gets the body going again.. I know I have trouble sleeping if Im at the gym within 3 hours of bedtime Smile

As long as you're not feeling terribly tired Id say enjoy the extra awake time Very Happy

Tidey

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
sundevil



Joined: 24 May 2003
Posts: 608
Location: Skiftar

PostPosted: Thu Nov 03, 2005 10:20 am    Post subject: Reply with quote

oh... det tänkte jag faktiskt inte på Smile Tack där Tidey !

Tro mig, jag njuter för fullt av den tiden Smile

_________________
-- Brynäs i mitt hjärta --
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Nov 03, 2005 11:16 am    Post subject: Reply with quote

Testa att träna runt kl 5 på dan, och sen går du och lägger dig tidigare på kvällen. Jag hade en period där jag på helgen vaknade kl 9:45-10 varje helgdag, när jag än la mig(la mig 5 en av dagarna). Så testa och lägg dig tidigare och se om du sover längre tid då Wink
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[WDB]Rullstol
Senior Admin


Joined: 09 Jan 2003
Posts: 1169

PostPosted: Thu Nov 03, 2005 11:31 am    Post subject: Reply with quote

jag sover mellan 3-10h. Normalt ligger det på 4-4,5h. Jag har förstört min dygnsrytm och min normala sömn pga allt nattjobb. När jag är ledig så försöker jag verkligen sova länge.. Tyvärr funkar bara det när jag är bakfull.

Rullis

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies