HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Copyright
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[SM]Sha
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 223
Location: Borås

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 3:40 am    Post subject: Copyright Reply with quote

satt och tittade igenom alla bilder som folk lagt upp på maffias upload och hittade denna:
http://www.swm.se/pics/index.php?bigimage=upload%2Fisuzu%2Felectric.jpg
jävligt nice bakgrundsbild men problemet är att jag sen länge haft precis samma bild på datorn fast den är utan text (förrutom copyright). på min är den copyrightad till endeffect.com 1999.
stör mig nåt fruktansvärt på det här och hoppas att isuzu ser detta och lägger av med sånt här.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 8:18 am    Post subject: Reply with quote

fyfan.... borde fan bli åtalad.. vilken jävla sopa... ta äran för någon annans arbete??? Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Mad Mad Mad

dvs att det inte är han som är upphovsmannen till bilden fast laggt upp en annan version?

_________________
Kreditkort. Billiga linser
Back to top
View user's profile Send private message
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 8:54 am    Post subject: Reply with quote

Jag använder bilder från andra ibland men skickar alltid ett mail till den som gjort den, jag harat när andra tar kredit för en annans jobb.
Ibland har jag sett mina guider på nätet men en annan tagit kretid för dem osv. Det är väl inte samma sak kanske men det känns lite trist.

Detta var som jag förståt att han tog helt kredits och även skrivit in sitt namn och version på bilden? Det är lågt.

_________________
AndyMedia
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
kanzinho



Joined: 23 Mar 2003
Posts: 907
Location: Göteborg

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 11:28 am    Post subject: Reply with quote

Är dett inte hårda straff på detta? bryta mot copyright lagen betyder väl att den parten som äger grejen i fråga har rätt att stämma personen som coppat ? Very Happy LR?
_________________
carpe diem!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 12:52 pm    Post subject: Reply with quote

Hör med coppen



*suck*

_________________
Reach Out and Touch Herr Oberst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[gobbe]LocStock



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1391
Location: Northern Heights Helsingborg

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 12:55 pm    Post subject: Reply with quote

Herr Oberst wrote:
Hör med coppen



*suck*


Oki...bara för att Swedish Cop är polis så tror jag inte att han är insatt i ALLA juridiska tvister som kan uppstå. En vanlig polis tror jag inte är speciellt insatt i upphovsrättsfrågor o varumärkesskydd o så. Då får du nog bättre råd om du frågar nån som läser juridik eller har gjort. Det är troligen mycket mer insatta. Fråga mig t ex Smile

_________________
You´re cr...You´re crazy....I like you.....but you´re crazy!!
Back to top
View user's profile Send private message
Maledrach
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 904

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 12:59 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]LocStock wrote:
Herr Oberst wrote:
Hör med coppen



*suck*


Oki...bara för att Swedish Cop är polis så tror jag inte att han är insatt i ALLA juridiska tvister som kan uppstå. En vanlig polis tror jag inte är speciellt insatt i upphovsrättsfrågor o varumärkesskydd o så. Då får du nog bättre råd om du frågar nån som läser juridik eller har gjort. Det är troligen mycket mer insatta. Fråga mig t ex Smile

tror nog att du får svara på frågan även fast han inte riktade den till dig........ tror jag iaf.
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]LocStock



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1391
Location: Northern Heights Helsingborg

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 13:01 pm    Post subject: Reply with quote

Hehehe....tänkte faktiskt göra det men jag satt mig ner med min lagbok o lite litteratur för att försöka ge ett så bra svar som möjligt..jag vill inte förhasta mig så det blir fel...återkommer med svar senare.
_________________
You´re cr...You´re crazy....I like you.....but you´re crazy!!
Back to top
View user's profile Send private message
[SM]Sha
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 223
Location: Borås

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 13:33 pm    Post subject: Reply with quote

ja, han tog åt sig äran av en bild han inte gjort själv om det inte är så att han faktiskt gjort bilden en gång i tiden. men isf har han ju ändå gett rättigheterna till endeffect.com.
lade upp den bild jag hade på datorn. kanske lättare och förstå då.

http://www.swm.se/pics/index.php?bigimage=upload%2FSha%2Fabstract09.jpg

vs

http://www.swm.se/pics/index.php?bigimage=upload%2Fisuzu%2Felectric.jpg
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Kultur



Joined: 27 Mar 2003
Posts: 2676
Location: Malmö

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 13:46 pm    Post subject: Reply with quote

Folk som snor andras arbeten har små könsorgan.
_________________
http://arresteddevelopment2009.com
AD in 09!
I... drink... your... milkshake!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 13:55 pm    Post subject: Reply with quote

FLU | Serpent wrote:
Jag använder bilder från andra ibland men skickar alltid ett mail till den som gjort den, jag harat när andra tar kredit för en annans jobb.
Ibland har jag sett mina guider på nätet men en annan tagit kretid för dem osv. Det är väl inte samma sak kanske men det känns lite trist.

Detta var som jag förståt att han tog helt kredits och även skrivit in sitt namn och version på bilden? Det är lågt.


I princip är det väl samma sak! Du har copyright på den texten. Vad det än är, en skulptur, en bild, en text mm, så har skaparen copyright på det from den stund han började skapa det!

Och visst f-n är det j*vligt irriterande när någon tar kred för någon annans arbete oavsett, för att uttrycka det milt! Twisted Evil Evil or Very Mad

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
Dalle



Joined: 23 Sep 2003
Posts: 26
Location: Borås

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 14:45 pm    Post subject: Reply with quote

att göra en myrstack av ett barr....
Back to top
View user's profile Send private message
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 14:53 pm    Post subject: Reply with quote

[SM]Sha wrote:
ja, han tog åt sig äran av en bild han inte gjort själv om det inte är så att han faktiskt gjort bilden en gång i tiden. men isf har han ju ändå gett rättigheterna till endeffect.com.
lade upp den bild jag hade på datorn. kanske lättare och förstå då.

http://www.swm.se/pics/index.php?bigimage=upload%2FSha%2Fabstract09.jpg

vs

http://www.swm.se/pics/index.php?bigimage=upload%2Fisuzu%2Felectric.jpg

haha pinsamt Laughing
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 14:53 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]LocStock wrote:
Herr Oberst wrote:
Hör med coppen



*suck*


Oki...bara för att Swedish Cop är polis så tror jag inte att han är insatt i ALLA juridiska tvister som kan uppstå. En vanlig polis tror jag inte är speciellt insatt i upphovsrättsfrågor o varumärkesskydd o så. Då får du nog bättre råd om du frågar nån som läser juridik eller har gjort. Det är troligen mycket mer insatta. Fråga mig t ex Smile



ÅHH va du är våt steven, eller så är det jag som är för torr...
Det hela va egentligen bara menat som ett jättetorrt skämt
Du vet, coppa/coppen och lagar/polis...
Ajja skitsamma, kul va det inte iaf Wink

_________________
Reach Out and Touch Herr Oberst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[SM]Harvey Wallbanger
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1770

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 14:57 pm    Post subject: Reply with quote

Jo, det har ofta hänt att folk snor "Maffia Communitys verk" bland annat Lexiconet som vi har gjort är det många som snott.
Tror det var Dust in Stockholm community som skrev dit sitt namn i Lexiconet och sen satte sitt namn på att dom varit med och gjort den.... LOL?
Upptäckte detta igår, skall nog ta ett snack med dom Wink

Och som Serpent säger händer det att dom snor våra guider m.m också.
Såg bland annat Sepents guide om att byta textsnitt i CS någonstans igår med, men han hade varit smart och bara länkat! Sånt gillar vi Very Happy

_________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know I am the Lord when I lay my vengeance upon you.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 15:22 pm    Post subject: Reply with quote

FLU | Kultur wrote:
Folk som snor andras arbeten har små könsorgan.
tror jag inte gäller för alla men den här izusu är en riktig sopa. såvida det inte är han som gjort den från början och nu uppdaterat den?
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 15:38 pm    Post subject: Reply with quote

Det är ju så jävla patetiskt så man nästan måste garva.

De verk jag har gjort (bilder, maps osv) är skitsamma om nån snor och sätter sitt namn på. Jag vet att JAG har gjort dem.
Däremot skulle jag jaga personen med spett och slägga om han/hon snodde mina låtar. Musik gör jag för att bli en världskändis Very Happy

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Skugg



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 904
Location: Malmö

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 17:43 pm    Post subject: Reply with quote

asså aldrig att rippa ens verk rakt av.... men att försöka härma stilen kan jag tycka är okej bara det inte blir helt identiskt....

Btw så tycker jag mina bilder är snyggare som jag har lagt upp Cool

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Fri Apr 23, 2004 18:24 pm    Post subject: Reply with quote

angående copyright/trademark osv:

Internet och upphovsrätt är inte en bra kombination. Än så länge finns det inga rättsfall som gått upp i HD och därför saknas rättspraxis för vad som är rätt och vad som är fel. Förhoppningsvis kommer det lagförslag inom kort för det här, men tills dess betyder dessvärre inte (c) osv särskilt mycket.
Vad det hela egentligen handlar om är begreppet verkshöjd. För att få upphovsrättsligt skydd av någonting måste man ha gjort något tillräckligt unikt för att få kalla det för "verk", och det är i den här definitionen det hela skär sig.
Så stirra er inte blinda på små (c) (tm) osv när ni ser dem på internet, de behöver inte innebära nånting.

Till er som är nyfikna, studera Upphovsrättslagen (1960:729), varumärkeslagen (1960:644) och Marknadsföringslagen (1995:450)

Sunt förnuft, moral och etik är bra, att ta creds för något man själv inte gjort är mindre bra.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Thu Dec 08, 2022 7:56 am    Post subject: Best Injury Lawyer Info Reply with quote

In reply to the lady asking about the law offices of dan newlin, columbia personal injury lawyer, car accident personal injury attorney, state farm vehicle loans, top rated auto accident attorney, injury lawyer brooklyn, I highly recommend this great injury lawyer tips or bronx scaffolding accidents lawyer, the best personal injury lawyer near me, lexington auto accident lawyer, find a car accident lawyer, top personal injury attorneys near me, usaa boat loan, and don't forget this best injury lawyer blog alongside all lawyer for injury, best car accident injury lawyers, personal injury lawyer medical malpractice, usaa boat loan, attorney injury lawyers, personal injury lawyer attorney, as well as this useful injury attorney forum which is also great. also have a look at this top injury attorney details alongside all personal injury lawyer white plains, auto insurance loan, carrollwood personal injury lawyer, small car accident lawyer, fairfax personal injury lawyer, property damage car accident lawyer, on top of this top injury attorney forum on top of long island bus accident lawyer, industrial accident lawyer, injury law firm near me, austin injury attorney, best injury lawyer near me, law firms for accident, and don't forget high rated injury attorney site which is also worth a look. i also suggest this best injury lawyer tips and don't forget state farm financial, accident and injury lawyers near me, a personal injury lawyer, injury lawyers in my area, lawyer for injury at work, auto insurance loan, as well as this useful injury lawyer forum on top of providence injury lawyer, motorcycle loan usaa, property injury lawyer, bronx trucking accidents lawyer, insurance agency financing, orlando injury attorney, on top of excellent injury lawyer tips not to mention long island railroad accident lawyer, injury law firm near me, life insurance finance, personal lawyers near me, car accident attorney long beach, miami injury lawyers, which is also great. finally, have a look at this best injury lawyer link with i totaled my financed car without insurance, personal injury law office, lawyer for personal injury, best lawyer for injury at work, mass mutual financial, lawyer for injury, for good measure.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies