HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Utrustning är skills?
Goto page 1, 2, 3, 4, 5  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Jul 21, 2004 23:21 pm    Post subject: Utrustning är skills? Reply with quote

Se heatoN och gänget. De har Q-pads, headsets för tusenlappen, burkar som skulle kunna användas som "Svenska försvarets databas". Som en god vän till mig brukar säga, "kasta inte alla pengarna i sjön, anton". Eller nej, det var ju en dröm. Men i alla fall, jag har lagt ut säkert 3 tusen kronor på hårdvara. Om jag inte räknar hela datorn då, utan, lösa delarna. Jag har köpt Intellimouse och Q-pad - precis som SK använder på sitt internet café, Inferno-Online. Men ändå ligger jag bland de sista på Maffia's servrar. Fast det är ju klart, mitt ljud brusar, jag måste nog köpa ett nytt ljudkort för 2 tusen riksdaler.

Konstigt nog fortsätter jag bara att modda min dator, allt för att få ett mer flytade Counter-strike, jag menar, vad skall jag annars köpa? Allt jag kommer på är relaterat till min käre vän, datorn. Om jag av någon slump skulle komma på något bra att köpa, blir det ungefär så här: Porsche, en drömvilla och en k-pist. Förlåt Volvo240, jag vill hellre ha en Porsche! Jag tror att många av er som läser detta, har köpt utrustning för ca ett tusen kronor, eller mer. Många har säkert gjort det bara för att bli bättre Counter-strike spelare, helt enkelt! Efter att jag köpt min Q-pad, så var jag kung på alla servrar jag spelade på - i två dagar. Antar att det var min överskattning av mig själv som spelade.

Tänk om Counter-strike nu skulle lägga ned, då sitter man där. Med en utrustning som heter duga och så vet man inte vad man skall göra med den. Inte behöver man väl den bästa mattan eller det bästa glidet på marknaden för att sitta och lira kort mot den inte allt för tröge datorn. Om Counter-Strike lade ned, skulle jag inte börja spela något annat. Jag har ägnat allt för mycket tid på detta spel, att jag inte skulle kunna börja spela Battlefield 1942, eftersom jag då bara skulle sitta och jämnföra spelet med det forna Counter-strike. Samma om jag skulle bli "elite" på spelet "Röj" i windows, jag skulle där bara jämnföra bomberna man faller på de fult programmerade rutorna, med HE'n i Counter-strike. Och då om man skulle sälja sin två tusen utrustning, så skulle den nog inte ens gå på hälften.

Jag har en bunt polare som är relativt dåliga på Counter-strike, sämre än mig faktiskt, tro det eller ej. Men de är grabbar med kulmus med så mycket smuts i, att det börjar lukta surströmming och en musmatta köpt på en "korv med mos" grill. De allra sämsta är oftast de mest oseriösa och de flesta seriösa är oftast de som är bland de bästa och eftersom de är de seriösa så haver de troligtvis en func alt. Intellimouse eller dylikt. Jag tror att det är därför det (nästan) bara är folk som är mindre bra, som har usel utrustning.

Av: dcH-

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Rex0z



Joined: 09 Dec 2002
Posts: 2805
Location: Eksjö

PostPosted: Wed Jul 21, 2004 23:31 pm    Post subject: Reply with quote

Klart det är lättare att lira med en bättre dator, det flyter mycket bättre, man kan utnyttja att kasta smoke efter som det inte laggar att springa igenom den. Även mus har betydelse, mycket lättare att göra snabba rörelser med en optisk mus än en kulmus. Men cs är bara ett spel för dom flesta.
_________________
I read somewere that their period attract bears, the bears can smell the menstruation.
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Jul 21, 2004 23:37 pm    Post subject: Reply with quote

Min dator är på inget sätt optimerad för spel. Dessutom har jag en usel mus etc, och så vill jag ha det. Tänk den dagen jag köper värstingprylarna och ändå är sämst??? Äh, egentligen är jag nog bland de bästa här, men min dator är för dålig för att ni ska se det, så det så! Laughing
_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
General SAAB



Joined: 16 Sep 2003
Posts: 207
Location: Borås

PostPosted: Wed Jul 21, 2004 23:41 pm    Post subject: Reply with quote

håller med dig om en del där, men jag skulle inte vilja säga att det är
hårdvaran som gör spelaren, verkligen inte, klart att det underlättar att ha till
exempel en bra dator, så det inte laggar och så vidare, en bra mus så att det
flyter på mjukt och fint, bra ljud för att blabla och så vidare. Hårdvaran gör inte
spelaren, har man däremot bra hårdvara så blir det lättare att koncentrera sig på själva spelandet, man slipper störande momment som till exempel att det
laggar lite lätt när man går genom röken från en rökgranat etc. Men sätt
någon bra cs-snubbe, som till exempel Heaton (tar honom som exempel för
att han är i princip den enda stora spelare jag känner till), tror nog han skulle
ta de flesta i en 1on1 match om han fick sitta på en gammal sunkig dator med kulmus, kasst ljud osv. Så som sagt så tror jag inte att kringutrustingen avgör
huruvida man är bra eller inte, det är helt enkelt en fråga om intresse, tid och
fallenhet.

_________________
P4 3.0GHz
1GB DDRAM
Back to top
View user's profile Send private message
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Jul 21, 2004 23:47 pm    Post subject: Reply with quote

General SAAB wrote:
håller med dig om en del där, men jag skulle inte vilja säga att det är
hårdvaran som gör spelaren, verkligen inte, klart att det underlättar att ha till
exempel en bra dator, så det inte laggar och så vidare, en bra mus så att det
flyter på mjukt och fint, bra ljud för att blabla och så vidare. Hårdvaran gör inte
spelaren, har man däremot bra hårdvara så blir det lättare att koncentrera sig på själva spelandet, man slipper störande momment som till exempel att det
laggar lite lätt när man går genom röken från en rökgranat etc. Men sätt
någon bra cs-snubbe, som till exempel Heaton (tar honom som exempel för
att han är i princip den enda stora spelare jag känner till), tror nog han skulle
ta de flesta i en 1on1 match om han fick sitta på en gammal sunkig dator med kulmus, kasst ljud osv. Så som sagt så tror jag inte att kringutrustingen avgör
huruvida man är bra eller inte, det är helt enkelt en fråga om intresse, tid och
fallenhet.



Självklart så gör inte utrustningen spelaren, samma med fotboll, hockey och allt annat. Men det finns en viss marginal, det håller du väl med om?

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
DiRoZ



Joined: 20 Nov 2002
Posts: 1095
Location: .::Partille::.

PostPosted: Wed Jul 21, 2004 23:52 pm    Post subject: Reply with quote

just därför skall man aldrig blir gamer! Very Happy
en riktig sådan! Smile

_________________
>>>Kallar du mig fjolla, klipper jag till direkt<<<
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Thu Jul 22, 2004 0:05 am    Post subject: Reply with quote

ja har väl lagt ut 1199 på kringutrusting func mx300 ett svart tangetbord å ett par goa lurar, mer behövs inte, det enda av detta ja verkligen behövde var en optisk mus.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Rex0z



Joined: 09 Dec 2002
Posts: 2805
Location: Eksjö

PostPosted: Thu Jul 22, 2004 0:07 am    Post subject: Reply with quote

jag har lagt ut 1200kr för hörlurar 500 för mus 300 för musmatta Smile
fast nu lirar jag bara på min bror's dator Very Happy

_________________
I read somewere that their period attract bears, the bears can smell the menstruation.
Back to top
View user's profile Send private message
slurp



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2739
Location: Orsa

PostPosted: Thu Jul 22, 2004 0:09 am    Post subject: Reply with quote

Jag har köpt ett tangentbord, 4 möss och 1 musmatta.
Först köpte jag en IE 1.1, den var dålig. Sen köpte jag en IE 3.0,
den var bra. Den gick sönder, poff, så slutade den fungera.
Efter det köpte jag en MX500, den sög fett. Hade den ett ganska långt
tag pga att jag inte hitta nånstans man kunde köpa IE 3.0.
Men efter ett tag gjorde jag det, och då köpte jag en IE 3.0.
Musmattan jag har är en fUnc, och tangentbordet är gjort av Logitech.
Sådär, de va min lilla historia ;p

Edit; Just ja, glömde alla par hörlurar jag haft. Har väl haft typ 3-4 par.


Last edited by slurp on Thu Jul 22, 2004 0:34 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
reboot



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 1655
Location: torsby

PostPosted: Thu Jul 22, 2004 0:10 am    Post subject: Reply with quote

Om man skulle sätta en noob framför en Super-dator med utrustning eller en medel dator med vanliga saker, skulle vi nog inte se så stor skillnad, eftersom han inte kan hantera spelet.
Om vi skulle bytta på en spelares dator som har spelat cs i 4år, om vi skulle ge han värsting stolen, bordet, släktar, datorn,skärm osv. skulle det blir större skillnad på han.

Från 0,5mbit till 100mbit med 1000fps, och skön sits. Klart det gör skillnad på en som kan hantera spelet. Kollar man på SK, så har dom ju runt 18000kr/månadslön, det gör en ju också lite bättre.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Thu Jul 22, 2004 0:12 am    Post subject: Reply with quote

när min mouse1 på min gamla mx300 sluta fungera blev jag hemskt ölveraskad att x300 modellen var nerlagd, så ja leta runt som en tok å hitta en i Norge som ja köpte, skulle köpt ett par tre stycken så att man har när denna går sönder, mx300 är helt perfekt för mig Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
dsp



Joined: 13 Feb 2003
Posts: 618

PostPosted: Thu Jul 22, 2004 0:30 am    Post subject: Reply with quote

reboot wrote:

Från 0,5mbit till 100mbit med 1000fps, och skön sits.


Slowmotion! Very Happy

_________________
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker
Back to top
View user's profile Send private message
Eclipse



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 180
Location: Borås

PostPosted: Thu Jul 22, 2004 0:31 am    Post subject: Reply with quote

Fan Rexoz du är lite lik Heaton Laughing
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
LaLuSh
Admin


Joined: 30 Jan 2003
Posts: 308
Location: Sweden/Borås

PostPosted: Thu Jul 22, 2004 0:41 am    Post subject: Reply with quote

Visst har utrustningen betydelse, det är nog grundstenen för att _kunna_ bli riktigt bra. Utrustning hjälper dig dock bara en liten bit på vägen, resten måste du klara själv.

Det finns mycket mer till CS än endast aim, reflexer och bra datorer. Spelförståelse skulle jag säga är det som de flesta "medellirare" faller som stenar på. Om du just nu, eller någonsin suttit och undrat hur en spelare ständigt kan ha över KD 3 på public och alltid tycks veta vart motståndarna är, alltid positionerar sig så att han sällan blir träffad eller kan retirera snabbt om han inte lyckas panga ett hs direkt... SPELFÖRSTÅELSE.

Handlar ibland om de enklaste saker man oftast inte tänker på. T.ex att alltid försöka sätta sig och sikta i 45graders vinkel när man sitter och siktar mot en vägg, eller vid en vägg. Just av den enkla anledningen att om du istället sitter så att du får motståndaren rakt framför dig i en eldstrid, tvingas du röra på siktet avsevärt mycket mer ----> vilket leder till att det blir svårare att träffa din motståndare. Simple physics. Sånt som kommer automatiskt för lirare med naturlig fallenhet.

Antar att dch och många fler här inte har alltför stor erfarenhet av klanlirande(5on5) av det seriösa slaget, och det kanske är till det bättre, för det tar upp mycket tid. Slutade själv med seriöst CS-lirande för 9månader sen, och spelar 4fun på maffia med min [AeH]-kompisklan istället.

Jag vill inte verka överlägsen eller någonting, det kanske redan är försent nu, inte heller är jag någon spelare som ens förtjänar att bli nämnd som bra längre. Men jag poängterar detta bara för att jag ofta under mina strapatser på maffias servrar märker att många saknar spelförståelsen totalt, även om de må ha aimen och reflexerna. Bra spelare håller reda på vilka spelare som dör på andra sidan mappen, spelaren håller reda på vilka på minimappen(*RADARNN) som försvinner, håller reda på vilka ljud som kommer från egna team8's. "Orka spela seriöst på public", tänker många, men det mesta registreras helt automatiskt utan någon extra ansträngning hos den spelarens huvud.

LÅNG POST NU VA*********

Jag håller även med om att sämre spelare oftast sitter med sämre utrustning, och känner oftast inte till de "självklara" sakerna för mer erfarna CS-lirare. Som t.ex att windows automatiskt sänker hz:en i CS till 60hz även om din skärm klarar mer osvosv. Bra utrustning krävs för att kunna få samma chans som dina med/mot-spelare, men för att bli bra krävs en hjärna Wink

*EDIT: AKTA TIPS OM ATT FACE BLIR PRO OM HAN FORTSÄTTER MED SITT CS-LIRANDE, HAN TROTSAR SANNOLIKHETSLÄRAN MED LOTTO, VI TVINGAS SNART FÖRKASTA SANNOLIKHETSLÄRAN I SKOLAN.

*EDIT 2: Ja, glömde nämna hur mycket jag själv spenderat. En intellimouse 3.0, en func och 2st 200-kronors hörlurar som funkar just as good as alla andra. Förutom själva datorn... som det kanske spenderades lite extra på för fina grejer vid inköpet.


Last edited by LaLuSh on Thu Jul 22, 2004 0:50 am; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Mons



Joined: 29 Dec 2002
Posts: 40

PostPosted: Thu Jul 22, 2004 0:44 am    Post subject: Reply with quote

Jag sitter med kulmus och tygmatta själv, det går att spela ok utan en massa dyr utrustning. Spendera pengarna på nått bättre, din flickvän om du har någon. Har du ingen så är det säkert counter-strikes fel. Gör vad fan som hellst, allt är bättre än att sitta framför cs hela dagarna. Ut i solen och ha kul, nej nu ska jag lira pcw... Confused
_________________
It´s that crazy Joe Devola again!
Back to top
View user's profile Send private message
ade



Joined: 14 Jun 2003
Posts: 4166
Location: där gräset växer

PostPosted: Thu Jul 22, 2004 1:05 am    Post subject: Re: Utrustning är skills? Reply with quote

dcH- wrote:
Om Counter-Strike lade ned, skulle jag inte börja spela något annat. Jag har ägnat allt för mycket tid på detta spel, att jag inte skulle kunna börja spela Battlefield 1942, eftersom jag då bara skulle sitta och jämnföra spelet med det forna Counter-strike.


håller med fullständigt. Smile

_________________
WAH GWAAN?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Thu Jul 22, 2004 1:14 am    Post subject: Reply with quote

Man måste ha hyfsad utrustning för att kunna bli bra, men som tidigare nämnts här och som nog alla fattar så gör inte utrustningen spelaren.

När jag tänker efter så har jag lagt ut mer än jag skulle ha velat på sånt tjafs Wink Två st fUnc, en Ratpadz, en Everglide och ytterligare nån musmatta som jag inte kan minnas. Sen antar jag att vi inte räknar möss, men jag har köpt typ 4 nya möss i stort sett enbart för CS, och den jag har nu (IE 4.0) köpte jag till ett annat spel.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Bruno



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1427

PostPosted: Thu Jul 22, 2004 2:55 am    Post subject: Reply with quote

asså förfan, väx upp! Måste man va som heaton o sk.. sitta 24 timmar i sträck framför burken, köpa massa datorhårdvara o tro att man blir lika bra som dem? Gå ut o plaska i vattnet lr gör nåt kreativt.
_________________
"So many assholes, so few bullets." Clint Eastwood Dirty Harry.
Back to top
View user's profile Send private message
ninjja



Joined: 10 Jun 2004
Posts: 703
Location: Stockholm/Tyresö

PostPosted: Thu Jul 22, 2004 4:32 am    Post subject: Reply with quote

Oroa er inte killar, det kommer nya spel tro mig.
Jag har vart utan CS i 1½ år utan ens tänka tanken CS.
Dock hade jag ett annat spel i tanken!
Back to top
View user's profile Send private message
n3uro
2007 Gulddonator
2007 Gulddonator


Joined: 14 Jan 2003
Posts: 2643
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Thu Jul 22, 2004 5:09 am    Post subject: Reply with quote

hmm. Mycket bra och reflektivt Skrivet.

Själv har jag köpt 3 möss: Logitech 500, Microsoft Optical Blue Och Microsoft Intellinet Explorer 3.0. Använder logitechen.

Jag har köpt 2 par cosonic hörlurar och 2 par plantronics.

och idag kommer lönen. Smile ny Musmatta Very Happy

_________________
Vila I Frid mamma

Gun Andersén. 1955 - 2006-11-19
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 1 of 5

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies