HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Älg/Björnjakt och jägare IGEN!
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 11:34 am    Post subject: Älg/Björnjakt och jägare IGEN! Reply with quote

Sist jag drog upp detta vart det blåslampa och skärbrännare på mina åsikter. Många som säkert är emot jakt ställde sig bakom dom med blåslampan. Idag ska jag försöka köra rejset snyggare.

Ni kommer ihåg, mans hund blev dödad av björn. Mannen skjuter björnen av ilska/självförsvar, och dör på kuppen. Efter detta skall jägare ut i skogen och fälla björnen för att den jagade mat i sitt habitat (rim lim). Min åsikt krig detta var att. Rätt åt honom när han är ute i skogen för att döda och ta ett liv. Även jägaren måste förstå att det är farligt att använda vapen som är till för att döda.

Redan nu iår har ungefär 4-5 jägare råkat dö pga dålig hantering av skjutvapnet. Jag har samma åsikt här, springer man omkring i skogen och leker mördare för man ta att man själv kan bli av med livet av en annan mupp som springer omkring och leker mördare i skogen.

Sista debatten här var det många som skrev. Man jagar för att det är gått med färskt kött. Men då borde ju alla 9 miljoner människor i sverige gå ut i skogen och jaga sitt färska kött. Då hade ju jägarna fått hybris och klagat på att dom aldrig fick någon chans att mörda för att jävla sthlmare är ute i skogen och plockar allt liv.

Nej det är fan dags att förbjuda privatpersoner rätten till vapen och att jaga. Det är sjukt att gamla gubbar som inte får köra bil får gå ut i skogen med en bössa och fälla ett djur. Eller en snorunge som knappt får köra moppe har rätten att ta ett annat liv med sin bössa.


Många jägare brukar skylla ifrån sitt ansvar och mördande på att. Tar vi inte dessa liv kommer skogen överpopuleras. I männskliga askpekter kallas det etniskrensning.

Vad tycker ni, är det okej att jaga?


Mitt förslag:
Om det nu vore så att det blev överpopulerat så skulle anställda viltvårdare få skjuta ner de djur som som vi människor känner "kommer för nära inpå" , inte kreti och pleti. Folk med pikkadoller hemma måste lämna in sina bössor till närmsta polisstation, skulle kunna backas med att dom får pengar för vad bössan är värd.

Sluta slagta vår sköna skog, det är det som gör att djuren kommer "nära inpå". Vi river deras hem, förstör deras hus och driver dom närmare och närmare våra städer och landsorter. Och när dom kommer för nära då dödar vi dom jävlarna som vågar sig in på våra tomter.

Jag är inte emot kött eller så, jag är mer emot att folk får gå ut och Joy-Kill lite djur några gånger om året. Det är så jävla barockt och blodtörstigt.

Norrlänningarna blir arga när dom hör en sthlmare säga. Behöver vi ens norrland längre, vi har inget att vinna på där uppe. Det är samma jävla skit. Dom försöker skaka er ur era hem, men vi får inte stå på sthlms-läns gräns och skjuta norrlänninga som kommer. Vi måste hjälpa er.

Borde det inte vara samma sak för djurlivet. Vi driver dom ur deras hem, bode vi inte hjälpa dom in på sina rätta platser igen då?
Back to top
View user's profile Send private message
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 12:25 pm    Post subject: Reply with quote

Ett kort svar få du nu, längre versionen när jag kommer hem igen.

Klart vi skall få fortsätta att jaga med skjutvapen, dock borde licensen beprövas med jämna mellanrum typ 5 år eller något. får man en skada, typ ögon fel eller ryck i händerna så måste detta prövas, för att undersöka om det är lämpligt att denna person fortfarande har rätt att jaga.

djur får ju döda djur, varför får inte vi döda djur om vi känner att vi behöver det? Vi är ju ändå ett djur.

Det är stor skillnad på att köpa sitt skitkött i butik än att ha fällt ett djur själv och tagit vara på köttet, vi vet inte hur det hanterats från början. vi kanske inte vill ha det skutet på samma sätt som det säljs, och sedan kostar inte köttet en jövla massa pengar om man fäller djuret själv. Och det är lite känsla över att ha fältl djuret själv och sedan laga mat på det och bjuda folk o "skryta" detta har jag själv fällt. Det går inte att gämföra med att köpa lite älgfärs bakom disk.


Vill man ut och fälla djur i skogen får man ta risken, du har ju en "fight" mot djuret fast det oftast inte har en chans då det inte ens sätt dig. Men blir du skade skjuten eller om hundfean blir dödad. tja det är risken med att få fälla sitt eget gratis kött.

_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 12:39 pm    Post subject: Reply with quote

Det finns ju en statlig instans som bedömer och sätter upp jaktkvoter för olika arter. Ifall beståndet av djur inte kontrolleras så drabbas böndernas odlingar och till slut så slår sjukdomshärdar ut djurbeståndet á naturliga vägen. Min släkt är bönder och jagar på sina egna marker. Även ifall de skjuter ett antal älgar, rådjur, rävar, harar och tjädrar så är deras skogar fulla med djurliv. I slutändan så tjänar de djur som överlever på detta, pga att de får alltid tillräckligt med mat. Bönderna får mat/en inkomstkälla i tuffa tider och folk med lite mer pengar kan köpa viltkött i affären. Alla tjänar på jakt som jag ser det.

Att jägaren dog när han sköt på en björn var inte björens fel. Ifall björnen blev skadeskjuten måste väl den dock enligt lag tas hand om, eftersom att en skadeskjuten björn är extremt våldsam. Inte björnens fel, så väldigt beklagansvärt, hela situationen. Jag tycker synd om jägaren, pga att ett människoliv är ett människoliv som är ett människoliv. Men jag tycker också synd om björnen som endast gjorde vad som var naturligt för den.

Jag tycker att man borde få ta om-prov på sin vapen/jaktlicens. Att jägare dör i skogen tyder på att för många dåliga jägare går ute i skogarna.

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 13:05 pm    Post subject: Reply with quote

nu är det ju så att jag är uppväxt med jakt och har varit med mycket o jagat... så jag kan inte hålla med om ett enda ord faktist.

Quote:
Ni kommer ihåg, mans hund blev dödad av björn. Mannen skjuter björnen av ilska/självförsvar, och dör på kuppen. Efter detta skall jägare ut i skogen och fälla björnen för att den jagade mat i sitt habitat (rim lim). Min åsikt krig detta var att. Rätt åt honom när han är ute i skogen för att döda och ta ett liv. Även jägaren måste förstå att det är farligt att använda vapen som är till för att döda.


denna biten ser jag inte så mycke konstigt med, jägarens hund blev dödad, han vill straffa björnen för det. vänd på det och ta de som att en människa dödar björnens barn, då har väl björnen "rätt" att döda med ? ponera att du ska slå ihjäl en fluga o befinner dig på balkongen, när du slår till så ramlar du ner o krossas mot assfalten. då är det rätt åt dig eftersom du tog flugans liv ? eller säg att du dödar en geting, hela den getingens bo kommer tillbaka o dödar dig, då är det oxå rätt åt dig och ingen har rätt att döda getingarna ? att döda en fluga eller mygga eller annan "ohyra" är lika mycke mord som att döda en älg ett rådjur eller en bäver i skogen.

Quote:
Redan nu iår har ungefär 4-5 jägare råkat dö pga dålig hantering av skjutvapnet. Jag har samma åsikt här, springer man omkring i skogen och leker mördare för man ta att man själv kan bli av med livet av en annan mupp som springer omkring och leker mördare i skogen.


detta var tredje dödsdkjutningen iår (om det nu är den som fått dig att skriva tråden Wink ), troligtvis har en av jägarna inte följt säkerhets anvisningarna när det gäller att stanna på sitt pass. kan inte säga annat än att jägarna har haft otur iår.


Quote:
Man jagar för att det är gått med färskt kött. Men då borde ju alla 9 miljoner människor i sverige gå ut i skogen och jaga sitt färska kött. Då hade ju jägarna fått hybris och klagat på att dom aldrig fick någon chans att mörda för att jävla sthlmare är ute i skogen och plockar allt liv.


var det verkligen någon som skrev att de va för att få färskt kött ? vill man ha färskt kött så är de nog bättre att gå till ica eller liknande, deras kött är så färskt de kan bli. jag har varit med o jagat för att det är spännande och kul att komma ut i skog o mark, jag vet ingen som uttryckt glädje av att släcka ett annat liv. det är inte "mördandet" i sig som är kul. men det är spännande att sitta i tornet med bössan o vänta dricka lite kaffe o viska gamla jägarhistorier.


Quote:
Nej det är fan dags att förbjuda privatpersoner rätten till vapen och att jaga. Det är sjukt att gamla gubbar som inte får köra bil får gå ut i skogen med en bössa och fälla ett djur. Eller en snorunge som knappt får köra moppe har rätten att ta ett annat liv med sin bössa.


använda vapen får man inte om man är under 18 år bara i vissa fall. vapenlicens får man nog bara när man är 18 år och inte innan, denna text gäller för lån av vapen.

Svenska Jägareförbundet wrote:
Den för självständigt lån föreskrivna åldersgränsen, som är 18 år,
bör i huvudsak gälla för tillstånd till innehav av jaktvapen.
Åldersgränsen bör emellertid inte vara absolut. Ungdomar under 18
år bör således kunna få egna vapentillstånd under särskilda
förutsättningar, t.ex. om den unge fyller 18 år i nära anslutning till
jaktsäsongens början. Kraven på styrkt skjutskicklighet och personlig
lämplighet bör emellertid vara höga.


det märks i ditt inlägg att du inte har varit med på jakt någon gång. de flesta jaktlagen har gamla rutiner som fungerat i åratal och man är alltid nogrann med regler och går alltid igenom passen för att jägaren ska veta åt vilket håll han få skjuta, de närmaste till olycka jag har hört talas om i mitt område är en gubbe som råkade skjuta sönder sin bil när den stod parkerad o skogen.

men varför börja gnälla om att förbjuda jakten ? hitils iår har de "bara" dött 3 pers. förbjud bilkörning, alkohol, rökning och promenader i mörka gränder om nätterna... av det dör ju folk varje dag, i mängder!

tjoo !
Back to top
View user's profile Send private message
malakai



Joined: 18 Nov 2002
Posts: 1176
Location: Borås

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 13:11 pm    Post subject: Reply with quote

När man jagar får varje jaktlag (som har varsit område) bara skjuta vissa djur. Man vet istort sett vilka älgar som lever i området och man får bara döda kanske 2 "barn" och 3 "vuxen" djur.. de är inte så att man skjuter allt man ser för skojs skull.

Finns inget som slår färskt kött istället för de ska fraktas långa vägar osv..

Jakten är nödvändig!! Ska man slå ett slag för nått vore de Fisket, man fiskar sluta varenda hav som finns typ.

_________________
Det har kommit upp nånslags tråd-träd ovanför tråden i tråden och jag hittar inte sidbläddraren!!

"Hur gör man två kilo fett attraktivt? Sätt dit en bröstvårta"
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 13:14 pm    Post subject: Reply with quote

TheMighty. malakai wrote:
När man jagar får varje jaktlag (som har varsit område) bara skjuta vissa djur. Man vet istort sett vilka älgar som lever i området och man får bara döda kanske 2 "barn" och 3 "vuxen" djur.. de är inte så att man skjuter allt man ser för skojs skull.

Finns inget som slår färskt kött istället för de ska fraktas långa vägar osv..

Jakten är nödvändig!! Ska man slå ett slag för nått vore de Fisket, man fiskar sluta varenda hav som finns typ.


sant.

dem som äger området vet ungefär hurdan populationen är och kan bestämma hur man ska skjuta för att få jämt mellan könen.

tjoo !
Back to top
View user's profile Send private message
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 13:21 pm    Post subject: Reply with quote

mortal wrote:
djur får ju döda djur, varför får inte vi döda djur om vi känner att vi behöver det? Vi är ju ändå ett djur..


Om man resonerar så, så borde ju etniskränsning, mord och kanibalism också vara laglig. Jag förstår inte hur man kan vilja ta någon annans liv. Det var inte menat att dom skulle dö i förtid. Grisar och kossor som föds upp för slakt. Dom föds för att bli mat, rådjur och älgar föds precis som oss, för att vara fria. Såg på fyran+ hur en jägare sköt ner en rådjurs mamma när dennes kidd var med. Jag bytte kanal så såg inte om dom dödade kiddet, men vafan. VEM ÄR SÅ JÄVLA BLODTÖRSTIG!? Jag förstår inte alls. Visst det är säkert jätte gott med rådjur och älg, men jag förstår inte hur man kan sitta stilla, sikta, trycka av och sedan se hur djurets liv försvinna.



mortal wrote:
djur får ju döda djur, varför får inte vi döda djur om vi känner att vi behöver det? Vi är ju ändå ett djur.


Vafan babianer våldtar ju sina kvinnor i flocken, varför får inte vi göra det om man känner för det. Vissa krokodiler äter ju upp sina barn, varför får inte vi göra det om vi känner att vi behöver det. Det finns bara ett svar till detta. Vi vet bättre! Det var skillnad på förr och nu, nu finns det kött i alla affärer, och alla affärer ligger inom 3-4 kilometer. Att jaga för att äta behövs inte. Det är inte ett måste, det är en sport och det är en livsstil. En livsstil som går ut på att ta någon annans liv. Mitt liv är viktigare än ditt...

Jag kan förstå att skjuta en varg som tuggar på ens boskap, det är försvar. Men att gå ut i skogen och skjuta varg för sportens eller köttets skull är inte något normalt hos en mordern människa.

mortal wrote:
Det är stor skillnad på att köpa sitt skitkött i butik än att ha fällt ett djur själv och tagit vara på köttet

Precis, då borde ju alla 9 miljoner ha rätt till erat kött. Eftersom det är en rättighet. Vi alla som betalar skatt i detta land borde skaffa oss en bössa och gå ut i skogen och skjuta djur så vi också får fint och bra kött. Inget skit kött för oss 9 miljoner svekar inte, vi ska ha självskjutet. Räcker köttet för oss alla? Eller ska bara vissa eliter ha rätt till köttet? Dom som själva äger större mark med skog på?

mange wrote:
Jag tycker att man borde få ta om-prov på sin vapen/jaktlicens. Att jägare dör i skogen tyder på att för många dåliga jägare går ute i skogarna.


Att folk dör beror på att vanliga människor har rättighet att bära vapen.[/quote]
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 13:32 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]deluxe wrote:
Vafan babianer våldtar ju sina kvinnor i flocken, varför får inte vi göra det om man känner för det. Vissa krokodiler äter ju upp sina barn, varför får inte vi göra det om vi känner att vi behöver det. Det finns bara ett svar till detta. Vi vet bättre!


om du inte visste att de va fel att våldta så hade du ju gjort det med. om du förklarar för alla babianer att om du våldtar så skär vi kuken av dig. då tror jag att "våldtäckterna" skulle minska chok artat. vi är inte bättre, men vi har lagar o bestämmelser som förbjuder oss vissa handlingar, som att mörda, våldta o stjäla.

tjoo !
Back to top
View user's profile Send private message
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 13:33 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]Zwonka wrote:
eller säg att du dödar en geting, hela den getingens bo kommer tillbaka o dödar dig, då är det oxå rätt åt dig och ingen har rätt att döda getingarna ? att döda en fluga eller mygga eller annan "ohyra" är lika mycke mord som att döda en älg ett rådjur eller en bäver i skogen.


Absolut, karma dude. Jag försöker att inte döda getingar, myror, spindlar etc etc. Har säkert dödat många under mitt liv. Men inte medvetet vad jag kan komma ihåg.

Som sagt, hade man kunnat avla fram älgar med kikarsikten och sniper bössor så skulle jag kunnat se det som en sport. Men det ni jägare gör är ju fegt. Sitter i nån jävla box uppe i luften och dricker kaffe, väntar på att ett oskyldigt djur kommer i sikte och BANG. Död, jag såg träd, gräs och stenar och mördade ett djur för att få frisk luft.

Enda skillnaden mellan en jägare och lasermannen är ju att det ena är lagligt och det andra är det inte. Han såg inte familjerna och livet bakom varje offer, utan skjöt dom kallblodigt och fegt från många meters avstånd.

Vill ni jaga, gå ut med en klubba och klubba ihjäl björnar och älgar så får vi lite fairplay.
Back to top
View user's profile Send private message
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 13:43 pm    Post subject: Reply with quote

Fast, som jag skrev.. den allra största delen av den jakt som bedrivs i Sverige är alltså inte nöjesjakt. Det handlar om bönder och jaktlag som håller bestånden av djur i kontroll. Ifall jägarna inte hade skjutit djuren hade de förökat sig utan hinder, ätit upp alla grödor som fanns, vi skulle få problem med inhemsk produktion av grödor och till slut hade moder natur klivit in, en sjukdom hade spridits bland djurbeståndet, de flesta djur hade dött och så hade cykeln börjat om. Vad jakten gör är att förhindra överpopulation.
_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 13:49 pm    Post subject: Reply with quote

Forskning visar ju att det inte riktigt är så enkelt. Det finns platser på jorden där djur aldrig har sett en människa. Där borde problemet vara som störst, men så är det ju inte.

Jag tror jorden har ett sätt att rätta till sina egna misstag.

Det är ju mycket propaganda det som säger att skogen skulle bli överpopulerat om vi sluta jaga. Räkningen betalas ofta av organisationer som stödjer jakt och jaktsport.
Back to top
View user's profile Send private message
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 13:58 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]deluxe wrote:
Forskning visar ju att det inte riktigt är så enkelt. Det finns platser på jorden där djur aldrig har sett en människa. Där borde problemet vara som störst, men så är det ju inte.

Jag tror jorden har ett sätt att rätta till sina egna misstag.

Det är ju mycket propaganda det som säger att skogen skulle bli överpopulerat om vi sluta jaga. Räkningen betalas ofta av organisationer som stödjer jakt och jaktsport.

Klart att naturen kan sköta om sig själv, det är inte problemet. Problemet är att ifall djurpopulationerna tillåts växa utan skyddsjakt så äter de upp våra bönders grödor. Det slutar med att vi får mindre och mindre Svenskordlad mat. Det är väl logiskt att en population av djur växer sig så stor den kan på maten som finns. Med alla våra bönders grödor, engergiskog och annat så kan de växa sig stora nog för att det ska bli problem.

Bevis på ovan märker min släkt av direkt när det är extra mycket rådjur och älg t ex. Då blir det mer skada på grödorna.

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 14:09 pm    Post subject: Reply with quote

Här hittade jag en intressant avhandling om Älgen och dess inverkan på skog och mark.

http://www.sufor.nu/Webbsidor/AvhandlingKalen.htm

Intressant är att iaf jag förbisett något som kan fungera som en motvikt till jakt, skogsskötselmetoder.

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 14:20 pm    Post subject: Reply with quote

Det äår ju precis vad alla sa om alla våra fina fabriker och rafenderier när dom kom. Att barn får sjukdommar av röken är en syn på välfärd och välbestånd. Det smällar man får ta om man vill ha stora företag i sverige. Tills fler folk ställde sig bakom dom sjuka barnen och sa, nu får det vara stopp. Då fick fabrikerna investera stora pengar för att minska utsläppen och folk mådde bättre.

Kanske skogsägarna och jordbrukarna får investera i bättre åtgärder för att spärra av sina grödor etc. Det ena problemet utesluter aldrig det andra. Man får se till så alla har det bra, inte bara ena parten.

Kanske djuren måste börja bränna bilar och skolor för att vi människor ska förstå att dom har lika mycket rätt som oss till denna jord. Det är jättre tragiskt mot dom som får sina bilar uppbrända. Men för ändamålet är det. Det är jätte tragiskt för dom som förlorar pengar på uppätna grödor, men det visar kanske att man ska forska i nya sätt att sätta sina grödor.
Back to top
View user's profile Send private message
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 14:30 pm    Post subject: Reply with quote

Mmm. Helt klart styr ekonomiska intressen här. Pappa staten måste isf gå in och stödja bönderna i att skydda gröndorna, för i skillnad till rökutsläppande fabriker (jag såg också dokumentären) så tjänar bönderna inga pengar, tvärtom är de fattiga och måste i de allra flesta fallen leva på bidrag och ha andra jobb vid sidan om.
_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 14:40 pm    Post subject: Reply with quote

Absolut, men det finns många döende arbeten idag som också måste ha hjälp. Det är ju det utveckling är. In med det nya ut med det gamla. Döende arbeten är i alla fall inte nått man satsar på, då det nya är något bättre och mer vinstgivande... Vilket är helt sjukt i min mening, men så är det ju. Hur okapitalistiska sossarna än kallar sig så är det så det är.

Killen som blev uppsagt från sitt jobb och började skjuta chefer och anställda på kontoret. Hans jobb blev ansatt och han tog ut sin hämd på dom han själv tykte var orsaken till upsägningen.. I mina och våra ögon, ett totalt psycho. I hans ögon, något som behövde göras.. Ganska drastisk åtgärd i mina ögon.. Att nån måste dö för att man förlorar pengar..!
Back to top
View user's profile Send private message
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 14:50 pm    Post subject: Reply with quote

Det finns en efterfrågan efter Svenskt kött och Svenskodlade grödor, men det största argumentet till att ha kvar Svenska grödor handlar väl allra mest om att vi till en del i alla fall ska kunna försörja oss i fall av en krigssituation.
_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[WDB]Rullstol
Senior Admin


Joined: 09 Jan 2003
Posts: 1169

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 15:11 pm    Post subject: Reply with quote

Det är bara att acceptera att så länge folk äter kött så kommer jakt att finnas. Samma sak gäller sjukdomar och skador hos/orsakat av viltet.
Det är inte mer fel med jakt än vad det är med köttdjursuppfödning.
Tycker du har en riktigt skum inställning till detta deluxe.
Problemet med dödsfallen inom jakten är för dålig säker vapenhantering. Detta är A och O. Detta skulle kontrolleras 1gång om året av en ansvarig inom varje jaktlag så hade många vådaskott och olyckor inte inträffat. För att dra ytterligare en parallell så varför borde vi inte förbjuda fisket i så fall ?? Där dör ju garanterat fler varje år för att som du säger få "döda" fiskarna. Det är bara att greppa bollen och förstå att jakt är ett måste både för djurens hälsa och för våra magar och sinnen.

Rullis

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 15:15 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]deluxe wrote:
mortal wrote:
djur får ju döda djur, varför får inte vi döda djur om vi känner att vi behöver det? Vi är ju ändå ett djur..


Om man resonerar så, så borde ju etniskränsning, mord och kanibalism också vara laglig. Jag förstår inte hur man kan vilja ta någon annans liv. Det var inte menat att dom skulle dö i förtid. Grisar och kossor som föds upp för slakt. Dom föds för att bli mat, rådjur och älgar föds precis som oss, för att vara fria. Såg på fyran+ hur en jägare sköt ner en rådjurs mamma när dennes kidd var med. Jag bytte kanal så såg inte om dom dödade kiddet, men vafan. VEM ÄR SÅ JÄVLA BLODTÖRSTIG!? Jag förstår inte alls. Visst det är säkert jätte gott med rådjur och älg, men jag förstår inte hur man kan sitta stilla, sikta, trycka av och sedan se hur djurets liv försvinna.


Du äter kött va? Om du gör det förstår jag inte hur du tänker, inte för en sekund, tycker du att det är bättre att "odla" djur o små boxar där dem inte kan få utlopp för sina naturliga behov som att, jaga andra djur, skaffa ett revir, ströva fritt bland markerna, utan istället ser dem bara sin jävla box i ett halvår. år eller hur länge just det djuret får leva, sedan ställer vi dem i en transport flera dagar, där det händer att dem bryter bena och får stå med brutet ben i flera dagar, sedan ställs dem upp i ett led, förs igenom grinar, hängs upp framför dem andra i ledet, en kille ha en storts "spikpistol" där dock inte spiken flyger iväg utan "bara" slår hål i skallen på dem så får dem hänga där, antingen dör dem direkt eller så får dem självdö av blodförlust eller liknande.

tycker du det är mer humant att göra så? Kan det inte då vara bättre om djuret får leva sitt liv, har chansen att komma undan, den får se en grön äng, den får para sig, osv. Men om den stöter på en jägare så får den ett skott i bröstet och faller ner på stuts för de mesta. Djuret hinner ju inte förstå vad som hänt innan den faller till marken i flesta fall.

Ett fritt djur blir iheller inte genmanipulerad för att vi skall få ut mer kött. Vissa slakt-kor är så genmanipulerade att om dem ramlar kan dem aldrig ställa sig upp själv. Men det är kanske bättre, för då har dem aldrig haft en chans i sitt liv. Deras öde var förutbestämmt.

_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
mortal
Founder


Joined: 26 Sep 2002
Posts: 859
Location: malmö

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 15:17 pm    Post subject: Reply with quote

Som rullis säger, fisket, det borde du tänka mer på. Om en båt får ta upp 1ton om dagen säger vi. Så fiskar dem upp kanske 3 ton och sorterar ut dem finaste och största fiskarna, dem andra små slängs tillbaka oftaft halvdöda, det var dessa döda fiskar som skulle varit stora nästa år.
_________________
Someday, somehow
gonna make it allright but not right now
I know you're wondering when
(You're the only one who knows that)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
Page 1 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies