HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
FRA-lagen-statlig övervakning
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Mon Jun 16, 2008 21:18 pm    Post subject: FRA-lagen-statlig övervakning Reply with quote

På onsdag röstar riksdagen förmodligen igenom ett förslag som kommer att vara det överlägset största intrånget på de svenska medborgarnas personliga integritet någonsin.

Jag tycker personligen att det är skandalöst och att det finns så ofantligt många brister i lagförslaget att det är ett allvarligt hot mot den svenska demokratin att det kan komma att röstas igenom. Politikernas inställning är otroligt naiv och jag anser personligen att en massa gamla gubbar och kärringar röstar igenom något som de inte har en aning om vad det innebär och vilka konsekvenser det kan få.

Alla ungdomspartier är till exempel emot. Även en mängd myndigheter. Samt all meida i stort sett.

Vad tycker du om förslaget?

Lite länkar, finns hur mycket somhelst:

http://www.fra.se/

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=794383

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=794124

_________________
Built the ROC from a pebble, pedalled rock before I met you,
Pedalled bikes, got my nephews pedal bikes because they special // Jay-Z, never let you down
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Jun 16, 2008 21:42 pm    Post subject: Reply with quote

jag ser en stor mängd fördelar med ett sånt här lagförslag faktiskt. Tyvärr är det inte rätt tid och framför allt inte rätt lösning de valt för att försöka lösa ett problem som faktiskt har gjort vårt samhälle väldigt sårbart. Går det att hitta ett sätt som inte känns DDR, IB eller nån annan övervakande förkortning så är jag helt för att FRA ska kunna utföra sitt uppdrag så bra som möjligt, Internet är liksom inte ett snällt och fluffigt djur även om de flesta tycks tro det.

sammanfattat kan jag säga att media inte har koll på vad de skriver i säkert 99% av de artiklar jag läst, ungdomspartierna är ute och fiskar röster som vanligt och väldigt många bloggare jagar träffar. Har nog inte läst en enda artikel som inte känns kraftigt färgad åt något håll.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Mon Jun 16, 2008 22:13 pm    Post subject: Reply with quote

Fan!! Detta innebär ju att jag måste sluta vänstra eftersom det finns en risk att staten skvallrar för min fästmö.
Att jag inte längre kommer skvallra om min chef via mail är väl ganska uppenbart va?
Och att börja betala för musik och film är den enda lösningen antar jag.

Jag som trodde det var illa nog att nån kan se mig klia mig i röven eller peta näsan i tunnelbanan.

Vart är välden på väg!?

Det är fan så viktigt att kunna göra dessa livsnödvändigheter i fred. Sen att terrorister och tjyvar har lekstuga är väl inte mitt bekymmer?

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Mon Jun 16, 2008 23:06 pm    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
Fan!! Detta innebär ju att jag måste sluta vänstra eftersom det finns en risk att staten skvallrar för min fästmö.
Att jag inte längre kommer skvallra om min chef via mail är väl ganska uppenbart va?
Och att börja betala för musik och film är den enda lösningen antar jag.

Jag som trodde det var illa nog att nån kan se mig klia mig i röven eller peta näsan i tunnelbanan.

Vart är välden på väg!?

Det är fan så viktigt att kunna göra dessa livsnödvändigheter i fred. Sen att terrorister och tjyvar har lekstuga är väl inte mitt bekymmer?


Om du är ironisk så förstår jag inte. Eller så är det möjligtvis så att du inte förstår vilka konsekvenser massiv övervakning av alla medborgare i ett land kan få.

Det har inte skett ett terroristdåd i Sverige på 32 år så det argumentet har jag inte mycket till övers för. Sen att den här lagen och FRA skulle förhindra eventuella terrordåd ser jag som ett jävla skämt.

Vad ser du för fördelar mer specifikt mts?

Självklart kan det säkert finnas många fördelar om man kan göra det på ett bra sätt det ska man inte sticka under stolen med men som tekniken fungerar idag finns det ingen egentlig uppfattning om hur det ska fungera, då kan man för fan inte rösta igenom förslaget.

Om du läser den artikeln jag länkade till på DN mts, så är det garanterat en kille som vet vad han pratar om.

Det finns en kille som heter Per Ström som är väldigt insatt i integritetsfrågor, även fast han hemsida ser riktigt oproffsig ut så är det en väldigt engagerad kille. Jag läste hans bok "Välkommen till övervakningssamhället" som var riktigt intressant och som även blivit väldigt hyllad.

http://stoppa-storebror.se/

_________________
Built the ROC from a pebble, pedalled rock before I met you,
Pedalled bikes, got my nephews pedal bikes because they special // Jay-Z, never let you down
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Jun 17, 2008 11:59 am    Post subject: Reply with quote

Jag håller med dig Kitano, hela lagen är ett stort skämt, ett obehagligt skämt. Hittills har ingen förespråkare för lagen kommit med ett enda vettigt och hållbart argument. En pajsare från FP menade att vi behövde lagen för att skydda svenskarna. Som exempel angav han de svenskar som dött i Afghanistan och att sånt kunde undvikas om det funnits en FRA-lag. Skämtar killen med mig? Tror han att det var någon i Sverige som skickade ett mail till Afghanistan om att de skulle angripa svenskarna? Inser han inte att terrorister etc faktiskt kan skydda sin kommunikation om de vill?

Nästa fantastiska argument är "Har man rent mjöl i påsen så har man inget att frukta", med antydan om att alla som tycker annorlunda är idioter. En fråga som jag vill ställa till alla som köper det argumentet. "Vill du att hela din lägenhet filmas dygnet runt?" Vi vet ju att en stor del av misshandelsfall, väldtäkter och övergrepp mot barn sker i hemmet, så det vore väl perfekt? Ledsen, men jag vill inte ha en kamera i mitt hem.

Sen kommer det fina med att det ju är staten som övervakar att allt går rätt till. Jo, tjena, för det har ju aldrig hänt att det blivit fel då? IB-affären är ju bara ett av många exempel.

Saker som införs för ett skäl och kan användas till annat kommer att användas till annat, det kan man vara helt övertygad om. PKU-registret, där alla födda efter 1975 i Sverige hamnat infördes av forskningsskäl. Då hette det klart att det var enda målet och att registret inte skulle få användas av polisen etc. Som vi säkert alla känner till så har det hänt.

Stockholms trängselskattekameror har redan använts till annat än det var tänkt. Man använder det för att kartlägga folks liv.

Slutligen kan väl sägas att vi har ett stort gäng fega riksdagsledamöter. Alla som röstar mot sin egen övertygelse borde lämna riksdagen. Visst består politik av kompromisser, men det finns gränser. Om man aldrig vågar bryta mot partilinjen så finns det ingen som helst anledning till att det sitter 349 ledamöter i riksdagen. Låt varje parti utse 10-20 personer som får diskutera fram partiets åsikt i frågan och sen får en person i varje parti avge partiets röster, som i antal beror på hur många röster de fick i senaste valet. Dvs S har idag 130 mandat, dvs 130 personer som sitter där, M har 97 mandat (personer) etc. Det räcker väl med att en representant från S får 130 röster och en representant från M får 97 röster etc. Det behöver ju inte sitta folk där fysiskt och kosta pengar, om de ändå inte ska använda sin egen hjärna.

De värsta dumskallarna är ju de som säger "jag är emot, men jag röstar för eftersom S ändå kommer rösta igenom det när de kommer till makten." Jag antar att de även röstar för dödsstraff, tortyr etc om de tror att någon annan ändå kommer rösta för det om inte de gör det? Är man så feg så ska man nog inte vara riksdagsman.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
[SM]Harvey Wallbanger
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1770

PostPosted: Tue Jun 17, 2008 12:20 pm    Post subject: Reply with quote

Tycker att vi tar och skyddar demokratin genom att förinta den....
_________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know I am the Lord when I lay my vengeance upon you.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
PlumSum



Joined: 04 Dec 2002
Posts: 958
Location: Iggesund

PostPosted: Tue Jun 17, 2008 14:30 pm    Post subject: Reply with quote

de kan ju börja med att göra en egen test period på alla poitiker genom att filma dem 24/7 i hemmet och på jobbet. sen kan vi få se på hur många som skulle rösta ja..

jag tycker det är rent skit de hittar på.. tränga sig in i privatpersoners liv... det enda det kan va bra för är väl att stoppa nerladdning av musik och film kanske.

_________________
Mod är bara vad den fege tar till när han inte törs!


#devil&saint
www.devilandsaint.tk
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Victor



Joined: 24 Jul 2004
Posts: 777
Location: München

PostPosted: Tue Jun 17, 2008 15:46 pm    Post subject: Reply with quote

http://www.namnlista.se/113=516635 om någon är intresserad.
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Tue Jun 17, 2008 17:21 pm    Post subject: Reply with quote

Kitano wrote:
Om du är ironisk så förstår jag inte.
Vddå? jag har ingen lust att nån ska sitta och spana på mig när jag gör mina nastys.

Näe, allvarligt så bryr jag mig inte det minsta om nån har en kamera i ansiktet på mig dygnet runt. Jag har rent mjöl i påsen Razz
Däremot respekterar jag den som har problem med det. Precis som att jag respekterar den som inte vill äta kött för det är mord (nej nu ljög jag).

Det jag dock skulle vara orolig för är om övervakningen avsiktligt skulle användas för att skada mig, på nåt sätt. Om jag inte förtjänar bestraffning såklart.
Fast då finns den risken i tusenfald redan signerat mobbare, rånare, brats*, huliganer, mc-knuttar, ungdomsfyllon osv.

Men åas har jag det ganska bra som det är nu. Terrorrisken är i princip infinitesimalisk i sverige och den brottslighet som FRA-lagen ska stoppa är inget som drabbar mig direkt. Dessutom finns det redan en uppsjö av hot iom internet och allt annat elektronisk kommunikation.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Tue Jun 17, 2008 19:27 pm    Post subject: Reply with quote

kan ju bemöta någor iaf för diskussionens skull, kanske ska klargöra att jag också är emot förslaget som det ser ut men att jag tänker lite längre och är inte så naiv och blåögd som de oinsatta som stolterat med sina politiska fanor.

Kitano wrote:

Om du är ironisk så förstår jag inte. Eller så är det möjligtvis så att du inte förstår vilka konsekvenser massiv övervakning av alla medborgare i ett land kan få.

pangbom, nummer ett: vi pratar inte massiv övervakning, vi snackar sjuk filtrering för att det som behöver övervakas ska kunna bli det. De som vet exakt hur mycket som faktiskt övervakas har inte sagt ett knyst i den här diskussionen utan vi lyssnar på oinsatta och gör antaganden. Inte för att vi kan göra mycket annat men det är väl ingen som på allvar tror att FRA har tid och råd att gå igenom folks mail?
Kitano wrote:

Det har inte skett ett terroristdåd i Sverige på 32 år så det argumentet har jag inte mycket till övers för. Sen att den här lagen och FRA skulle förhindra eventuella terrordåd ser jag som ett jävla skämt.

Visst, såvitt vi vet (återigen, vi vet inte ett skit) så har det inte skett ett terroristdåd på väldigt många år. Däremot har det skett en hel del incidenter som inte publicerats i media. Skulle man prata med någon med erfarenhet (SSG t.ex) så har de inte bara varit ute och tränat. Sen kan man ju lugnt säga att Sverige är ett bra land att vara i om man t.ex vill planera illdåd. Bra infrastruktur med löjligt dåligt säkerhetstänk och en vänlig politik t.ex
Kitano wrote:

Vad ser du för fördelar mer specifikt mts?

Kan nog svara med ett... hmm, ordspråk? "det finns djur som vi inte tror att de finns bara för att vi inte ser dem". Säger rätt mycket tycker jag. Sen kanske man ska tänka till att saker som kryptering, TOR, slopsbox mm kan göra rätt mycket för integriteten. Jag skulle då inte göra dumheter oskyddat.

Kitano wrote:

Självklart kan det säkert finnas många fördelar om man kan göra det på ett bra sätt det ska man inte sticka under stolen med men som tekniken fungerar idag finns det ingen egentlig uppfattning om hur det ska fungera, då kan man för fan inte rösta igenom förslaget.

Absolut! Folk som inte förstår hur systemen fungerar ska inte yttra sig i det här förslaget... och de är rätt många.
Kitano wrote:

Det finns en kille som heter Per Ström som är väldigt insatt i integritetsfrågor, även fast han hemsida ser riktigt oproffsig ut så är det en väldigt engagerad kille. Jag läste hans bok "Välkommen till övervakningssamhället" som var riktigt intressant och som även blivit väldigt hyllad.

http://stoppa-storebror.se/


jag har lyssnat på herr ström för ett tag sen och jag vart allt annat än imponerad, imo så är han en av dem som viftar med "rösta-på-mig"-fanan.

Nu ska jag kolla fotboll, heja Italien! (hoppas de kan visa upp sitt spel ikväll)

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Tue Jun 17, 2008 19:44 pm    Post subject: Reply with quote

Känns som en ganska meningslös lag då man kan göra sin kommunkation i princip ospårbar oavsett via olika sorters kryptering, VPN, eller genom att kommunicera över Skype.
Back to top
View user's profile Send private message
[SM]Harvey Wallbanger
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1770

PostPosted: Tue Jun 17, 2008 22:27 pm    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
Näe, allvarligt så bryr jag mig inte det minsta om nån har en kamera i ansiktet på mig dygnet runt. Jag har rent mjöl i påsen Razz

Men skulle du aldrig börja undra VARFÖR dom vill sätta en kamera på dig 24/7 fast du har rent mjöl i påsen? - För mig är den frågan lite obehaglig.

Sen finns det ju faktist ganska mycket som du inte vill skall komma ut till allmänheten om det verkligen skall komma till kritan...

_________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know I am the Lord when I lay my vengeance upon you.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Tue Jun 17, 2008 22:29 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
kan ju bemöta någor iaf för diskussionens skull, kanske ska klargöra att jag också är emot förslaget som det ser ut men att jag tänker lite längre och är inte så naiv och blåögd som de oinsatta som stolterat med sina politiska fanor.

Det är just det jag anser att de som röstar JA till förslaget är Smile

Kitano wrote:

Om du är ironisk så förstår jag inte. Eller så är det möjligtvis så att du inte förstår vilka konsekvenser massiv övervakning av alla medborgare i ett land kan få.

pangbom, nummer ett: vi pratar inte massiv övervakning, vi snackar sjuk filtrering för att det som behöver övervakas ska kunna bli det. De som vet exakt hur mycket som faktiskt övervakas har inte sagt ett knyst i den här diskussionen utan vi lyssnar på oinsatta och gör antaganden. Inte för att vi kan göra mycket annat men det är väl ingen som på allvar tror att FRA har tid och råd att gå igenom folks mail?

Det är ju det de ska göra, de filtrerar med vissa nyckelord, men dessa är ju väldigt luddiga och kan innefatta en vanlig hederlig svensks korrespondens. Sen är formuleringarna så luddiga i förslaget att det täcker in att FRA även ska övervaka "försörjningskriser, ekologiska obalanser, miljöhot, etniska och religiösa konflikter, stora flykting- och migrationsrörelser samt ekonomiska utmaningar i form av valuta- och räntespekulationer", och säg mig. Vad fan innefattas inte av någon av dessa flumformuleringar? Om en sådan här lag mot all förmodan skulle antas ska det finnas helt klara riktlinjer för vad som är okej och inte, allt annat är helt oacceptabelt.

Kitano wrote:

Det har inte skett ett terroristdåd i Sverige på 32 år så det argumentet har jag inte mycket till övers för. Sen att den här lagen och FRA skulle förhindra eventuella terrordåd ser jag som ett jävla skämt.

Visst, såvitt vi vet (återigen, vi vet inte ett skit) så har det inte skett ett terroristdåd på väldigt många år. Däremot har det skett en hel del incidenter som inte publicerats i media. Skulle man prata med någon med erfarenhet (SSG t.ex) så har de inte bara varit ute och tränat. Sen kan man ju lugnt säga att Sverige är ett bra land att vara i om man t.ex vill planera illdåd. Bra infrastruktur med löjligt dåligt säkerhetstänk och en vänlig politik t.ex

På grund av den låga hotbilden står inskränkningen på den gemene svenskens integritet inte på långväga i proportion med problemet. Eller menar du att man ska planera terroristdåd utomlands inifrån Sverige?
Kitano wrote:

Vad ser du för fördelar mer specifikt mts?

Kan nog svara med ett... hmm, ordspråk? "det finns djur som vi inte tror att de finns bara för att vi inte ser dem". Säger rätt mycket tycker jag. Sen kanske man ska tänka till att saker som kryptering, TOR, slopsbox mm kan göra rätt mycket för integriteten. Jag skulle då inte göra dumheter oskyddat.

Precis. Vad gör då lagen för skillnad förutom att spionera på vanliga medborgare, som jag sade tidigare tror jag inte ett piss på att FRA kommer att kunna förhindra någon särdeles stor andel brott. Däremot tror jag att det är ett stort steg på vägen att demontera demokratin och det skrämmer mig att folk inte tar det på allvar.

Kitano wrote:

Självklart kan det säkert finnas många fördelar om man kan göra det på ett bra sätt det ska man inte sticka under stolen med men som tekniken fungerar idag finns det ingen egentlig uppfattning om hur det ska fungera, då kan man för fan inte rösta igenom förslaget.

Absolut! Folk som inte förstår hur systemen fungerar ska inte yttra sig i det här förslaget... och de är rätt många.

Problemet är väl att de är väldigt få som faktiskt vet hur systemet ska användas, därför är det inte många som yttrar sig heller.
Kitano wrote:

Det finns en kille som heter Per Ström som är väldigt insatt i integritetsfrågor, även fast han hemsida ser riktigt oproffsig ut så är det en väldigt engagerad kille. Jag läste hans bok "Välkommen till övervakningssamhället" som var riktigt intressant och som även blivit väldigt hyllad.

http://stoppa-storebror.se/


jag har lyssnat på herr ström för ett tag sen och jag vart allt annat än imponerad, imo så är han en av dem som viftar med "rösta-på-mig"-fanan.

Han provocerar helt klart. Men det ligger mycket i det han säger om man filtrerar lite efter eget förnuft.

Nu ska jag kolla fotboll, heja Italien! (hoppas de kan visa upp sitt spel ikväll)

De spelade rätt bra faktiskt, Frankrike är ju dock fullständigt patetiska även fast de lyfte sig lite i den här matchen jämfört med de tidigare. Smile

_________________
Built the ROC from a pebble, pedalled rock before I met you,
Pedalled bikes, got my nephews pedal bikes because they special // Jay-Z, never let you down
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Jun 18, 2008 9:51 am    Post subject: Reply with quote

Man kan ju fråga sig vad våra politiker vet som vi inte vet. Det vi vet är att remissinstanser som SÄPO etc säger nej. Rätt intressant tycker jag.
_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Wed Jun 18, 2008 19:46 pm    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:
Man kan ju fråga sig vad våra politiker vet som vi inte vet. Det vi vet är att remissinstanser som SÄPO etc säger nej. Rätt intressant tycker jag.


När det kommer till FRA så behöver de inte säga så mycket till någon om vad de håller på med så det är möjligt att de flesta politiker inte vet särskilt mycket.

kitano, vi ser saker på olika sätt, du tycker att FRA är läskiga och tror att de övervakar dig. Jag tror å andra sidan att FRA gör samma sak som de gjort i alla tider och att de utför sitt jobb på ett bra sätt.

för att ställa det hela i paritet med något annat, ni vet att det är löjligt lätt att avlyssna mobiltelefoner va? för att inte prata om trådlösa telefoner i hemmet. Man pratar vitt och brett om att skydda sin integritet men utan att sopa rent utanför sin egen tröskel.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ice-4-Man



Joined: 18 Jun 2003
Posts: 3874
Location: Borås

PostPosted: Wed Jun 18, 2008 21:19 pm    Post subject: Reply with quote

Jag flyttar från Sverige nu!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2719438.ab
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[SM]Harvey Wallbanger
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1770

PostPosted: Wed Jun 18, 2008 22:40 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
När det kommer till FRA så behöver de inte säga så mycket till någon om vad de håller på med så det är möjligt att de flesta politiker inte vet särskilt mycket.

Betryggande, eller hur?

mts wrote:
kitano, vi ser saker på olika sätt, du tycker att FRA är läskiga och tror att de övervakar dig. Jag tror å andra sidan att FRA gör samma sak som de gjort i alla tider och att de utför sitt jobb på ett bra sätt.

Självklart kan man lämna 100% garantier att dom kommer att fortsätta göra ett bra jobb i alla tider framöver och att ALLA utgör sitt jobb på ett bra sätt. Och inte har historien visat att man drar nytta av sådana här system/lag...
Jag är ärligt talat riktigt rädd för den dagen dom inte gör det.

mts wrote:
för att ställa det hela i paritet med något annat, ni vet att det är löjligt lätt att avlyssna mobiltelefoner va? för att inte prata om trådlösa telefoner i hemmet. Man pratar vitt och brett om att skydda sin integritet men utan att sopa rent utanför sin egen tröskel.

Men glenn...Att göra så är olagligt = Skydda sin integritet.

Ice-4-Man wrote:
Jag flyttar från Sverige nu!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2719438.ab

Funderar fan nästan på det med.

_________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know I am the Lord when I lay my vengeance upon you.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Wed Jun 18, 2008 22:43 pm    Post subject: Reply with quote

Jag vet tillräckligt mycket för att veta att jag ingenting vet i frågan. Noterade dock en kul grej i artikeln I4M länkade till, by the way; Vars ska du flytta?

Quote:
Birgitta Ohlsson (fp) var ensam om att avstå från att rösta.

– Här har vi avlyssning utan brottsmisstanke och det strider mot en av mina grundvärderingar. Jag kunde inte tumma på mitt samvete, säger Ohlsson.


Ööööh... är inte att avstå från att rösta ett rätt tufft tummande på samvetet?

Så, nu kan de insatta fortsätta komma med bra och sakliga argument nu när jag flummat lite.

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Wed Jun 18, 2008 23:48 pm    Post subject: Reply with quote

[SM]Harvey Wallbanger wrote:
Fren wrote:
Näe, allvarligt så bryr jag mig inte det minsta om nån har en kamera i ansiktet på mig dygnet runt. Jag har rent mjöl i påsen Razz

Men skulle du aldrig börja undra VARFÖR dom vill sätta en kamera på dig 24/7 fast du har rent mjöl i påsen? - För mig är den frågan lite obehaglig.

Sen finns det ju faktist ganska mycket som du inte vill skall komma ut till allmänheten om det verkligen skall komma till kritan...
Självklart skulle jag undra det. Lika mycket som jag undrar varför de visiterar mig närj ag ska gå på fotbollsmatch. Eller varför jag ska visa legg när jag ska handla öl .Eller Cigg, eller tillåme snus.

Jag har aldrigt blivit sne för nåt av dessa ovanstående, för jag vet varför de gör det.
Jag tror (seriöst) att jag kommer reagera på samma sätt när staten vill bevaka mig "ett tag".
"Är det ok om jag fiser?"

Vad fan ska vi med integritet till???
Gör du nåt olagligt så får du stå för det.
Gör du itne det så är det väl skit samma!?

Grov generalisering såklart.

Naturligtvis ska man inte bara smälla upp kameror hos folk kors och tvärs, men det är inte det FRA ska göra heller.
Det knappt 1000 pers som kan "kolla" ofattbart många mail/telesamtal/sms/hemsideklick/osv. Hur mycket av just DITT porrsurfande tror du att de kommer ägna mer än 0,000000000000000000000001 sekund på?
Mr. Cntre of th é Universe

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Thu Jun 19, 2008 0:27 am    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
kitano, vi ser saker på olika sätt, du tycker att FRA är läskiga och tror att de övervakar dig. Jag tror å andra sidan att FRA gör samma sak som de gjort i alla tider och att de utför sitt jobb på ett bra sätt.


We agree to disagree så att säga Smile

Jag vill bara klargöra att jag inte är rädd för att de gör sitt jobb, jag är rädd för dagen då de INTE gör det de ska, eller åtminstone överskrider sina befogenheter. Vilket med all sannolikhet kommer att ske.

Fy fan för såna här "facistmetoder". Usch. Blä. 1984 är snart här.

Jag är cyniker, eller åtminstone skeptisk, vilket jag inte ser något fel i att vara i den här sortens känsliga frågor.

_________________
Built the ROC from a pebble, pedalled rock before I met you,
Pedalled bikes, got my nephews pedal bikes because they special // Jay-Z, never let you down
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies