HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Laptop?

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zirape



Joined: 21 Nov 2005
Posts: 972
Location: leksand

PostPosted: Wed Apr 09, 2008 16:02 pm    Post subject: Laptop? Reply with quote

Tjenna tänkte fråga folk som kan lite med sådant här om datorer. Jag tar snart tummen ur och ska köpa en ny dator. Dock 1 problem. Har börjat fundera på att köpa en laptop istället. Var helt inne på en stationär men när jag tänker efter så är en lap grymt fin också Smile. Men då är frågan, funkar det verkligen 100% att spela och spela och återigen spela på en laptop utan att det blir problem. Jag gör nämligen inget annat än att spela spel så att ha en som inte funkar är sådär Smile.

Jag har fått lite nojja då min bror hade en laptop som var ny och bra men dog efter 10 minuters lir, så kanske det bara var otur eller är det stationär som verkligen gäller när det kommer till att lira?



Tack på förhand
Back to top
View user's profile Send private message
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Wed Apr 09, 2008 18:25 pm    Post subject: Reply with quote

Du får aldrig lika mycket prestanda för pengarna i en laptop som i en stationär. Ska du spela och inget annat, köp en stationär.

Sen beror det på vad du lirar. Cz och cs funkar utmärkt på mina två lappisar, och lika bra på min stationära som är över 4½ år gammal. Nåt annat du lirar kan jag inte svara för. Smile

_________________
Discgolf äger mig.
Back to top
View user's profile Send private message
Zirape



Joined: 21 Nov 2005
Posts: 972
Location: leksand

PostPosted: Wed Apr 09, 2008 20:11 pm    Post subject: Reply with quote

Cat wrote:
Du får aldrig lika mycket prestanda för pengarna i en laptop som i en stationär. Ska du spela och inget annat, köp en stationär.

Sen beror det på vad du lirar. Cz och cs funkar utmärkt på mina två lappisar, och lika bra på min stationära som är över 4½ år gammal. Nåt annat du lirar kan jag inte svara för. Smile


Jag tänkte spela cz och cs men kanske utöka till UnrealTournament 3. Tror jag
bestämmer mig för en stationär. Men då är frågan vad ska man ha:). Har hittat en som jag tycker verkar helt ok

http://www.inet.se/?page=product&stockid=1517122&btn=11&b=134&q=84895&t=112&compprice=

Plockar man bort vista, högtalare, mus och kb så landar det runt 5 500 vilket låter bra för mig.
Back to top
View user's profile Send private message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Apr 10, 2008 16:20 pm    Post subject: Reply with quote

Zirape wrote:
Cat wrote:
Du får aldrig lika mycket prestanda för pengarna i en laptop som i en stationär. Ska du spela och inget annat, köp en stationär.

Sen beror det på vad du lirar. Cz och cs funkar utmärkt på mina två lappisar, och lika bra på min stationära som är över 4½ år gammal. Nåt annat du lirar kan jag inte svara för. Smile


Jag tänkte spela cz och cs men kanske utöka till UnrealTournament 3. Tror jag
bestämmer mig för en stationär. Men då är frågan vad ska man ha:). Har hittat en som jag tycker verkar helt ok

http://www.inet.se/?page=product&stockid=1517122&btn=11&b=134&q=84895&t=112&compprice=

Plockar man bort vista, högtalare, mus och kb så landar det runt 5 500 vilket låter bra för mig.


Tyvärr är den inge vidare till spel, ett 8600GT är föga kul till nyare spel, funkar ifall du kör på lägre upplösningar och inställningar, men jag skulle satsa på bättre. Har du möjlighet att gå upp till strax över 7000 kan du få otroligt mycket dator Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Zirape



Joined: 21 Nov 2005
Posts: 972
Location: leksand

PostPosted: Thu Apr 10, 2008 17:22 pm    Post subject: Reply with quote

Jag kan röra mig upp till 7 men det är nog gränsen. Så kan du eller någon annan komma med något bättre förslag? =)
Back to top
View user's profile Send private message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Apr 10, 2008 20:58 pm    Post subject: Reply with quote

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=251-18578

Chassi: http://www.dustinhome.se/pd_5010110383.aspx (fraktfritt som student)

Modekort: http://www.tbh.se/index.asp?prod_id=37831

Dvd-Brännare: cd

Blir totalt 7363 med frakt o sånt (räknade dock inte med dustins frakt), lite mer, säg till ifall det är för mycket. Det där är dock en grymm dator, kan du vänta lite kan du bli av med 400 kr på att ta en E8400 processor. Men den kmr nog först vid 21/4. Datorn har quad processor (finns diskussioner, E8400 är något bättre än Q6600 på spel som ej stödjer Quad, men Quad-stöd lär komma mer och mer.). Den är även SLI ready med bra modekort för det.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Thu Apr 10, 2008 22:35 pm    Post subject: Reply with quote

quad till spel?
kommer väl knappast komma quadoptimerade spel än på ett tag annat än fejkade optimeringar? intel har ju inte gjort en cell-variant än så spelprogrammerarna har nog lite jobb framför sig.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Apr 11, 2008 7:29 am    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
quad till spel?
kommer väl knappast komma quadoptimerade spel än på ett tag annat än fejkade optimeringar? intel har ju inte gjort en cell-variant än så spelprogrammerarna har nog lite jobb framför sig.


Såvitt jag förstått finns det redan idag 3-4 spel som stödjer quad, och med denna inställning optimerad får du en riktig prestandaökning. Skall tydligen finnas i supreme commander eller vad det heter, crysis om jag inte minns helt fel, hörde något snack om Unreal Tournament 3 och quad stöd, dock verkar iaf demon ha varit en besvikelse då den förväntade prestandaökningen uteblev. Hur som helst har flera tillverkare sagt att de släpper spel med quad stöd inom snar framtid.

E8400 is the way to go i dagsläget, jag tror dock att en Q6600 är mer framtidssäker. Men detta är som sagt endast spekulationer, har du tight med cash bör du ta en E8400 och spara 400 kr, då kostar ju datorn som sagt under strax 7000 med frakt och allt.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Fri Apr 11, 2008 9:13 am    Post subject: Reply with quote

att ett spel stödjer quad är ju jättebra och så, men vad det egentligen innebär är ju att du kommer ha en massa datakraft över eftersom inga motorer (ut3 från epic eller frostbite från ea/dice t.ex).
Nä, för en speldator så känns det som att man får mer för pengarna de närmaste åren med en dualcore och ett bättre grafikkort/mer minne.
derox, hur stor är cachen på de prollarna du nämnde tidigare?

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Apr 11, 2008 14:14 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
att ett spel stödjer quad är ju jättebra och så, men vad det egentligen innebär är ju att du kommer ha en massa datakraft över eftersom inga motorer (ut3 från epic eller frostbite från ea/dice t.ex).
Nä, för en speldator så känns det som att man får mer för pengarna de närmaste åren med en dualcore och ett bättre grafikkort/mer minne.
derox, hur stor är cachen på de prollarna du nämnde tidigare?


E8400 har 6 MB cache, Quad har 8 MB. Så det blir mindre per core. Dock kan det ju vara skönt om 1 år när förmodligen många spel har Quad stöd att ha en, slippa uppgradera.

Ett bättre grafikkort är inte speciellt meningsfullt, 8800GTS är det mest prisvärda i den prisklassen just nu. Minnet kan man ju självklart använda men meningen med 4Gb är 0 ifall du inte kör 64 bitars OS. Vill man mest köra XP är 4 Gb inte speciellt meningsfullt.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Fri Apr 11, 2008 21:19 pm    Post subject: Reply with quote

såvida du inte patchar windows, står rätt matnyttigt på msdn om sånt Smile


jaja, alternativt skaffar man sig en macbook och njuter av frälsningen.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Apr 11, 2008 21:39 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
såvida du inte patchar windows, står rätt matnyttigt på msdn om sånt Smile


jaja, alternativt skaffar man sig en macbook och njuter av frälsningen.


Haha, äger faktiskt en MacBook Wink Skriver från den just nu, helt klart ett bra alternativ om man inte vill spela massa. Angående Q6600 och E8400 kanske det kan va bra att just nu välja E8400 ifall man kan vänta på att den kmr in i lager Wink
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Apr 13, 2008 17:17 pm    Post subject: Reply with quote

Kan tillägga att jag själv hade tänkt köpa en liknande dator, men tidsbrist blandat med semstertider snart har fått mig att vänta till hösten, ser hellre att jag får vänta lite extra på datorn än att inte ha så mycket pengar kvar till semester med tjejen i sommar Smile Vet ju aldrig var man får för sig att åka, så bättre att spara alla pengarna man har till sommaren. Ska ju på shopping i NY också.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies