HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Magic Partitioner 8 problem..

Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
toffeln

PostPosted: Thu Mar 13, 2008 22:13 pm    Post subject: Magic Partitioner 8 problem.. Reply with quote

Hej alla datorkunniga maffianer! Det Àr sÄ att min kompis skulle behöva lite hjÀlp med sin nya dator som han lyckats ha sönder pÄ nÄgot konstigt sÀtt, tÀnkte dÀrför kolla om ni kan hjÀlpa till. Han hade postat i nÄt annat forum som han Àr reggad pÄ, men dÀr verkade ingen vilja hjÀlpa.

Han har dÄ valt att anvÀnda sig av Magic Partitioner 8 för att partitionera om C:\ dÄ utrymmet höll pÄ att ta slut. Enligt dom pÄ det andra forumet sÄ skulle det inte vara nÄgot problem med detta sÄ lÀnge som man defragmenterade disken först. Allt detta gjordes, men sedan nÀr han startade om datorn efter partitionen sÄ fastnade den vid ett felmeddelande efter att Windows XP skÀrmen hade dykt upp. Jag postar texten som han skrev i det andra forumet hÀr nedanför.

Quote:
Nu anvÀnde jag mig av ccleaner för att rensa ut, Àven om det inte fanns mycket filer att ta bort.. och sedan defragmenterade jag C. Jag landade pÄ runt 1 GB ledigt utrymme efter detta, sÄ jag bestÀmde mig för att köra med Magic Partition 8. DÀr kan man ju Àndra storlekarna pÄ diskarna, sÄ jag minskade M: som diverse installerade program ligger pÄ och ökade C:. Detta gjordes genom att anvÀnda musen och dra i M: partitionens vÀnstra hörn och göra den mindre medan jag ökade C: pÄ samma sÀtt fast Ät andra hÄllet. Sedan klickade jag pÄ apply changes och dÄ kom en info-ruta dÀr datorn var tvungen att startas om upp. Datorn startas om efter ett lÄÄÄÄÄÄngt tag med svart skÀrm.. jag gÄr alltsÄ ifrÄn datorn en stund. NÀr jag sedan kommer tillbaks sÄ stÄr det i sÄn dÀr ljusblÄ XP skÀrm att partition magic 8 Àr klart, att en viss exe fil inte kan startas och att tangentbordet inte kan anvÀndas. Sedan stÄr det "...." under texten. Datorn fastnar alltsÄ pÄ den skÀrmen och sÄ vitt jag vet sÄ gÄr den inte vidare dÀr ifrÄn, har inte orkat vÀnta sÄ lÀnge Àn.

Kollade felmeddelandet nu och det stÄr:
Unable to open the keyboard. xmnt2002.exe will operate in non-interactive mode.

PowerQuest PartitionMagic for Windows NT/2000/XP complete.

.....

Antar att en massa filer som behövdes försvann nu under partitioneringen, Àven fast jag defragmenterade disken innan?! KÀnns förjÀvligt och jag vill ju inte bli av med allt som ligger pÄ hÄrddiskarna heller. Finns det nÄgot smidigt sÀtt att lösa detta pÄ utan att behöva blÄsa hela datorn eller Àr det bara att ominstallera allt som gÀller? Hur gör man detta isÄfall? Lyckas inte boota frÄn XP skivan och vet-i-fan inte om datorn gÄr med pÄ att starta i nÄt felsÀkert lÀge heller!
Enligt min kompis sÄ fungerar det inte att stoppa i Windows XP skivan och vÀnta pÄ menyn för att ominstallera/formatera eller vad man nu kan göra dÀr. Den laddar ett bra tag innan den fastnar i en svart DOS skÀrm med nÄt grÄtt, vertikalt streck uppe i vÀnstra hörnet av skÀrmen.

Jag skulle tippa pÄ att han har lyckats bli av med en del viktiga systemfiler under partitioneringen och att Windows nu Àr totalt kaputt. DÄ han vill behÄlla informationen pÄ de andra partitionerna sÄ vore det bra om man kunde ominstallera/reparera Windows utan att bli av med detta. Vet inte om det gÄr, men om nÄgon har en finurlig idé om hur man kan göra sÄ vore det grymt! Smile Datorn bestÄr av tvÄ st hÄrddiskar varav bÄda Àr 500GB stora, pÄ den första ligger C:\ med systemfiler och nÄgra fÄ program, M:\ ligger pÄ samma disk med installerade program pÄ. N:\ ligger pÄ en separat hÄrddisk dÀr han har sparat iTunes musik, bilder, nedladdat osv.

SÄ frÄgan Àr dÄ, vad i blÄkulla Àr det som har hÀnt, kan man lösa problemet utan att bli av med informationen pÄ de olika partitionerna och isÄfall hur? Om man nu inte kan rÀdda informationen sÄ vore han iaf tacksam om man kan förklara hur man ominstallerar Windows utan att kunna anvÀnda sig av den dÀr DOS-menyn som ska komma fram om man bootar via Windows XP skivan?

Tack pÄ förhand!

Be men, or be more than men. Be steady to your purposes and firm as a rock. This ice is not made of such stuff as your hearts may be; it is mutable and cannot withstand you if you say that it shall not.
Back to top
View user's profile Send private message
Fenan
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator

PostPosted: Tue Jun 24, 2008 15:22 pm    Post subject: Reply with quote

jag mÄste vara Àrlig att jag inte lÀste allt ovan.
Men huvudsaken Àr om jag förstÄr det rÀtt att du har Àndrat storleken pÄ C: (jag ska inte skÀlla pÄ dig, för du gör nog aldrig om det mer) Wink

Jag tror att nÄgot vitalt i windows startfiler har gÄtt Ät helvete, men datan finns nog kvar.
En lösning kan vara att köpa/lÄna/ljuga till sig/sno en ny hÄrddisk, installera valfritt operativsystem pÄ denna disk och kopiera allt du vill spara pÄ din gamla "C:" och sen radera denna C: och installera om Wirus dÀr igen.
Back to top
View user's profile Send private message
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum