HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Magic Partitioner 8 problem..

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
toffeln



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 507
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Mar 13, 2008 22:13 pm    Post subject: Magic Partitioner 8 problem.. Reply with quote

Hej alla datorkunniga maffianer! Det är så att min kompis skulle behöva lite hjälp med sin nya dator som han lyckats ha sönder på något konstigt sätt, tänkte därför kolla om ni kan hjälpa till. Han hade postat i nåt annat forum som han är reggad på, men där verkade ingen vilja hjälpa.

Han har då valt att använda sig av Magic Partitioner 8 för att partitionera om C:\ då utrymmet höll på att ta slut. Enligt dom på det andra forumet så skulle det inte vara något problem med detta så länge som man defragmenterade disken först. Allt detta gjordes, men sedan när han startade om datorn efter partitionen så fastnade den vid ett felmeddelande efter att Windows XP skärmen hade dykt upp. Jag postar texten som han skrev i det andra forumet här nedanför.

Quote:
Nu använde jag mig av ccleaner för att rensa ut, även om det inte fanns mycket filer att ta bort.. och sedan defragmenterade jag C. Jag landade på runt 1 GB ledigt utrymme efter detta, så jag bestämde mig för att köra med Magic Partition 8. Där kan man ju ändra storlekarna på diskarna, så jag minskade M: som diverse installerade program ligger på och ökade C:. Detta gjordes genom att använda musen och dra i M: partitionens vänstra hörn och göra den mindre medan jag ökade C: på samma sätt fast åt andra hållet. Sedan klickade jag på apply changes och då kom en info-ruta där datorn var tvungen att startas om upp. Datorn startas om efter ett låååååångt tag med svart skärm.. jag går alltså ifrån datorn en stund. När jag sedan kommer tillbaks så står det i sån där ljusblå XP skärm att partition magic 8 är klart, att en viss exe fil inte kan startas och att tangentbordet inte kan användas. Sedan står det "...." under texten. Datorn fastnar alltså på den skärmen och så vitt jag vet så går den inte vidare där ifrån, har inte orkat vänta så länge än.

Kollade felmeddelandet nu och det står:
Unable to open the keyboard. xmnt2002.exe will operate in non-interactive mode.

PowerQuest PartitionMagic for Windows NT/2000/XP complete.

.....

Antar att en massa filer som behövdes försvann nu under partitioneringen, även fast jag defragmenterade disken innan?! Känns förjävligt och jag vill ju inte bli av med allt som ligger på hårddiskarna heller. Finns det något smidigt sätt att lösa detta på utan att behöva blåsa hela datorn eller är det bara att ominstallera allt som gäller? Hur gör man detta isåfall? Lyckas inte boota från XP skivan och vet-i-fan inte om datorn går med på att starta i nåt felsäkert läge heller!
Enligt min kompis så fungerar det inte att stoppa i Windows XP skivan och vänta på menyn för att ominstallera/formatera eller vad man nu kan göra där. Den laddar ett bra tag innan den fastnar i en svart DOS skärm med nåt grått, vertikalt streck uppe i vänstra hörnet av skärmen.

Jag skulle tippa på att han har lyckats bli av med en del viktiga systemfiler under partitioneringen och att Windows nu är totalt kaputt. Då han vill behålla informationen på de andra partitionerna så vore det bra om man kunde ominstallera/reparera Windows utan att bli av med detta. Vet inte om det går, men om någon har en finurlig idé om hur man kan göra så vore det grymt! Smile Datorn består av två st hårddiskar varav båda är 500GB stora, på den första ligger C:\ med systemfiler och några få program, M:\ ligger på samma disk med installerade program på. N:\ ligger på en separat hårddisk där han har sparat iTunes musik, bilder, nedladdat osv.

Så frågan är då, vad i blåkulla är det som har hänt, kan man lösa problemet utan att bli av med informationen på de olika partitionerna och isåfall hur? Om man nu inte kan rädda informationen så vore han iaf tacksam om man kan förklara hur man ominstallerar Windows utan att kunna använda sig av den där DOS-menyn som ska komma fram om man bootar via Windows XP skivan?

Tack på förhand!

_________________
Be men, or be more than men. Be steady to your purposes and firm as a rock. This ice is not made of such stuff as your hearts may be; it is mutable and cannot withstand you if you say that it shall not.
Back to top
View user's profile Send private message
Fenan
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3348
Location: Örebro

PostPosted: Tue Jun 24, 2008 15:22 pm    Post subject: Reply with quote

jag måste vara ärlig att jag inte läste allt ovan.
Men huvudsaken är om jag förstår det rätt att du har ändrat storleken på C: (jag ska inte skälla på dig, för du gör nog aldrig om det mer) Wink

Jag tror att något vitalt i windows startfiler har gått åt helvete, men datan finns nog kvar.
En lösning kan vara att köpa/låna/ljuga till sig/sno en ny hårddisk, installera valfritt operativsystem på denna disk och kopiera allt du vill spara på din gamla "C:" och sen radera denna C: och installera om Wirus där igen.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies