HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Maktmissbruk Inom Det Polisiära

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Stenstream



Joined: 05 Jun 2003
Posts: 184
Location: Uddevalla

PostPosted: Mon Feb 04, 2008 15:59 pm    Post subject: Maktmissbruk Inom Det Polisiära Reply with quote

Tjenare, en desperat Henke här i stort behov av hjälp!

Jag har ett skolprojekt jag måste få färdigställt men har fått en total idé torka.
Jag ska skriva om maktmissbruket inom det polisiära och få fram vilka sorts konflikter det finns här, och på vilket sätt man skulle kunna lösa de konflikterna.
Yup! Det är ämnet "Konfliktlösning" jag läser!

Finns det några snälla individer med många tankar som har lust att diskutera det här ämnet med mig?
Tack på förhand : henke!

_________________
En sann krigare slåss inte för han hatar den som står framför honom, han slåss för att han älskar den som står bakom
Dont Argue with me, I will only drag you down to my level and beat you with experience
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Mon Feb 04, 2008 16:22 pm    Post subject: Reply with quote

vilka konflikter som finns på swm.se, eller vilka konflikter som personer här har med polisen?
Back to top
View user's profile Send private message
[KACFM]Simone



Joined: 26 May 2003
Posts: 670
Location: I exil :(

PostPosted: Mon Feb 04, 2008 16:48 pm    Post subject: Reply with quote

Göteborgskravallerna brukar tas upp som ett exempel på maktmissbruk (dock råder det väl delade meningar om saken) (Länk http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgskravallerna). Om du kan tänka dig att gå utanför det polisiära så är ju skotten i Ådalen då militären öppnad eld mot strejkande arbetare och dödade 5(?) personer ett annat exempel. ( http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85dalsh%C3%A4ndelserna#Demonstrationst.C3.A5get_och_skotten ). Lita inte på Wikipedia dock, kolla i fysiska böcker Smile Lycka till!
_________________
~Simone~
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Feb 04, 2008 16:55 pm    Post subject: Reply with quote

jag tycker att du ska göra ett arbete om simone istället, vad gör hon de långa stunder vi inte får se hennes vackra anlete här i forumet?

i ämnet konfliktlösning torde ju israel vara ett väldigt spännande ämne, spelar ju in så många faktorer, religion, kultur, pengar och makt.
iofs inte rent polisiära grejer men ändå.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Stenstream



Joined: 05 Jun 2003
Posts: 184
Location: Uddevalla

PostPosted: Mon Feb 04, 2008 17:43 pm    Post subject: Reply with quote

Woah, det var kvicka responser!

Problemet ligger i att jag inte kan byta ämne, jag MÅSTE hitta en del konflikter inom maktmissbruk. Däremot kan jag nog kanske byta inriktning i inriktningen så att säga.
"Maktmissbruk inom "titel"" Till exempel. Men jag själv är inte så insatt i sånt där, därför har jag svårt att hitta informationen.

Militärdelen där verkar vara nått, kanske bara skriva "maktmissbruk inom de AUKTORITÄRA yrkena" istället? Hmm, blir krångligt detta, speciellt när arbetet ska vara inlämnat imorgon.

Har några frågeställningar

Vad är ett maktmissbruk?

Vad för konflikter kan medfölja ett maktmissbruk?

Vad för konflikter inom ämnet är lösbara och på vilket sätt kan man lösa dom?

har massvis med flera frågor, men som ni ser är det förbannat luddigt det här ämnet. och jag har ingen aning om hur jag ska formulera mig på de där punkterna. Jag vill ju inte låta allt för personlig heller, utan vill få fram svaren på ett sakligt sätt.
Någon som kan ge en hint till hur jag ska lösa dessa löjligt luddiga frågorna? =/

_________________
En sann krigare slåss inte för han hatar den som står framför honom, han slåss för att han älskar den som står bakom
Dont Argue with me, I will only drag you down to my level and beat you with experience
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Mon Feb 04, 2008 20:26 pm    Post subject: Reply with quote

Stenstream wrote:


Vad är ett maktmissbruk?

När en auktoritet/person eller organisation med makt, nyttjar denna på ett felaktigt sätt gentemot någon/några med mindre makt/auktoritet för att kuva dem/få sin vilja igenom Smile

Vad för konflikter kan medfölja ett maktmissbruk?

Förtryck. Om detta pågår under längre tid kommer troligtvis någon sorts uppror.

Vad för konflikter inom ämnet är lösbara och på vilket sätt kan man lösa dom?

Beror ju lite på vilket ämne man har, men klara och hårda regler för vad personer/myndigheter (polis t.ex.) får och inte får göra. Utöver det någon som ser till att de följs.


_________________
Built the ROC from a pebble, pedalled rock before I met you,
Pedalled bikes, got my nephews pedal bikes because they special // Jay-Z, never let you down
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Stenstream



Joined: 05 Jun 2003
Posts: 184
Location: Uddevalla

PostPosted: Mon Feb 04, 2008 22:45 pm    Post subject: Reply with quote

Kitano wrote:
Stenstream wrote:


Vad är ett maktmissbruk?

När en auktoritet/person eller organisation med makt, nyttjar denna på ett felaktigt sätt gentemot någon/några med mindre makt/auktoritet för att kuva dem/få sin vilja igenom Smile

Vad för konflikter kan medfölja ett maktmissbruk?

Förtryck. Om detta pågår under längre tid kommer troligtvis någon sorts uppror.

Vad för konflikter inom ämnet är lösbara och på vilket sätt kan man lösa dom?

Beror ju lite på vilket ämne man har, men klara och hårda regler för vad personer/myndigheter (polis t.ex.) får och inte får göra. Utöver det någon som ser till att de följs.



Tackar kitano!! Just sånna svar jag vill ha =)

_________________
En sann krigare slåss inte för han hatar den som står framför honom, han slåss för att han älskar den som står bakom
Dont Argue with me, I will only drag you down to my level and beat you with experience
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Victor



Joined: 24 Jul 2004
Posts: 777
Location: München

PostPosted: Tue Feb 05, 2008 4:05 am    Post subject: Reply with quote

Mja, asså. Hur kul är det att lämna in en uppsats/skojprojekt där huvudfrågorna besvaras av en utomstående person? Det som gör en uppsats värd att skriva är väll just de tankar och påståenden kommer från författaren.
Nu vet jag inte om du fiskade efter direkta svar eller endast en knuff i baken, men det blir oftast pankaka av allt om du inte har en direkt, bestämd åsikt och uppfattning om ämnet. Att du frågar en sådan basic fråga som 'Vad är ett maktmissbruk?' tyder på att du inte har gjort någon egen research alls. (wikipedia + maktmissbruk, här hittar du direkt en kort definition och ett strålande exempel, nu är ju wikipedia absolut inte en bra källa då alla kan skriva hur som haver där, men i detta fallet ger det dig en uppfattning om du nu faktiskt inte skulle veta alls vad ordet innebär.) Redan här på min första länk kommer en bra uppdelning av sektioner och genom att dela in maktmissbruk i sektioner kan du lättast välja en och sedan fokusera på den. En fokuserad, djup uppsats ger oftast större utrymme för disskution och personliga åsikter, för en faktabomb är väll ingen över 6:e klass specielt intresserad av?

1. Direkt maktmissbruk(polisvåld e.g. Göteborgskravallerna) vs. Indirekt maktmissbruk [ felaktig utnämning av chefsposter (från wiki)] Direkt och indirekt är antagligen fel ordval men jag kommer inte ägna några större tankar till detta problem. Nåväl, för att summera. Bestäm dig för en fokuserad och fördjupad 'research question', gör research.

Vill inte sitta här och langa moralkakor men att du inte ens har bestämt dig för vad du ska undersöka och inte heller sökt en enda gång på google. (alla var ju helt vilda med att man skulle söka på google innan man postade förut. Smile)

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Feb 05, 2008 11:30 am    Post subject: Reply with quote

Man kan även tänka sig ett fall där en polis ser en kollega begå ett brott, stöld, misshandel, fortkörning eller vad det nu kan vara och undviker att rapportera det. Det är även det en form av maktmissbruk.

Jag minns en tv-dokumentär som gick för många år sen, och som handlade om polisutbildningen. Eleverna fick olika scenarion berättade för sig och skulle beskriva hur de skulle hantera situationen. En situation var följande:
"Du är hemma hos en äldra person tillsammans med din kollega för att ta upp en anmälning om stöld. Du ser hur din kollega plockar åt sig en klocka. Hur agerar du?" De flesta sa till sin kollega som då svarade att det skulle ändå gå på försäkringsbolaget tillsammans med den andra stölden. De allra flesta sa nu att de inte godkände det svaret varvid kollegan lämnade tillbaks klockan och bad om ursäkt och sa att det var första gången och inte skulle ske igen. I det läget så lät majoriteten det vara där. Så fortsatte man till nästa scenario etc. I slutet av övningen så diskuterade man igenom allt tillsammans och många fick sig en tankeställare när en lärare sa det självklara: "Du måste rapportera det här. Kanske har din kollega stulit vid flera tillfällen tidigare. Om alla struntar i att rapportera kommer ingen någonsin se mönstret."

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies