HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Uppdrag granskning Vs Ica
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  

Vilken kedja litar ni mest på ?
Alla kedjor är lika skydliga
48%
 48%  [ 24 ]
Ica
30%
 30%  [ 15 ]
Konsum
10%
 10%  [ 5 ]
Willys
4%
 4%  [ 2 ]
Annan
4%
 4%  [ 2 ]
Hemköp
2%
 2%  [ 1 ]
Users Voted : 49
Total Votes : 49
Detailed Results/Undo Votes

Author Message
[siLL]Dexer
Admin


Joined: 06 Jun 2003
Posts: 1474
Location: Gävle

PostPosted: Wed Dec 12, 2007 2:09 am    Post subject: Uppdrag granskning Vs Ica Reply with quote

Antar att många av er har sett avsnittet eller har hört vad det handlat om.
Om inte kan ni läsa om det här:

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=52710&lid=puff_990032&lpos=lasMer

Nått som inte är så överraskande är att det nu kommit fram att det även sker i vissa Coop och Axfood(Willys och Hemköp) butiker.

Vad är er spontana reaktion ?
Kommer ni lita på Ica igen ?
Litar ni på de andra butikerna ?
Har tanken slagit dig förr att det fuskas med sånt här ?
Har du själv fuskat? Razz

_________________
En siLL simmar aldrig ensam !
Back to top
View user's profile Send private message
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Wed Dec 12, 2007 3:57 am    Post subject: Reply with quote

Skulle chansa på att svensk lagstiftning gör att kött är väldigt oprofitabelt om man inte gör som ICA, så jag skulle anta att alla andra gör likadant.
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Wed Dec 12, 2007 8:57 am    Post subject: Reply with quote

kött kommer in hos kötthandlaren som säljer den som entrecote... när daturmet passerats och kötebiten ser tråkig ut putsar han upp den, delar den och säljer som grytbitar. Nähä? ingen som ville ha det heller? vips! köttkvarnen och säljer den slutligen som färs.

vad är det som är så förfärligt? nu vet jag inte exakt hur det ligger till med ICA, men vi verkar ju alltid göra vår bedömning ätbart/icke ätbart med ögonen, kött är skitenkelt att känna på lukten om det är ok eller inte pch jag tror inte att folk på ICA skulle lägga ut dåligt kött i sina diskar.

men samtidigt är det inte snyggt att märka om kött utan att göra ngt med det som i mitt kötthandlarexempel ovan.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Wed Dec 12, 2007 9:30 am    Post subject: Reply with quote

Man blir inte särskilt förvånad längre oavsett skandal... Jag kommer inte förändra mina shoppingvanor på ICA bara för detta, vi äter så jävla mycke skit varenda dag utan att någon bryr sig innan vi får reda på vad det är i! Dessutom har folk blivit helt fixerade vid "bäst före" datum, jag är uppväxt med att om mjölken är en eller två dagar för gammal så är det lugnt, luktar den okej bara så är det inget fel på den, min tjej därimot vågar knappt dricka den om det är en dag kvar till bäst före. Bäst före står ju just för bäst före ett visst datum, inte "oätbar efter" som en del verkar tro...

Detta har blåst över om ett par dagar och allt kommer va som vanligt...

tjoo!
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]Dexer
Admin


Joined: 06 Jun 2003
Posts: 1474
Location: Gävle

PostPosted: Wed Dec 12, 2007 13:37 pm    Post subject: Reply with quote

Glömde nämna att familjens katt ALDRIG har ätit köttfärsen morsan har köpt på Ica Maxi. Och då menar jag aldrig.
Den slänger i sig nästan allt. Bl.a köttfärs,skinka,fläskfile.. Dock inte den från ica maxi Razz

_________________
En siLL simmar aldrig ensam !
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Wed Dec 12, 2007 20:21 pm    Post subject: Reply with quote

Så ska man väl säga att allt är relativt.
Ta fisk tex; från den första sekund som fisken dör börjar förmultningsprocessen. samma gäller kött, grönsaker osv.
"Bäst före" menar inte att köttet plötsligt går från bra till anus på klockslaget.

Titta på varan. Ser den ok ut är den förmodligen det. Köp den.
Öppna varan. Luktar den ok är den förmodligen det. Ät den.
Smaka varan. Smakar den ok är den förmodligen det. Svälj den.
Börjar du spy galla och få rövskum inom de närmsta timmarna kan det vara läge att gå till butiken och klaga.

Igår åt jag tex spagetti som jag haft i kylskåpet i 1½ vecka. Det var inga som helst problem.

För att svara på pollen: same shit, different butik.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
SilentPredator



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4882
Location: Malmö City !

PostPosted: Wed Dec 12, 2007 22:34 pm    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
Så ska man väl säga att allt är relativt.
Ta fisk tex; från den första sekund som fisken dör börjar förmultningsprocessen. samma gäller kött, grönsaker osv.
"Bäst före" menar inte att köttet plötsligt går från bra till anus på klockslaget.

Titta på varan. Ser den ok ut är den förmodligen det. Köp den.
Öppna varan. Luktar den ok är den förmodligen det. Ät den.
Smaka varan. Smakar den ok är den förmodligen det. Svälj den.
Börjar du spy galla och få rövskum inom de närmsta timmarna kan det vara läge att gå till butiken och klaga.

Igår åt jag tex spagetti som jag haft i kylskåpet i 1½ vecka. Det var inga som helst problem.

För att svara på pollen: same shit, different butik.


Kunde inte sagt det bättre Very Happy

Dock är jag petig när det gäller mjölk ^^

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Thu Dec 13, 2007 0:08 am    Post subject: Reply with quote

Det här har alltså hänt på flera ica-butiker, ändå har inget hemligt ICA-PM gått ut om att man ska felmärka köttfärs. Om det inte ligger något speciellt ondskefullt i naturen hos ICA-arbetare borde inte statistiken säga att det här händer i andra kedjor också?
Sen har ju ICA hanterat det här jävligt dåligt men det är väl en annan sak.

Vi äter komposterande delar av djurens döda kroppar, så man borde i allmänhet vara försiktig när man köper köttfärsen om man är orolig för bakterier.

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
n3uro
2007 Gulddonator
2007 Gulddonator


Joined: 14 Jan 2003
Posts: 2643
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Thu Dec 13, 2007 5:59 am    Post subject: Reply with quote

Jag har ätit köttfärs från ICA hela mitt liv, jag har aldrig drabbats av någon form av matförgiftning eller annan matrelaterad sjukdom.

Visst kanske det är lite äckligt när man tänker på det, men så länge det smakar bra och jag inte blir sjuk så spelar det ingen roll VART jag handlar mitt kött.

_________________
Vila I Frid mamma

Gun Andersén. 1955 - 2006-11-19
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Thu Dec 13, 2007 13:23 pm    Post subject: Reply with quote

Det handlar ju inte om chansen att köttet är dåligt eller att man blir sjuk av det...

Det handlar ju om att ICA ljuger för sina kunder, står det att något kött är nymalt så ska det fanimej vara det också, står det att köttet är från sverige och prissätts därefter så ska det fanimej inte vara från sydamerika. Punkt.

Sen om andra butiker gör likadant är helt irrelevant.

_________________
Built the ROC from a pebble, pedalled rock before I met you,
Pedalled bikes, got my nephews pedal bikes because they special // Jay-Z, never let you down
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Thu Dec 13, 2007 20:15 pm    Post subject: Reply with quote

Kitano wrote:
Det handlar ju inte om chansen att köttet är dåligt eller att man blir sjuk av det...

Det handlar ju om att ICA ljuger för sina kunder, står det att något kött är nymalt så ska det fanimej vara det också, står det att köttet är från sverige och prissätts därefter så ska det fanimej inte vara från sydamerika. Punkt.

Sen om andra butiker gör likadant är helt irrelevant.
Det är absolut sant, och det är klart att om de hade annonserat att köttet var nån dag "för gammalt" så hade man ju inte köpt det om priset inte var nedsatt.
Speciellt inte om de hade haft annat kött att välja på.

Jag har dock nått den cyniska åldern så jag kan se mellan fingrarna på andras idioti, sålänge den inte drabbar mig eller de jag håller nära.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Thu Dec 13, 2007 20:23 pm    Post subject: Reply with quote

Jag såg en sån nätundersökning som över 100.000 pers hade svarat på. Frågan var typ "Nu har ICA fuskat, hur har du reagerat?".
40%, alltså, fyrtio procent, hade svarat att de hade slutat handla på ICA. Istället handlar de någon annanstans. Fanns även alternativ som "slutat köpa kött", "tycker ICA är dumma, men handlar ändå", "trist, men så är det, tror inte någon annan är bättre"...

Men... 40% uppger att de slutat handla på ICA... över 100.000 registrerade röster. That's a lot.

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Fri Dec 14, 2007 15:50 pm    Post subject: Reply with quote

[FreezeBitch]Lupus wrote:
Jag såg en sån nätundersökning som över 100.000 pers hade svarat på. Frågan var typ "Nu har ICA fuskat, hur har du reagerat?".
40%, alltså, fyrtio procent, hade svarat att de hade slutat handla på ICA. Istället handlar de någon annanstans. Fanns även alternativ som "slutat köpa kött", "tycker ICA är dumma, men handlar ändå", "trist, men så är det, tror inte någon annan är bättre"...

Men... 40% uppger att de slutat handla på ICA... över 100.000 registrerade röster. That's a lot.
...och 2 dagar senare står de där med sin burk Ravioli och sin paradis-ask
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
n3uro
2007 Gulddonator
2007 Gulddonator


Joined: 14 Jan 2003
Posts: 2643
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Fri Dec 14, 2007 19:29 pm    Post subject: Reply with quote

Det är lätt att hävda saker. Som min farmor som säger: Jag har ALDRIG handlat på ICA, medans hon köper sin mat på City Sparköp / City Ahlins som är en ICAconcern.

Alla ICAbutiker heter inte ICA. Razz

_________________
Vila I Frid mamma

Gun Andersén. 1955 - 2006-11-19
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Dec 19, 2007 23:20 pm    Post subject: Reply with quote

Kitano wrote:
Det handlar ju inte om chansen att köttet är dåligt eller att man blir sjuk av det...

Det handlar ju om att ICA ljuger för sina kunder, står det att något kött är nymalt så ska det fanimej vara det också, står det att köttet är från sverige och prissätts därefter så ska det fanimej inte vara från sydamerika. Punkt.

Sen om andra butiker gör likadant är helt irrelevant.



Brukar väll inte stå att köttet är nymalt? Wink Brukar väll stå "bäst före" och "förpackningsdatum".

Så länge köttet är okej är det ju lugnt. Sen skulle jag bara va glad om jag fick sydamerikanskt kött istället för svenskt, då fick man iaf kött som var gott.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[siLL]Dexer
Admin


Joined: 06 Jun 2003
Posts: 1474
Location: Gävle

PostPosted: Thu Dec 20, 2007 13:54 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
Kitano wrote:
Det handlar ju inte om chansen att köttet är dåligt eller att man blir sjuk av det...

Det handlar ju om att ICA ljuger för sina kunder, står det att något kött är nymalt så ska det fanimej vara det också, står det att köttet är från sverige och prissätts därefter så ska det fanimej inte vara från sydamerika. Punkt.

Sen om andra butiker gör likadant är helt irrelevant.



Brukar väll inte stå att köttet är nymalt? Wink Brukar väll stå "bäst före" och "förpackningsdatum".

Så länge köttet är okej är det ju lugnt. Sen skulle jag bara va glad om jag fick sydamerikanskt kött istället för svenskt, då fick man iaf kött som var gott.


Nu var det så att det stod NYMALT på deras skyltar vid köttdisken Wink

_________________
En siLL simmar aldrig ensam !
Back to top
View user's profile Send private message
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Thu Dec 20, 2007 14:18 pm    Post subject: Reply with quote

Håller med Kitano här. Det fula är att ICA-handlarna tjänar en jävla massa pengar på att lura konsumenterna. Men inte fan bojkottar man ICA för det, affären ligger 150 meter bort, näst närmaste affär är 1km bort
_________________
Reach Out and Touch Herr Oberst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Dec 20, 2007 16:29 pm    Post subject: Reply with quote

[siLL]Dexer wrote:
Derox wrote:
Kitano wrote:
Det handlar ju inte om chansen att köttet är dåligt eller att man blir sjuk av det...

Det handlar ju om att ICA ljuger för sina kunder, står det att något kött är nymalt så ska det fanimej vara det också, står det att köttet är från sverige och prissätts därefter så ska det fanimej inte vara från sydamerika. Punkt.

Sen om andra butiker gör likadant är helt irrelevant.



Brukar väll inte stå att köttet är nymalt? Wink Brukar väll stå "bäst före" och "förpackningsdatum".

Så länge köttet är okej är det ju lugnt. Sen skulle jag bara va glad om jag fick sydamerikanskt kött istället för svenskt, då fick man iaf kött som var gott.


Nu var det så att det stod NYMALT på deras skyltar vid köttdisken Wink



Okej Smile Jag har aldrig sätt sådana skyltar någonstans på nån av de ica jag varit på Smile Sen kan ju nymalet betyda mycket, tror de körde på att nymalet stod för att det var malt i butik och inte vakumförpackat/fryst.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Thu Dec 20, 2007 17:49 pm    Post subject: Reply with quote

nymalet betyder ju inte per definitoin att köttet är färskt
Back to top
View user's profile Send private message
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Fri Dec 21, 2007 17:37 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
[siLL]Dexer wrote:
Derox wrote:
Kitano wrote:
Det handlar ju inte om chansen att köttet är dåligt eller att man blir sjuk av det...

Det handlar ju om att ICA ljuger för sina kunder, står det att något kött är nymalt så ska det fanimej vara det också, står det att köttet är från sverige och prissätts därefter så ska det fanimej inte vara från sydamerika. Punkt.

Sen om andra butiker gör likadant är helt irrelevant.



Brukar väll inte stå att köttet är nymalt? Wink Brukar väll stå "bäst före" och "förpackningsdatum".

Så länge köttet är okej är det ju lugnt. Sen skulle jag bara va glad om jag fick sydamerikanskt kött istället för svenskt, då fick man iaf kött som var gott.


Nu var det så att det stod NYMALT på deras skyltar vid köttdisken Wink



Okej Smile Jag har aldrig sätt sådana skyltar någonstans på nån av de ica jag varit på Smile Sen kan ju nymalet betyda mycket, tror de körde på att nymalet stod för att det var malt i butik och inte vakumförpackat/fryst.


De frågade personalen om det nymalda köttet och vad det betydde, när de hade dold kamera, de svarade att det var malt samma dag.

Om ICA säger att köttet är från Sverige och tar betalt därefter och sen är det sydamerikanst så lurar de dig, DE RÅNAR DIG, förstår inte hur du kan försvara det.

Däremot kan jag hålla med om att Janne och boysen kunde granskat alla kedjor med egna köttdiskar men då hade ju inte reportaget blivit lika spännande, och de kan man ju tycka vad man vill om. Lite kritisk ska man altid vara mot media också.

Jag pluggar journalistik så jag har diskuterat det här par gånger kan jag tillägga Smile

_________________
Built the ROC from a pebble, pedalled rock before I met you,
Pedalled bikes, got my nephews pedal bikes because they special // Jay-Z, never let you down
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies