HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Green Card?

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
toffeln



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 507
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Nov 14, 2007 1:39 am    Post subject: Green Card? Reply with quote

Hej.
Tänkte kolla om det är någon som har eller har haft ett s.k. green card som gäller i USA? Har försökt hitta en del vettig information om det på Internet, men det mesta ser bara ut som reklamsidor och rekommenderar att man betalar ca 30$ för en blankett eller något liknande.

Fick för några veckor sedan reda på att jag har släkt där och även om man kan besöka utan green card så vore det kul om man på något trevligt sätt kunde fixa ett sådant och sedan ansöka om medborgarskap. Den enda "lätta" vägen som jag har kunnat hitta verkar vara nåt jädra lotteri som man också måste betala för och det känns ju inte direkt som att man har någon större chans att bli en av vinnarna.

Skulle iaf vara ganska hjälpsamt om någon har lite erfarenhet eller gedigen info om detta! Smile

Tack på förhand!

_________________
Be men, or be more than men. Be steady to your purposes and firm as a rock. This ice is not made of such stuff as your hearts may be; it is mutable and cannot withstand you if you say that it shall not.
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Wed Nov 14, 2007 1:44 am    Post subject: Reply with quote

green card är svårt att få bara "sådär". Absolut bäst info får du av amerikanska ambassaden, det är mycket papper och ännu mera stök efterssom det är USA vi pratar om.
Har två kompisar som blivit erbjudna jobb på specialeffektsfirmor i hwood (en på ILM och en på DD) men tvingats tacka nej pga att de inte fick visum, strulet med det var det värsta de sett inom byråkrati Smile

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Carnage



Joined: 21 Jan 2003
Posts: 347

PostPosted: Sat Nov 17, 2007 1:40 am    Post subject: Reply with quote

Har du planer pa att flytta eller hur kommer det sig att du skulle vilja ansoka om medborgarskap? Som tidigare sagt ar det inte latt att fa uppehallstillstand.

Du far ju stanna i landet i 90 dagar utan att behova visum. Kan tanka mig att det ar en hel del pappersjobb som kravs da jag vet hur mycket skit jag fick fylla i for att fa mitt visum.

Men som mts sa sa ar det nog enklast att borja hos amerikanska ambassaden i stockholm. Nar du tar kontakt med ambassaden sa har jag for mig att du lar hanga pa luren nar telefontiden oppnar for det kan vara svart att komma fram. Det kan kanske vara lattare att fa svar pa fragorna genom att skicka ett mail.
Back to top
View user's profile Send private message
toffeln



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 507
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Nov 18, 2007 1:22 am    Post subject: Reply with quote

Carnage wrote:
Har du planer pa att flytta eller hur kommer det sig att du skulle vilja ansoka om medborgarskap? Som tidigare sagt ar det inte latt att fa uppehallstillstand.

Du far ju stanna i landet i 90 dagar utan att behova visum. Kan tanka mig att det ar en hel del pappersjobb som kravs da jag vet hur mycket skit jag fick fylla i for att fa mitt visum.

Men som mts sa sa ar det nog enklast att borja hos amerikanska ambassaden i stockholm. Nar du tar kontakt med ambassaden sa har jag for mig att du lar hanga pa luren nar telefontiden oppnar for det kan vara svart att komma fram. Det kan kanske vara lattare att fa svar pa fragorna genom att skicka ett mail.
Haha, nej inte inom en snar framtid iaf. Har en ganska stor mängd av saker som binder upp mig här hemma. Dock tänkte jag att om man lyckas lura till sig ett green card så kan man alltid ansöka om medborgarskap. Om man nån gång i framtiden tröttnar på den eviga vintern här i Sverige så kan man alltid söka lyckan på andra sidan atlanten.

Får nog ta kontakt med ambassaden här i Stockholm och se vad man kan koka ihop. Av vad jag har hört så är det enda sättet att erhålla green card genom giftermål, anställning eller det där lotteriet. Får väl hoppas att det räcker med att fylla i nåt formulär ändå. Tack för infon.

_________________
Be men, or be more than men. Be steady to your purposes and firm as a rock. This ice is not made of such stuff as your hearts may be; it is mutable and cannot withstand you if you say that it shall not.
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Nov 18, 2007 21:50 pm    Post subject: Reply with quote

Jag tror nog att du kan glömma tanken att få ett green card med motiveringen "Kan ju vara bra att ha". Min bror är gift med en amerikanska och bor i USA sen 10 år och jag kan lova att det inte var helt lätt att få ett green card. Första året bodde de i Kalifornien och efter ett år så hade han ännu inte fått något green card. De flyttade då till en annan delstat och vips så var det till att börja om hela proceduren.

Medborgarskap är ännu knepigare. Jämför med hur det är att söka svenskt medborgarskap. För att göra det måste du ha bott i Sverige 5 år. Det lär knappast vara mycket lättare i USA.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies