HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Genus

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
eberglund



Joined: 18 Nov 2003
Posts: 1848

PostPosted: Fri Oct 19, 2007 22:22 pm    Post subject: Genus Reply with quote

Finns det några konkreta skillnader mellan hur män respektive kvinnor talar?

Jag och några kompisar gör ett arbete angående genus - skillnaden i språkbruk mellan kvinnor och män. De som har lust att svara på de frågor jag skriver nedanför får gärna göra det. Fråga även era flickvänner om de kan göra det.

Pratar du annorlunda med killar respektive tjejer? På vilket sätt? Vad beror det på?

Tycker du att det finns någon skillnad på hur killar pratar respektive tjejer?
Back to top
View user's profile Send private message
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Sat Oct 20, 2007 16:24 pm    Post subject: Reply with quote

ja för tjejer vill man ligga med och killar inte. fula tjejer pratar man inte med.
Back to top
View user's profile Send private message
ishimura



Joined: 02 May 2003
Posts: 2281

PostPosted: Sat Oct 20, 2007 16:40 pm    Post subject: Reply with quote

Läste i Illustrerad Vetenskap(eller om det var Allt om vetenskap) att enligt en undersökning så pratar kvinnor och män nästan exakt lika mycket(kvinnor pratade bara någon liten del mer).
Men kvinnor pratar till största delen om andra människor medans männen pratar om mer konkreta saker.

Själv så pratar jag ganska annorlunda med tjejer än vad jag gör med killar.
Inga andra åsikter o.s.v. men grova skämt som man drar med grabbarna brukar jag lägga i ryggsäcken om jag pratar med en brud, eller dig Berglund. Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
toffeln



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 507
Location: Stockholm

PostPosted: Sat Oct 20, 2007 17:19 pm    Post subject: Re: Genus Reply with quote

eberglund wrote:

Pratar du annorlunda med killar respektive tjejer? På vilket sätt? Vad beror det på?

Helt klart! Med killar är man lite mer grov i munnen, man håller inte riktigt tillbaks och måste nästan vara högljudd för att få sin röst hörd. Dock med vissa undantag. När man pratar med en tjej tycker jag själv iaf att man blir mer förstående och lyssnar lite mer än vad man pratar.

Varför? Det är enkelt. Med killarna har man det här djuriska kravet på sig att passa in. Man tänker knappt på det utan det faller naturligt, att man bara skrattar åt dom där sexistiska skämten och även kanske drar några själv.

Med tjejer så känns det inte som om man behöver vara störst, bäst och drygast för att prata. Man vet att de flesta lyssnar bara man pratar normalt och inte stöter på dom.. direkt. Plus att man är ganska säke på att man inte får nåt drygt skämt slängt i ansiktet på en när man pratar om något seriöst, vilket inte är helt ovanligt när man snackar med en killkompis.

eberglund wrote:

Tycker du att det finns någon skillnad på hur killar pratar respektive tjejer?

Det där är ju lite åldersbaserat och ändras ju från person till person. Om du menar hur tjejer pratar med varandra respektive killar med varandra så tror jag det finns en ganska stor skillnad. Är man t.ex. på en förfest eller liknande så sitter oftast killarna och snackar om hur dom ska supa skallen av sig, skriker gärna groggen högt och funderar på hur dom ska övertala nuvarande ragget att hoppa i säng med dom.

Kan inte direkt påstå att jag vet hur tjejer snackar på förfest, men jag kan dock tänka mig att det inte riktigt faller i samma kategori som killarnas samtalsämnen. Det är vad jag tror iaf. Smile

_________________
Be men, or be more than men. Be steady to your purposes and firm as a rock. This ice is not made of such stuff as your hearts may be; it is mutable and cannot withstand you if you say that it shall not.
Back to top
View user's profile Send private message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Sat Oct 20, 2007 18:34 pm    Post subject: Reply with quote

för mig beror det helt på vem det är kvinna, som man. Kan har en ganska grov talsamtal med vissa tjejer medan jag kan vara lite mer snällare i tonen till vissa killar, beror lite på hur jag känner personen och vad personen har för humor osv.

Men givetvis om man ska hårdra de så stämmer de nog en hel del vad Toffeln säger. Man är möjligen lite grövre i munnen mot killar än mot tjejer. Att man försöker överörsta andra killar ser jag inte snarrare att man försöker överörsta tjejerna Razz för de kan kackla Razz vissa i alla fall

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies