HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Aftonbladet VS Dagens Nyheter -Skillnad på läsare och läsare
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Sat Sep 15, 2007 9:23 am    Post subject: Aftonbladet VS Dagens Nyheter -Skillnad på läsare och läsare Reply with quote

Aftonbladet VS Dagens Nyheter
jag har nog ofta tänkt att de är lite olika delar av befolkningen som läser Aftonbladet jämte Dagens Nyheter.

Hittade en rätt fräck grej. Artikel på DN om att skatten på snus och cigg höjs. Motsvarande artikel på AB. Omröstning på båda tidningar huruvida detta är bra eller anus. Frågeställningarna är inte identiska, men ändå..



SkatteHojning.png
 Description:
 Filesize:  47.12 KB
 Viewed:  451 Time(s)

SkatteHojning.png



_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
ishimura



Joined: 02 May 2003
Posts: 2281

PostPosted: Sat Sep 15, 2007 13:19 pm    Post subject: Reply with quote

Tror jag vet vad du vill få fram, och tyvärr så får du ju det också.
Men egentligen så har Aftonbladets läsare röstat rätt, kanske omedvetet men att höja skatten på snus var riktigt klantigt gjort.
En höjning på cigaretter och behållit eller kanske t.o.m. sänkt skatten på snus hade varit mycket, mycket bättre enligt mig.

Och det är inte för att jag är en cool p12 som snusar och regeringen suger horseshit och jag ska ställa mig mot allt och alla.
Jag tror fortfarande på att snus är det bästa "sluta röka"-materialet och är rätt säker på att om skatten på cigaretter hade höjts och snusets behållits eller sänkts så hade fler människor gått över till snus och därmed minskat vårat redan låga värde på tobaksrelaterade sjukdomar.

Kanske gled lite offtopic men Aftonbladets läsare har faktiskt röstat rätt och DN's läsare har röstat mer "BORT MED ALL TOBAK!!!" för att mamma har sagt att det är farligt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Victor



Joined: 24 Jul 2004
Posts: 777
Location: München

PostPosted: Sat Sep 15, 2007 14:03 pm    Post subject: Reply with quote

Michael L. wrote:
Tror jag vet vad du vill få fram, och tyvärr så får du ju det också.
Men egentligen så har Aftonbladets läsare röstat rätt, kanske omedvetet men att höja skatten på snus var riktigt klantigt gjort.
En höjning på cigaretter och behållit eller kanske t.o.m. sänkt skatten på snus hade varit mycket, mycket bättre enligt mig.

Och det är inte för att jag är en cool p12 som snusar och regeringen suger horseshit och jag ska ställa mig mot allt och alla.
Jag tror fortfarande på att snus är det bästa "sluta röka"-materialet och är rätt säker på att om skatten på cigaretter hade höjts och snusets behållits eller sänkts så hade fler människor gått över till snus och därmed minskat vårat redan låga värde på tobaksrelaterade sjukdomar.

Kanske gled lite offtopic men Aftonbladets läsare har faktiskt röstat rätt och DN's läsare har röstat mer "BORT MED ALL TOBAK!!!" för att mamma har sagt att det är farligt.


Cancer som cancer.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
ShoCK_FX
Admin


Joined: 25 Nov 2003
Posts: 275

PostPosted: Sat Sep 15, 2007 14:40 pm    Post subject: Reply with quote

Victor wrote:


Cancer som cancer.


Det där va ungefär som att jämföra att jonglera med motorsågar och att spela schack. Det är betydligt farligare att röka, såväl för rökaren själv som för dess omgivning. Risken att få cancer är mycket högre för en rökare än för en snusare.

Och nej, jag orkar ingen lång utdragen diskussion om när, var, hur och varför det är så. Det bara är! Smile

Och nej, jag säger inte såhär för att jag själv snusar, för det gör jag inte, jag röker.
Back to top
View user's profile Send private message
ishimura



Joined: 02 May 2003
Posts: 2281

PostPosted: Sat Sep 15, 2007 14:59 pm    Post subject: Reply with quote

Victor wrote:
Cancer som cancer.


Absolut, men det finns inga bevis för att man får cancer av snus.
Man får cancer av chips, grillad korv och ungefär allt annat vi stoppar i oss, så det där var en ganska dum kommentar.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Sat Sep 15, 2007 15:26 pm    Post subject: Reply with quote

Michael L. wrote:

Kanske gled lite offtopic men Aftonbladets läsare har faktiskt röstat rätt och DN's läsare har röstat mer "BORT MED ALL TOBAK!!!" för att mamma har sagt att det är farligt.


Bra argument, sakligt och korrekt. Du har övertygat mig.

_________________
"När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag har fel" - Oscar Wilde

"Sann kunskap existerar i att veta att du intet vet" - Sokrates
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
ishimura



Joined: 02 May 2003
Posts: 2281

PostPosted: Sat Sep 15, 2007 15:52 pm    Post subject: Reply with quote

Lathund wrote:
Michael L. wrote:

Kanske gled lite offtopic men Aftonbladets läsare har faktiskt röstat rätt och DN's läsare har röstat mer "BORT MED ALL TOBAK!!!" för att mamma har sagt att det är farligt.


Bra argument, sakligt och korrekt. Du har övertygat mig.


Med tanke på allt snack här på Maffia om hur dåliga Aftonbladet är så tror jag att Lupus mening med att lägga upp den här statistiken var för att visa på att Aftonbladets läsare är korkade och röstar för tobak, medans DN's lite mer "sofistikerade" läsare tar rätt punkt och röstar mot.

Och jag kan hålla med om att Aftonbladet inte spelar i samma liga som DN och att Aftonbladets läsare kanske röstade för tobak p.g.a. att "staten suger, snus är coolt".
Därför tycker jag att Aftonbladets läsare röstade rätt men kanske utav fel anledning.

För att dra en stor fördom så känns det som att de som läser DN är laglydiga, mammas pojkar som bara säger rakt "Nej" så fort droger kommer på tal.
Nu vet jag självklart att det inte är så hela DN's publik ser ut men man får den bilden genom just den här omröstningen.
Jag hade väldigt gärna velat se läsarnas argument för att de röstade mot tobak.

Hade inte blivit förvånad om det bland dem fanns ett och annat: "Tobak är livsfarligt och används bara p.g.a. grupptryck, totalförbud är det enda som gäller!".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Sat Sep 15, 2007 18:23 pm    Post subject: Reply with quote

Du inser att frågan var "Var det rätt att höja skatten?", inte "Bör tobak totalförbjudas?" va? Eller att det, tro det eller ej, faktiskt finns rökare/snusare som tycker det är rätt med skattehöjningar på dessa varor även om de ju självklart inte är i majoritet.

Det här med fördomar är ju roligt, och dessutom väldigt praktiskt då det är lätt att avfärda den andra sidans argument med det. Så för egen del ska jag nu anta att alla Aftonbladets läsare är neanderthalare och därför kan jag strunta i deras åsikter då deras hjärnor ju inte är alls lika utvecklade som min är.

Sedan förstår jag inte vad du baserar din stereotyp på? Man är automatiskt en "mammas pojke" för att man inte röker eller snusar? Men ändå sa du tidigare att du inte var en av de som tycker snusande är häftigt? Eller baserar du det på att högskoleutbildning = "mammas pojke", då det ju är betydligt större andel högskoladeutbildade som läser DN än AB.

Vad de har för argument kan jag inte svara på, men antagligen är argumentet att snus är skadligt. För det kan väl inte ens du förneka, även om det ju är nyttigare än cigaretter?

Kan tillägga att jag själv inte bryr mig speciellt mycket om frågan, men jag har inget emot höjningar då de ju inte drabbar mig. Antingen får det andelen rökare/snusare att sjunka något (Men knappast mycket alls), och i annat fall ger det mer pengar till statskassan som (förhoppningsvis) kan användas till något bra.

_________________
"När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag har fel" - Oscar Wilde

"Sann kunskap existerar i att veta att du intet vet" - Sokrates
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Sat Sep 15, 2007 19:02 pm    Post subject: Reply with quote

Men hörrni, det är ju ungefär 18000 pers som inte har röstat i DNs poll. De hade alla röstat nej till höjning.
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Sun Sep 16, 2007 9:05 am    Post subject: Reply with quote

Michael L. wrote:
Med tanke på allt snack här på Maffia om hur dåliga Aftonbladet är så tror jag att Lupus mening med att lägga upp den här statistiken var för att visa på att Aftonbladets läsare är korkade och röstar för tobak, medans DN's lite mer "sofistikerade" läsare tar rätt punkt och röstar mot.

Min tanke på att skapa topic kom i samma stund jag såg att det var precis motsatt resultat mellan de båda tidningarna. Hade det varit SvD mot Sydsvenskan hade jag gjort detsamma.

Jag är dock nyfiken på teorier kring vaaaarför det skiljer sig kraftigt i resultat? What up with that?

PS. Fren.. DOH, du har nog rätt.

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
Victor



Joined: 24 Jul 2004
Posts: 777
Location: München

PostPosted: Sun Sep 16, 2007 10:58 am    Post subject: Reply with quote

Michael L. wrote:
Victor wrote:
Cancer som cancer.


Absolut, men det finns inga bevis för att man får cancer av snus.
Man får cancer av chips, grillad korv och ungefär allt annat vi stoppar i oss, så det där var en ganska dum kommentar.


Kommentaren var ungefär lika dum som när du sa att det är det bästa sättet att sluta röka. Man får i sig mer nikotin av snus än att röka. Visst man kanske slutar att röka men då är man beroende av snus istället. Pest eller kolera va?

Visst snus och röka är inte direkt jämförbart och det var ganska klumpigt av mig att quotera hela inlägget när jag helst ville fokusera min kommentar på att snus är det bästa sluta röka altenativet.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Sun Sep 16, 2007 12:41 pm    Post subject: Reply with quote

Diskutera nikotin och cancer nån annanstans tack.
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
ade



Joined: 14 Jun 2003
Posts: 4166
Location: där gräset växer

PostPosted: Mon Sep 17, 2007 14:09 pm    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
Diskutera nikotin och cancer nån annanstans tack.


varför? Smile

_________________
WAH GWAAN?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
n3uro
2007 Gulddonator
2007 Gulddonator


Joined: 14 Jan 2003
Posts: 2643
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Mon Sep 17, 2007 18:24 pm    Post subject: Reply with quote

Det är offtopic, tror jag bestämt han menade:

Ja där ser man ,intressant hur DNläsarna och aftonbladetläsarna är olika varandra.

_________________
Vila I Frid mamma

Gun Andersén. 1955 - 2006-11-19
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Mon Sep 17, 2007 21:52 pm    Post subject: Reply with quote

Är det rätt och är det bra är ju inte riktigt samma frågeställning dock.
Back to top
View user's profile Send private message
&MeGa



Joined: 19 Apr 2003
Posts: 1596

PostPosted: Tue Sep 18, 2007 20:04 pm    Post subject: Reply with quote

Måste väl finnas något vettigare sätt för staten att skaffa pengar på? Det lär ju inte få någon att sluta om det är syftet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
n3uro
2007 Gulddonator
2007 Gulddonator


Joined: 14 Jan 2003
Posts: 2643
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Tue Sep 18, 2007 21:46 pm    Post subject: Reply with quote

&MeGa wrote:
Måste väl finnas något vettigare sätt för staten att skaffa pengar på? Det lär ju inte få någon att sluta om det är syftet.


ett par.

_________________
Vila I Frid mamma

Gun Andersén. 1955 - 2006-11-19
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Tue Sep 18, 2007 23:11 pm    Post subject: Reply with quote

&MeGa wrote:
Måste väl finnas något vettigare sätt för staten att skaffa pengar på? Det lär ju inte få någon att sluta om det är syftet.

Färre börjar förmodligen. Man skattar inte sånna här grejer för att dra in pengar...

Jag tror aftonbladets online-läsare är en väldigt dålig måttstock för Sveriges befolknings åsikter. De borde göra en undersökning på det där ifall de inte redan gjort det. Min gissning är att 90% är mellan åldrarna 15 och 25 och att >70% är pojkar.

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
ade



Joined: 14 Jun 2003
Posts: 4166
Location: där gräset växer

PostPosted: Wed Sep 19, 2007 6:04 am    Post subject: Reply with quote

narcissist wrote:
&MeGa wrote:
Måste väl finnas något vettigare sätt för staten att skaffa pengar på? Det lär ju inte få någon att sluta om det är syftet.

Färre börjar förmodligen. Man skattar inte sånna här grejer för att dra in pengar...

Jag tror aftonbladets online-läsare är en väldigt dålig måttstock för Sveriges befolknings åsikter.


tror inte att du ær medveten om hur mycket pengar staten drar in på att høja skatterna på snus. allt ær bara ett spel om pengar.
varflr skulle dom annars høja skatterna?? dom vet nog ganska væl att alla snusare inte slutar barafør det blir lite dyrare, och det dom førlorar på att några enstaka slutar eller inte børjar, tjænar dom in på att høja skatterna. om inte mer.

och varfør skulle aftonbladets læsare vara en dåligare måttstock æn dagbladets? majoriteten læsare på aftonbladet ær fan så mycket større æn æn någon annan tidning. den statistiken ær inte sæmre æn riksdagsvalet, båda ær iallafall lika ogenomtænkta och falska. mr politricks

_________________
WAH GWAAN?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
ade



Joined: 14 Jun 2003
Posts: 4166
Location: där gräset växer

PostPosted: Wed Sep 19, 2007 6:08 am    Post subject: Reply with quote

narcissist wrote:
Min gissning är att 90% är mellan åldrarna 15 och 25 och att >70% är pojkar.


och så. det ær vi pojkar mellan 15-25 det berør, så det ær inte mer æn rætt att vi lægger våran røst. att icke snusare vill høja skatterna på snus ær ganska glasklart. varfør inte høja skatterna på saker som verkligen skadar folk istællet?

_________________
WAH GWAAN?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies