HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Problem med Hårddisk (eller mobo) - Kanske något tips finns?

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Sat Sep 08, 2007 12:21 pm    Post subject: Problem med Hårddisk (eller mobo) - Kanske något tips finns? Reply with quote

Tjena tjena..
Inte direkt överenergiskt på forumet, så kostar på mig en topic.
Köpte 2006-10-13 en ny hårddisk, en SEAGATE BARRACUDA 7200.10 320GB 7200RPM SATA/300, vilken jag kopplade in till mitt gamla moderkort Asus A7V8X. Det är inte systemdisken, utan bara massa härlig lagring av primärt diverse mediafiler.

Nu är det något knas...
    * Ibland spontanrebootar datorn.
    * Några gånger har aktuell hårddisk inte "funnits" när man kommit in i Win XP.
    * Ett par gånger hör man mest lite klickande i stil med strömbrytar-flepprande.
    * Everest Home Edition presenterar den som Promise 1+0 Stripe/RADIO0 SCSI Disk Device (298GB), istället för ett normalt namn typ "Maxtor ..." eller "WD ..." som mina IDE-diskar har.
    * Jag har kontrollerat att alla sladdar sitter där de ska.


Spontant tänker jag att hårddisken sjunger på absolut sista versen och att jag ska vara glad om jag kan rädda något. Men kan det "lika gärna" vara moderkortet som .. tja .. lägger ner sitt SATA-stöd?

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
zmasken



Joined: 20 Jun 2003
Posts: 479

PostPosted: Sat Sep 08, 2007 13:43 pm    Post subject: Reply with quote

Jag hade grova problem förut när jag körde en ATA- och en S-ATA-disk, windows vägrade starta ibland, gav felmeddelanden om korrupta filer och visade ibland inte alls S-ATA-hårddisken, det jag gjorde var att varje boot hoppas på att den inte skulle fastna eller att hårddisken skulle synas.

Jag tror att det blir en konflikt av något slag, kanske inte var ett så hjälpfullt inlägg men jag bytte sen ut ATA-disken mot en till S-ATA och har inga problem sen dess.
Back to top
View user's profile Send private message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Sat Sep 08, 2007 15:07 pm    Post subject: Reply with quote

zmasken wrote:
Jag hade grova problem förut när jag körde en ATA- och en S-ATA-disk, windows vägrade starta ibland, gav felmeddelanden om korrupta filer och visade ibland inte alls S-ATA-hårddisken, det jag gjorde var att varje boot hoppas på att den inte skulle fastna eller att hårddisken skulle synas.

Jag tror att det blir en konflikt av något slag, kanske inte var ett så hjälpfullt inlägg men jag bytte sen ut ATA-disken mot en till S-ATA och har inga problem sen dess.

Det har dock fungerat klockrent i 10 månader nu, så tycker konflikt inte känns helt 100 procent.

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Sat Sep 08, 2007 20:53 pm    Post subject: Reply with quote

först och främst: backa upp
sen: bort med "automatisk omstart vid systemfel" eller vad den heter nånstans under egenskaper för "den här datorn" så du får en blåskärm med vad som får datorn att boota om.

SEN TILL DET ROLIGA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

kolla på seagates sida efter ett lågnivåprogram som kan scanna efter fel, de brukar ha såna som kan bootas från diskett/cd/usbminne och se om det kan hitta och fixa några konstiga fel.

skulle problemet kvarstå, höststäda datorn genom en prydlig format c:\ HELL YES KILL IT ALREADY!!!

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Sun Sep 09, 2007 17:29 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
först och främst: backa upp
sen: bort med "automatisk omstart vid systemfel" eller vad den heter nånstans under egenskaper för "den här datorn" så du får en blåskärm med vad som får datorn att boota om.

SEN TILL DET ROLIGA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

kolla på seagates sida efter ett lågnivåprogram som kan scanna efter fel, de brukar ha såna som kan bootas från diskett/cd/usbminne och se om det kan hitta och fixa några konstiga fel.

skulle problemet kvarstå, höststäda datorn genom en prydlig format c:\ HELL YES KILL IT ALREADY!!!

Att fortsätta backupandet är lite klurigt när datorn inte vill kännas vid hårddisken längre.
Har inte fått någon blåskärm att visa, eftersom datorn inte ens hittar den nu så "slipper" jag ofrivilliga reboots.
Jag har kört diagnostik/reparations-program från Seagate, gjorde en bootable CD. Inte heller det hittar disken ute i DOS där det skulle köras.

Så.. nästa steg?

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
Elfie



Joined: 04 Jun 2003
Posts: 789
Location: Lund

PostPosted: Sun Sep 09, 2007 21:03 pm    Post subject: Reply with quote

Rent spontant vad jag skulle gjort.

1. Testat den i en annan dator
2. Tagit ur övriga diskar och testat igen.
3. Resetat CMOS
4. Skickat den till Seagate, är 3 års garanti om jag inte missminner mig
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Mon Sep 10, 2007 20:38 pm    Post subject: Reply with quote

Elfie wrote:
Rent spontant vad jag skulle gjort.

1. Testat den i en annan dator
2. Tagit ur övriga diskar och testat igen.
3. Resetat CMOS
4. Skickat den till Seagate, är 3 års garanti om jag inte missminner mig

Jag har nu åter fått någon form av kontakt med nämnd hårddisk. Kör just nu ett "long test" med det där Seagate-verktyget.. den klarade "short test" utan anmärkning dock.

Hur jag gjort? Tja.. jag drog ur sladdarna och petade i den röda remmen i det andra uttaget på moderkortet, sen drog jag ut ATA-kablaget från en av hårddiskarna. Det lite intressanta är att jag är (var) tämligen säker på att jag inte drog ut systemdisken, men datorn var inte så överdrivet sugen på att boota upp. Antar att jag drog ut fel, eller så finns det någon mysko regel för hur man får använda en sån bred grå jävel.

Två steg framåt och ett steg bakåt... Smile

Garanti och sånt är det så klart, är själva datan jag är intresserad av främst.

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Mon Sep 10, 2007 22:11 pm    Post subject: Reply with quote

IT'S ALIVE !
Kopierar för fulla muggar... hoppas den håller en stund iallafall...

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
Fall
Master Admin
Technician


Joined: 29 Sep 2002
Posts: 1310

PostPosted: Mon Sep 10, 2007 22:36 pm    Post subject: Reply with quote

Sitter med ungefär samma problem.. har en ATA disk som håller på gå åt helvete, den har fungerat ibland o ibland inte..(Tillfälligt urkopplad) Måste köpa ny disk som jag kan kopiera skiten till om jag får igång den igen.
Back to top
View user's profile Send private message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Mon Sep 10, 2007 22:42 pm    Post subject: Reply with quote

Fall wrote:
Sitter med ungefär samma problem.. har en ATA disk som håller på gå åt helvete, den har fungerat ibland o ibland inte..(Tillfälligt urkopplad) Måste köpa ny disk som jag kan kopiera skiten till om jag får igång den igen.

Om vi säger som så.. jag går ju inte och lägger mig innan jag fått över det som är viktigt.. tänkte först på alla digitalbilder innan jag kom på att katalogen "G530 bilder backup" antagligen visst inte alls var den skarpa katalogen utan just en backup... Very Happy Lite onödigt att ta backup tillbaka till ursprungsdisken Very Happy

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
Fall
Master Admin
Technician


Joined: 29 Sep 2002
Posts: 1310

PostPosted: Tue Sep 11, 2007 17:25 pm    Post subject: Reply with quote

[FreezeBitch]Lupus wrote:
Fall wrote:
Sitter med ungefär samma problem.. har en ATA disk som håller på gå åt helvete, den har fungerat ibland o ibland inte..(Tillfälligt urkopplad) Måste köpa ny disk som jag kan kopiera skiten till om jag får igång den igen.

Om vi säger som så.. jag går ju inte och lägger mig innan jag fått över det som är viktigt.. tänkte först på alla digitalbilder innan jag kom på att katalogen "G530 bilder backup" antagligen visst inte alls var den skarpa katalogen utan just en backup... Very Happy Lite onödigt att ta backup tillbaka till ursprungsdisken Very Happy
Jag medvetet försöker inte tänka på det.. jag tänker "Den kommer fungerar när jag koppla in den nästa gång" annars hade jag fått smärre panik.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies