HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Boktips.

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Sun Aug 05, 2007 19:17 pm    Post subject: Boktips. Reply with quote

Jag undrar om nån har lite bra boktips?

Kan själv tipsa om "Snabba Cash" av Jens Lapidus.

_________________
Built the ROC from a pebble, pedalled rock before I met you,
Pedalled bikes, got my nephews pedal bikes because they special // Jay-Z, never let you down
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Sun Aug 05, 2007 19:28 pm    Post subject: Reply with quote

Den vidunderliga kärlekens historia. Skriven av Carl-Johan Vallgren.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9170010269
En bok jag tycker är riktigt, riktigt bra.
Vann augustpriset som bästa roman 2002, så säkert några fler som tyckte den var bra också.

EDIT: Länka gärna till typ Adlibris eller nåt, så man enkelt kan kolla upp boken.

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]LocStock



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1391
Location: Northern Heights Helsingborg

PostPosted: Sun Aug 05, 2007 20:32 pm    Post subject: Reply with quote

Den där boken har jag alltid tipsat om i alla sånna här sammanhang. Jag läste den precis efter den fick augustpriset och blev tagen direkt. Fantastiskt underhållande bok. Me love it. Nu får du ta över facklan Anders.

Annars så har jag nu de senaste veckorna läst Milleniumtrilogin, eller iaf bok 1 Män som hatar kvinnor och bok 2, Flickan som lekte med elden. Bok 3 "köpte" jag på internet som ljudbok o lyssnar på när jag jobbar. Sjukt bra att fördriva tiden med....den e dock 24 timmar lång som ljudbok så man får lyssna på.

Adlibrislänkar:
Bok 1: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9113016946
Bok 2: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9113017101
Bok 3: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9113015311

Det är Stieg Larsson som skrivit dom och jag tycker dom är väldigt bra skrivna och spännande. Men alla tre böckerna blir ju typ 1800 sidor tillsammans så det är en del att läsa.
Lite kuriosa om Milleniumböckerna, det är Hugos (naTas) storebror som gjort omslagen till böckerna.

_________________
You´re cr...You´re crazy....I like you.....but you´re crazy!!
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Sun Aug 05, 2007 21:06 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]LocStock wrote:

Annars så har jag nu de senaste veckorna läst Milleniumtrilogin, eller iaf bok 1 Män som hatar kvinnor och bok 2, Flickan som lekte med elden.


Jag ville bara qouta och verkligen rekomendera denna serie böcker! Jag har nyligen läst första och håller på att beta av den andra och ja ångrar inte en sekund att jag fick ett ryck under bokrean och köpte dem båda Very Happy Så köp och läs dem! Jag ser fram emot att få lägga vantarna på den sista boken, jag tror inte att jag kommer bli besviken...

tjoo!
Back to top
View user's profile Send private message
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Mon Aug 06, 2007 1:59 am    Post subject: Reply with quote

Serien Sagan om Drakens Återkomst tycker jag är sjukt bra. Fantasy, om du nu gillar det. Helt galet bra, har släppts ca 22 böcker tror jag.


Sagan om Isfolket är annars också en bra "fantasy" serie. Lite historisk samt kristen utspelad kan man säga, den utspelar sig i norge. Dock så är det 47 böcker =O Men bra är dem.

_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Close^



Joined: 31 Mar 2007
Posts: 5
Location: Klippan

PostPosted: Mon Aug 06, 2007 10:38 am    Post subject: Reply with quote

Låt den rätte komma in - John Ajvide Lindqvist
Mycket bra!
Back to top
View user's profile Send private message
Maledrach
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 904

PostPosted: Mon Aug 06, 2007 17:21 pm    Post subject: Reply with quote

Balzamon wrote:
Serien Sagan om Drakens Återkomst tycker jag är sjukt bra. Fantasy, om du nu gillar det. Helt galet bra, har släppts ca 22 böcker tror jag.


Sagan om Isfolket är annars också en bra "fantasy" serie. Lite historisk samt kristen utspelad kan man säga, den utspelar sig i norge. Dock så är det 47 böcker =O Men bra är dem.

Har inte läst någon av R.Jordan men vet att dom ska vara jävligt bra, plöjde dock igenom dom flesta av D.Eddings böcker på en sommar. Jävligt bra böcker det med. Sagan om Belgarion, Sagan om Mallorea m.m En bok man måste läsa detta år är ju Harry Potter ! Håller på med den just nu.
Back to top
View user's profile Send private message
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Tue Aug 07, 2007 20:35 pm    Post subject: Reply with quote

Jordans böcker är bra, men det är vissa stildrag som irriterar mig. Hur som helst vänter jag otåligt på nästa bok (Som blir #12. Svenska utgåvorna är av någon anledning uppdelade i två). Men då Robert Jordan har en hjärtsjukdom som gör att han kanske bara har några få år kvar att leva är det inte säkert att vi någonsin får se slutet. Av högst förståeliga skäl skriver han inte lika mycket som förr, även om han nu när han återhämtat sig från medicineringens biverkningar (Och de verkar ha varit rejäla) säger att han gör sitt bästa för att bli klar med nästa bok.

Men om vi nu är inne på fantasyepos är George R.R. Martins A Song of Ice and Fire min absoluta favorit just nu. Mer "vuxen" fantasy, som går klart mer i toner av grått än vad som brukar vara fallet i genren. Jag fick själv tipset om denna serie här på swm i en annan litteraturtråd, så jag tar tillfället i akt att lämna ifrån mig staffettpinnen till nästa gubbe Wink

Slutligen så läste jag förra månaden en bok som jag sett många säga är deras absoluta favorit, deras bibel när de växte upp o.s.v., men som jag ändå inte läst förrän jag skulle ta tåget till Grums. Och jag ångrar att jag inte läst den tidigare. Den bok jag pratar om då är Slakthus 5 av Kurt Vonnegut. Att gå in på handlingen i sig skulle inte säga så mycket, kort sagt utspelar den sig på västfronten i andra världskriget och i krigsfångenskap i Dresden, sett från en amerikansk soldats perspektiv (Vonnegut var själv krigsfånge där), och soldaten i fråga kan resa i tiden. Men strunta i det, för oavsett omgivningen skriver Vonnegut otroligt underhållande, lättläst och samtidigt oerhört vasst. Jag kan inte göra boken rättvisa genom att beskriva den här, ta helt enkelt och köp eller låna den, de 200 sidorna går mycket snabbt att ta sig igenom. Kan tilläggas att min pappa, 56 år ung, tyckte minst lika mycket om den när han läste den precis efter jag gjort det, så den har appeal inte bara bland ungdomar.

_________________
"När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag har fel" - Oscar Wilde

"Sann kunskap existerar i att veta att du intet vet" - Sokrates
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Redlum-X
Admin


Joined: 07 Sep 2005
Posts: 298

PostPosted: Wed Aug 08, 2007 8:33 am    Post subject: Reply with quote

Har läst tre av Paulo Coelhos böcker nyligen. Trevlig läsning.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Micke



Joined: 06 Sep 2004
Posts: 712

PostPosted: Wed Aug 08, 2007 11:32 am    Post subject: Reply with quote

Jag tipsar för er som tycker om serier, läs då Watchmen. Utsädd till vara en av de viktigtaste romanerna som skrivits. Oehört bra bok samt intressant och spännande story.

Skriven av Alan Moore
Tidigare verk: V For Vendetta, From Hell, Miracleman & Swamp Thing.
Samt fått ett stort antal utmärkelser för sina verk.

Ritad av Dave Gibbons som bland annat jobbat med Batman, Superman & Judge Dredd.

9/10 av mig får den!

_________________
WSAD! QE! (SPACE)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Xp aka XiQter



Joined: 02 Apr 2003
Posts: 194
Location: Piteå, battlefield 2

PostPosted: Wed Aug 08, 2007 12:25 pm    Post subject: Reply with quote

David Morrell's First blood som första rambofilmen är baserad på är ruggigt bra, kan rekomendera den starkt.
Någon nämde Män som hatar kvinnor av Stig Larsson, också en bra bok jag avverkat i sommar.
The Hiriam Key är en väldigt intressant bok för dem som gillar frimurare och allmän mystik. Detta är dock en faktabaserad bok och den finns bara på engelska, mycket underhållande!

_________________
Battlefield 2!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Maledrach
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 904

PostPosted: Wed Aug 08, 2007 13:02 pm    Post subject: Reply with quote

Xp aka XiQter wrote:
David Morrell's First blood som första rambofilmen är baserad på är ruggigt bra, kan rekomendera den starkt.
Någon nämde Män som hatar kvinnor av Stig Larsson, också en bra bok jag avverkat i sommar.
The Hiriam Key är en väldigt intressant bok för dem som gillar frimurare och allmän mystik. Detta är dock en faktabaserad bok och den finns bara på engelska, mycket underhållande!

Har läst båda dom böckerna och visst är dom 1000x bättre än filmerna men tyckte inte dom va så bra ändå
Back to top
View user's profile Send private message
pihl
Senior Admin


Joined: 26 Oct 2002
Posts: 1651
Location: root

PostPosted: Wed Aug 08, 2007 13:22 pm    Post subject: Reply with quote

Åh.

Två helt underbara böcker jag läste på min semester var JPod av Douglas Coupland och Kafka on the Shore av Haruki Murakami.

JPod handlar om ett par roliga personer som jobbar i en grupp tillsammans med att programmera ett spel i Vancouver i Kanada. En riktigt rolig och bra bok som innehåller en mamma som odlar maruijana i källaren samt en pappa vars dröm är att få en roll i en film där han pratar. Även om det bara är något ord.

Kafka on the Shore är en japansk roman som främst handlar om 2 personer. Dels en nyligen 15 år gammal kille som rymmer hemifrån och dels om en gammal man vid namn Nakata som av någon underlig anledning kan prata med katter. Bra skriven (även om den är översatt till engelska från japanska) och bra, intressant och mystisk story.

_________________
satf - smrt.st
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
&tussilago



Joined: 01 Feb 2004
Posts: 2233

PostPosted: Wed Aug 08, 2007 14:37 pm    Post subject: Reply with quote

Om ni inte stör er på att det handlar om en kristen så rekommenderar jag:
"Driven av kärlek" av Bruce E. Olson
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=917195466X
Väldigt spännande livshistoria och inblick i en annorlunda social kultur hos motilonindianerna i sydamerika.
(Billig pocket dessutom.)

Om du vill läsa "hur det gick sen" så kom "Miraklet bland motilonerna" ut ganska nyligen. En fortsättning av ovan livshistoria:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9171958495
(Den har jag dock själv inte läst.)

Lite "cheesy" titlar, men väldigt intressant och spännande.
Back to top
View user's profile Send private message
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Mon Aug 13, 2007 21:02 pm    Post subject: Reply with quote

Kan också rekommendera.

"Vindens Skugga" av Carlos Ruiz Zafón

En härlig och välskriven bok. Läs bara recensionerna i länken, jag instämmer.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9172637560&s=1

_________________
Built the ROC from a pebble, pedalled rock before I met you,
Pedalled bikes, got my nephews pedal bikes because they special // Jay-Z, never let you down
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Mon Sep 17, 2007 11:13 am    Post subject: Reply with quote

Som en followup på mitt senaste inlägg fick jag nyss veta att Robert Jordan dog igår Sad Har bråttom till skolan nu och kan inte skriva så mycket, men jag återkommer nog senare.

http://www.dragonmount.com/RobertJordan/?p=90

_________________
"När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag har fel" - Oscar Wilde

"Sann kunskap existerar i att veta att du intet vet" - Sokrates
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies