HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Allvarligt som hänt

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Santa_



Joined: 04 Oct 2002
Posts: 246

PostPosted: Sun May 20, 2007 16:37 pm    Post subject: Allvarligt som hänt Reply with quote

Hej Maffia!

Kände att jag behövde skriva av mig lite och behöver goda råd.
Den 17:e maj tog en f.d vän till min lillebror självmord.

För att försöka få allting förklarat för att slippa missförstånd ska jag försöka ta det från början;

Min lillebror har varit tillsammans med en tjej (dom var då 15/16 år) och var tillsammans ett tag. Efter några månader så gjorde min lillebror slut för att han inte längre var kär i den här tjejen (kallar henne "S").
"S" vägrade acceptera det här och fortsatte bete sig som om dom fortfarande var tillsammans, åkte dit för att ha sex m.m..

Ni bör även känna till att "S"s psykiska hälsa är tydligt under ett bra medel, och hon har heller inte stöd utav sina föräldrar. Hon beter sig mer och mer underligt och struntar i om hon får ett nej när hon frågar om hon får komma hem till min bror, vilket får mig och min far att reagera.

Gång på gång har jag påpekat att han ska bryta vänskapen helt med "S", likaså min far. Sedan för ungefär 2 veckor sen reaggerade min far starkt på en sak som hänt och ringde till SOC (som också har kontakt med "S")
och säger att dom ska hålla koll på henne nu för att han märker att någonting inte står rätt till och att det kan sluta illa.

Så nu den 17:e maj åker "S" hem till min bror (även fast hon har fått nej till att komma dit) och börjar tjata på att få komma in. Mitt i natten när min yngsta bror (som sov över hos min bror som tidigare varit tillsammans med "S") går ut för att hämta något (vet inte ritkigt vad) ser han "S", hon har hängt sig i en av sina kedjor i trapphuset.


I nuläget blir alltså min lillebror anklagad och påskylld till varför hon har tagit självmord av sig (inte av polis osv, utan av vissa av "S"s vänner)
Jag har också pratat med "S"s bästa vän, som berättat för mig att hon länge sagt att hon tänker ta livet av sig och att hon också vet att det inte är min brors fel.

Hur ska jag ta mig till väga?
Jag vet att det inte är min brors fel för han kan ju inte hålla kvar vid någon som terroriserar honom bara för att hon annars tar livet av sig (vilket han inte visste).

Nu har även folk kastat sönder hans fönsterrutor i hans lägenhet.

Tack iallafall om ni har lust att hjälpa!

*EDIT*:
Fråga gärna utifall jag har skrivit någonting oklart, eller om ni inte förstår riktigt vad jag menat etc...

_________________
Nickar nAera- nowadays! *smack* vi syns! Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Lindeman



Joined: 20 Jan 2003
Posts: 769
Location: Stockholm

PostPosted: Sun May 20, 2007 17:12 pm    Post subject: Reply with quote

Oj, vilken jobbig grej.
Känner du att din brorsa skyller på sig själv för det här?
I så fall tycker jag du ska hjälpa honom söka proffesionell hjälp, det kan man få på ungdomspsykiatriska mottagningen, bl.a.
Även präster har utbildning i krishantering.
Du får kolla på er kommuns hemsida, där borde du kunna hitta info om vart du kan vända dig enklast.

De som trackaserar din bror skall polisanmälas. Jag förstår att det är deras sätt att handskas med sin sorg, men det gör det inte mera rätt för det.

/Visc

_________________
Jag stavar alldrig fel.
Back to top
View user's profile Send private message
[SM]Harvey Wallbanger
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1770

PostPosted: Sun May 20, 2007 17:12 pm    Post subject: Reply with quote

Finns inte så mycket att göra tyvärr Sad
Folk har en förmåga att alltid hitta någon att skylla på varför det blev som det blev, just nu är din bror den som får skiten. Speciellt ifall som självmord då man lätt kan börja tänka "vad gjorde jag för fel, varför såg jag det inte" osv. Det hela blir antagligen för svårt att hantera + att en av ens vänner är döda, således kastar man överallt på din bror för att lättare kunna hantera saken/sorgen.

Tror att det kommer att lugna ner sig när folk får lite perspektiv på det. Under tiden kan din bror bara välkommna dom som vill snacka med han om det, istället för att ha sönder hans rutor.

_________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know I am the Lord when I lay my vengeance upon you.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Santa_



Joined: 04 Oct 2002
Posts: 246

PostPosted: Sun May 20, 2007 17:40 pm    Post subject: Reply with quote

[SM]Harvey Wallbanger wrote:

Tror att det kommer att lugna ner sig när folk får lite perspektiv på det.


Hennes syster och en utav hennes bästa vänner är påväg hit nu, jag vill försöka ge just ett annat perspektiv..

_________________
Nickar nAera- nowadays! *smack* vi syns! Wink
Back to top
View user's profile Send private message
n3uro
2007 Gulddonator
2007 Gulddonator


Joined: 14 Jan 2003
Posts: 2643
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Mon May 21, 2007 19:06 pm    Post subject: Reply with quote

Låter tragiskt. Det enda du egentligen kan göra är att försöka vara där.
_________________
Vila I Frid mamma

Gun Andersén. 1955 - 2006-11-19
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Mon May 21, 2007 20:17 pm    Post subject: Reply with quote

Tyvär så finns det endast en sak som komer ändra på det hella och det är tid.

Deta är typ exempel på mäniskans natur där det är lätare att hitta en syndabock än att ransaka sig själv.
Det enda din bror kunde gjort mer än han gjorde är att handgripligen släpat flickan till en psyk-instans och mordhota en läkare tills dom skrivit in henne.
Felet liger i att det inte finns något vetig psykvård och att samhället är så totalt skruvat för många unga mäniskor.

Att anklaga en mäniska för ett självmord går men det är rätt menigslöst då den mäniskan är död, att ta på sig skullden för någon annnans självmord är rätt meningslöst då det inte hjälper någon.
Så det mänskliga kolektivet är det enda som går att ställa till svars och frågan är om hon nu måde så dåligt vart i hela friden var hennes "väner"
Om man måste vända sig till ett X för att få stöd så måste något ha varit fruktansvärt vridet i hennes närmaste krets.
Ett X kan alldrig ställas till svars för att den inte ställer up tiden efter en separation för då hade alldrig separtionen behövts och din bror var "stödstrumpa" långt längre an någon etik/moral kräver av honom.
Så det är bara o stödja honom och i värsta fall möjligöra för ett miljöombyte för han komer nog få en tuff tid att röra sig i den gammla miljön, ful av mäniskor och minnen.

Ge han en kram och ett stadig hand att luta mot om han behöver.

_________________
oger dum.... men vet vart han ska FRAMÅTT!!!!!

http://www.givetheiron.se/
http://www.metalgbg.com:8000/index.php forum för metalmusik.
Back to top
View user's profile Send private message
Santa_



Joined: 04 Oct 2002
Posts: 246

PostPosted: Tue May 22, 2007 21:29 pm    Post subject: Reply with quote

Tack som fan allihopa för all hjälp!
Jag försöker göra allting så bra som möjligt och jag har iallafall lyckats lugna ner stämningen lite grann och jag hoppas att tiden läker dessa sår!

Tack för allt stöd, återigen Maffia, ni är dom bästa
(både i csdel och på förstånd)

_________________
Nickar nAera- nowadays! *smack* vi syns! Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies