HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Data till tv

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
TVhjälp
Guest





PostPosted: Sat Dec 02, 2006 1:52 am    Post subject: Data till tv Reply with quote

Har vart och inhandlat en s-video kabel.. de sa att med en sådan så skall man kunna koppla in datorn till tv-skärmen.. det har jag nu gjort!

MEN utan någon större framgång, när jag går in på "av" så står det bara "no signal".

Någon som vet vart felet ligger?
Back to top
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Sat Dec 02, 2006 1:58 am    Post subject: Reply with quote

Du måste ställa om grafikkortet till att ha två skärmar oxå.
Högerklicka på skrivbordet, välj egenskaper, utöka det här nånting.
Pula och dona, sen ska det funka.

_________________
Discgolf äger mig.
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Sat Dec 02, 2006 13:28 pm    Post subject: Reply with quote

Bra förklarat kattfan!

TV-gäst. Berätta lite om din d0ta.
Vad du har för grafikkort osv.

Testa att ladda ner TV Tool. Det brukar funka bra till vissa gfxkort. inte ATI dock, om jag har fattat rätt

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
TVHjälp
Guest





PostPosted: Sun Dec 03, 2006 21:51 pm    Post subject: Reply with quote

tack för hjälpen!
Det var tv-tool som fattades=)

men nu dök två andra problem upp..
1. bildkvalitén är urkass, något man kan göra åt detta?
2. jag har en till tv jag vill koppla detta till, men den har inget s-video intag.. hur gör jag då? måste jag köpa en ny kabel för den tv:n
Back to top
alakhai^
Admin


Joined: 02 Oct 2002
Posts: 515
Location: Luleå

PostPosted: Mon Dec 04, 2006 7:30 am    Post subject: Reply with quote

för att koppla in till den andra tv:n räcker det med att köpa ( rota fram) ett scart huvve med s-video ingång.

jag antar att detta kommer funka utmärkt och att du har scart på nämnda tv-apparat


vad är det för fil du spelar upp, vilket program använder du, osv osv lite mer info så kan vi hjälpa dig bättre

_________________
Im addicted to Swedish Maffia
#kacfm
#[naken] om kläderna är i vägen
Back to top
View user's profile Send private message
TVhjälp
Guest





PostPosted: Mon Dec 04, 2006 18:54 pm    Post subject: TVhjäl Reply with quote

Fixade ett scart huvve med s-video ingång precis.. men nu dök ett nytt problem upp.. på den andra datorn har jag RADEON X700, vilket inte stödjs av "tvtool".. vad bör jag använda för programvara istället?
Back to top
Guest






PostPosted: Mon Dec 04, 2006 19:27 pm    Post subject: Reply with quote

Fick det att funka nu.. men bilden blev svartvit och använder jag någon annan inställning på avancerat än "monokrom" vid skärpa för sammansatt och s-videoskärpa så får jag dock färg.. men bilden hoppas som tusan.

Vart ligger felet?
Back to top
[gobbe]LocStock



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1391
Location: Northern Heights Helsingborg

PostPosted: Tue Dec 05, 2006 15:55 pm    Post subject: Reply with quote

Anonymous wrote:
Fick det att funka nu.. men bilden blev svartvit och använder jag någon annan inställning på avancerat än "monokrom" vid skärpa för sammansatt och s-videoskärpa så får jag dock färg.. men bilden hoppas som tusan.

Vart ligger felet?


Detta problemet har jag haft med min tv oxå, det löste jag genom att köpa signalen med kompositsladd istället för s-video. Det du behöver är en liten omvandlare från s-video-komposit som du sätter i s-bideouttaget på ditt grafikkort, sen en kompositsladd (gul hona) o sen en lös scartkontakt som du trycker in den gula komposithanen i..(den gula honon då...den röda o vita e för ljud). Det har funkat för mig o alla polare som jag hjälpt med detta problemet.

Sen tvtool elelr inte...jag kör inte tvtoll varken med nvidiakort eller radeon för av nån anledning så vill min dator inte. Jag körr med de funktioner som finns med nvidias drivrutiner eller radeon catalyst som hör till radeons rutiner. Ladda ner senaste versionerna till just ditt grafikkort o då finns alla funktioner i programmen för att sköta bild till tvn. Där kan du välja om du vill klona ditt skrivborg på tvn så att båda skärmarna visar samma sak eller göra som jag har det att du har två skrivbord där du kan flytta saker mellan de olika...såjag kan t ex se på film på tvn o surfa på internet på datorskärmen samtidigt. Det funkar bra som fan. Jag kan t om köra en film på varje skärm om jag nu skulle vilja göra det.
Hör av dig om du behöver mer hjälp.

_________________
You´re cr...You´re crazy....I like you.....but you´re crazy!!
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Dec 05, 2006 16:02 pm    Post subject: Reply with quote

Anonymous wrote:
Fick det att funka nu.. men bilden blev svartvit och använder jag någon annan inställning på avancerat än "monokrom" vid skärpa för sammansatt och s-videoskärpa så får jag dock färg.. men bilden hoppas som tusan.

Vart ligger felet?

TV-ut ska vara inställd på PAL-B.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
TV
Guest





PostPosted: Wed Dec 06, 2006 1:36 am    Post subject: Reply with quote

Jag löste problemet genom att ställa in tv-ut till pal-b.. fick färg(och bilden hoppar inte längre) men kvallen är urkass och man kan knappt läsa vad som står (vad mapparna heter etc).. det ända det duger för är att kolla på film.

Kan man få bättre kvalle på nått sätt? Vet att det finns begränsningar men som det är nu, så är det inte till mycket nytta.. kan som sagt bara se bilder osv.. text är omöjligt att utläsa.

LocStock: får man en bättre bild också, om man gör så?
Back to top
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Wed Dec 06, 2006 7:54 am    Post subject: Reply with quote

TV wrote:
Jag löste problemet genom att ställa in tv-ut till pal-b.. fick färg(och bilden hoppar inte längre) men kvallen är urkass och man kan knappt läsa vad som står (vad mapparna heter etc).. det ända det duger för är att kolla på film.

Kan man få bättre kvalle på nått sätt? Vet att det finns begränsningar men som det är nu, så är det inte till mycket nytta.. kan som sagt bara se bilder osv.. text är omöjligt att utläsa.

LocStock: får man en bättre bild också, om man gör så?


Har du ingen HD-tv så kommer bilden vara suddig jämfört med en monitor.
Back to top
View user's profile Send private message
[gobbe]LocStock



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1391
Location: Northern Heights Helsingborg

PostPosted: Wed Dec 06, 2006 9:48 am    Post subject: Reply with quote

TV wrote:
Jag löste problemet genom att ställa in tv-ut till pal-b.. fick färg(och bilden hoppar inte längre) men kvallen är urkass och man kan knappt läsa vad som står (vad mapparna heter etc).. det ända det duger för är att kolla på film.

Kan man få bättre kvalle på nått sätt? Vet att det finns begränsningar men som det är nu, så är det inte till mycket nytta.. kan som sagt bara se bilder osv.. text är omöjligt att utläsa.

LocStock: får man en bättre bild också, om man gör så?


Att använda tvn som skärm är helt värdelöst, det blir som du har upplevt väldigt mycket sämre kvalite på bilden. Kolla film funkar alldeles utmärkt men i övrigt blir det väldigt suddigt.

_________________
You´re cr...You´re crazy....I like you.....but you´re crazy!!
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies