HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Socialstyrelsen ska få elever att “må bättre”
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Wed Aug 25, 2004 13:13 pm    Post subject: Socialstyrelsen ska få elever att “må bättre” Reply with quote

För några dagar sedan läste jag en liten notis i metro om Socialstyrelsens nya riktlinjer för skolhälsovården. Det är nu sju år sedan Socialstyrelsen fick tillsynsansvaret för Skolverkets skolhälsovård så jag blev genast intresserad av vilka förändringar de skulle försöka göra nu. Jag tror mycket väl att elevernas dåliga hälsa inte är en nyhet för dem, men nu har de tydligen bestämt sig för att starta ett så kallat förebyggande arbete.
I ett pressmeddelande skriver Skolverket om hur elevernas lust att lära ökat men samtidigt så har det visat sig att varannan flicka känner sig ständigt stressad i skolan. Frågan är om det är lusten att lära som ökat eller om pressen för att få bättre betyg blivit högre.
Så nu ska alltså Socialstyrelsen dra i tyglarna och se till att skolhälsovården ger stöd till de som behöver det, både när det gäller psykiska, fysiska och sociala svårigheter.

Lars Hellgren från Socialstyrelsen - projektansvarig wrote:
– Det är mycket angeläget att bevara och förbättra verksamheter som tillgodoser barns och ungdomars behov. Vi menar att en bra fungerande skolhälsovård tillsammans med skolans övriga elevvård och pedagogiska personal kan vara en viktig hälsofrämjande resurs för samhället säger Lars Hellgren.


Jag tycker det är bra att de vill kunna hjälpa elever som har problem med t ex övervikt och missbruk men jag känner även att de borde gå till grunden och se vad den huvudsakliga orsaken till varför stressrelaterade sjukdomar blivit allt vanligare.

Självklart har han rätt, men eftersom jag är lite skeptisk mot hur detta ska gå till och även om de ens skulle kunna få saker att hända överhuvudtaget, så ringde jag och försökt göra en liten intervju med Lars Hellgren men han tyckte att jag skulle läsa riktlinjerna först, och dem finns här . Jag har försökt läsa igenom det, och det verkar som att dem förändringar de kommer göra inte kommer att påverka eleverna så mycket. Det verkar mer som att de ska ändra lite på lagarna och reglerna för skolhälsovårdens uppgifter, eftersom att de inte överensstämmer med FN:s barnkonvention.

Länk till Socialstyrelsens pressmeddelande (sammanfattning):
http://www.sos.se/sos/NYTT/Press04/pm0438.htm

Är det fel på skol/betygssystemet eller är det fel på skolhälsovården? Vad tycker ni om allt det här?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Mellow^



Joined: 27 Apr 2003
Posts: 129
Location: Gothenburg

PostPosted: Wed Aug 25, 2004 14:06 pm    Post subject: Reply with quote

Tycker det är förjävligt...
Inte för att jag blir stressad men, fan alltså om man har handikap så ska man ändå ha G i idrott.
Men nehe du ska man springa villket är omöjligt i mitt nuvarande skick.

Och i hemkunskapen får vi betala 30 kr per lektion,,det är ju löjligt, eller hur?
och så får man EN penna och ETT sudd per läsår!
Jo ja man tackar...=/
Bra artikel sara, vill se mer sånt här Smile Smile

_________________
BUGGAH!! =)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Aug 25, 2004 14:30 pm    Post subject: Reply with quote

Mycket fint skrivet!

Jag tycker att skolhälsovården suger, i min skola i Tyresö, så finns ingen skolsyster eller kurator. För att komma till sjuksyster måste vi åka buss, vilket är extremt jobbigt om man har skadat sig rejält. Kurator har vi inte ens, jag vet att många i mitt plugg har det jobbigt. Därmed jag, psykiskt. Med all den stressen vi har och raster på 5 min per dag, är nog inte bra för någons kropp&själ.


Fint skrivet, hoppas det blir feeeeta diskussionen Very Happy

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Wed Aug 25, 2004 14:43 pm    Post subject: Reply with quote

sossarnas fantastiska nedskärningar överallt har fuckat upp vården i skolan så jag säger att skolvården suger, å så är det Very Happy

Men visst lite mindre stress i skolan skulle inte skada, annars är jag för förbud mot läxor över helger
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Skugg



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 904
Location: Malmö

PostPosted: Wed Aug 25, 2004 14:49 pm    Post subject: Reply with quote

Om man vill ha så lite stress som möjligt kan jag rekommendera att läsa Nova (finns både som S & N inriktning) (pma om ni vill ha info)

Skolhälsovård är rent åt helsike just nu, och betygsystemen är inte mycket bättre

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
KeNTeK
Admin


Joined: 21 Jul 2004
Posts: 272
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Aug 25, 2004 15:56 pm    Post subject: Reply with quote

var det inte sossarna som skulle öka äldre vården och skolvården?
Back to top
View user's profile Send private message
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Wed Aug 25, 2004 16:46 pm    Post subject: Reply with quote

KeNTeK wrote:
var det inte sossarna som skulle öka äldre vården och skolvården?


jag hoppas att du inte blandar ihop socialdemokraterna med socialstyrelsen nu.. Razz
Men annars ja det var sossarna som ville ha skärpt tillsyn av äldreomsorgen..
och gissa vilka som har tillsynsansvaret för äldreomsorgen Arrow socialstyrelsen..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Aug 25, 2004 20:27 pm    Post subject: Reply with quote

Jaha, var ska jag börja? Jag ska iaf försöka ta det kortfattat så ni slipper läsa i timmar efter timmar :p Hur som helst...

Enligt mig är det stora problem i betygssystemet, för det första bygger stora delar av betyget på nationella proven (i grundskolan byggar betyget nästan bara på nationella proven) och till den andra delen på andra prov (givetvis räknas närvaro och aktivitet på lektioner in också). Dock skulle jag vilja säga att detta inte är till någons fördel, varken elevernas eller skolan (förutsatt att den inte har som mål att INTE sätta betyg på elevers kunskap utan något helt annat). Detta system som så noga efterlevs idag har som sagt många brister, bland annat så är det en stor del elever som pluggar dagarna innan till proven bara för att sedan glömma bort allt direkt efter. Vissa har också har väldigt lätt att bara plugga in ur en bok och sedan skriva ner det ordagrant på papper, däribland jag. Jag ser tillbaka på mina högstadie år som helt meningslösa, jag har inte lärt mig mycket under den tiden, möjligtvis lite i Franska och Svenska, inte mycket annat.
Och nu ska vi inte tala om de nationella proven, de flesta av mina kompisar jag pratar med kommer ihåg nationella proven som någonting man kunnat hitta ur böcker från 7an, och detta va de proven vi fick i 9an, då kan man fråga sig, ska man inte utvecklats mer under högstadie perioden? Är det meningen att man ska kunna lika mycket i 9an som i 7an?
En lösning till detta problem skulle kunna vara att ersätta ALLA prov med diskussioner och liknande, om någon kan diskutera och analysera det den har läst betyder det oftast att han eller hon måste ha läst in sig på ämnet, analyserat, och utifrån sig själv tagit en ståndpunkt. Detta sätt att testa eleverna skulle också kunna efektivisera tiden, under en 2 timmars-diskussion kommer så mycket mer av elevernas kunskap fram än om man får ett 4 sidigt prov. Eleverna kan även ta del av de andras tankar och ideér och kommer också därför komma ihåg allting bättre.

Idag hår jag andra året på gymnasiet och det Naturvetenskapliga programmet på en skola som heter L'Estradska inne i södra Stockholm, L'Estradska tillhör en konsern som heter Vittra, hela konceptet med Vittra är då att integrera ämnen och släppa allting friare, elever får själva välja på vilket sätt de kommer lära sig bäst. På gymnasienivån har vi en projektsform som kallas för "Case". Detta går till på så sätt att vi får ett problem/uppdrag, betygskriterierna och målen som caset innehåller, lite bakrundsinformation, och ett schema för inlämmningar/seminarier(diskussioner)/föreläsningar/studiebesök osv. Sedan är det upp till oss själva att välja ett ämne inom området som vi själva vill veta mer om, och sedan skriva ett arbete, ta redan på fakta själva osv. Självklart har vi föreläsningar och nått litet prov ibland för att vi ska kunna uppnå alla de målen skolverket har sattit upp, men till stor del jobbar vi fritt. Varje case varar i cirka 6 veckor, som brukar följas av 2 dagars ledighet och sedan 3 dagars utvärdering och diskussioner om vad som kunde vart bättre. På detta sätt får alla elever aktivt delta till att det blir bättre, och får aktivt jobba emot sina mål, alla vet vad som ska göras, hur mycket energi man lägger ner på det är upp till eleverna själva. Detta bidrar också till att eleverna lär sig att ta ansvar för sitt eget lärande vilket förmodligen blir till en stor hjälp på högskolan.
Detta är nog en av de många faktorerna till att det finns en väldigt trevlig miljö på skolan, alla känner alla, och ingen behöver vara rädd för att skämma ut sig.

Nu tänker väll alla, i den skolan måste många få IG, men i själva verket så är det så att L'Estradska är en de bästa skolorna i Stockholm om man ser till hur många elever som går ut med en avklarad gymnasiekurs (åtminstone G i alla ämnen) och hur många elever som sedan går vidare till högre studier (t.ex. högskola osv)

Detta va lite kort om mina tankar och ideér Smile. Och som sagt, jag har erfarenhet av både kommunala skolor och friskolor som L'Estradska, hoppas nån orkar läsa Razz
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 1:33 am    Post subject: Ja ni... Reply with quote

Man kan säga mycket om det här ämnet men jag anser det vara skolans uppgift att utbilda eleverna och tillgodose en trygg miljö under den tid de spenderar i densamma.
Däremot när det kommer till, som Sara sa, övervikt och missbruk kan man knappast lägga ansvaret på skolan. För om vi ska vara ärliga kan ju inte skolan ha kostrådgivare och "folk som sköter missbrukare" anställda.
Skolan ska se till att de som vill får en möjlighet att utbilda sig. Det är som den här debatten om de muslimska flickorna i Frankrike som inte fick ha sina slöjor i skolan. Det tycker jag inte dom ska ha och kristna barn ska heller inte ha några kors osv. Skolan vara en religiös fristad där man lär sig om saker och ting och skapar sina egna åsikter.

Betygssystemet är ju så j-vla dåligt så att jag får akta mig hur jag formulerar mig innan admin kommer och censurerar hela inlägget.
Man borde ha hårdare regler för lärarna, klarare riktlinjer.
Som det är nu är kanske 30% av betyget hur mycket läraren tycker om dig. Eller? Har jag inte rätt, så upplever jag det iallafall.

Nästan så man blir politiker...men...dom e ju så äckliga...

Puss Kitano
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 7:42 am    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
Jaha, var ska jag börja? Jag ska iaf försöka ta det kortfattat så ni slipper läsa i timmar efter timmar :p Hur som helst...
<massa text>
Detta va lite kort om mina tankar och ideér Smile. Och som sagt, jag har erfarenhet av både kommunala skolor och friskolor som L'Estradska, hoppas nån orkar läsa Razz


Jag tycker inte heller om det faktum att betygen grundas mycket på nationella provet, men i min skola så beror det på lärarna.
Jag fick mvg på 2 av tre prov, och mvg på ungefär varenda läxa/uppsats/uppgift men just p.g.a nationella provet så sänkte hon betyget, jag har inte ens fått se mina resultat eller fått veta varför hon sänkte mig i sista minut, men ja hon är en sån lärare som går efter kursplan och sånt, väldigt noggrannt.

Vad jag har förstått är att nationella provet är ett prov man inte kan förbereda sig på utan det ska visa vilka kunskaper man har inom det ämnet.
Jag tycker det är hemskt! man får 1-2 ämne som är helt ointressant för en själv och ska skriva en hel uppsats om det. Man får en viss tid på sig för att kryssa i rutor med frågor medan man lyssnar på en text, alltså det är seriöst det dummaste de nånsin kommit på, det enda som kan anses vara bra på det provet är isåfall grammatikövningar och sådant, och det kommer jag inte ens ihåg om det fanns.
ajuste, jag har hört om estradiska, det verkar helt ok Smile

men nu gled jag helt bort från ämnet juh.... Rolling Eyes


BR|Kitano wrote:
Man kan säga mycket om det här ämnet men jag anser det vara skolans uppgift att utbilda eleverna och tillgodose en trygg miljö under den tid de spenderar i densamma.
Däremot när det kommer till, som Sara sa, övervikt och missbruk kan man knappast lägga ansvaret på skolan. För om vi ska vara ärliga kan ju inte skolan ha kostrådgivare och "folk som sköter missbrukare" anställda.
Skolan ska se till att de som vill får en möjlighet att utbilda sig. Det är som den här debatten om de muslimska flickorna i Frankrike som inte fick ha sina slöjor i skolan. Det tycker jag inte dom ska ha och kristna barn ska heller inte ha några kors osv. Skolan vara en religiös fristad där man lär sig om saker och ting och skapar sina egna åsikter.


Jo det är absolut skolans uppgift att utbilda eleverna och tillgodose en trygg miljö för dem, men det är även deras uppgift se till att elevernas hälsa är bra, annars skulle vi inte haft kuratorer och sjuksystrar och sådant.
Socialstyrelsen vill att man ska inrikta sig och ge bättre stöd till de elever som har det extra svårt med hälsan, dvs övervikt och missbruk , det har de själva sagt.
Jag menar att det absolut inte är något fel med det men att de ska börja tänka på just varför stressrelaterade sjukdomar e så vanligt. Jag tycker det är allvarligt eftersom det e så många och snart bara flera som mår dåligt av stress i skolan, det är ju samma sak ute i arbetslivet, men att redan få känna på den skiten i skolan!!

Och vad det gäller den där debatten, precis skolan är en religiös fristad där man även får uttrycka sina åsikter! Att inte låta dem ha slöjor i skolan är som att inte låta dig ha skor i skolan!
Vem stör det att dem har slöjor? Ett kors kan man hänga runt halsen och ha under tröjjan, inte för att jag tycker att det är något fel med att man har det, men att inte låta dem ha slöja i skolan är helt absurd.
Det tillhör deras religion att de måste ha slöja när de går ut och när de är bland annat folk än deras släkt och familj, att hindra dem från det är så grovt fel som nånting någonsin kan bli..

hmm nu blir det bara mer o mer offtopic Razz
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 8:27 am    Post subject: Reply with quote

Sara, när lärarna är de enda som egentligen ser målen eller vet vad elverna ska göra kan du sänka och höjja betyg som de vill. Men om eleverna får aktivt jobba med målen på sitt egna sätt är det lätt för eleverna att få rättvisa betyg, om de är missnöjda kan de bara låta en annan lärare titta på alla uppgifter och visa vilka målen var, och på så vis få en utomståendes bedömning.

Om man istället har det normala systemet så skulle det innebära att eleven inte vet vilka mål en specifik uppgift innehöll, och därmed vet inte eleven när han eller hon gör uppgiften vilken del som är viktigast osv :p

Dock så är det beslutat att skolan ska omformeras till ett arbetssätt som liknar L'Estradskas, förmodligen därför skolan inte är nerlaggd :p Kommunala skolor hatar friskolor som har bättre ideér Razz
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Mellow^



Joined: 27 Apr 2003
Posts: 129
Location: Gothenburg

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 9:12 am    Post subject: Reply with quote

Va det någon som sa nåt om säkerhet..?
Iaf då ska jag bara påminna....eller ja rättare sagt säga till er att jag själv, har blivit kniv hotad 3 ggr i bara årkurs 6.
Inte för att det va jag som förlorarde när min kompisar kom bakom honom och dunka han till golvet Very Happy Very Happy .
Aja man kan säga att inget funkar i skolan, iallefall inte min. Smile

Och just det en gång så åkte vi i en backe på vintern, en hela lååång och mycket brant backe där allt av utav is.
En Kompis åkte in i lyktstople och bröt axeln, så bär vi upp honom till gymnastik salen som ligger 100 m ifrån (ca).
Så vi sa till några andra att hämta sjuk-syster för att hjälpa stackarn, då får vi svaret, "Jag kan inte komma ut just nu, för jag har inga skor på mig."
jaha tänkte vi när han låg och skrek som en stucken gris, så vi ringer ambulans.
Och inte en Lärare hjälper till under hela denna tid!!!!!

Genvist för vi all skit för olyckan, dem sa tex "hur kunde du låta din kompis skada sig?".

OCh brev hem till föreldrarna...Nästa gång ska vi nog låta han ligga där och gå ifrån så vi inte får skit för det!
Mad Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

_________________
BUGGAH!! =)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 11:43 am    Post subject: Reply with quote

TBC, mina föräldrar skulle polisanmält skolan om det där hade hänt min kompis.... du borde ta uppå allt sådant där med dina föräldra r:p
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Mellow^



Joined: 27 Apr 2003
Posts: 129
Location: Gothenburg

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 13:06 pm    Post subject: Reply with quote

Tss va skulle polisen säga dÅ?
Borde ju inte vara vettigt eller?

_________________
BUGGAH!! =)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Stoc



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 339

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 13:46 pm    Post subject: Reply with quote

TBC wrote:
Tss va skulle polisen säga dÅ?
Borde ju inte vara vettigt eller?


klart dom säger något. lagbrott. om man inte anmäler sånt där hur annars ska lagen funka.
på grund av sånna där meningslösa tankar funkar inte sveriges polis....

_________________
bättre än Stork i handen
än en soppkvast i röven
Back to top
View user's profile Send private message
KeNTeK
Admin


Joined: 21 Jul 2004
Posts: 272
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 13:57 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
jag hoppas att du inte blandar ihop socialdemokraterna med socialstyrelsen nu.. Razz
Men annars ja det var sossarna som ville ha skärpt tillsyn av äldreomsorgen..
och gissa vilka som har tillsynsansvaret för äldreomsorgen Arrow socialstyrelsen..


Mjaa e inte riktigt säker faktiskt...hade bara för mig det
Back to top
View user's profile Send private message
Mellow^



Joined: 27 Apr 2003
Posts: 129
Location: Gothenburg

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 14:09 pm    Post subject: Reply with quote

sveriges polis?
Den funkar inte villket fall som helst.
va inne i stan (Så kallat) när kravellerna ådrade hundarna bita oskyligt folk..och ja jag såg att dem va oskyliga..det va ingen vacker syn direkt Surprised .
för att återgå till ämnet så tycker jag dem bara står och pratar rapparkalja.
återigen bra skirvet av sara...watch and learn Very Happy

_________________
BUGGAH!! =)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 14:21 pm    Post subject: Reply with quote

TBC om alla tänker som dig så gör det bara rättssystemet sämre...
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 14:33 pm    Post subject: Reply with quote

|Sara wrote:

Vad jag har förstått är att nationella provet är ett prov man inte kan förbereda sig på utan det ska visa vilka kunskaper man har inom det ämnet.
Jag tycker det är hemskt! man får 1-2 ämne som är helt ointressant för en själv och ska skriva en hel uppsats om det. Man får en viss tid på sig för att kryssa i rutor med frågor medan man lyssnar på en text, alltså det är seriöst det dummaste de nånsin kommit på, det enda som kan anses vara bra på det provet är isåfall grammatikövningar och sådant, och det kommer jag inte ens ihåg om det fanns.


Själv tycker jag det är helt rätt. Åtminstone i ämnen som Svenska och Engelska, då då det inte direkt går att testa på något annat sätt. NP i Fysik o Matte är det klart man kan plugga på, och måste plugga på om man vill klara sig. Visst kan ämnet på uppsatsen vara sådär lagom kul ibland, men det handlar ju inte om vad man skriver. Om du skriver något sammanhängande som har med ämnet att göra, och skriver det på bra svenska så är det inga problem.

Tycker även man borde ha fler oförberedda prov i skolan, då de flesta (Inkl. jag själv) bara slöar mellan proven men pluggar rejält två dagar innan. Och dagen efter provet har man glömt allt. Är proven däremot oförberedda så får man se till att ha mer koll på saker och ting. Självklart ska ju frågorna vara mer allmänna då, inte handla om vilket datum slaget vid Hastings var eller när freden i Brömsebo slöts.

Jag tycker även att det nuvarande betygssystemet är värdelöst, då det är alldeles för få steg. Ett G kan betyda att man skolkat enormt mkt, presterat uselt på prov och sovit på lektionerna men att läraren ändå sätter G för att skolan får mer pengar om fler elever klarar sig... Men det kan även betyda att man legat på klart VG i allt utom på nåt visst prov (kanske nationella) som läraren raknar högt. Ett VG kan betyda att man förtjänar ett G men läraren gillar en... eller att man är enormt nära MVG. Lärarna säger ju ofta att man ligger på VG+ eller på ett svagt MVG. Om bara det också kunde synas i slutbetygen så skulle det räcka. Eller ändra skalan helt och kanske köra med A-F eller nåt sånt igen. Min mattelärare (Och studiehandledare för den delen..) är ett exempel på hur man inte ska göra. Hennes egna prov är betydligt svårare än nationella proven. Och visst är det bra på så sätt att det gör nationella lättare, men hon räknar sina egna prov nästan lika högt. Så jag som fått G+ på hennes prov (i Ma C) får MVG på nationella, men VG i betyget.

Sen det mest idiotiska system som finns är det som väldigt många länder faktiskt har, då man har 1-2 veckor i slutet av terminen med massiva slutprov i alla ämnen. Då handlar det inte om att kunna saker eller nåt sånt, utan bara om att kunna plugga.

Blev rätt långt, men jag har inte mkt att säga om det andra. Utan mest om betygssystemet och att jag tycker upplägget är fel. Kan tillägga att jag just börjat tredje året på Natur/Natur på en friskola i Göteborg som är ganska "pluggig" och där intagningen är rätt så hög (~280 för NV).Gick i kommunal skola under både mellan- och högstadium.

Ojdå, kom på en till sak jag inte gillar Wink Standarden på olika skolor är så enormt olika, och vilket gymnasium (Eller vilken högskoleutbildning för den delen) beror mycket på vilken skola man gick innan.. På högstadiet gick jag på en hyfsat "svår" skola som låg i ett område som var ganska "rikt" och där många har föräldrar med akademisk bakgrund (Vilket bevisligen gynnar dessa i skolan), och det var därför både snabbare tempo i undervisningen men det krävdes också mer för att uppnå ett MVG. Medan på andra skolor, oftare i fattigare områden, är det väldigt lätt för de duktigare eleverna att få många MVG. Detta märks ganska tydligt, då vissa som gled fram till 320p har betydligt svårare nu än andra som fick kämpa rejält för sina 270p på en annan skola.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Thu Aug 26, 2004 14:36 pm    Post subject: Reply with quote

det är alltid bra att göra en anmälan, alltså kanske inte direkt mot skolan det vet ajg inte.. bättre o snacka med rektorn istället, det gjorde jag.
Alltså, det är bra att tala om saker för skolstyrelsen och sådant om man har kontakt med dem, vlket jag hade eftersom jag är elevrådsrepresentant så jag gick o snackade med rektorn om att han ska veta att det finns gäng i skolan som snor saker från elever och kommer undan med det, sen sa jag vilka det var. Och nej dem kan inte göra nåt utan bevis, men dem tänker på det, och om fler går och säger samma sak så gör dem ju till slut nånting åt det

samma sak med polisen, att lämna en anmälan där man skriver vad som hänt och namn på den man misstänker så kommer det väl med i deras register, och om de får fler anmälan med samma misstänkta på så gör de såsmåningom nånting åt det...

gah.. offtopic igen Razz

ah o tack TBC Razz btw din skola verkar riktigt skum, nånting e fel med den iaf.. kurator och skolsyster ska alltid finnas på skolor och bråk i skolan utan att de gör nåt går ju bara inte!?? Vad heter din skola?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
Page 1 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies