HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
TV-licensen!
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Poll
View previous topic :: View next topic  

TV-licensen! Motivera gärna svaret!
Bor själv: Jag betalar TV-licens
32%
 32%  [ 22 ]
Bor hemma: Jag vill i framtiden inte betala TV-licens
26%
 26%  [ 18 ]
Bor hemma: Jag vill i framtiden betala TV-licens
23%
 23%  [ 16 ]
Bor själv: Jag betalar inte TV-licens
16%
 16%  [ 11 ]
Users Voted : 1
Total Votes : 67

Author Message
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Wed Oct 18, 2006 17:52 pm    Post subject: TV-licensen! Reply with quote

En aktuell fråga då våra ministrar ju haft en del problem att betala den.
Så, betalar du TV-licensen? Eller ska/vill du göra det?

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Wed Oct 18, 2006 17:54 pm    Post subject: Reply with quote

Jag betalar TV-licens och jag är jävligt arg på att politiker som vid intervju säger de är för den, inte betalat den på +10 år, fast de tjänar riktigt mycket pengar!

~400 spänn i kvartalet, det är det värt för TV som inte är vinstdriven på det sättet som TV3/4/5/6 osv är. Jag vill inte bara se såpor, TV-serier, tävlingsprogram och inredningsprogram och enstaka Hollywoodrulle!

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
woody
Admin


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1532

PostPosted: Wed Oct 18, 2006 18:04 pm    Post subject: Reply with quote

Nej jag betalar inte tv-licens.

Motivering: Jag betalar 300 i månaden redan för parabolen tycker det räcker

_________________

http://digg3r.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Thu Oct 19, 2006 0:06 am    Post subject: Reply with quote

Är mycket klyven till det här med TV-Licens.

Är folkbokförd på Sparta i ett korridorrum (eget hushåll), och har en skärm med TV mottagare. Med andra ord enligt lagen ska jag betala en TV-licens. Har betalat avgiften sedan i våras. Blev folkbokförd i början av januari eller slutet av december (tidigare folkbokförd hos mina föräldrar när, sen när de började betala vet jag inte). Fick min skärm i feb/mars. Anmälde TV-innehav strax därpå. Tror det är andra eller tredje kvartalet jag betalar nu.

Betalar även abonnemang för Comhem (small, canal+-paket och viasatsport-paket) och vill slippa att dessutom betala en avgift. Givetvis är jag inne på manges linje. Dock lyssnar jag sällan om inte aldrig på radio, dessutom kollar jag nästan aldrig heller på SVT, eller UR program heller. Förutom VM-fotboll, OS och ev. något annat sportevenemang. Mitt TV-tittande är begränsat till Premier League på Canal+ och Canal+ Sport, Champions League på Viasatsport (1, 2, 3 och även TV3 och TV6). Sedan kollar jag även på Daily Show på Canal+. kollar även på Simpson och Family Guy på TV6 och dessutom på The Late Show with David Letterman och The Tonight Show with Jay Leno på TV6 resp. kanal 5. Ser även Scrubs då och då på TV6.

Annars tittar jag inte så mycket på TV följer inte någon spåa eller andra serier än dessa jag nämnt.

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
[GTI]Quest
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3997
Location: Piteå för det mesta iaf.

PostPosted: Thu Oct 19, 2006 7:33 am    Post subject: Reply with quote

Började betala den ifjol då min fru råkade ringa och uppge att vi hade tv.
Personligen är jag helt emot licensen då jag inte ser på 1:an eller 2:an alls.

Sen får jag betala till senda för boxer redan och genom det får även svt pengar så man ger ju lite kaka på kaka.
Sen att det ska vara icke reklamfinasierat på svt är ju lite bullshit det oxå.

"Denna sändning sponsras av ....."

_________________
Are you about done with your pathetic whining?
Feel free to untwist your panties and have a nice, tall, cold, refreshing glass of shut the fuck up already.

[url=http://bullshit.shacknet.nu:8000/stream.ogg.m3u]
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Thu Oct 19, 2006 8:17 am    Post subject: Reply with quote

Jag bor själv och betalar inte tv-licens..

jag får väl ta det enkla argumentet att jag inte tittar på tv specielt ofta och när jag gör det kollar jag på reklamkanalerna och inte på ettan eller tvåan... jag ser på tv <2 gånger i veckan max.

tjoo!
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Thu Oct 19, 2006 8:29 am    Post subject: Reply with quote

Lite lustigt det här med boxer och teracom, bägge är statligt kontrollerade företag och har monopol på marksänd digital-TV. I EU-direktivet från 2002 skulle Sverige ta bort monopolet senast under 2003, något som inte hänt än och nu är det dags
http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fO%3dIndex%26ArticleId%3d2005%5c03%5c21%5c137670

Så på våra skattade pengar (där en del redan går till främjande av kultur) betalar vi ytterligare varje dag pengar som skattas (åter igen, lite till kulturfrämjande) för att.... säkerställa kulturfrämjande?!?!?

Ja jösses... fantastisk värld vi lever i.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Thu Oct 19, 2006 11:30 am    Post subject: Reply with quote

[GTI]Quest wrote:
Sen att det ska vara icke reklamfinasierat på svt är ju lite bullshit det oxå.

"Denna sändning sponsras av ....."


Detta stärker mitt använde av TV, som är kommersiellt finansierat ännu merä.

Dessutom när jag pratar om radio har jag nog aldrig (förutom när andra lyssnat) själv lyssnat på SR frekvenser. I mitten av 90-talet lyssnade jag främst på NRJ, Mix Megapol eller Radio City samtliga kanaler är kommersiellt finansierade. De senare sex till sju åren har jag sällan ens lyssnat på kommersiell radio.

Dock kommer den underbara dubbelmoralen, med kommersiellt finansierade TV-kanaler. Att se fotboll är helt underbart då de sänder hela halvlekar Razz Att se en film förutom på Canal+ (ev. TV1000 ett tag sedan jag såg film där) är bara så sjukligt jobbigt med reklamavbrott var 20:e minut eller vad det nu är. Samtidigt att det känns som det endast är 20 företag som gör reklam så när man väl har sett The Late Show with Letterman med reklampauserna har man i stortsett tittat på samtliga reklaminslag Razz

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Oct 19, 2006 12:08 pm    Post subject: Reply with quote

Bor hemma just nu, men jag lär aldrig betala någon TV-licens, som sagts tidigare så fort du har t.ex. Boxer eller liknande betalar du redan SVT, varför betala SVT dubbelt? Speciellt när inget vettigt går på dessa kanaler? Enda gången man tittar på SVT är väll på jul, jag minns inte riktigt men går inte ´kalle anka på 2an'? Det är ungefär enda gången jag ser på SVT, och det av tradition. Så varför betala dubbelt för att kolla en gång per år?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
ShoCK_FX
Admin


Joined: 25 Nov 2003
Posts: 275

PostPosted: Thu Oct 19, 2006 19:29 pm    Post subject: Reply with quote

Bor själv, betalar inte TV-licens.

Jag vill inte, som flera tidigare påpekat, betala för någonting jag inte använder. TV-licensen är idag ~150kr / månad för 2 kanaler vilket gör SVT1/2 till de överlägset dyraste kanalerna, dessa två kanaler om några borde enligt min mening vara tillval, de som vill titta på dem betalar, vi andra slipper.
Sen de pejlare som skickas ut måste ju kosta sjukt mycket pengar (med tanke på att de näst intill uteslutande jobbar kvällar/helger), där ryker ännu mer utav våra kära skattepengar.

Jag tycker att hela konceptet med att 'främja kulturen' genom att påtvinga människor 'kvalitetsprogram' de ändå inte vill ha är fel.

Dock kan jag medge att när jag blir äldre, har fru och barn osv, så kommer jag med största sannolikhet betala just först att slippa pejlarnas påhälsning och för att jag möjligtvis kommer uppskatta SVT's utbud mer då.
Back to top
View user's profile Send private message
[200sx]Lunki
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 18 Feb 2003
Posts: 33
Location: Eskilstuna, Sverige

PostPosted: Thu Oct 19, 2006 19:33 pm    Post subject: Reply with quote

Nog är det sjukt att man betalar flera gånger om. TV-sändningar borde vara spärrade på något sätt om man inte betalt avgiften. Ja menar...jag kan inte surfa om jag inte betalar min avgift till Comhem. Och det enda dom gör är att sätta en "etta" lr nått i sitt dataprogram å så vips har jag internet.

Det ska liksom vara valfritt om man vill ha dom statliga kanalerna lr inte. Betalar förutom Radio/Tv-avgiften också för Comhems Digital-Tv "medium" á 149kr/månad.

Statliga kanaler står för alldeles för liten del av tv-tittandet, men kostnaden är större än för dom flesta digital-tv paket.

Med dagens teknik borde det gå att reglera tv-sändningar och ta avgift för dom som faktiskt kollar på dom statliga kanalerna.

_________________
"Memento te mortalem esse"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Quickis
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 26 Jul 2006
Posts: 290

PostPosted: Thu Oct 19, 2006 19:38 pm    Post subject: Reply with quote

Nästan bara folk som säger att man ska skita i att betala tv-licensen.
hmmm
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Oct 19, 2006 21:33 pm    Post subject: Reply with quote

Klart som tusan jag betalar TV-avgiften. Med den kvalificerade dyngan som visas på de övriga kanalerna så är jag mer än villig att pröjsa för kvalitet. Såtillvida inte övrig TV blivit mycket bättre på det året vi inte haft tillgång mer än 1:an, 2:an och 4:an dvs.

Sen är SRs livesändningar av fotboll (och säker hockey om jag följde något lag i Elitserien Razz) värda att pröjsa för likaså.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Oct 20, 2006 0:18 am    Post subject: Reply with quote

Jag betalar, men det är mest för att jag köpte en TV för några år sen. Visst är svt dyrare än andra kanaler, men de saknar reklam (bortsett från sponsringen). Jag hade dock hellre sett att det var en del av statsbudgeten. Då hade jag betalat de år jag tjänade bra och sluppit när jag tjänade dåligt. Utan att titta på siffror alls, så tror jag att det blivit billigt för statsbudgeten. (Bara för det bevisar säkert någon att det är dyrt. Twisted Evil )
_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
[WDB]Rullstol
Senior Admin


Joined: 09 Jan 2003
Posts: 1169

PostPosted: Fri Oct 20, 2006 0:39 am    Post subject: Reply with quote

Bor självoch betalar. Hade en kontrollant som ringde på dörren under OS för ett par år sedan. Så det var inte ens lönt att neka längre. Visst det är sura pengar att betala då jag sett till att få köpt tv:n utan att den registrerades på mitt namn. Men handen på hjärtat så tycker jag faktiskt att SVT har rätt så sjyssta program som jag gärna ser ibland.
Sen är det faktiskt så att SVT:s kanaler i det digitala marknätet är gratis.
Det enda du betalar är korthyran till din operatör för att dom distrubierar kanalerna till dig.

Rullis

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Oct 20, 2006 7:54 am    Post subject: Reply with quote

[GTI]Rullstol wrote:

Det enda du betalar är korthyran till din operatör för att dom distrubierar kanalerna till dig.

Rullis

Inte ens det behövs. Kortet är till för de kanaler som inte är gratis. Resten fixas med en box utan kort. Det finns ett antal boxar att köpa utan kortfunktion och då är de inte särskilt dyra och efter det är det ingen kostnad över TV-licensen Smile

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Squadron-
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 11 Dec 2002
Posts: 1842
Location: Göteborg

PostPosted: Fri Oct 20, 2006 13:47 pm    Post subject: Reply with quote

Jag vill INTE, kan ha pengarna till annat Very Happy
_________________
miklo är min lekkamrat

"Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker"

http://www.garaget.org/Squadron
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Sun Oct 22, 2006 22:37 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]Sallow wrote:
[GTI]Rullstol wrote:

Det enda du betalar är korthyran till din operatör för att dom distrubierar kanalerna till dig.

Rullis

Inte ens det behövs. Kortet är till för de kanaler som inte är gratis. Resten fixas med en box utan kort. Det finns ett antal boxar att köpa utan kortfunktion och då är de inte särskilt dyra och efter det är det ingen kostnad över TV-licensen Smile


Finns dessutom TV-apparater som har digital TV-mottagare så man kan se SVT1, SVT2, TV4, Kunskapskanalen/Barnkanalen och SVT24 (osäker på TV4?).

men som Sallow säger fortfarande måste man desvärre betala licens-avgiften. Razz

har hittils inte hört av någon pejlare. Ett tag trodde jag bara detta var en myt Razz

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Oct 23, 2006 0:31 am    Post subject: Reply with quote

det är lite sköna ändringar på gång, luddigt som en apelsin som ligger kvar i kylen sen förra julen Smile
Från årsskiftet lyder nya lagen:
Quote:

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.

dvs handdatorer, mobiltelefoner osv påverkas av lagstiftningen, notera alltså att även om du har en handdator men inte kollar på tv lär du bli skyldig att betala licens, jomen tjena så genomarbetat! juristerna på radiotjänst säger att de antagligen får pröva enskilda fall om det blir konflikt

en annan skön paragraf som är lite intressant är:
Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst wrote:
2 b § För samtliga TV-mottagare som är avsedda att användas i innehavarens hushåll betalas en enda TV-avgift.


vi går mot en framtid där radiotjänst gräver en skaplig grav och jag tvår mina händer för att se hur de ska klara sig genom det här spektaklet. Har du alltså ett eget hushåll och en 3g-telefon eller handdator, ja då är det bara att betala och vara glad eller ställa dig i kö för att jurister ska behandla ärendet vilket lär ta ett tag.

HURRA FÖR BYRÅKRATI!!! HURRA HURRA HURRA!!!!

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Mon Oct 23, 2006 15:24 pm    Post subject: Reply with quote

Misstänkte att någon liknande lag skulle komma iom att man kan "streama" Nyhetsklipp, Sportklipp osv sedan i sommras med sin 3G-telefon.

Givetvis betalar man en smärre avgift till 3G-operatören för att ladda ner dessa klipp antingen för varje klipp eller en månadsavgift. Förmodar att SVT får en del av denna avgiften eller får något betalt från operatören eftersom deras nyhetetssädningar finns på "tre" iaf. Sedan att man dessutom ska betala en TV-licens för detta är ju surt, som en gammal surströmingsburk.

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Poll All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies