HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Att börja lira.

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> World Of Warcraft
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Quickis
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 26 Jul 2006
Posts: 290

PostPosted: Sat Oct 14, 2006 23:49 pm    Post subject: Att börja lira. Reply with quote

Tjenare tjenare.

det är nämligen så att jag slutat lira Tibia efter 2 års lvlande. Sålde min char bl.a. för 2100kr ^^. vilket var lite men jag orkade inte förhandla med massor och kämpa på.

Hur som helst tänkte jag om det är någon som både lirat wow och Tibia? som kan göra lite snabba jämförelser? förutom det grafiska såklart...
Dessutom vill jag kolla om det är lätt att lära sig om man är van vid andra mmorpg? Eller blir man troligtvisslaktad som noob?
Vad kostar det f.ö.? Hur lång tror ni livslängden är på spelet om man räknar från denna dag? Har hört folk säga "neeej vänta på att diablo 3 kommer istället. Det kommer bli grymmare".

Säg vad ni tycker Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Sun Oct 15, 2006 1:12 am    Post subject: Reply with quote

Nu har jag inte spelat Tibia jättemycket, men jag anser att det inte har mycket gemensamt med WoW.

WoW är ganska mycket Quests fram till lvl 60, du kan göra de flesta själv. (Roligare och snabbare om man är fler), och sen när man väl nått lvl 60 så får man antingen ägna sig åt massor av PvP, alternativt joina ett aktivt guild som kör instancing. Det är mycket arbete för att nå absoluta toppen när det gäller items etc. etc. Och det gäller att man dedikerar sig mycket till spelet.

Hur länge det håller beror helt och hållet på hur kul man har när man lirar. Jag börjar tröttna lite, men Raider med mitt guild håller mig kvar. Det är skoj att se 20-40 personer arbeta mot samma mål, det är ävne tråkigt att se ensatak personer inte dedikera sig ordentligt så att hela gruppen får vänta, alternativt dör för att någon inte gjorde sitt jobb.
Back to top
View user's profile Send private message
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Sun Oct 15, 2006 16:20 pm    Post subject: Reply with quote

Det släpps en expansion snart, troligen innan jul, och det är ingen risk för att spelet kommer dö ut snart. Antalet spelare tror jag fortfarande ökar hela tiden, och det finns (lore-mässigt från Warcraft-spelen) åtminstone två expansioner till som känns logiska.

Sen har jag ingen större erfarenhet av andra MMORPG, men WoW är tydligen ganska "light" jämfört med en del andra. Precis när du startar har du väldigt få grejer att hålla ordning på, vilket låter dig lära dig grunderna väldigt fort. Läs forumen (wow-europe.com) osv. Jag vet inte hur Tibia är, men jag har hört aandra säga att jmf med exempelvis Lineage är det mycket mycket mindre "grinding", även om det för en MMORPG-n00b som jag känns som rätt mkt Very Happy Du kan ta och läsa "Startguide för dig som är ny till spelet" här i forumet skriven av mig. Den är snart ett år gammal, och vissa saker stämmer inte längre (Såsom tex. vilka de nyaste servrarna är), men det ger iaf en viss inblick.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Sun Oct 15, 2006 16:48 pm    Post subject: Reply with quote

Expansionet, kanske kan tilläggas, kommer medföra en ökning av levelcapen så att alla kommer mer eller mindre få börja om. Så det är definitivt inte för sent att börja om du kan tänka dig att köpa expansion direkt
_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Sun Oct 15, 2006 19:03 pm    Post subject: Reply with quote

narcissist wrote:
Expansionet, kanske kan tilläggas, kommer medföra en ökning av levelcapen så att alla kommer mer eller mindre få börja om. Så det är definitivt inte för sent att börja om du kan tänka dig att köpa expansion direkt


Yep. Och att döma av rapporter från Betatestare kommer man efter några veckor på lvl 70 knappt använda något av det absolut bästa man kunde få på lvl 60 (Blå lvl 63 = ~BWL-kvalitet, blå lvl 70 = AQ40/Naxx typ), så nya karaktärer ligger inte så mkt efter.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Narya/neonb



Joined: 22 Feb 2003
Posts: 1630
Location: Åkersberga!

PostPosted: Sun Oct 15, 2006 22:09 pm    Post subject: Reply with quote

Ang dedikering till PVE..
Well - som sagt kommer expansion så det tar ett tag att hitta 70 och sedan lära sig spelet nog mmkt att hamna i något hardcore.
Men om jag ska jämnföra hardcore PVE med något blir det fan heroin. Inte bara för beroendet eller hur det förstör dig och ditt liv - utan även pga återhämtningen.

Men om du börjar nu tror jag du aldrig kommer hamna där Smile jag började när spelet släpptes och kom med i ett hårt guild redan från början. Jag har lärt mig jävligt mycket på resan - så det var inte helt förgäves att nästan ge upp hela mitt irl liv.

Sen, om jag tänker tillbaka på tiden då jag började spelet.. ohh så underbart det var. Varje ny grej var som en julklapp när man var liten. Man kunde spendera en hel dag bara på att upptäcka miljön.
Så börja på - men om du kommer på dig själv 02:00 på natten tänkandes "Bara ett quest till". Stäng av och gå och lägg dig.
Spelet finns där dagen efter.

ps. när jag skriver långt händer det att jag tänker för fort och tappar några ord ;O ds.

_________________
Det finns saker som vi inte ser, bara för att vi inte vet att dom finns.
Nra <Core>
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
ishimura



Joined: 02 May 2003
Posts: 2281

PostPosted: Sun Oct 15, 2006 22:45 pm    Post subject: Reply with quote

Narya/neonb wrote:
Ang dedikering till PVE..
Well - som sagt kommer expansion så det tar ett tag att hitta 70 och sedan lära sig spelet nog mmkt att hamna i något hardcore.
Men om jag ska jämnföra hardcore PVE med något blir det fan heroin. Inte bara för beroendet eller hur det förstör dig och ditt liv - utan även pga återhämtningen.

Men om du börjar nu tror jag du aldrig kommer hamna där Smile jag började när spelet släpptes och kom med i ett hårt guild redan från början. Jag har lärt mig jävligt mycket på resan - så det var inte helt förgäves att nästan ge upp hela mitt irl liv.

Sen, om jag tänker tillbaka på tiden då jag började spelet.. ohh så underbart det var. Varje ny grej var som en julklapp när man var liten. Man kunde spendera en hel dag bara på att upptäcka miljön.
Så börja på - men om du kommer på dig själv 02:00 på natten tänkandes "Bara ett quest till". Stäng av och gå och lägg dig.
Spelet finns där dagen efter.

ps. när jag skriver långt händer det att jag tänker för fort och tappar några ord ;O ds.


Det Narya försöker säga är, börja inte spela. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Quickis
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 26 Jul 2006
Posts: 290

PostPosted: Sun Oct 15, 2006 22:51 pm    Post subject: Reply with quote

Jo tibia är ju lika bereodeframkallande om inte mer. Där finns det inga gränser på hur bra man kan vara på någonting. varken någon skill eller lvl. Var man kass så blev man utnyttjad vilket skapade pressen på en att vara den som lvlar mest. lvlar man minnst så var man dömd helt enkelt.

Men det första spel som gjorde mig beroende var faktiskt cs. På den tiden man körde hardcore. Då man t o m tog public så pass seriöst att man kunde få den tyskaskrikandeSPIELNSTARTEN-ungen att framstå som normal. Tangentkonfetti var en vardaglig syn.... Då satt man hela dagarna i ventrilo eller mIRC i klanens kanal och snackade inget annat än cs nästan plus att CB-rankingen plus "favoritserver"rankingen var det viktigaste. Man fick absolut inte ligga bakom ärkerivalsguilden för då var hela månaden förstörd.

Som tur var så krånglade mitt internet så mycket så jag tillslut var utan och därmed kom ut ur ett av mitt livs största beroenden ^^. Som tur är tar jag inget spel superseriöst längre. Så det ska inte vara sån stor fara med WoW. Det man inte orkar dock är att betela hela sitt liv som inssatts för att spela WoW. Men jag antar att spelet inte är ens hälften så kul om man bara spelar det ibland? så var det iaf med tibia. Det var allt eller inget som gällde.
Back to top
View user's profile Send private message
ishimura



Joined: 02 May 2003
Posts: 2281

PostPosted: Sun Oct 15, 2006 23:01 pm    Post subject: Reply with quote

Quickis wrote:
Det var allt eller inget som gällde.


Eeeeeeeeeexakt så är det!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SilentPredator



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4882
Location: Malmö City !

PostPosted: Mon Oct 16, 2006 0:27 am    Post subject: Reply with quote

Narya/neonb wrote:
Ang dedikering till PVE..
Well - som sagt kommer expansion så det tar ett tag att hitta 70 och sedan lära sig spelet nog mmkt att hamna i något hardcore.
Men om jag ska jämnföra hardcore PVE med något blir det fan heroin. Inte bara för beroendet eller hur det förstör dig och ditt liv - utan även pga återhämtningen.

Men om du börjar nu tror jag du aldrig kommer hamna där Smile jag började när spelet släpptes och kom med i ett hårt guild redan från början. Jag har lärt mig jävligt mycket på resan - så det var inte helt förgäves att nästan ge upp hela mitt irl liv.

Sen, om jag tänker tillbaka på tiden då jag började spelet.. ohh så underbart det var. Varje ny grej var som en julklapp när man var liten. Man kunde spendera en hel dag bara på att upptäcka miljön.
Så börja på - men om du kommer på dig själv 02:00 på natten tänkandes "Bara ett quest till". Stäng av och gå och lägg dig.
Spelet finns där dagen efter.

ps. när jag skriver långt händer det att jag tänker för fort och tappar några ord ;O ds.


Bra skrivet, jag kände också i början när ja lira en helt otrolig känsla i wow, med naturen och allt, var så sjukt najs asså, och sen kom jag osså med i en hyffad hardcore guild me min första 60 gubbe, kan säga att det kräver en massa tid jepp

Känslan jag hade i början e rätt så borta Smile
Men fan, jag lär nog aldrig börja i en riktig hardcore guild igen iaf, det pajjade mitt liv en del asså, alla jävla raids hela tiden Razz

Så länge man inte spelar för seriöst o hardcore är det som roligast imo!

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> World Of Warcraft All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies