HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Regeringsskifte!
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Fri Oct 06, 2006 18:37 pm    Post subject: Reply with quote

13steps wrote:
mts wrote:
jag tror ärligt talat inte att det finns någon som vill få underkänt i "ordning och uppförande". Dåliga skolresultat kan i regel skyllas på vad som helst, men att inte ens kunna uppföra sig i skolan går väl inte att skylla bort att man är trött eller dyslektisk eller någon annan anledning?

tycker det är obehagligt, känns som stasi


kom igen Razz

Vi hade detta problem när jag gick i årskurs 7-8 att ca 60% av klassen var frånvarande eller försenade till lektionen.

Detta löstes att efter 15 min frånvarande fick man kvarsittning i slutet av dagen eller på förljande dag om man skolkade.
Efter 15 min låste läraren dörren och vid rasten om så fick personen komma in igen. Vi hade inga direkta problem med att elever bodde långt bort och hade därmed svårt att ta sig till skolan.

Tror jag var en av de personer som bodde längst bort från skolan en sträcka på ca 3 km. Under tiden jag gick i skolan var jag en av de personer som hade högst närvaro.

Håller helt med mts argument.....

Det är inte så svårt att uppföra sig eller komma i tid...

Det är som jag brukar kommentera betyget ig i idrott. Är man bara närvaro får man G. Att man sedan måste prestera en del i Ma, Sv och andra teoretiska ämnen förstår jag mycket väl att vissa kan ha svårt för. Men det handlar ju betyget uppförande om.

Finns ju många saker man tänker på i detta betyg att man har mössa, jacka osv på dig inomhus är absurt. Ja är det svinkallt i klassrummet tycker jag att man bör få ha ytterklädder på sig. Men är det normaltemperatur på runt 20 grader behöver man inte jacka, mössa eller keps inomhus.

Att mobiler, mp3-spelare och liknande ska vara avstänga är per defualt
o fallet mobiltelefon kan jag stäcka mig till att ha de ljuslöst o skita i att svara när de kommer sms, mms eller samtal. Sånt tar man på rasterna, lunchen eller efter skolan.

Hur ska man annars få för sig att lära sig om man sitter med HipHop i örat o försöka lära sig Historia eller annat????

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-


Last edited by KrosuZ on Fri Oct 06, 2006 18:49 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Fri Oct 06, 2006 18:38 pm    Post subject: Reply with quote

13steps wrote:
mm precis så det kanske inte alls kommer räcka med att bemöta äldre med respekt. men vi skiter i att spekulera i det tills vidare då.

tror inte någon av "bråkstakarna" kommer bry sej eftersom många skiter i skolan i nån sorts protest mot nåt och då tror jag snarare att det blir en tävling i vem som kan få ig i ordning. de som har bra betyg överlag kommer ju få bra i ordning också så dem gör det ju ingen skillnad.


visst, det finns fortfarande en del som ett sånt här betyg inte kommer att påverka, men jag tror att det i så fall kommer minska mängden bråkstakar iaf under lektionstid så de som vill lära sig faktiskt får göra det.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Fri Oct 06, 2006 18:41 pm    Post subject: Reply with quote

EDIT: råkade skriva typ samma sak som 13steps.
_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Fri Oct 06, 2006 18:44 pm    Post subject: Reply with quote

Jag står bakom både ordningsbetyg och betyg i tidigare ålder till 100%. Svårt att säga hur/om ordningsbetyg kommer ha någon stor påverkan, men hur kan man avfärda det innan det testats? Att disciplinen och uppförandet i skolorna går utför, eller att den åtminstone befinner sig på en oacceptabel nivå, är väl ganska tydligt. Alla konkreta förslag bör därför tas seriöst. Och vf är detta med att det är som stasi? Detta med att jämföra allt man inte gillar med Hitler, Stalin, Gestapo, Stasi lr vf man vill dra upp är ju bara löjligt. Är det så hemskt att ge barn/ungdomar som bråkar med varandra, som mobbar, som trakasserar, lägre betyg i ETT "ämne"? Är det så hemskt att vilja att eleverna ska låta läraren prata utan att skrika och gapa när han gör det? Eller att vilja undvika vandalism? Jag skulle nästan gå ett steg längre, inte ha ordningsbetyg utan låta ordning och uppförande väga in på ALLA betyg.

Sen vad gäller tidigare betyg kan de vara mer som indikationer på hur bra det går för en, de behöver inte vara livsviktiga i början. Många ligger mycket bättre eller sämre till när de får betygen i åttan än vad de trodde, och även om man kan förbättra en hel del på tre terminer finns det ändå klara fördelar med att få mer tid att göra det.

EDIT: Som mts säger, ordningsbetyg kommer ju inte eliminera bråk och mobbning, självklart inte. Men om det stoppar 10% av det är det ju ändå bra, eller hur?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
JustinSane



Joined: 15 May 2004
Posts: 595
Location: Borås

PostPosted: Fri Oct 06, 2006 20:22 pm    Post subject: Reply with quote

En bra lärare får ordning på sin klass ändå. De som inte är där få skylla sig själva. Tycker det känns onödigt att sätta in ordningsbetyg, jag hade garaneterat fått ig om närvaroro hade räknats med i ordningsbetyget. Jag stannade hemma ganska mycket för att vila ut mig och för att skriva arbeten och plugga inför prov. Perioder där jag stannade hemma mycket fick jag betydlig bättre betyg än när jag var i skolan varje dag. Då kunde och orkade jag satsa allt på det som verkligen räknades. Många av de lektioner vi hade satt man bara av tiden ändå. Finns så oerhört mycket oseriösa lärare som inte är intresserade av ha genomgångar eller lära ut något. De ger en bara uppgiften så går de och röker...
Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Fri Oct 06, 2006 21:54 pm    Post subject: Reply with quote

Om jag har förstått era(ni som motsätter er) argument rätt så är era alternativ till ordningsbetyg att inte göra ett dugg och se glad ut? Eller har jag missuppfattat er?

Enligt mig kan ordningsbetyg vara den kick som vissa människor behöver, kanske applicerar sig förslaget inte på alla, men jag tycker definitivt att det är något vi borde prova.

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Fri Oct 06, 2006 23:15 pm    Post subject: Reply with quote

Ser hellre att de spenderat pengarna på mer kontakt med elevernas föräldrar än på att införa ordningsbetyg. Men det är bara min åsikt.

Tror f.ö. inte att ordningsbetyg kommer göra någon större skillnad för de som inte för sig som de ska. Och vem skall sätta betygen? Man har ju ungefär 10 lärare i gymnasiet t.ex, vem av alla dessa? Eller skall de konferera om alla elever på en hel skola... det känns ju rätt osmidigt.
Back to top
View user's profile Send private message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Sat Oct 07, 2006 1:22 am    Post subject: Reply with quote

Tror om man inför ordningsbetyg kommer ev. ungdomsvåld minska....

Klart att de finns lärare som inte är lika bra osv. men i sådana läget får man se till att göra de bästa av situationen.

Att sitta i skolan är inte som att avtjäna något straff i ett fängelse för hela fridens namn. Med inställningar att man sitter i skolan för att man bar ska sitta där gör ju inte saken bättre. Handlar om att gilla läget göra sitt bästa av det. Har man tråkiga lokaler, trista lärare osv gör så gott man kan av situationen så att säga snacka med skolledningen istället för att sitta o sura bakom bänken och tro att allt löser sig på egen hand.

Ma, Eng, Sv, Hi osv är tråkigt för vissa men försök tänka att det är roligt att lära sig och att det är kul isf lär man sig det snabbt och då blir det enklare. Det är min livsglöd här i livet Razz Klart man aldrig kan hålla de till 120% i alla lägen men så gott de går Smile

Happy !!!!

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Nimda
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2581
Location: Stockholm

PostPosted: Sat Oct 07, 2006 22:41 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]LocStock wrote:

Jag tycker det är en intressant regering, riktigt kul att se Carl Bildt som utrikesminister. Men en sak jag tänkte på, var är idrottsministern? Under vilken minister ska det annars ligga? Blir väl kanske folkhälsominister, Maria Larsson har jag ju aldrig hört talas om.


Missade din fråga men idrottsfrågor kommer hamna på kulturdepartementet med Cecilia Stegö Chilò som minister. Hon var själv överraskad men glad över uppdraget. tydligen har hon spelat damhandboll i ett annat liv.

_________________
Se An Inconvenient Truth!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
[gobbe]LocStock



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1391
Location: Northern Heights Helsingborg

PostPosted: Sun Oct 08, 2006 17:46 pm    Post subject: Reply with quote

Nimda wrote:
[gobbe]LocStock wrote:

Jag tycker det är en intressant regering, riktigt kul att se Carl Bildt som utrikesminister. Men en sak jag tänkte på, var är idrottsministern? Under vilken minister ska det annars ligga? Blir väl kanske folkhälsominister, Maria Larsson har jag ju aldrig hört talas om.


Missade din fråga men idrottsfrågor kommer hamna på kulturdepartementet med Cecilia Stegö Chilò som minister. Hon var själv överraskad men glad över uppdraget. tydligen har hon spelat damhandboll i ett annat liv.


Yeeeey.......vad kul att idrott hamnade under kulturministern....en skön lite flummig kulturminister som idrottsminister. När ska det komma en kompetentidrottsminister i detta landet. Ringholm var ju ett förbannat skämt. Jag vill ju ha en idrottsminister som kan riva upp kampsportsförbudet!!!

_________________
You´re cr...You´re crazy....I like you.....but you´re crazy!!
Back to top
View user's profile Send private message
Kultur



Joined: 27 Mar 2003
Posts: 2676
Location: Malmö

PostPosted: Sun Oct 08, 2006 22:04 pm    Post subject: Reply with quote

KrosuZ wrote:
Tror om man inför ordningsbetyg kommer ev. ungdomsvåld minska....
Bitch, please!
Johnny Stabsalot kommer ju verkligen engagera sig i att inte shanka sina klasskamrater nu när det är innebär sänkt betyg...

_________________
http://arresteddevelopment2009.com
AD in 09!
I... drink... your... milkshake!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Nimda
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2581
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Oct 09, 2006 2:07 am    Post subject: Reply with quote

självklart kommer johnny att fortsätta med sina raider men de som faktiskt har möjlighet att få bra betyg kanske struntar i att hänga med johnny och istället får bra betyg. rötägg finns det alltid, det gäller bara att minimera skadan.
_________________
Se An Inconvenient Truth!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Mon Oct 09, 2006 10:02 am    Post subject: Reply with quote

[gobbe]LocStock wrote:
Ringholm var ju ett förbannat skämt. Jag vill ju ha en idrottsminister som kan riva upp kampsportsförbudet!!!


Det där känns nästan som prio numero uno.
Tummen upp för att Ringholm ska ner.
Tummen ner för att kampsportsförbudet kom upp.

_________________
Reach Out and Touch Herr Oberst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Mon Oct 09, 2006 14:20 pm    Post subject: Reply with quote

När man är ung ska man ha kul och lära sig för att det är roligt, inte för att vuxenvärlden tvingar en. Det handlar om att få kompisar, leka, lära och ha kul. Allt ska inte vara så allvarligt. Så tycker jag, hur mycket hippie jag än är Very Happy.

Sänka åldern för betyg är ju ren skit.

Ordningsbetygen, jag vet inte hur de kommer bli så visst skulle man kunna prova, tror inte på det dock.

Och Oskar, du skrev nåt om att de som kritiserar inte har nåt annat alternativ men det är väl klart som bara den att man kan kritisera ett förslag hur mycket man vill även fast man inte har nåt bättre.

_________________
Built the ROC from a pebble, pedalled rock before I met you,
Pedalled bikes, got my nephews pedal bikes because they special // Jay-Z, never let you down
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Mon Oct 09, 2006 14:45 pm    Post subject: Reply with quote

Eftersom vårt samhälle iom globalisering går mot en allt mer kunskaps baserad ekonomi tror jag det bara är en fördel att betygerna sätts tidigare för att få flera personer att får fram innovationer i Sverige. Så den allt större tjänstesektor som ekonomin bygger på inte flyttar ut allt för mycket som den redan tunga industrin gjort de senaste 30 åren.

Klart ungar ska har roligt osv. men min uppfattning att när de börjar närma sig 14-15 års ålder bör man tänka lite mer på en vuxenvädering.

Tycker och kände att hoppet mellan gymnasiet och universitet har fortfarande en relativt stor glippa. Finns troligtvis en stor glippa mellan åk 9 och första året på gymnasiet. Är ju en hel del som går ut 9:an med underkänt i kärnämnen som Ma, Eng, Sv. Är det meningen att det skolan åter ska gå till ett klasssamhälle där de rika är de lärda och de fattiga är de som får jobba hårt?

Isf finns de ingen utceckling i den svenska ekonomin. Om man däremot sätter upp tidigare riktlinjer med tidigare betyg kanske man i ett tidigare satdie tar skolan mer på allvar.

Istället för man leker och har kul åk 1-6 sedan kommer något mellanår i 7:an sedan kommer betyg och allt är på allvar plötsligt. Klart att man som barn inte helt hinner anpassa sig.

Som det är nu ser man ev. att de omdöme man får i 7:an är bara "crap" sedan får man betyget i 8:an som ska vara "the real shit" och man har bara ett år på sig höja sina betyg från shit till standard.

Får man betyg tidigare har man grunder och man kan även planera bättre vid tidigare ålder i stället för att känna att ha panik i 9:an. Ser fram emot att gymnasiet bara komma gå skit och man kommer sluta upp på Komvux...

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Mon Oct 09, 2006 15:50 pm    Post subject: Reply with quote

Kitano wrote:
Och Oskar, du skrev nåt om att de som kritiserar inte har nåt annat alternativ men det är väl klart som bara den att man kan kritisera ett förslag hur mycket man vill även fast man inte har nåt bättre.


Jag anser att skolan inte fungerar felfritt idag, allmän oordning är väl ett av problemen. Därför anser jag att man borde göra något, därav min kommentar till de som inte kom med några förslag (som då uppenbarligen tycker att det är ok/bra idag och att inget behöver göras, medan jag tycker tvärtom). Men det handlar helt enkelt om åsikter..

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[SSRF]Galactus



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 1076
Location: LångtbortiJymden

PostPosted: Mon Oct 09, 2006 19:51 pm    Post subject: Reply with quote

KrosuZ wrote:
Eftersom vårt samhälle iom globalisering går mot en allt mer kunskaps baserad ekonomi tror jag det bara är en fördel att betygerna sätts tidigare för att få flera personer att får fram innovationer i Sverige. Så den allt större tjänstesektor som ekonomin bygger på inte flyttar ut allt för mycket som den redan tunga industrin gjort de senaste 30 åren.

Klart ungar ska har roligt osv. men min uppfattning att när de börjar närma sig 14-15 års ålder bör man tänka lite mer på en vuxenvädering.

Tycker och kände att hoppet mellan gymnasiet och universitet har fortfarande en relativt stor glippa. Finns troligtvis en stor glippa mellan åk 9 och första året på gymnasiet. Är ju en hel del som går ut 9:an med underkänt i kärnämnen som Ma, Eng, Sv. Är det meningen att det skolan åter ska gå till ett klasssamhälle där de rika är de lärda och de fattiga är de som får jobba hårt?

Isf finns de ingen utceckling i den svenska ekonomin. Om man däremot sätter upp tidigare riktlinjer med tidigare betyg kanske man i ett tidigare satdie tar skolan mer på allvar.

Istället för man leker och har kul åk 1-6 sedan kommer något mellanår i 7:an sedan kommer betyg och allt är på allvar plötsligt. Klart att man som barn inte helt hinner anpassa sig.

Som det är nu ser man ev. att de omdöme man får i 7:an är bara "crap" sedan får man betyget i 8:an som ska vara "the real shit" och man har bara ett år på sig höja sina betyg från shit till standard.

Får man betyg tidigare har man grunder och man kan även planera bättre vid tidigare ålder i stället för att känna att ha panik i 9:an. Ser fram emot att gymnasiet bara komma gå skit och man kommer sluta upp på Komvux...



Jag har aldrig förstått varför man helt enkelt inte skippar alla betyg och skriver in på högskola/universitet istället? Som ett högskoleprov fast avsett för respektive utbildning. Då kan man ju faktiskt mäta personens kunskaper på riktigt och inte vad man lyckats plugga in till ett prov för att sedan glömma bort direkt efter.

_________________
eru eller?
Back to top
View user's profile Send private message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Oct 16, 2006 13:31 pm    Post subject: Reply with quote

Japp, nu kom budgeten Smile Redan nu visar Alliansen att de inte bara bryr sig om de rika. Känns tryggt att veta att man inte valde fel då alltså. So far so good som man säger. Får hoppas de fortsätter i samma anda! Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Mon Oct 16, 2006 13:33 pm    Post subject: Reply with quote

Dyrare fackutgifter tycker jag inte om.
Back to top
View user's profile Send private message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Mon Oct 16, 2006 20:30 pm    Post subject: Reply with quote

Makrillo wrote:
Dyrare fackutgifter tycker jag inte om.


Who gives a fack Razz

gå ur facket då? Razz

Får väl bara hålla med Deroz... iof skulle jag röstat blått vilket fall som helst Razz

nu är det bara till att lösa ministerproblemen.... Var nog bra att någon minister iaf avgick är dock tråkigt att Statsministern skulle få sådana stormar knappt en vecka efter sitt tillträdande. En fördel är att flertal har anmält sitt TV-innehav.

Domen mot SSU ordförarinnan ser ut att ha löst sig bra Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Page 6 of 7

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies