HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Hmm, bioteknik vs ekonomi?
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Jul 20, 2007 21:33 pm    Post subject: Hmm, bioteknik vs ekonomi? Reply with quote

Hejsan på er maffiosos!

Har nu kommit in på KTH, civilinenjör inriktning bioteknik. Dock har jag blivit osäker, funderar på om jag inte borde valt civilekonom eller liknande på Stockholms Universitet. Funderar på att söka civilekonom nu i vår och börja då istället. Någon som har någon information om någon av utbildningarna. Vad man kan bli, löner, hur arbetsmarknaden ser ut osv? Har kollat upp lite på nätet men det mesta kommer från skolorna, och de är lite dans på rosor :p Någon som har lite mer opartisk information?

Läste Natur på gymnasiet(Natur Natur och Natur matte/data), läste alla mattekurser med MVG i dem så matte har jag lätt för. Hur mycket matte är det egentligen i de olika?

Någon som kan hjälpa till?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Fri Jul 20, 2007 23:04 pm    Post subject: Reply with quote

Hur det är i stockholm vet jag inte exakt men misstänker att civilekonomlinjen är den samma som här i Lund en av de sex som fick examinationsrätt?

I ekonomi tror jag kravet är Ma C även i stockholm tror det endast är Handels i sthlm de kräver Ma D?

Vad jag vet är väl ingångslönen ca 24 000, för en civilekonom?

Vet inte riktigt hur det är i Stockholm, men här i Lund kan man kombinera sin ekonomexamen med tekniska kurser eller kompletera sin civiling. examen med ekonomisk kurser s.k. TM (då man får en magister i Technology Management). Hur de blir med bolognaprocessen osv vet jag inte riktigt.

För civilingenjörer har jag ingenaning om då de läser på LTH, och bär fula overaller.....

ang. jobb för ekonomer just nu är det bra, men om fyra år när du planeras vara klar har jag ingenaning om.... saker förändras just nu är det högkonjuktur, om fyra år är det kanske på väg neråt, eller för många ekonomer vem vet? Razz

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Lathund



Joined: 12 Nov 2002
Posts: 1791
Location: Göteborg

PostPosted: Fri Jul 20, 2007 23:21 pm    Post subject: Reply with quote

Om jag minns sifforna rätt kommer det vara klart större efterfrågan på ingenjörer än på civilekonomer när du är klar med din utbildning. Och som naturare (Om än en naturare som läst filosofi i två år) från en familj av naturare måste jag ju såklart säga: natur > ekonomi Wink

Vet dock väldigt lite specifikt om just de utbildningarna.

_________________
"När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag har fel" - Oscar Wilde

"Sann kunskap existerar i att veta att du intet vet" - Sokrates
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Jul 20, 2007 23:40 pm    Post subject: Reply with quote

KrosuZ wrote:
Hur det är i stockholm vet jag inte exakt men misstänker att civilekonomlinjen är den samma som här i Lund en av de sex som fick examinationsrätt?

I ekonomi tror jag kravet är Ma C även i stockholm tror det endast är Handels i sthlm de kräver Ma D?

Vad jag vet är väl ingångslönen ca 24 000, för en civilekonom?

Vet inte riktigt hur det är i Stockholm, men här i Lund kan man kombinera sin ekonomexamen med tekniska kurser eller kompletera sin civiling. examen med ekonomisk kurser s.k. TM (då man får en magister i Technology Management). Hur de blir med bolognaprocessen osv vet jag inte riktigt.

För civilingenjörer har jag ingenaning om då de läser på LTH, och bär fula overaller.....

ang. jobb för ekonomer just nu är det bra, men om fyra år när du planeras vara klar har jag ingenaning om.... saker förändras just nu är det högkonjuktur, om fyra år är det kanske på väg neråt, eller för många ekonomer vem vet? Razz


Aha, jag har ingen riktig koll på ekonomiutbildningarna. Är det civilekonom som är den största eller? Alltså den tyngsta? Och mer ingående vad kan man jobba med? Du läser ekonom om jag inte helt missförstått dig? Hur ser en vecka för dig ut ungefär, alltså vad läser du mest.

Lathund wrote:
Om jag minns sifforna rätt kommer det vara klart större efterfrågan på ingenjörer än på civilekonomer när du är klar med din utbildning. Och som naturare (Om än en naturare som läst filosofi i två år) från en familj av naturare måste jag ju såklart säga: natur > ekonomi Wink

Vet dock väldigt lite specifikt om just de utbildningarna.


Jag har läst massa filosofi, religion, historia och sammhällskunskap extra på gymnasiet, så jag har lite sådant i bagaget Wink. Problemet är att jag inte vet hur det ser ut för just biotekniker... vad de tjänar och mer exakt vad man kan jobba med.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[gobbe]LocStock



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1391
Location: Northern Heights Helsingborg

PostPosted: Sat Jul 21, 2007 7:08 am    Post subject: Reply with quote

Jag är utbildad ekonom från Lunds universitet o arbetsmarknaden är ganska ljus just nu men det kan ju ändras.
Ingenjörer är det ju brist på MEN hur det är inom just bioteknik vet jag inte. Jag vet iaf att det är inte så ljust för de som läst biomedicin. Där finns det inte så mycket jobb utan där får man mest gå vidare och forska.
Läser du ingenjör i elektro, data, maskin o bygg så är jobbmarknaden ljus för där saknas det arbetskraft som det ser ut nu.
Hade du vart elektroingenjör så hade jag kunnat fixa ett jobb till dig imorgon som konsult på Ericsson t ex.

_________________
You´re cr...You´re crazy....I like you.....but you´re crazy!!
Back to top
View user's profile Send private message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Sat Jul 21, 2007 13:22 pm    Post subject: Reply with quote

[gobbe]LocStock wrote:
Jag är utbildad ekonom från Lunds universitet o arbetsmarknaden är ganska ljus just nu men det kan ju ändras.
Ingenjörer är det ju brist på MEN hur det är inom just bioteknik vet jag inte. Jag vet iaf att det är inte så ljust för de som läst biomedicin. Där finns det inte så mycket jobb utan där får man mest gå vidare och forska.
Läser du ingenjör i elektro, data, maskin o bygg så är jobbmarknaden ljus för där saknas det arbetskraft som det ser ut nu.
Hade du vart elektroingenjör så hade jag kunnat fixa ett jobb till dig imorgon som konsult på Ericsson t ex.


Aha, schysst. Jag har läst på lite mer och det är mer medicinsk inriktning jag vill ta om jag läser bioteknik. Och det verkar som om 95% inte väljer en sådan inriktning och att man inte kan göra så mycket roligt om man tar den inriktningen.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Sat Jul 21, 2007 15:07 pm    Post subject: Reply with quote

Skulle tro att bioteknik är ett område där rätt mycket jobb kan dyka upp i framtiden. Frågan är bara hur långt i framtiden.
Back to top
View user's profile Send private message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Sat Jul 21, 2007 15:21 pm    Post subject: Reply with quote

Makrillo wrote:
Skulle tro att bioteknik är ett område där rätt mycket jobb kan dyka upp i framtiden. Frågan är bara hur långt i framtiden.


Jo det tror ja med, typ nästa stora område. Frågan är bara om det kommer utvecklas inom mina intresseområden, idag är det mest miljö/sanitet/industri osv som det finns arbeten inom, samt pengar att tjäna. Och jag är som sagt bara intresserad av den medicinska biten inom bioteknik. Och det fältet verkar vara rätt smalt tyvärr, och de roliga positionerna ges till folk med andra utbildninar.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Sat Jul 21, 2007 18:07 pm    Post subject: Reply with quote

är du bara framåt spelar det ingen större roll vad du har för utbildning i botten, ekonomi har ju sina fördelar men jag tror nog att en civilingenjörsexamen smäller lite högre i ett CV... det är inte så många som jobbar inom det området de utbildas, framför allt bland civilingenjörer som har i dagsläget blivit så breda att de kan knalla in och göra bra jobb lite varstans.

därför bioteknik > civilekonom.

sen har du ju den andra aspekten såklart... ekonomen kommer snabbare ut på arbetsmarknaden och kanske vill du jobba med såna uppgifter i framtiden? då är det ju inget snack om saken.

hursomhelst är det två bra utbildningar att välja.. pest eller kolera bara Very Happy

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Mon Jul 23, 2007 22:23 pm    Post subject: Reply with quote

Är du lat eller? Läs båda! Smile
Nejmen på riktigt så hörde jag om att man kunde läsa nån sorts kombo av industriell ekonomi och ekonomi så man blev både civil ekonom och ingenjör. Har ingen info om det dock, men vore sjukt nice Smile

Jag skulle valt det som är roligast. Bioteknik alltså Razz

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Jul 23, 2007 22:47 pm    Post subject: Reply with quote

inte så korkad idé heller faktiskt, läs bioteknik och grundkurserna i ekonomi i mån av tid och ork.
det är ett myller av olika möjligheter att tillgodoräkna sig saker, jag har t.ex en drös juridikpoäng som jag kommer lägga in i min civilingenjörsexamen för att jag inte orkade läsa in det jag behövde för dubbla examen.

med en bra studievägledare kan man få mycket hjälp med karriärsval...

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Tue Jul 24, 2007 7:10 am    Post subject: Reply with quote

Varför bli civilekonom? Läs in en master istället (eller är det samma? Bolognaprocessen har förvirrat mig). Just nu lär det hetaste området vara finansiell ekonomi, är du riktigt mycket framåt kanske du kommer in i stureplanssfären, vem vet, kanske får du jobba med Christer Gardell. (Och då är det visserligen 100/h veckor till en början, men du belönas å andra sidan rikt.)

Det är iaf mitt lilla förslag Razz.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
superpetter



Joined: 18 Jan 2003
Posts: 1002
Location: Uppsala

PostPosted: Tue Jul 24, 2007 18:30 pm    Post subject: Reply with quote

har en kusin som pluggar Bioteknik på KTH, tror han tycker att det är ganska roligt :O
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Jul 25, 2007 0:13 am    Post subject: Reply with quote

Oskar- wrote:
Varför bli civilekonom? Läs in en master istället (eller är det samma? Bolognaprocessen har förvirrat mig). Just nu lär det hetaste området vara finansiell ekonomi, är du riktigt mycket framåt kanske du kommer in i stureplanssfären, vem vet, kanske får du jobba med Christer Gardell. (Och då är det visserligen 100/h veckor till en början, men du belönas å andra sidan rikt.)

Det är iaf mitt lilla förslag Razz.


Såvitt jag förstått är väll civilekonom 240p (4 år) en master? Eller är det endast kandidat? Jag vet inte.

Dock känns det som man kanske ska satsa på Bioteknik, det sägs att det kommer bli nästan lika stort som datorer och IT fältet blivit. Så det medicinska fältet kanske kommer vidgas inom snar framtid, samt att pengar går att tjäna även där.

Men jag vet inte, ekonomi känns lite som det man tjänar bättre på, men jag vet inte :p
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Wed Jul 25, 2007 7:32 am    Post subject: Reply with quote

som jag skrev tidigare, oavsett vad du har för inriktning så är det en civilingenjörsexamen du kommer att få som är gångbar för väldigt mycket annat än just din inriktning.
_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Wed Jul 25, 2007 7:35 am    Post subject: Reply with quote

Tror faktiskt att masterprogrammet är femårigt, kanditat är tre. Civilekonom är väl därmed någon slags "mellangrej".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Redlum-X
Admin


Joined: 07 Sep 2005
Posts: 298

PostPosted: Wed Jul 25, 2007 10:23 am    Post subject: Reply with quote

Här är lite info om just titeln Civlekonom som numera är en akademisk yrkesexamen sen Juli 2007.

Källa:

http://www.civilekonomerna.se/portal/page?_pageid=34,200325&_dad=portal&_schema=PORTAL
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Jul 25, 2007 15:05 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
som jag skrev tidigare, oavsett vad du har för inriktning så är det en civilingenjörsexamen du kommer att få som är gångbar för väldigt mycket annat än just din inriktning.


Okej, jag funderar faktiskt på att köra på Bioteknik. Pratat lite med min morbror som själv läst det mesta och nu har arbetat som lärare ett antal år. Han hade lite bra information, han tipsade om att man alltid kan läsa Bioteknik och sedan samtidigt eller efter läsa lite ekonomipoäng alternativt en kandidatutbildning.

Redlum-X wrote:
Här är lite info om just titeln Civlekonom som numera är en akademisk yrkesexamen sen Juli 2007.

Källa:

http://www.civilekonomerna.se/portal/page?_pageid=34,200325&_dad=portal&_schema=PORTAL


Tack för länken! Nu fattar jag lite mer, just civilekonom-programmet verkar inte vara för mig.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
n3uro
2007 Gulddonator
2007 Gulddonator


Joined: 14 Jan 2003
Posts: 2643
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Wed Jul 25, 2007 18:28 pm    Post subject: Reply with quote

Lycka till med ditt val i alla fall! Själv ska jag bli rockstjärna!!! (Ja, jag tror mig själv, så sorglig som jag är, dessutom är bioteknik ett väldigt svårt och komplicerat ord)

Kul att du har ett ordentligt alternativ i livet i alla fall, se till att du tänker igenom det riktigt noga nu! // Emil!

_________________
Vila I Frid mamma

Gun Andersén. 1955 - 2006-11-19
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Wed Jul 25, 2007 20:06 pm    Post subject: Reply with quote

som mts är inne på du kan ju alltid kombinera din civil ing. examen med lite nat. eko. och för. eko.

eller får lite utmaning att läsa en kandidatprogram vid sidan om Razz

en gammal kursars polare håller på eller skulle försöka vet inte riktgit hur långt han har kommit men för mig att han är snart klar med sin magister/master-examen iaf

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies