HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Intels nya processor

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
JustinSane



Joined: 15 May 2004
Posts: 595
Location: Borås

PostPosted: Thu Jul 06, 2006 17:28 pm    Post subject: Intels nya processor Reply with quote

Har hört om den här nya processorn men har svårt att hänga med i det svåra datasnackat på datorforum. Så jag undrar här lite vad det är för processor som är på gång, hur snabb den är och hur den står sig mot AMD. För det är så att jag har tänkt att köpa en ny dator för ca 15k och detta inklusive skärm. Men det är framförallt processorn jag är intresserad av.
Back to top
View user's profile Send private message
Praest[Man]
Anti Spam Force


Joined: 01 Nov 2002
Posts: 1761

PostPosted: Thu Jul 06, 2006 18:04 pm    Post subject: Reply with quote

Utan att försöka ens vara teknisk:

Att köpa en helt ny dator, med senaste processorn plus skärm, det ligger oftast i trakterna av 20000 istället. Iaf om du vill ha en vettig skärm.
Back to top
View user's profile Send private message
JustinSane



Joined: 15 May 2004
Posts: 595
Location: Borås

PostPosted: Thu Jul 06, 2006 18:37 pm    Post subject: Reply with quote

vad jag har fattat det som så kan man få en schysst processor från intel, som inte är värstingen men tydligen ändå grym för 2-2,5 k och grafikkorten har väl också blivit relativt billiga? En skärm kan man väl få för 3,5?
Back to top
View user's profile Send private message
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Thu Jul 06, 2006 22:36 pm    Post subject: Reply with quote

Den nya processorn från intel har visst mindre teknik, typ 9 nanometer ist för 54. Detta gör att man får plats med mer transistorer och därmed blir den snabbare. Och varmare.

Men som vanligt är det inte värt stålarna att lägga ut på de värsta grejorna ist för att vänta 6 månader..
my 5 coinisar.

_________________
Discgolf äger mig.
Back to top
View user's profile Send private message
woody
Admin


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1532

PostPosted: Fri Jul 07, 2006 12:21 pm    Post subject: Reply with quote

Är det inte dom cpuerna som blir otroligt varma ? har läst nått om det minns ej var dock ?
_________________

http://digg3r.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message
earp_guest
Guest





PostPosted: Fri Jul 07, 2006 14:23 pm    Post subject: Reply with quote

Cat wrote:
Den nya processorn från intel har visst mindre teknik, typ 9 nanometer ist för 54. Detta gör att man får plats med mer transistorer och därmed blir den snabbare. Och varmare.

Men som vanligt är det inte värt stålarna att lägga ut på de värsta grejorna ist för att vänta 6 månader..
my 5 coinisar.



En hel del fel där... Förutom att storleken är fel så blir processorerna svalare med mindre tillverkningsteknink, förutrat att det är allt som ändras, eftersom mindre tillverkningsteknik innebär lägre spänning som i sin tur leder till mindre värmeutveckling. Dock blir värmeutvecklingen mer koncentrerad så att säga.. Dessurom bygger intels nya processorer på en annan arkitektur än dom gammla. Nya bygger på pentium M, för bärbara => utvecklade för låg värmeutveckling, medan de gammla på netburst. Nya intel processorerna borde ligga runt amds i värmeutveckling, fast bättre prestanda.

Sen att vänta sex månader verkar lite dumt för då har de kommit nya "värstingar", speciellt om man vill ha en ny dator snarast..

Så när de nya intel:arna kommer är det en bra tidpunkt att köpa nytt.. (intel kommer dumpa priserna på P4:orna sammtidigt för att bli av med dem)

Annars är det bara att vänta på AMDs nya, AM2
Back to top
miklo!
Senior Admin


Joined: 30 Nov 2002
Posts: 3179
Location: Göteborg/Lerum

PostPosted: Fri Jul 07, 2006 14:35 pm    Post subject: Reply with quote

Sen så är det väl samma sak på AMD-fronten, att priserna kommer sjunka runt, typ nu..?

En fråga, då jag inte orkat hålla mig sådär uppdaterad.
Gällande AMD AM2, vad är skillnaden på AM2 och på resterande socklar?
Vet inte om jag har förstått det så långt, men ska det ha med att göra att det inte längre behövs ett visst moderkort och socklet längre för att köra skiten tillsammans? Smile

Sorry för kapning av tråd.

Ontopic, då jag som sagt inte varit så uppdaterad, så hade jag i dagsläget köpt mig en 4400+ från AMD's x2serie.

_________________
Squadron är min lekkamrat
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
JustinSane



Joined: 15 May 2004
Posts: 595
Location: Borås

PostPosted: Fri Jul 07, 2006 14:36 pm    Post subject: Reply with quote

earp_guest wrote:
Cat wrote:
Den nya processorn från intel har visst mindre teknik, typ 9 nanometer ist för 54. Detta gör att man får plats med mer transistorer och därmed blir den snabbare. Och varmare.

Men som vanligt är det inte värt stålarna att lägga ut på de värsta grejorna ist för att vänta 6 månader..
my 5 coinisar.



En hel del fel där... Förutom att storleken är fel så blir processorerna svalare med mindre tillverkningsteknink, förutrat att det är allt som ändras, eftersom mindre tillverkningsteknik innebär lägre spänning som i sin tur leder till mindre värmeutveckling. Dock blir värmeutvecklingen mer koncentrerad så att säga.. Dessurom bygger intels nya processorer på en annan arkitektur än dom gammla. Nya bygger på pentium M, för bärbara => utvecklade för låg värmeutveckling, medan de gammla på netburst. Nya intel processorerna borde ligga runt amds i värmeutveckling, fast bättre prestanda.

Sen att vänta sex månader verkar lite dumt för då har de kommit nya "värstingar", speciellt om man vill ha en ny dator snarast..

Så när de nya intel:arna kommer är det en bra tidpunkt att köpa nytt.. (intel kommer dumpa priserna på P4:orna sammtidigt för att bli av med dem)

Annars är det bara att vänta på AMDs nya, AM2


Det var ungefär så jag har fattat det också, men Intels nya kmr väl också ha en relativt låg prisklass eller? Tackar för alla svar iaf
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies