HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Matteproblem

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
reboot



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 1655
Location: torsby

PostPosted: Sat Jun 03, 2006 14:09 pm    Post subject: Matteproblem Reply with quote

tjo! har ett problem inom matten... jag ska lämna in en redovisningsuppgift i matten innan skolan är slut i Matte D och jag undrar därför om någon vänlig själ kan hjälpa med mig med detta för jag förstår absolut inte hur man ska göra:) problemet lyder:

Hur många rötter?

a) 3x^4+4x^3-36x^2-a=0

b) e^x=ax^2

c) cos x=ax
Hur beror antalet rötter av konstaten a?

frågan är alltså hur beror antalet rötter av konstaten a, på alla dom tre frågorna. Jag har absolut ingen aning om hur jag ska bära mig åt för att lösa dessa så jag tänkte om det finns nått mattesnille som kan hjälpa mig?Smile

MVH Andreas

(En kompis till mig /Gustav)
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Sat Jun 03, 2006 23:17 pm    Post subject: Re: Matteproblem Reply with quote

reboot wrote:

Hur många rötter?
a) 3x^4+4x^3-36x^2-a=0
b) e^x=ax^2
c) cos x=ax
Hur beror antalet rötter av konstaten a?

Ja, först kan jag ju säga att om du varit vaken på lektionerna och räknat lite hade det nog inte varit så värst klurigt eller svårt.

i a) är den högsta graden 4 dvs det finns max fyra rötter till ekvationen, är den okända konstanten a=0 ser du att alla x är beroende av varandra så om x=0 är allting noll, antagligen (typ oftast) är x=0 en dubbelrot och du kan bryta ut x^2. sen har du en vanlig andragradare för att finna de två sista härliga rötterna. Nu råkade jag ge dig hur antalet rötter beror av konstanten a där också.

i b) utnyttjar vi det fundamentala sambandet att e^x inte är definierad i origo, a=0 ger oss lösningen e^x = 0 vilket ger ett värde på x som är? (kolla, fundera och njut av fem minuters matematisk förståelse)

i c) är det samma sak, vad händer om a=0 ? jo cos x = 0 vilket händer i en cykel om 2pi... cos 0 = 1, hurra! här kommer ett MVG som ett brev på posten, fy fan va jag är bra...

(lämnar du in vad jag sagt nu så hoppas jag att du får en rejäl dos aga av din mattelärare eftersom han/hon direkt ser att du knappast kommit fram till det här.
... varfanken ställde jag min whisky?

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
reboot



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 1655
Location: torsby

PostPosted: Sun Jun 04, 2006 1:04 am    Post subject: Reply with quote

Haha mts, hunt the whisky down! Smile Tackar.... kompisen tackar nog också väldigt mycket för hjälpen! Wink Hoppas han kan fundera ut vad som menas med uppgifterna nu när han vet hur han ska tänka.
Ni är grymma på matte här... Mr. Grieves
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
reboot



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 1655
Location: torsby

PostPosted: Mon Jun 05, 2006 11:06 am    Post subject: Reply with quote

Han förstod inte så mycket hur du löste uppgift B och C. Inte hans kompis heller... Det var väldigt svåra uppgifter Wink Kan du utveckla hur du gör på B och C?
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Jun 05, 2006 18:41 pm    Post subject: Reply with quote

det intressanta är när du sätter a=0, då får du magiska samband som ungefär alla matematik handlar om.

Ska jag vara helt ärlig sååååå får ni inte ihop de sambanden bör ni inte bli godkända på kursen. Hårt men så är det.

nåja, sätt i b) a=0 dvs 0*x^2 = 0 vilket gör att e^x = 0 som det inte blir dvs ekvationen saknar rötter för a=0. annars vet vi att e^x är injektiv dvs har bara ett y-värde för ett x-värde, det finns därför bara en rot till ekvationen.

i c) ska ni utnyttja enkel trigonometri, cos(0)=1, cos(pi/4)=0 så blir det så enkelt och bra så.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies