HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
intressanta kulturer

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
DaWe



Joined: 01 Aug 2003
Posts: 158

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 18:39 pm    Post subject: intressanta kulturer Reply with quote

Behöver lite hjälp med att hitta kulturer, religioner, livsstilar osv som kan vara intressanta till ett skolarbete.

Jag vet att det finns en kultur? i Usa där man lever strikt och religiöst, men vid 18 års ålder gör man som man vill och får leva i "den andra världen" för att sedan bestämma om man vill fortsätta leva strikt eller bryta med den kulturen, namnet på denna religion, livsstil eller vad de nu är uppskattas.

men, ge gärna förslag på annat som kan vara intressant!

/David
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
&MeGa



Joined: 19 Apr 2003
Posts: 1596

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 18:43 pm    Post subject: Reply with quote

Du tänker på Amish och saken vid 18 års ålder heter rumspringa.

l övrigt är kannibalism en sorts religion antar jag. Ät upp folk och få deras krafter!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
DaWe



Joined: 01 Aug 2003
Posts: 158

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 19:25 pm    Post subject: Reply with quote

amish, thx Smile

okej =) låter intressant de med, fler? =)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 21:21 pm    Post subject: Reply with quote

take a look at how incredibly screwy the mormon church is. It will scare the crap out of you. Normally Im all about religious tolerence but these people believe in magical underpants.



"These “gar-ments” are worn beneath all other clothing, including bras and normal-people underwear. They’ve even been known to keep them on while they have sex, and while bathing, leaving one leg outside the tub with the garment on, then switching sides and letting the other leg contain the garment. The garments supposedly have “magic” powers and will protect the faithful from harm, which is why you might hear the term “magic underwear” if you hang out in Utah long enough."

http://www.exmormon.org/

Ive known a few mormons in my life, and thankfully most of the ones my age got out of the church (even though it cost them their relationship with their families). There are some very odd practices in this church. VERY odd.

Tidey

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
slurp



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2739
Location: Orsa

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 21:23 pm    Post subject: Reply with quote

Skinheadkulturen!

OiOiOi!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Zirape



Joined: 21 Nov 2005
Posts: 972
Location: leksand

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 21:37 pm    Post subject: Reply with quote

you aren't alloud to show their magic underpants? the said it in some tv prog somedays ago Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 21:50 pm    Post subject: Reply with quote

got that pic off wikipedia, its just an example (they arent REAL garmies, there are no symbols etc.).

Smile

Tidey

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
ninjja



Joined: 10 Jun 2004
Posts: 703
Location: Stockholm/Tyresö

PostPosted: Wed Apr 26, 2006 10:42 am    Post subject: Reply with quote

Scientelogerna e iofs ganska roliga...gillar du sci-fi så lär du gilla deras bibel Wink
Back to top
View user's profile Send private message
DaWe



Joined: 01 Aug 2003
Posts: 158

PostPosted: Wed Apr 26, 2006 19:10 pm    Post subject: Reply with quote

tack för alla tips =D, bestämde mig för Amish, även om mormonerna verkade bra coola dom med.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Wed Apr 26, 2006 20:45 pm    Post subject: Reply with quote

Om du vill skriva om en i sverige existerande kulturelt särpräglad grupp med religiösa förtecken kan du ju alltid skriva om Laestartianerna.
Deras religiösa rikning/väckelse och livsföring kan i viss mån liknas med Mennoniternas (Amish) sätt att leva.

Den Laestardianska väckelsen upstod i Pajala ur Lars Levi Læstadius fördömmelseprdikningar.

Idag är læstadianismen splittrad i en östlig och en västlig riktning. Den östliga har till viss del reformerats medan den västliga är mer radikalt læstadianistisk. Västlaestadianerna talar emot de skadliga effekterna av oanständig musik, film (inklusive TV-tittande), preventivmedel etc. Radikala laestadianer menar även att kvinnor, enligt Bibelns ord, skall dölja håret under gudstjänst (vilket læstadianer gör med huckle). Læstadianer hälsar traditionellt på varandra med frasen "Guds frid" eller "Guds fred".
En del av rörelsen motsätter sig öven saker some att dekorera sina hem med gardiner och dyligt utom i syfte för att dölja insyn, vilket resulterar att de bara har gardiner på fönstrets nedre hälft. Lika så bär de anspråkslösa svarta kläder.

Det finns Laesterdianska församlingar i Sverige, Finland och USA.

Se även Gammallaestadianism
Back to top
View user's profile Send private message
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Wed Apr 26, 2006 21:15 pm    Post subject: Reply with quote

Allt som har med böghatande rasta är inte kul. Dom är facister med roliga frisyrer och gungig musik..

Kolla in dom här fun & god loving people!

http://www.dumpalink.com/media/1145695609/Fox_News_Baptist_Protestor

Se filmen och säg att inte det är en intressant och spännande kultur dom lever i. Tänk er själva att alla och allt runt omkring er är fel och djävulskt.

Dom kan inte ha en tråkig stund när dom går och hatar och pratar.

Dom säger i filmen vilken kyrka dom tillhör, jag ska djupdyka i den kyrkan så snart jag har tvättat bort all min synd med min fina vackra bild på Chessus
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Apr 27, 2006 10:34 am    Post subject: Reply with quote

Tideypoo wrote:
Ive known a few mormons in my life, and thankfully most of the ones my age got out of the church (even though it cost them their relationship with their families). There are some very odd practices in this church. VERY odd.


Jag har lite annorlunda erfarenheter av mormonerna. Min bror är gift med en kvinna vars föräldrar är djupt religiösa mormoner. Enligt deras religion så är följande saker förbjudna (självklart fler saker): alkohol, kaffe, te, coca-cola. När jag kom hem till dem frågade de om jag ville ha något att dricka, kaffe, te, coca-cola, öl? Jag blev lite förvånad och frågade om det var ok och varför de hade sånt hemma om de inte själva drack. De svarade lugnt att de inte drack själva, men hade inget emot att andra gjorde det. Riktigt härliga människor. De levde starkt efter sin religion, utan att försöka pådyvla den på andra. Inget av deras barn lever efter religionen och de har väldigt bra kontakt med familjen. Det var många mormoner på min brors bröllop och jag märkte inget konstigt med någon (bortsett ifrån att de inte drack alkohol. Razz)

Det är väl som alltid olika mellan olika människor.
I September ska jag till Salt Lake City, så vi får väl se om jag ändrar åsikt efter det. Very Happy

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies