HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Varför kan inte tjejer kasta?
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
malakai



Joined: 18 Nov 2002
Posts: 1176
Location: Borås

PostPosted: Mon Apr 24, 2006 22:25 pm    Post subject: Varför kan inte tjejer kasta? Reply with quote

Väldigt sällan ser man tjejer kasta boll ordentligt, varför är det så?
Uppfostran, andra vinklar i leder osv, bristande muskelstyrka eller vad?

Samma gäller igentligen snabbhet när dom springer.

_________________
Det har kommit upp nånslags tråd-träd ovanför tråden i tråden och jag hittar inte sidbläddraren!!

"Hur gör man två kilo fett attraktivt? Sätt dit en bröstvårta"
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Mon Apr 24, 2006 23:19 pm    Post subject: Reply with quote

Minns för miljoner år sedan då man gick på låg och mellanstadiet.
Då hade vi en tjej i klassen som slår alla rekord när det gällde kast med liten boll.
Hon tog ungefär 5-6 meters sats, springer halvsakta framåt, gör ett jämfota-hopp och kastar bollen med rak slungande arm från brösten och ner mot höften.
Bollen landar i snitt 3 meter bort, 5 meter som bäst.

Jag lovar....Att jag inte ens överdrivet det minsta lilla skit. Exakt så gick det till.

Så Malakai, jag vet faktiskt inte varför dem är helt värdelösa i just dessa grenar.

_________________
Reach Out and Touch Herr Oberst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
miklo!
Senior Admin


Joined: 30 Nov 2002
Posts: 3179
Location: Göteborg/Lerum

PostPosted: Mon Apr 24, 2006 23:20 pm    Post subject: Reply with quote

Håller inte riktigt med.

Ingen kan väl kasta från början. Killar är ju mer sportigare än tjejer och lär sig därefter att kasta "succesivt" Smile Tjejer lär ju sig att sminka och leka med dockor och så. Razz

Nä, men damhandboll... De kastar nog hårdare än många här, och springer säkerligen snabbare än majoriteten här. Very Happy I och för sig är det ju samma sak där, de har lirat det ett tag.

Edit, eller vänta lite... Kasta hårdare än många här... Ska nog inte säga för mycket... Men kasta kan de iaf Smile

_________________
Squadron är min lekkamrat
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Wobble



Joined: 26 Apr 2003
Posts: 606
Location: Tomelilla *OMG!*

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 0:49 am    Post subject: Reply with quote

miklo! wrote:
Tjejer lär ju sig att sminka och leka med dockor och så. Razz



haha due för goo Razz hehe
men som sagt tjejer kan inte kasta Smile ... vill gärna se en sån och sen kontrollera mellan benen ... kanske är en enuk Razz

_________________
"FreezeBitch Lupus" Sa---> Om någon ska bli månadens maffian ska det vara Wobble, allt annat är bajs. Nu när jag sagt det, så blir det så, eller hur?


US ARMY I AGUSTI!... LOVE YOU MAFFIANS!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[KACFM]Old_Dog



Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1195
Location: Gothenburg / Sweden

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 7:02 am    Post subject: Reply with quote

Skulle kunna tänka mig att det beror på att brudar alltid har burit barn i armvecket.
_________________
Häst utan tygel, som vägen minns.

Ta mig till landet som inte finns.
Back to top
View user's profile Send private message
Diz



Joined: 14 Dec 2002
Posts: 2080
Location: Helsingborg

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 9:43 am    Post subject: Reply with quote

Jag är lessen Wobble, men där får du inte komma och titta... sry! Rolling Eyes

//D (som funderar på att starta "varför kan inte killar göra två saker samtidigt/städa/sminka sig/kelas/*insert random dumhet här*"-topic...)

_________________
"Aliquando et insanire iucundum est"
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 9:50 am    Post subject: Reply with quote

Diz wrote:

//D (som funderar på att starta "varför kan inte killar göra två saker samtidigt/städa/sminka sig/kelas/*insert random dumhet här*"-topic...)

Det där är nog desvärre en ganska dålig myt, men kör på

jag tror att tjejer i regel är sämre på att kasta för att de inte gör det lika ofta, kollade på en damfotbollsmatch för ett tag sen och konstaterade att det inte kan vara en rent anatomisk sämre förutsättning att tjejer inte är lika bra som killar på fotboll utan mer en träningsfråga.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Diz



Joined: 14 Dec 2002
Posts: 2080
Location: Helsingborg

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 10:02 am    Post subject: Reply with quote

vilket av det är en dålig myt?

Iaf, visst, vissa tjejer kastar boll sämre än andra, men vissa killar är totalt hopplösa på idrott också, men det talas det inte så mycket om. Alla har vi olika förutsättningar...
Själv har jag aldrig haft "problem" med att kasta boll eller annan idrott, i låg/mellan blev jag vald före dom flesta killar när det var fotboll på rasterna. Men det gör mig inte till "enuk"... Twisted Evil

_________________
"Aliquando et insanire iucundum est"
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
malakai



Joined: 18 Nov 2002
Posts: 1176
Location: Borås

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 11:59 am    Post subject: Reply with quote

Quote:
Att de inte kan kasta handlar om att deras armbåge har annorlunda antomi (större tendens till överledning vilket kan orsaka stor smärta vid kast), samt (har jag för mig) att deras tricepsmuskler är förhållandevis dåligt utvecklade. Att de inte kan springa handlar om att de har breda höftben vilket gör att fötterna kommer att rotera utåt i cirlar när de springer. Man har gjort studier på kvinnliga löpare och konstaterat att de har relativt manliga höftben i förhållande till den kvinnliga majoriteten.


Detta låter väl ganska sannolikt?

_________________
Det har kommit upp nånslags tråd-träd ovanför tråden i tråden och jag hittar inte sidbläddraren!!

"Hur gör man två kilo fett attraktivt? Sätt dit en bröstvårta"
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 13:22 pm    Post subject: Reply with quote

From the SanDiego Reader paper:

Why do girls throw like girls and boys like boys?
[Published: June 17, 1999]

Matt:

I've been watching a lot of kids play baseball this summer, and I've been wondering why most girls throw like girls, while very few boys do. Are girls' arm muscles different? Does it have to do with upper-body strength? Even when girls get into their teens, they still throw like girls. There must be an explanation.

-- Coach, El Cajon

Time out, Coach. We've got a little too much generalizing here. All kids under the age of six or seven tend to "throw like girls" -- rare back with the ball over their shoulders and fling it, sort of like a modified shot-put. Even a baby will use this throwing motion. It's a natural gesture for any untrained kid. But you've got to admit that a woman who practices as hard as a man can develop what might be called a "professional" throwing arm. Boys do; there's no physiological reason a girl can't. It's just that in general, most girls don't particularly want to.

Don't take my word for it. There have been plenty of studies of boys' and girls' athletic development. Several of them have attempted to explain this "you throw like a girl" thing. In one of the better-known investigations, boys and girls were asked to throw a softball with their dominant and then with their nondominant hands. Surprisingly, at almost any age, when they throw with their nondominant hands, boys achieve only slightly better scores than girls. And boys, no matter how well they throw with their dominant hands, tend to "throw like a girl" with the nondominant. Physiologists conclude that boys' better performance is based partly on greater upper-body strength, but mostly on practice. Boys are encouraged to develop their throwing skills, girls aren't.

-------------------------------------

I don't see anyone asking why men are overall such terrible dancers (though I 100% agree with Diz on the inability of men to multitask beyond watching TV and opening a beer). It has nothing to do with genes and everything to do with that frankly most of them don't care, and think that actually learning is sissy shit (here's a tip tho: if you look like a gimp on the dance floor, its not a turn on). You don't have to be able to throw a rock across a football field to impress a girl, but if you can dance without trampling her feet you'll be better off than most. Id date a ballet dancer over a baseball player any day.

Tidey

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Diz



Joined: 14 Dec 2002
Posts: 2080
Location: Helsingborg

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 13:51 pm    Post subject: Reply with quote

Hear hear! *three cheers for tids for making a post with what I wanted to say Razz*
_________________
"Aliquando et insanire iucundum est"
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Razza // Marre



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 603
Location: Linköping

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 14:49 pm    Post subject: Reply with quote

kasta boll kan jag hålla med om, men vad jag vet från när man var mindre så var det iaf ganska
lika på hur snabbt man sprang.
Men när man blir äldre så ju mäns kroppar mer fysiskt byggda.

_________________
Mannens erektion beror på ett överdrivet intag av persilja, sparris, kronärtskockor och skaldjur!

Aristoteles, filosof
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
miklo!
Senior Admin


Joined: 30 Nov 2002
Posts: 3179
Location: Göteborg/Lerum

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 14:54 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:

jag tror att tjejer i regel är sämre på att kasta för att de inte gör det lika ofta


Ja det var väl det jag ville komma fram till. Razz

_________________
Squadron är min lekkamrat
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
[KACFM]Old_Dog



Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1195
Location: Gothenburg / Sweden

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 15:16 pm    Post subject: Reply with quote

Detta är ju intressant. Nedärvda beteenden, konstitution och samhällets praxis är nog alla en del av svaret på gåtan.
_________________
Häst utan tygel, som vägen minns.

Ta mig till landet som inte finns.
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 15:44 pm    Post subject: Reply with quote

det måste ju finnas en naturlig anledning till att män fixat käk och skydd sedan begynelsen?? Very Happy kvinnor ska tillfredställa sin man, fixa ungar och ta hand om hemmet... Razz

hata mig ! Razz men lite sanning e de allt i det hehe

tjoo!
Back to top
View user's profile Send private message
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 15:47 pm    Post subject: Reply with quote

Egentligen är denna topic rätt löjlig med tanke på att killar inte bara är bättre än tjejer på att kasta boll och springa.
Killar är ju faktiskt bättre än tjejer på ALLT. Förutom föda barn, amma och fixa lite där hemma med mat osv.

*Edit* Zwonka verkar ha fattat även han, nån minut snabbare än mig.

_________________
Reach Out and Touch Herr Oberst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 16:19 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:


Sexism
Nedvärdering av kvinnan på grund av hennes kön. Begreppet introducerades på 1960-talet av feministiska forskare som en parallell till begreppet rasism.4

Macho
(Sp., ”manlig”), kännetecknad av machismo. Machismo: aggressivt manlighetsideal, särskilt förknippat med iberoamerikansk kultur. Det bygger på starkt uppdelade könsroller och frodas särskilt i urbana miljöer där män är arbetslösa och inte kan uppfylla sina traditionella plikter. Machismo karakteriseras av självsäkerhet, kvinnoerövringar, aggressivitet, styrka och charm.4

Manschauvinism
Inställning hos män som anser att de är överlägsna kvinnorna. Termen uppstod inom kvinnorörelsen på 1970-talet. Jfr chauvinism; överdriven och fanatisk patriotism. Ordet härstammar från ”Chauvin” en skrytsam soldat i en fransk vådevill, vars förebild var N. Chauvin, en veteran från Napoleonkrigen. Senare har termen kommit att användas också för att generellt beskriva överdriven partiskhet för eller uppskattning av en viss grupp eller plats. Den kan även beskriva en överlägsen attityd gentemot andra, t ex manschauvinism.


Keep it up and I'll be locking this thread based on the fact that in my opinion it's crossing the boundry that is allowable by our rules:


Quote:
Sexual harassments

Calculated as a percentage there are very few girls playing this game therefor you should do your very best to make thier stay here a plesant one.
Sexual harassments, against boys and girls, are prohibited by law and are therefore strictly forbidden on Swedish Maffia.
This will most certainly result in ban. If it comes to the worst, a permban.


In the same way that saying black people are really good at picking cotton but not so hot at math would get you a kick in the ass for being a racist, I am prepared to start handing out asskickings for people acting like sexist jerks. If you think its so funny share it via private email or on your own forums, though Im sure Zwonka knows that shit won't fly with the GTI forum either.

Have a pleasent day.

Tidey

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 17:32 pm    Post subject: Reply with quote

Vafan jag vill ha skillnader mellan könen.. jag vill inte ha en kvinna som är starkare eller kastar bättre boll än mig. Kalla mig mansgris men så är min uppfattning...
_________________
Kreditkort. Billiga linser
Back to top
View user's profile Send private message
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 18:12 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
jag vill inte ha en kvinna som är starkare eller kastar bättre boll än mig


So you would never date a woman who plays on a cricket team, baseball team, or enjoys weightlifting? Because you don't have to become a pro-bodybuilder to be able to win an armwrestling competition with a guy. And Im betting that Kim Martin could completely kick your ass. Shes only 17 and she's pretty goddamned cute, AND one of the best womens hockey players in the world. Too bad she's never going to meet your high standards.

You feel threatened by strong women? Thats your problem, one which I hope you can explore the reasoning behind. It seems like you equate the idea of strong with masculinity. You might want to re-evaluate that standpoint. Being strong physically doesnt always mean a woman is unfeminine.

Tidey

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[KACFM]Old_Dog



Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1195
Location: Gothenburg / Sweden

PostPosted: Tue Apr 25, 2006 18:35 pm    Post subject: Reply with quote

Öh, hoppas ingen misstog mig för neandertalare. En tjej får gärna va starkare, smartare, och snyggare än mig. Bara hon inte är skäggigare!
_________________
Häst utan tygel, som vägen minns.

Ta mig till landet som inte finns.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies