View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
[SM]Harvey Wallbanger Senior Admin
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 1770
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 12:43 pm Post subject: Vad är det egentligen som ändras i 1.6 Betan? |
|
|
Att det kommer två nya automat karbiner och en sköld vet nog alla vid det här laget. Men det finns mer intressanta ändringar ändå. Många saker har efterfrågas här på maffia forumet och disskuteras bland många, ändå verkar dessa saker inte varit särskilt mycket i rampljuset. Jag börjar med dom intressanta delarna:
Increased Glock damage slightly.
Enligt mig en bra ändring och föra upp den lite närmare USP nivån. Förmodligen kommer vi se jämnare pistol rundor.
Changed so when bomb goes off, the player that planted the bomb gets three frags.
Folk kommer att planta bomber som aldrig för!!
Changed so the bomb defuser gets three frags for successfully defusing the bomb.
*Bomb has been planted* VAAAAR??!?!, VAAAAR AAARRRGH!!! *Panik*. Det enda negativa blir att folk inte kommer släppa före folk med Def.kit och chansar på att hinna. Och det positva blir nog att folk kommer att hålla B-sites för att vara så nära en plantad bomb som möjligt.
Planted bomb now flashes in Terrorist's radar.
Hoppas detta medför att man får backup fortare. (speciellt nu med 3 frags *Fragkåteri*)
Changed so the bomb and hostages use T and upside-down T in the radar like players do (to indicate above/below the player).
Slippa leta som en idiot ibland
Added zoom & health in HLTV.
Det har man ju INTE saknat!!... eller?
Changed so live players don't see enemy deaths in the scoreboard.
Om jag har förstått detta rätt så skall man inte kunna se hur många som är döda i fiende laget förrän man är död själv. Men lite svårt att hålla koll på detta iochmed att man måste släppa musen och kolla på fingrarna.
Added spam check to "timeleft" command.
DA HAHAHAHAHAHAHAHA ERA JÄLVAR!!!!
Hela förändringen:
Complete rework of launcher UI.
"mp_logmessages" set to "on" by default.
Added spam check to "timeleft" command.
Added two new rifles, the Galil and Famas. Galil Bild - Famas Bild
Added a Riot Shield for the CTs. Öppen - Stängd
New version of de_inferno. Recention&Bilder
New version of de_aztec. Recention&Bilder
Added new map de_airstrip. Recention&Bilder - Walkthru film
Increased Glock damage slightly.
Added widescreen view modes for hardware that supports it.
Changed so the bomb and hostages use T and upside-down T in the radar ike players do (to indicate above/below the player).
Added zoom & health in HLTV.
Improved load times to join servers.
Engine supports masked and additive textures modes on models.
Added widescreen monitor support (16:9 and 5:4).
Windows HLDS now runs as a VGUI2 panel. Running with -console will run as console window.
Windows HLDS now loads sw.dll again, swds.dll is no longer needed. HLTV log files have time stamp in file name.
Changed "Press duck for menu" message to HUD style message and made it last for 6 seconds.
Planted bomb now flashes in Terrorist's radar.
Changed so the bomb and hostages use T and upside-down T in the radar like players do (to indicate above/below the player).
Changed so the bomb defuser gets three frags for successfully defusing the bomb.
Changed so when bomb goes off, the player that planted the bomb gets three frags.
Changed so live players don't see enemy deaths in the scoreboard.
Changed default spectator mode to "chase_locked".
Changed so semi-colons are removed from messagemode text and replaced with commas (prevents exploit).
Added number of ban entries to "listid" response to aid in parsing.
Removed command "dem_edit", use "hl.exe -demoedit" instead.
Nya/Ändrade CVARS:
Changed default setting for "mp_logmessages" to 1
Added server cvar "sv_lan_rate" which specifies the rate to use for all clients on a lan server, default is 20000.
Added "sv_log_onefile" to determine whether one log file is created (total) or one log file for each map change, which is how it currently is. The default is the current behavior (one for each map change).
Buggfixar:
Fixed messagemode exploit where you could set cvars on the client without the console.
Fixed bug where players could duck while traveling up ladders and not lose any speed (but the sound volume was reduced).
Fixed players being able to move up ladders faster than their maxspeed.
Fixed bug with chat input and PIP overlapping while in spectator mode.
Fixed HLTV flashbang bug.
Fixed mouse input bug when playing with very low sensitivity in Windows XP.
Reskinned weapons to improve memory footprint.
Added spam check to timeleft command.
Reworked in-game spectator modes to make it easier to use.
Fixed demo playback for demos containing svc_filetxferfailed messages.
Fixed bug with HLTV director command 'stufftext'
HLTV now handles svc_setview correctly
Don't relay admin_mod commands to spectators like rate, cl_updaterate, etc.
Removed unused latency code ( was related to pushlatency)
If connected to HLTV, allow higher ex_interp values.
Changed way how status messages are handled (to get total spectator & available slot numbers).
Default HLTV updaterate will be 10 (not 20) to save bandwidth.
Fixed demo recording after changelevel.
Fixed bug where players could duck while traveling up ladders and not lose any speed (but the sound volume was reduced).
Fixed players being able to move up ladders faster than their maxspeed.
Fixed spectator bug where you can't always cycle forwards and backwards through the players (you can only cycle one direction).
Reduced default sv_maxupdaterate value from 60 to 30.
Fixed bug with snow sounds not playing sometimes.
Fixed "fakelag" bug that allowed people to set "fakelag" and then connect to a server.
Fixed zoomed sniper crosshair in HLTV mode.
Fixed "sv_visiblemaxplayers" setting not working for info/details query response.
Vapnen:
(Tagits från Gameingeye gjort utav: Jan "Saerimner" Lundberg)
FAMAS
Pris : $2.500
Kaliber : 5.56
Magasin/max : 25/i.u
Omladdningstid : i.u
Kulans energi : i.u
Damage : i.u
Franska arméns primära vapen. Samma kaliber och ammunition som Colten. Den borde göra samma skada som Colten gör idag, och vad jag kan förstå så är famas ett helt onödigt tillägg till CS. Skillnaden dock att den som andrafunktion kan ställas om till burst, där 3 kulor skjuts iväg betydligt snabbare än vid automateld. Men det tar också längre tid innan den kan skjuta nästa burst.
IMI Gailil
Pris : $2.700
Kaliber : 5.56
Magasin/max : 32/i.u
Omladdningstid : i.u
Kulans energi : i.u
Damage : i.u
I grund och botten en AK-47, som vidareutvecklats av den Israeliska armén. Kalibern är nu 5.56 och den bör göra lite mindre skada än Ak'n, som har grövre kaliber. Enligt de recensioner som gjorts av de som testat 1.6, så ska IMI'n ha rekyl som en MP5:a & göra lika mycket skada som SG 552. Det låter dock lite för bra för att vara sant, men det skulle innebära att vapnet skulle dominera över de andra och terroristerna skulle bli överlägsna med denna automatkarbin.
Riot shield
Den mest omdiskuterade nyheten är inte ett vapen, utan ett nytt skydd. En ballistiskt sköld som ska kunna stå emot eldgivning från såväl pistoler som SMG's. En del har till och med påstått att den klarar flera skott från de tyngre automatkarbinerna, men detta är ännu obekräftat.
Skölden tar upp den primära platsen där man har sitt gevär, och endast pistolen Five-seveN ska kunna användas tillsammans med skölden. När man inte ska skjuta så sitter man gömd bakom den, och när man ska skjuta så viks skärmen undan en aning.
Läs gärna Saerimner`s hela Vapen guide på Gameingeye
Lite mer info:
Detta kan vara saker som ändras innan 1.6 kommer ut, beroende på kritik osv.
Mycket bra länkar:
http://csnation.counter-strike.net/articles.php/117/1/
http://www.counter-strike.nu/dokument/index.php?category=2&id=995
Det kommer att stå att ingenting går igenom den nya CT skölden i den länken. Men som sagt (och man har sagt) att skölden är en del som man kanske ändrar på när 1.6 kommer, beroende på hur det kommer att gå för skölden i BETAN.
I BETAN kommer ingenting gå igenom skölden förutom en HE.
Last edited by [SM]Harvey Wallbanger on Thu Jan 16, 2003 20:06 pm; edited 5 times in total |
|
Back to top |
|
|
Serpent
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 4497 Location: Tierp
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 12:54 pm Post subject: |
|
|
Fan vad skönt med dessa Plant/Deff förändringar.
Du har dock rätt i att folk kommer inte släppa förbi folk med def kit.
Nu kanske folk köper defkit iaf! |
|
Back to top |
|
|
[GTI]Quest Master Admin Personnel
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 3997 Location: Piteå för det mesta iaf.
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 13:08 pm Post subject: |
|
|
FLU|Serpent wrote: | Fan vad skönt med dessa Plant/Deff förändringar.
Du har dock rätt i att folk kommer inte släppa förbi folk med def kit.
Nu kanske folk köper defkit iaf! |
I Second that!!!
Och precis som Harwey sa så kommer man nog att få backup betydligt lättare/snabbare... |
|
Back to top |
|
|
Fren Master Admin Personnel
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 7556
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 13:27 pm Post subject: |
|
|
Låter som übermysiga förbättringar!
Ser inte något negativt förutom möjligt stegklättringen, men men.
Många bra och matnyttiga förbättringar vilket förmodligen är anledningen till att det har tagit tid |
|
Back to top |
|
|
Volvo 240
Joined: 13 Nov 2002 Posts: 6731
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 13:35 pm Post subject: |
|
|
Jo frags för bomb deff e fan negativt likaså för platn.då har man ju ingen koll på vad som är kills.Då blirede ju som i DoD där du får 5pts för en flagga å tar ledning asfort.sen kommer folk me defkit inte å ha förtur.tycker pengar hade vart lämpligare |
|
Back to top |
|
|
Fren Master Admin Personnel
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 7556
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 13:47 pm Post subject: |
|
|
Volvo 240 wrote: | Jo frags för bomb deff e fan negativt likaså för platn.då har man ju ingen koll på vad som är kills.Då blirede ju som i DoD där du får 5pts för en flagga å tar ledning asfort.sen kommer folk me defkit inte å ha förtur.tycker pengar hade vart lämpligare | mjo, en risk finns oxå att folk TKar den som håller på att deffa... (inte här dock )
Han får ju en minus för TKn men 3 plus för deff = 2 plus |
|
Back to top |
|
|
[SM]Harvey Wallbanger Senior Admin
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 1770
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 13:58 pm Post subject: |
|
|
[SM]Fren wrote: | mjo, en risk finns oxå att folk TKar den som håller på att deffa... (inte här dock )
Han får ju en minus för TKn men 3 plus för deff = 2 plus |
hmm sen blir han nog slayad med en gång medans han deffar av ACTC eller bortslappad, eller vad som helts.
eller Slayad nästa omgång.. då får man väl minus 1 i frags och plus 1 i death? +alla förlorade frags man kunde fått den omgången. |
|
Back to top |
|
|
Jol-Bo
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 572 Location: Åkersberga
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 14:02 pm Post subject: |
|
|
Eller mardrömsscenariot, en gömd T (som inte plantade) struntar helt i att skjuta CTn tills han defusat och sedan skjuter honom = mer skillpoints eftersom den andra precis ökade ett ganska stort snäpp. Usch vilka onda saker jag kan komma på, borde nästan censurera det här... |
|
Back to top |
|
|
[SSRF]Remoulade
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 1709 Location: Sthlm
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 14:02 pm Post subject: |
|
|
Håller med där.... Tycker personligen att alla förbättringar är mer eller mindre positiva, tror iofs att jag inte kommer använda skölden så mycket men det är en kul grej när det gäller bomb-banor. Kan bli sköna romerska försvarslinjer!!!!! |
|
Back to top |
|
|
[SM]Harvey Wallbanger Senior Admin
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 1770
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 14:12 pm Post subject: |
|
|
jag och Fren disskutera det med. Tar med det för att visa min övertygande intelligens!
[13:24] <Fren> precis. Fan jag kommer ÄLSKA skölden
[13:24] <Harvey_W> nej jag kommer använda skölden lika mycket som paran
[13:25] <Fren> äh!
[13:25] <Fren> hajja: 2 har sköld, går i täten och de andra tre går bakom. no can breach!
[13:40] <Harvey_W> nu e jag klar!
[13:40] <Harvey_W> Jo, men det är ju en anfalls taktik
[13:41] <Fren> ja precis
[13:41] <Harvey_W> men det är bara CT som har skölden
[13:41] <Harvey_W> alla kan inte vara på samma B-site
[13:42] <Fren> aha... hmm.. fan
[13:42] <Harvey_W> precis
[13:43] <Harvey_W> man kan lika gärna ta skydd bakom en låda, med ett bättre vapen. |
|
Back to top |
|
|
Fren Master Admin Personnel
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 7556
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 14:13 pm Post subject: |
|
|
[14:13:23] <Fren> du är dum
[14:13:41] <Harvey_W> :/ jag vet... |
|
Back to top |
|
|
Fren Master Admin Personnel
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 7556
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 14:15 pm Post subject: |
|
|
Hur som helst öppnar detta för den nya klanen [Shield] som komplement till [Mac10/TMP]
Fren edit: VAFAN FREN!!! Vi sa ju att det bara är CT som har skölden!! Hur ska man göra när man e T då!? PUCKO!!! |
|
Back to top |
|
|
Dilano
Joined: 17 Oct 2002 Posts: 91 Location: Kumla
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 14:35 pm Post subject: |
|
|
åååh fy fan va bra med bombgrejerna!! Nu kommer förhoppningsvis inte många att fega så mycket =) *hoppas jag* |
|
Back to top |
|
|
[SSRF]Remoulade
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 1709 Location: Sthlm
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 14:35 pm Post subject: |
|
|
Klanen [shield/kniv] och klanen [glock/1 mag]?????????? |
|
Back to top |
|
|
slurp
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 2739 Location: Orsa
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 14:43 pm Post subject: |
|
|
Hahaha !
Ser nog inget negativt med förändringarna... Läste inte igenom allt iofs.. Gör de senare.. |
|
Back to top |
|
|
sec
Joined: 26 Sep 2002 Posts: 208
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 14:57 pm Post subject: |
|
|
Hmm jag kan bara säga att det lär bli ÄNNU roligare å spela ... hoppas jag ^^ ....
Hejje Fren hejje Harvey ... tss |
|
Back to top |
|
|
Stoc
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 339
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 15:43 pm Post subject: |
|
|
jag tycker de e grymt fjantigt de där med 3 frags för def/bombning
+ |
|
Back to top |
|
|
[SM]Harvey Wallbanger Senior Admin
Joined: 01 Oct 2002 Posts: 1770
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 15:51 pm Post subject: |
|
|
hmmm iofs, kanske vore bättre som Volvo sa... med ett poäng system.
Men det är skitsamma, enbart i Public syfte det är så.
Bara man inte får 900$ så, men det tror jag knappast. För min del som spelare är det ingen skillnad alls. Gör varken till eller ifrån. |
|
Back to top |
|
|
Volvo 240
Joined: 13 Nov 2002 Posts: 6731
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 16:01 pm Post subject: |
|
|
MNej inte som spelare men man vill ju ha lite koll va som är kills å vad som är poång.Det har man inte i DoD ådet är det ja hatar me de spelet.men 3000 till han som la bomben vore väl bra likaså till han som deffar |
|
Back to top |
|
|
FLU|f0rd
Joined: 07 Oct 2002 Posts: 252 Location: Ume / Vbg
|
Posted: Thu Jan 16, 2003 16:20 pm Post subject: |
|
|
Jag har hört att italy skulle bli bomb-bana och att alla ex_-kommandon skulle låsas...men jag e väl ute och cyklar som vanligt... |
|
Back to top |
|
|
|