HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
För lågt studiemedel?
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
GhosteN
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 28 Aug 2003
Posts: 935
Location: Gbg

PostPosted: Tue Mar 28, 2006 21:00 pm    Post subject: För lågt studiemedel? Reply with quote

Det tycker iaf jag! Very Happy
Namnunderskrift-grej

Edit: Läs gärna på sidan innan ni börjar argumentera så ni faktiskt argumenterar mot rätt sak. (Kan nånn fixa länken? Razz)

Edit: Fixade länken. Tror inte forumet gillar svenska tecken i länkar. / Fairlane

_________________
To be is to do. -Sokrates-
To do is to be. -Sartre-
Do be do be do. -Baloo-


Last edited by GhosteN on Wed Mar 29, 2006 0:36 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Tue Mar 28, 2006 21:01 pm    Post subject: Reply with quote

jag editerade lite här för jag va osäker på om jag snacka om rätt sak, men om det gäller studiebidraget man får i gymnasiet så tycker jag att man kan arbeta upp lite pengar med...

tjoo !


Last edited by [GTI]Zwonka on Tue Mar 28, 2006 21:04 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Tue Mar 28, 2006 21:02 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]Zwonka wrote:
räcker inte pengarna så får man arbeta på helger och lov Smile det gjorde jag iaf...


Kunde faktiskt inte sagt det bättre. Eller så är man en börshaj så slipper man arbeta!

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Tue Mar 28, 2006 21:15 pm    Post subject: Reply with quote

äh, det där är egentligen struntprat, jag har lyxiga vanor och måste därför jobba extra. Skulle jag inte ha mina vanor skulle jag lätt klara mig på de pengar jag får av csn med undantag för viss litteratur (pga att jag inte vill köpa beg. böcker)
Skulle studenter studera istället för att supa så mycket hade de haft en bättre situation över lag, min kompis som är nykterist har alltid pengar över i månadsslutet pga att han gör av med 20kr på en läsk när jag köper öl för det dubbla, oftast dricker han vatten.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
GhosteN
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 28 Aug 2003
Posts: 935
Location: Gbg

PostPosted: Tue Mar 28, 2006 21:23 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
äh, det där är egentligen struntprat, jag har lyxiga vanor och måste därför jobba extra. Skulle jag inte ha mina vanor skulle jag lätt klara mig på de pengar jag får av csn med undantag för viss litteratur (pga att jag inte vill köpa beg. böcker)
Skulle studenter studera istället för att supa så mycket hade de haft en bättre situation över lag, min kompis som är nykterist har alltid pengar över i månadsslutet pga att han gör av med 20kr på en läsk när jag köper öl för det dubbla, oftast dricker han vatten.


Jag köper sällan nått och dricker ännu mer sällan. Det är hyran/el/bredband som äter upp allt och mer därtill. :/

För den delen, gick inte så bra att göra en länk. Jag som är kass eller nått som är galet?

_________________
To be is to do. -Sokrates-
To do is to be. -Sartre-
Do be do be do. -Baloo-
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
n3uro
2007 Gulddonator
2007 Gulddonator


Joined: 14 Jan 2003
Posts: 2643
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Tue Mar 28, 2006 21:36 pm    Post subject: Reply with quote

Det räckte gott och väl på min tid, om vi pratar om gymnasiet, då jag inte har haft någon annan vana ang. studiemedel.

De folk under 18 som har flyttat hemifrån får bidrag. Bidragen kanske inte är i det fetaste laget, men det är väldigt noga uträknat av folk från de sociala myndigheterna. Annars behöver inte folk i den åldern så mycket cash då föräldrarna oftast skjuter till med både ditt och datt vad gäller mat, hyra och dylikt. Kläder och hygien hade i alla fall jag råd med, och hade även råd till en stock snus i månaden när jag gick på gymnasiet. Allt hänger bara på VAD man använder pengarna till. Har man lite pengar är alkohol inte något att tänka på, inte heller lördagsgodis varje lördag.... You get the picture =)

Ghosten: Har du nu problem med ekonomin, så är väl mitt första tips att slopa bredbandet och andra onödiga utgifter för att således få mer pengar till det du behöver.

Med vänliga hälsningar // Emil.

_________________
Vila I Frid mamma

Gun Andersén. 1955 - 2006-11-19
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Tue Mar 28, 2006 21:48 pm    Post subject: Reply with quote

är de inte lite så för att förtydliga allt

fram tills man är 18 år heter det barnbidrag därefter får man studiebidrag.


Säger helt enkelt som mts....

själv har jag lyxvanor köper ny litteratur inte begagnat vissa böcker som jag itne känner har någon större nytta av lånar jag isf....

Har kanske bra förmåner här i Lund men hyra+bredband per månad går lös på 2500.- för ett korridorrum.... på 19 kvm..... de som är de dyra är mat.... men de blir billigare när man bor i korridor ibland lagar man mat tillsammans eller delar på nåt osv....


Skulle nästan vilja sänka på bidraget snarrare än att höja de eller sätta någon annan spärr....

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Tue Mar 28, 2006 22:31 pm    Post subject: Reply with quote

det är ju faktist så att om man måste bo i egen lya under sin studie tid så får man ju inakorderingsbidrag, men bara om man bor tillräckligt långt från skolan... och har man inte råd att bo utan bidraget så får man bo hemma Smile

jag köpte min första bil när jag va 17 år, hade den och körde med den både innan och efter jag tog körkort, köpte min andra bil innan jag gick ut gymnasiet, jobbade kvällar, helger och lov och fick det att gå runt, då låg studiemedlet på 850kr har jag för mig...

så det går, det handlar nog om prioreteringar! Smile

idag är jag iofs värdelös med pengar, denna månaden som var, var faktiskt första gången i mitt liv som jag hade pengar kvar från lönen dagen innan den nya lönen kom in på kontot Very Happy

tjoo !
Back to top
View user's profile Send private message
GhosteN
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 28 Aug 2003
Posts: 935
Location: Gbg

PostPosted: Tue Mar 28, 2006 23:57 pm    Post subject: Reply with quote

Alltså, jag pratar om vuxenstudier på universitet här, verkar lite som folk pratar en del om gymnasiestudier där man t.ex. inte behöver köpa literatur, lunch, resor och ofta kan bo hemma hos sina föräldrar, om inte så fick man inackorderingsbidrag. (typ: n3uro, Zwonka, läs lite först... Vem klarade sej inte under gymnasietiden? Dom enda utgifterna man hade då va ju bara lyxsaker)

Meningen med studiemedel är väl att man ska kunna överleva och studera på det. Ta bort all slags lyx och det är inte ens i närheten av att räcka till.

Jag quotar lite från sidan jag länka,


Quote:

Budget för ensamstående student per månad:
Hemlagad mat: 1510kr
Kläder/skor: 480kr
Fritid: 370kr
Hygien: 240kr
Förbrukningsvaror: 110kr
Tidning/tv/telefon: 720kr
Hemförsäkring: 100kr
Bostad: 3000kr
Kårsvgift: 60kr
Lokala resor: 500kr
El: 200kr
Kursliteratur: 500kr
Tandvård: 60kr
Oförutsedda nödvändiga utgifter: 200kr
Summa: 8040kr

Inkomst,
Studiemedel: 6968kr
Resultat: -1072kr

(Alla kostnader är baserade på Socialstyrelsens och Konsumentverkets beräkningar)


Nu är studiemedel inklusive lån ska ni veta, som man alltså ska betala tillbaka. Bidraget är typ 2400kr/månad, täcker inte ens hyran. Jag är nästan även av uppfattningen att det ska gå att klara sej på bara bidraget. Men när man lånar och fortfarande inte klarar sej på dessa beräkningar är det ju fel. Hur kan man inte se det?

Självklart kan man leva mycket billigare än detta. Men hur mycket till liv har man då?
Ovan är inte ens inräknat Alkohol, festligheter, äta ute, godis, möbler eller husgerråd.

Jag har faktiskt klarat av snart 2år utan att söka bidgar, jobbat extra och levt hur fattigt som helst på besparingar, men nu är som slut och man har inte jobbet kvar. Har nuförtiden även en lyxutgift på en tjej så det har blivit att man sökt lån.

Varför ska man behöva bo hemma, äta 2 paket nudlar om dagen, cykla till skolan och inte få ta sej nånn öl, aldrig köpa nya kläder eller ha tv, bredband eller telefon för att klara studierna? Hur fan kan man uppmuntra ungdomar att plugga vidare och utbilda sej.
Nä, bo kvar hemma hos mamma och pappa, skaffa ett skitjobb och sup skallen av er istället....



my few cents, läs lite på sidan annars.

_________________
To be is to do. -Sokrates-
To do is to be. -Sartre-
Do be do be do. -Baloo-


Last edited by GhosteN on Wed Mar 29, 2006 0:34 am; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
GhosteN
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 28 Aug 2003
Posts: 935
Location: Gbg

PostPosted: Wed Mar 29, 2006 0:21 am    Post subject: Reply with quote

För er som tycker att man ska arbeta vid sidan av för att klara studierna, så ska ni ju veta att man pluggar faktiskt på heltid och man ska väl knappast bli tvingad att jobba extra utanför det? Om ni fortfanrade tycker det så kan ni ju kanske läsa den här trevliga quoten:

Quote:
Det är som att säga att det är okej med låglönejobb där du tvingas arbeta mer än heltid för att kunna försörja dig.

_________________
To be is to do. -Sokrates-
To do is to be. -Sartre-
Do be do be do. -Baloo-
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
LaLuSh
Admin


Joined: 30 Jan 2003
Posts: 308
Location: Sweden/Borås

PostPosted: Wed Mar 29, 2006 0:28 am    Post subject: Reply with quote

Bidraget bör helt klart ligga på mellan 8000 och 9000 kr/mån för att det ska anses vara "humant".

För att klara dessa kostnader bör man även minska antalet studieplatser på de högre lärosätena för att uppnå ökad konkurrens samt för att bli av med alla flumstudenter.

Vill inte inkräkta och ta över tråden, men vill bara ställa en fråga:

Hur ställer ni er till en eventuell avgiftsbelagd utbildning? Då menar jag avgifter till högskola/universitet så som bl.a. är brukligt i USA. Dock med skillnaden att dessa avgifter i Sverige skulle vara betydligt mindre, samt förknippade med en större och mer generös statlig stipendieutdelning för mindre bemedlade studenter som uppnår goda studieresultat.

Jag hinner inte argumentera för detta mkt mer just nu (ska gå och lägga mig), men fortsätter imorgon... För det finns enligt mig argument/indikationer som tyder på att den här frågan behöver avvägas och avhandlas seriöst.

För det är väl ganska naivt att tro att bidraget/lånet kan mirakelhöjas utan några tydliga reformer och förändringar i utbildningspolitiken och utan några implikationer på Sveriges ekonomi i övrigt? Speciellt med tanke på den ymniga mängd studerande vi i dag har i Sverige?

Får fortsätta imorgon... på återseende Wink
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
GhosteN
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 28 Aug 2003
Posts: 935
Location: Gbg

PostPosted: Wed Mar 29, 2006 0:51 am    Post subject: Reply with quote

LaLuSh wrote:
För att klara dessa kostnader bör man även minska antalet studieplatser på de högre lärosätena för att uppnå ökad konkurrens samt för att bli av med alla flumstudenter.

Hur ställer ni er till en eventuell avgiftsbelagd utbildning? Då menar jag avgifter till högskola/universitet så som bl.a. är brukligt i USA. Dock med skillnaden att dessa avgifter i Sverige skulle vara betydligt mindre, samt förknippade med en större och mer generös statlig stipendieutdelning för mindre bemedlade studenter som uppnår goda studieresultat.


Rätt skeptisk, först och främst betyder inte det att det blir färre utbildade personer i Sverige? Det är ju inte så att våra utbildningar står lågt i kurs, snarare tvärtom (iaf på Chalmers ;P)

Sen så får det ju absolut inte bli så att bara rika personer har råd att studera, men om duktiga studenter i gymnasiet får duktiga stipendier för att läsa vidare så skulle det nog inte vara så dumt.

_________________
To be is to do. -Sokrates-
To do is to be. -Sartre-
Do be do be do. -Baloo-


Last edited by GhosteN on Wed Mar 29, 2006 0:52 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Wed Mar 29, 2006 0:52 am    Post subject: Reply with quote

Visst bör man inte ha tid att jobba samtidigt som man studerar om man nu studerar på fulltid. Ärligt talat, vem skulle INTE ha tid med ett extrajobb en kväll i veckan? Jag läser nog en av de teoretiskt sett tyngsta utbildningar man kan välja och har under en tid läst extra utöver det och haft två extrajobb. Ju mer jag har att göra desto bättre presterar jag.
Jag har räknat lite fram och tillbaks på mina utgifter (kontrollerade mot banksaldo) och har kommit fram till att jag skulle klara mig på ~5k/mån i fasta kostnader (hyra, energi, fast tfn, mobil, bredband, IPTV, fackavgifter mat mm.) och har alltså 2k/mån att spara för regniga dagar och oplanerade utgifter.

Är det något jag lärt mig under min studenttid så är det att hushålla med pengar och lära mig värdet av dem. Hade jag inte haft så snålt med pengar skulle jag nog inte levt det liv jag gjort. Började i ett litet råtthål på 14m2 med delad toalett med grannen och gemensam dusch i korridoren. Kök med två spisar för ~30 pers och en halv hylla i kylskåpet och en halv låda i frysen. Händer än idag att jag saknar det livet, men jag har blivit alltför bekväm av mig.

Jag jobbar extra på restaurang och har blivit löjligt kräsen med vad jag äter för mat, i sommar jobbar jag (igen) på Bishops Arms och lär inte bli mindre kräsen med öl och whisky för det. Golf tänkte jag spela en del i sommar vilket inte är helt gratis då min hemmaklubb ligger 20 mil härifrån.
Hade jag inte varit driftig och bara legat i en soffa och "gillat läget" kanske jag hade skrivit upp mig på en lista för att höja bidragen, men som jag lever idag tycker jag bara att det är löjligt att folk skriver petitionslistor för att de inte anser sig ha tid, lust, ork eller vad det nu är. Företagsamhet är bra, efter ett par års högskolestudier lär man sig förhoppningsvis hur pengar bör hanteras för att de inte ska ta slut.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
GhosteN
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 28 Aug 2003
Posts: 935
Location: Gbg

PostPosted: Wed Mar 29, 2006 1:05 am    Post subject: Reply with quote

Mts, finns många som absolut inte skulle klara sej på fasta kostnader å¨bara 5k/mån. Jag skulle det abslout inte, hur mycket jag än snålade. Men det kanske också beror på att du bor i Norrköping medans många andra studenter bor i Göteborg eller Stockholm. Jag vet inte, men det kanske är så att det skiljer i pris.

Du ska få ett pris på en studentlägenhet genom chalmers studentbostäder här i området där jag bor:
Quote:

Ett rum och kök 28 - 40m² ca. 4.800 - 5.850kr
I hyran, som löper över 12 månader, ingår el, värme och vatten. Avgift för kabel-TV och internetuppkoppling tillkommer.

Köket innehåller spis med ugn, kyl/frys (50/50). Lägenheterna är omöblerade.

Sen är studentbostäderna i Göteborg svindyra, men fortfarande byggs det massor av nya för det är riktigt stor bostadsbrist. Så att hitta nått bättre eller att ens få en sån här kan vara jävligt svårt.
Bodde en sväng hos en kompis i en annan student lägenhet, den va dock rätt billig, 4000kr, 1a med kokvrå och bredband/vatten/el/tv ingick i hyran.

Men alla studenter kanske ska flytta till Norrköping och ha tur att få en riktigt bra lägenhet?

Sen ska även tillägas att alla som studerar inte är ensamstående ungdomar utan rätt många har faktiskt barn eller är gifta, m.m.

Edit: Antog att nkpg stod för Norrköping... annars så fattar ni ändå.

_________________
To be is to do. -Sokrates-
To do is to be. -Sartre-
Do be do be do. -Baloo-
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Wed Mar 29, 2006 1:27 am    Post subject: Reply with quote

ja, jag visste att jag inte skulle ha varken ork eller råd att plugga i Sthlm så jag sökte mig bortåt. F.ö känner jag folk som pluggar i både sthlm och på chalmers som inte heller har några direkta problem att klara sig. Det hela handlar i slutänden om två saker, motivation och sunt förnuft.
(att vi öht har den här diskussionen när det är skoldag imorgon kan ju tyckas vara en överdos av den första och total brist av den andra, menmen Smile )
Att satsa på studier är något utav ett livsval, skulle jag haft familj, lägenhet, barn, hund, bil etc skulle jag inte gjort valet.
Nästa grej är ju var nånstans man vill bo. I Stockholm finns det förhållandevis vettiga lägenheter utanför tullarna, jag antar att det inte är unikt. Som student är ett av valen att bortse från en trea mitt på östermalm. Känner två tjejer som bor ihop och pluggar i Malmö som har en lägenhet som de pyntar in 3500 var, vet folk i Sthlm som bor bra men billigt, det där med att fixa boende går mao också tillbaks till motivation och företagsamhet. Det finns lägenheter, men det handlar om val, man kan inte få allt.
Mitt första korridorsrum '01 kostade ~2k, mitt andra ~2600, min lägenhet jag delade men en polare kostade strax över 5k, en annan lgh jag delade med två andra vänner kostade ~9k. Idag bor jag med flickvännen i en tvåa för ~5k. Visst är det billigare i andra städer än sthlm/gbg/malmö/lund, det var ett av mina val innan jag började plugga.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Wed Mar 29, 2006 6:22 am    Post subject: Reply with quote

KrosuZ wrote:
är de inte lite så för att förtydliga allt

fram tills man är 18 år heter det barnbidrag därefter får man studiebidrag.


Mig veterligen så är det när man fyller 16 år som det bytet sker. Går inte jag i skolan så får jag inte studiebidrag, gick jag inte i skolan när jag gick i grundskolan så fick jag fortfarande barnbidraget.

(Ja, jag går på gymnasiet)

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Wed Mar 29, 2006 10:14 am    Post subject: Reply with quote

Det är precis som Mattias säger, allt annat är rent skitsnack. När jag studerade så hade jag råd att betala hyra, bredband, mat samt övriga räkningar. Jag hade också råd med att åka bil (jag var tvungen att åka bil och ja, det är mycket dyrare) till och från högskolan varje dag. Likväl hade jag råd med att köpa kurslitteratur etc.

Många av de jag studerade med klagade över att de inte hade råd med kurslitteraturen. Dessa bodde då inom gångavstånd från alla lokalerna och hade betydligt lägre hyra än mig. Men så gickde på krogen två-tre gånger i veckan också, något inte jag gjorde.

Nae, man klarar sig fint med fullt lån och studiebidrag (som för övrigt redan är högre idag än när jag pluggade). Det handlar helt enkelt om prioriteringar. Sedan går det faktiskt att jobba samtidigt som man studerar. Men det handlar om prioriteringar, lär er hushålla med pengarna istället.

Finns inte en chans i helv... att jag tänker skriva under på det där. Pengarna måste tas någonstans. Som tur är så är det inte bara jag som är trött på bidragssverige.

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Wed Mar 29, 2006 10:23 am    Post subject: Reply with quote

Är det bara jag som typ har noterat en allmänt naiv inställning till lån hos ganska många studerande? Verkar som om en hel del människor inte riktigt har kommit fram till att lånen ska återbetalas.
_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
HAP



Joined: 01 Apr 2003
Posts: 897

PostPosted: Wed Mar 29, 2006 10:38 am    Post subject: Reply with quote

Quote:
bo kvar hemma hos mamma och pappa, skaffa ett skitjobb


^ that's me Smile

_________________
ALLT beror på någonting annat.
Back to top
View user's profile Send private message
GhosteN
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 28 Aug 2003
Posts: 935
Location: Gbg

PostPosted: Wed Mar 29, 2006 11:26 am    Post subject: Reply with quote

Rickard wrote:

Nae, man klarar sig fint med fullt lån och studiebidrag (som för övrigt redan är högre idag än när jag pluggade).

Du gjorde det kanske ja, jag gör det och mts och hans kompisar gör det, men väldigt många gör det inte och det är fakta. Och att studiemedlet idag är större är faktiskt skitsnack. Studiemedel har inte höjts i samma takt som konsumentindex och speciellt inte mot hyrorna som skjutit i höjden på senare år, inflationen gör ju sitt. Medans bidragen till andra samhällsgrupper har ökat så har det för studenterna stått still t.o.m. minskat. De senaste 10-20 åren så har bidragen för barnfamiljer ökat med +40 %, par +20%, singlar +10% och studenter -10%.

Rickard wrote:

Sedan går det faktiskt att jobba samtidigt som man studerar.

Som sagt, man pluggar faktiskt heltid även om vissa kanske är duktiga och inte behöver lägga ner lika mycket tid. Jag har inte tid över för ett jobb och jag är verkligen inte ensam om det.

Sen så funkar det ju inte bra heller. Om man som heltidsstudent tjänar mer än 34.000 kronor om året så krymps utbetalningen från CSN. Och det är nästan det jag tjänar ihop under hela sommaren på mitt sommarjobb.
Sommarjobb är så gott som ett måste eftersom man lever ju och betalar hyra m.m. och under den tiden får man inget studiemedel alls. Därtill så är det långt från alla som får ett sommarjobb.
För att inte tala om att ett eventuellt bostadsbidraged som går åt skogen mycket tidigare.

Oskar- wrote:
Är det bara jag som typ har noterat en allmänt naiv inställning till lån hos ganska många studerande? Verkar som om en hel del människor inte riktigt har kommit fram till att lånen ska återbetalas.


I genomsnitt lånar en svensk student 230000kr under sin skolgång och var tionde hamnar sen hos kronofogden.


Jag tycker personligen att bidraget måste öka med iaf 1000kr/månad och sen så ska studenter som väljer att jobba extra/sommarjobba inte diskrimineras med lägre studiemedel.

_________________
To be is to do. -Sokrates-
To do is to be. -Sartre-
Do be do be do. -Baloo-
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
Page 1 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies