HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Hemmabiosystem - Tips och idéer önskas!
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Thu Mar 09, 2006 23:19 pm    Post subject: Hemmabiosystem - Tips och idéer önskas! Reply with quote

Tjenare,
Nu får det ta mig fan vara dags att skaffa sig någon typ av hemmabiosystem och vilka bättre att komma med tips och idéer än just DU?

Jag har en ruggigt gammal förstärkare som vid ett inköp av hemmabiosystem åker ut och hemmabiosystemet ska inte helt otippat även agera förstärkare, spela musik från datorn etc, alltså.. agera stereo... naff sädd..

Jag har inte absolut gehör, jag är inte så jävla bra på ljud. Jag kommer sannolikt inte maxxa volymen på fanskapet då jag inte direkt bor ensam i bygget, så behöver väl antagligen inte Iron Maidens arrangemang från Rock in Rio...

Jag söker förslag på "paket" (lösningar) för två olika prisklasser, omkring 5000 kr eller omkring 10000 kr, framförallt är jag kanske intresserad av vad som är så fantastiskt mycket bättre med det ena före det andra. För övrigt.. om ni brinner för ett som kostar 7500kr är det helt OK, mest nyfiken på om 1 för 10k är bättre än 2 för 5k Very Happy

Det skadar för övrigt inte heller om uppsättningen är sådan att man slipper borra upp 10 hål i väggen för att få upp några högtalare, sen flytta om ett halvår och upprepa det hela, stativ uppskattas så klart, men det kan ju vara något som får ordna sig ändå annars, I don't know.

Har kollat runt lite här och lite där, men har inte skill nog att göra andra bedömningar än "den här butiken tror jag vet vad de pysslar med www.lefflers.se, har de ett paket är det nog skitbra", "jaha, yamaha, mer välkänt än än denver, nog bättre". Ni haja, ni tipsa?

Som sidoinfo kan jag säga att den TV som inledningsvis detta ska placeras runtomkring är en gammal 32" Thomson jag köpte 2000 till en kostnad av 6000 kr. Nu är jag dock färdigutbildad och när man fixar jobb lär man väl kunna köpa ny, men vet inte riktigt varför, den funkar bra, förutom att LJUDET SUGER!!

Sammanfattning:
Hemmabiosystem
-Receiver, typ DVD
-Högtalare n shit
-Prisklass 5000kr
-Prisklass 10000kr


Belöning till den som kommer med vinnande tipset utlovas, 4 real.

EDIT // Tjena, lägger till några man spanat in.. dissa eller hylla..
Yamaha YSP-800 eller YSP-1000 ? Är det något att satsa på?
Yamaha YSP-1000 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=62112 En enda pjäs, bekvämt, stör inte möblering.. men.. gissar att jag behöver köpa massa annan shit också dock..
Yamaha YSP-800 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=61415
Pioneer DCS-525 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=16548 Slippa dra kablar, kanonskönt ??
Samsung HT-P1200 Regionsfri http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=31296
Harman Kardon HS-100 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=77164 För klent?
Sony DAR-RD100 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=68381
Denon http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Hemmabio/Hemmabiosystem/DENON_AVR-1306DVD-1720SYS-56HT__Silver.htm Denons billigaste hemmabiosystem
Sony DAV-DZ500 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=30279 Trevligt och prisvärt?
Random paket från Siba/Elgiganten www.siba.se
/ anders

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Sat Mar 11, 2006 21:27 pm    Post subject: Reply with quote

Ok, jag tycker att du ska:

1. Satsa på en reciver utan en massa tjafs i, dvs, den ska bara vara förstärkare, inte mer.
2. köp en bra dvdspelare, skillnad i bild och all annan avläsning är milsvid i kvalitet.
3. Börja med att köpa två fronthögtalare som du gillar, köp till resten när du kan och få bättre kvalitet på skiten.
4. lyssna inte på mig och köp nåt från jama, bose eller sonab.
5. glöm inte att köpa en baslåda till, den gör mycket för ljudet, även en passiv funkar utan problem för dina behov.

En fördel är att åka till din lokala audiofil och lyssna och sen spara en massa stålar genom att beställa på nätet.
Om jag får ork och lust så kan jag titta igenom lite och kanske hitta nåt bra åt dig.

_________________
Discgolf äger mig.
Back to top
View user's profile Send private message
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Sat Mar 11, 2006 21:36 pm    Post subject: Reply with quote

Harman Kardon är varmt rekomenderat.

Hi-Fi klubben har en massa kul, och mycket info om en massa godis.

Högtalare: http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Hoegtalare/Hoegtalarsystem/CERWIN-VEGA_V-serie_Hoegtalarsystem.htm

Förstärkare:
http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?Id=e891917&nav=man&manufacturerid=11215

DVD:
http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?Id=e791447&nav=man&manufacturerid=11215

_________________
Heroes never die, they just reload !


Last edited by waingro on Sat Mar 11, 2006 21:48 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Sat Mar 11, 2006 21:40 pm    Post subject: Reply with quote

och hifi-klubbens hemsida når du här: http://www.hifiklubben.com/se/
Dom har bra och prisvärda grejor.

_________________
Discgolf äger mig.
Back to top
View user's profile Send private message
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Sat Mar 11, 2006 21:50 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har Sony DAV S 880, och har haft dem i 2 år nu, min kusin har Harman Kardon förstärkare och dvd och cerwin vega högtalare, kan säga att det är grymt mycket bättre ljud i hans grejer än i mina.
_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Sat Mar 11, 2006 22:20 pm    Post subject: Reply with quote

www.fyndborsen.nu har hyfsade prylar till överkomliga priser.

Mitt EX köpte skitbra hemmabio där för 7000.

Edit: Med skitbra menas att jag tyckte det lät bra. Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Sat Mar 11, 2006 22:54 pm    Post subject: Reply with quote

jag vill ha podspeakers bara för att de är så sjukt balla, sen lär de ju inte vara helt värdelösa heller.
_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Mon Mar 20, 2006 0:42 am    Post subject: Reply with quote

Har varit i Glasgow / Edinburgh en vecka och sjuk några dagar, så inte varit här och tackat för tipsen och hjälpen ännu, men.. TACK!

kassius wrote:
Harman Kardon är varmt rekomenderat.

Hi-Fi klubben har en massa kul, och mycket info om en massa godis.

Högtalare: http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Hoegtalare/Hoegtalarsystem/CERWIN-VEGA_V-serie_Hoegtalarsystem.htm

Förstärkare:
http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?Id=e891917&nav=man&manufacturerid=11215

DVD:
http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?Id=e791447&nav=man&manufacturerid=11215

Det här ser ju inte helt otippat ut som sjukt bra grejer och man skulle ju inte direkt banga det här paketet, om det inte var att det kanske känns som att det blir en rätt rejäl slant det där. Är ju rätt intresserad av t.ex. något av de paketen för ~6000 jag föreslog och undrar om någon har kännedom om hur det hela upplevs för lekmän som yours truly.

Har ju även tänkt att plöja ut musik och diveser filmmaterial från datorn ut på "hemmabiosystemet" och funderar lite på om det kanske även är så att man behöver/bör/kan gynnas av att köpa på sig ett ljudkort som är lite bättre än det som sitter inbyggt på moderkortet. (Hmm.. kanske det där firewire eller vad det heter kan komma till pass... hmm.. eller nåt ljudkort med någon typ av digital utgång och en motsvarande sladd kanske)

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Mar 20, 2006 10:01 am    Post subject: Reply with quote

Cat wrote:
1. Satsa på en reciver utan en massa tjafs i, dvs, den ska bara vara förstärkare, inte mer.

Är jag ute och cyklar nu? Jag har alltid trott att skillnaden mellan en förstärkare och en receiver att receivern innehåller en radiodel? Isåfall, vilket tjafs vill du ha bort?

[FreezeBitch]Lupus wrote:

Det här ser ju inte helt otippat ut som sjukt bra grejer och man skulle ju inte direkt banga det här paketet, om det inte var att det kanske känns som att det blir en rätt rejäl slant det där. Är ju rätt intresserad av t.ex. något av de paketen för ~6000 jag föreslog och undrar om någon har kännedom om hur det hela upplevs för lekmän som yours truly.

Min systerson köpte ett paket för runt 6000 kronor och det funkar riktigt bra. Helt klart imponerar ljudet. Jag ska kolla med honom vad för något han har. Återkommer.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Mon Mar 20, 2006 11:15 am    Post subject: Reply with quote

Bivillkor gällande mått:
Efter att ha kommit till insikt gällande min nyinköpta TV-bänks beskaffenhet finns det ett rätt relevant bivillkor som främst berör "förstärkaren" (kalla den vad ni vill. Very Happy), nämligen maximala yttre mått..

Max höjd: 115 mm
(innebär att de fläskigaste förstärkarna inte får plats)
Max bredd: 450 mm (knappast ett problem)


Sorry för att jag inte skrev det direkt, men.. tänkte inte det minsta på det då.. Smile

/ Anders

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
Sigma



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 633
Location: Lomma

PostPosted: Mon Mar 20, 2006 17:23 pm    Post subject: Reply with quote

Vi köpte Yamaha HTiB-1000 för något år sedan. Då kostade det 6000 kr, nu kostar det 10 000 kr, konstigt nog.

Men något liknande, fast 6.1 istället finns för 5500 kr på fyndbörsen (billigast enligt pricerunner.se)

länkar den: http://www.fyndborsen.se/?sida=produkt.php%3Fmain%21filter%21Prodnr%3D7273

Det som är bra, är att dvdn inte är i samma burk som recievern, så skulle nu dvdn råka gå sönder, är det bara till o byta ut den! Guld värt!

Jag är i alla fall riktigt nöjd med vårt ljud! Lord of the Rings är en fröjd att se på när alla hundra tusen ryttare rider fram över marken, känns som om de i själva verket rider i vårt tv-rum! Klart ljud samt skön bas med bra utgångseffekt!

Lycka till Luppe med sökandet!

Tjing
/Micke

_________________
Freeze bitch! You have been caught by a FreezeBitch!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Mar 20, 2006 18:25 pm    Post subject: Reply with quote

Har kommit fram till att man absolut inte ska underskatta de billiga grejer som t.ex Logitech gör, lyssnade på ett av deras system för ~4k idag och funderar starkt på att köpa det.
_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Mon Mar 20, 2006 19:37 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
Har kommit fram till att man absolut inte ska underskatta de billiga grejer som t.ex Logitech gör, lyssnade på ett av deras system för ~4k idag och funderar starkt på att köpa det.


jag har sagt det förut o jag säger det igen... logitech z5500 ! ljudet är sjukt ! basen är djup och stark, lämpar sig lika bra till spel som till film eller musik. och det kostar ingenting om man jämför med "riktiga" ljudsystem.

jag använder det till min dator idag och jag är superdupernöjd ! helt klart prisvärt !

tjoo !
Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Mon Mar 20, 2006 19:55 pm    Post subject: Reply with quote

Att de fungerar till datorn är inte konstigt, men frågan är om man vill ha ett sånt system till sin TV.
_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Mar 20, 2006 20:23 pm    Post subject: Reply with quote

Oskar- wrote:
Att de fungerar till datorn är inte konstigt, men frågan är om man vill ha ett sånt system till sin TV.

Har du provat så förstår du vad jag pratar om, annars om du läser lite ser du att de inte är tänkt föra tt användas till datorn Razz

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[siLL]Dexer
Admin


Joined: 06 Jun 2003
Posts: 1474
Location: Gävle

PostPosted: Tue Mar 21, 2006 5:01 am    Post subject: Reply with quote

Har testat dem till spel,tv och musik. Är jättenöjd.
Back to top
View user's profile Send private message
Carnage



Joined: 21 Jan 2003
Posts: 347

PostPosted: Tue Mar 21, 2006 5:42 am    Post subject: Reply with quote

Finns ett par bra alternativ foreslagna. Det ar ju lite knepigt nar man bor i lagenhet att flaska pa med schysst ljud. Om det ar sa att du anda inte kommer att dra pa basen sa tycker jag ett par bra frontar kompletterat med ett par sma bakhogtalare kan racka. Jag har ett Dali Concept 6 hogtalarpaket dar frontarna gar att kora utan sub om man nu har grannar som klagar da de har ganska bra kraft sjalva. Men dar rinner det ju ivag lite med priset ocksa om man inte vill ha lakritssnoren till kablar.

Ar du ute efter lite bas sa fungerar sakert de klara hemmabiopaketen med allt-i-ett utmarkt for dina behov for en prislapp under 10.000.
Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Tue Mar 21, 2006 7:22 am    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
Oskar- wrote:
Att de fungerar till datorn är inte konstigt, men frågan är om man vill ha ett sånt system till sin TV.

Har du provat så förstår du vad jag pratar om, annars om du läser lite ser du att de inte är tänkt föra tt användas till datorn Razz


Jajajaja, kanske man ska kolla upp fakta först då. Smile

Fast de känns onekligen väldigt små/klena Razz.

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Tue Mar 21, 2006 10:20 am    Post subject: Reply with quote

I feel confused...

Det verkar iallafall inte som att det direkt är någon/några som opponerar sig mot endera lösning eller ljudsystem, det är ju bra det iallafall. Logitech snackar ni.. hmm..

Av t.ex. de paket jag droppade i första posten, finns det något kit någon av er rekommenderar eller öppet dissar framför något annat etc?

Tack för tipset Sigma, tradigt nog är förstärkaren för fet för mitt fukk till TV-bänk. Smile

/ Anders

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Tue Mar 21, 2006 10:27 am    Post subject: Reply with quote

[FreezeBitch]Lupus wrote:
I feel confused...

Det verkar iallafall inte som att det direkt är någon/några som opponerar sig mot endera lösning eller ljudsystem, det är ju bra det iallafall. Logitech snackar ni.. hmm..

Av t.ex. de paket jag droppade i första posten, finns det något kit någon av er rekommenderar eller öppet dissar framför något annat etc?

Tack för tipset Sigma, tradigt nog är förstärkaren för fet för mitt fukk till TV-bänk. Smile

/ Anders


Det fanns ett demo-ex på fyndbörsen som var slimmat och billigt från Pioneer.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies