HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
4 skott 4 döda
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 19:49 pm    Post subject: Reply with quote

Äh jag tänker inte ens bråka om det här mer. Mest för att jag tycker det känns som att det ni skriver bara grundar sig på att ni innerst inne skulle vilja vara en sån hårding som kommer in i vardagsrummet med cigarren i mungipan och gamla Bettan i båda händerna och skjuta Pingvinen, Blofeld, Jeff Dahmer och Lex Luthor i huvudet för att rädda sina kära.
Och jag tycker nästan min misstanke bevisades när du la upp din romantiska berättelse om din tuffa kompis som inte tog någon skit Rickard. Han begick ett brott och om du tänker efter så tror jag nog att du tycker att killen som gav skurkarna plånkan är en mer vettig person och att det finns en anledning till att kille nr 1 var dömd sedan tidigare.

Klart det är förståligt vad han gjorde. Men det är fortfarande FEL

Edit: OH the Irony!!! läs din egen signatur rickard ;P "-Live and let live-"

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
qbit



Joined: 14 Apr 2003
Posts: 365

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 19:55 pm    Post subject: Reply with quote

Jag håller med Rickard i denna diskutionen...

Tror familjen betyder mer än man tror, ni utan familj borde inte vara så säkra. Jag skulle tagit chansen, thats it. Dom var ett hot mot familjen.

_________________
Det var en gång, och den var sandad.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 20:03 pm    Post subject: Reply with quote

För det första Narcissist så har min kompis inte haft det så lätt och haft en bråkig uppväxt (skickats från fosterhem till fosterhem) och då gjort en del dumheter, bland annat missbruk, som många gör. Men han har varit ren i flera år, jobbar och lever i ett stabilt förhållande. Det ironiska i det hela är att lagom (bara någon vecka senare) när han flyttade från en lägenhet i ett "otryggt" område i NKPG till en lägenhet neremot strömmen så blir han rånad. Under alla de tidigare åren hade han aldrig blivit rånad.

För det andra så håller du med om att det han gjorde är förståeligt, men du säger att det är fel. Du har ingen lust att utveckla varför du tycker det är fel?

Sist, det måste vara skönt att leva i din värld där allt är svart eller vitt, men min värld är mest grå. Du har verkligen valt rätt "nick"!

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 20:36 pm    Post subject: Reply with quote

Det är ju det jag säger. Att han gjorde som han gjorde är ju inte konstigt med tanke på hans hårda uppväxt. Du tycker inte att det var lite våldsamt att sänka 2 personer varav en med en flaska? Till och med så våldsamt att vanliga människor kanske till och med skulle dra sig för det om det bara gällde plånboken och en eventuell(!) käftsmäll?

Anledningen till att jag tycker att det här är fel och inte ens en definitionsfråga är för att:
1. Det är olagligt.
2. Det bryter mot den mest grundläggande av de etiska reglerna som ingår i nästan alla lagböcker och religioner: Man dödar inte folk!
3. Det är mer riskfyllt än att ge dem sina pengar.
4. Det är mer traumatiskt för familjen än vad det redan är för att de får se 4 personer skjutas.
5. Det är mer traumatiskt för familjen än vad det redan är för att familjens överhuvud blir sänd till fängelset (se punkt 1)
6. Det är traumatiskt för inbrottstjuvarnas anhöriga som antagligen är oskyldiga.

Förstår du nu? Jag ser inte allt i svart och vitt. Det är bara att det här fallet hamnar på en väldigt mörk sida av den gråskala du pratar om. Mannen i det här fallet hade tur. Hade han skjutit en och sedan fått ett skott i pannan så hade det bara stått att en familj blivit rånmördade i sitt eget hem och folk hade tänkt "bäst att köpa sig en bössa så man kan försvara sig".

Faktum är att jag valde mitt nick på grund av den facination av mitt eget utseende jag hade när jag var ynge. Men om narcissist numera är definitionen på en person som tror på sina egna åsikter så skulle det nog passa de flesta.
Speciellt en person som hänvisar till lagen (som är är en grundpelare i demokratin och inför vilken alla är lika) som "gullegull"-larv

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 20:41 pm    Post subject: Reply with quote

Jag anser att man inte ska skjuta ihjäl dem, men hade jag varit i samma situation hade jag nog betett mig likadant. Av rädsla för att ens nära och kära ska råka illa ut så tänker man inte i raka banor, men gör det som känns bäst för stunden och man har inte tid att sitta och fundera kallt på vad som är rätt eller fel.
Back to top
View user's profile Send private message
woody
Admin


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1532

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 21:27 pm    Post subject: Reply with quote

narcissist wrote:
Det är ju det jag säger. Att han gjorde som han gjorde är ju inte konstigt med tanke på hans hårda uppväxt. Du tycker inte att det var lite våldsamt att sänka 2 personer varav en med en flaska? Till och med så våldsamt att vanliga människor kanske till och med skulle dra sig för det om det bara gällde plånboken och en eventuell(!) käftsmäll?

Anledningen till att jag tycker att det här är fel och inte ens en definitionsfråga är för att:
1. Det är olagligt.
2. Det bryter mot den mest grundläggande av de etiska reglerna som ingår i nästan alla lagböcker och religioner: Man dödar inte folk!
3. Det är mer riskfyllt än att ge dem sina pengar.
4. Det är mer traumatiskt för familjen än vad det redan är för att de får se 4 personer skjutas.
5. Det är mer traumatiskt för familjen än vad det redan är för att familjens överhuvud blir sänd till fängelset (se punkt 1)
6. Det är traumatiskt för inbrottstjuvarnas anhöriga som antagligen är oskyldiga.

Förstår du nu? Jag ser inte allt i svart och vitt. Det är bara att det här fallet hamnar på en väldigt mörk sida av den gråskala du pratar om. Mannen i det här fallet hade tur. Hade han skjutit en och sedan fått ett skott i pannan så hade det bara stått att en familj blivit rånmördade i sitt eget hem och folk hade tänkt "bäst att köpa sig en bössa så man kan försvara sig".

Faktum är att jag valde mitt nick på grund av den facination av mitt eget utseende jag hade när jag var ynge. Men om narcissist numera är definitionen på en person som tror på sina egna åsikter så skulle det nog passa de flesta.
Speciellt en person som hänvisar till lagen (som är är en grundpelare i demokratin och inför vilken alla är lika) som "gullegull"-larv


Traumatiskt för inbrottstjuvarnas anhöriga ???????????????????????????????

Va är det för killens familj då `???????

_________________

http://digg3r.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 21:34 pm    Post subject: Reply with quote

Jag tycker du ska läsa hela min post Smile jag skrev ungefär en millimeter där ifrån att det var traumatisk för killens familj också.
Men du får tänka på att även om de var tjuvar så var de säkert älskade av andra människor och de människorna kommer nog inte tycka att hotbilden mot mannens familj var riktigt nog för att deras älskade skulle få en gevärskula i huvudet. Även om man nu tycker att de har förbrukat sitt människovärde så drabbar en kula i huvudet inte bara den som blir skjuten.

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
woody
Admin


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1532

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 22:41 pm    Post subject: Reply with quote

Snabbt svar Jag skyddar min familj mot allt jag personligen anser att killen gjorde rätt jag hade gjort exat som han i hans situation

//Tommy

_________________

http://digg3r.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 23:37 pm    Post subject: Reply with quote

Diskussionen är intressant och bör kunnat genomföras utan att kalla varann för idioter. Så kör hårt i diskussionen och argumentera för er sak, men undvik idiotpåhoppen.
_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Sat Jan 21, 2006 2:42 am    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:
Diskussionen är intressant och bör kunnat genomföras utan att kalla varann för idioter. Så kör hårt i diskussionen och argumentera för er sak, men undvik idiotpåhoppen.


Det är ju så tråkigt att diskutera när folk inte ens försöker ta in vad man skriver.

Man ser nån med vad man hoppas är en tillfällig förvirring skriva att killen tar "det säkra före det osäkra", det säkra för e det osäkra är väl fan att låta rånarna ta sakerna och gå därifrån, som de säkert gör 99% av gångerna, iaf i Sverige. Vem fan tror killen att han är, Steaven Seagal i sina bästa år, 4 mot 1, vad händer med familjen om han blir skjuten eller skotten tar slut eller nåt liknande. Woody och Richard, ni skriver att ni skulle göra samma sak. Då skulle inte jag vilja tillhöra er familj i en sån situation.

Richard, historien om din kompis. Vad ska man säga, det är ju bara pengar. Om han skulle smälla till killarna och springa vore väl en sak men du får det att låta så brutalt. Slår ena killen med en flaska och sparkar den andra i huvudet, ligger killen på marken då? Varför sparkar han en kill som ligger ner i huvudet isåfall?

Om nån bryter sig in i ens hus tycker jag absolut inte att man har rätt att skjuta människan till döds, det är ju ett sinnesjukt beteende. Tycker ni man har den rätten?

Alla som tycker att han gjorde har kollat för mycket på film, eller kanske spelat för mycket CS Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Sat Jan 21, 2006 2:48 am    Post subject: Reply with quote

narcissist wrote:
Kort summering igen för att du ska fatta vad jag menar:
Ifall de var farliga är det INTE bra att hota dem med vapen.
Ifall de är ofarliga är det INTE bra att skjuta ner dem för att man är arg.
Så även om ni tycker att det är lite av ett dilemma så är det snarare tvärt om. Det finns bara ett sätt man inte bör handla på och det är det sättet den där snubben gjorde.


Sry för dubbelposten.

Det här är ju så klockrent, läs det gärna ett par gånger och låt det sjunka in.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
ninjja



Joined: 10 Jun 2004
Posts: 703
Location: Stockholm/Tyresö

PostPosted: Sat Jan 21, 2006 4:26 am    Post subject: Reply with quote

Jag vet inte hur jag skulle gjort i den situationen men troligen hade jag gjort samma sak! Rätt eller fel! Men familjen går förre allt annat!
Back to top
View user's profile Send private message
soloeyez
Admin


Joined: 30 Dec 2002
Posts: 715
Location: Borås/Villastan

PostPosted: Sun Jan 22, 2006 10:03 am    Post subject: Reply with quote

Dela ut dödsstraff för att någon gör inbrott i ditt hus....

Om han inte hade gjort det, något hade gått galet och en familjemedlem blivit dödad. Så hande han nog ångrat sig hela livet.

Jag tyckte att han gjorde rätt. Hade gjort samma sak för min familj.
Men jäkligt svårt att svara på ändå. Beror nog på vart man bor och vilka "typer" som rånar en. Det beror nog på hur känslan är. O man kan reda ut saken, och rånarna går därifrån med lite pengar. Eller att rånarna går där ifrån med pengarna och elimenerat vitnen.

_________________
www.flaskebo.com
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Sun Jan 22, 2006 13:55 pm    Post subject: Reply with quote

narcissist wrote:
Det är ju det jag säger. Att han gjorde som han gjorde är ju inte konstigt med tanke på hans hårda uppväxt. Du tycker inte att det var lite våldsamt att sänka 2 personer varav en med en flaska? Till och med så våldsamt att vanliga människor kanske till och med skulle dra sig för det om det bara gällde plånboken och en eventuell(!) käftsmäll?


Jo, men som han såg det (och som jag ser det) så rörde det sig inte bara om plånboken och "en eventuell(!) käftsmäll?". Det rörde sig snarare om en eventuell(!) kniv i magen. Eventuellt är för övrigt tillräckligt (enligt min erfarenhet är den risken väldigt hög) för att göra som han gjorde, brutalt eller ej.

Quote:
Anledningen till att jag tycker att det här är fel och inte ens en definitionsfråga är för att:

Quote:
1. Det är olagligt.


Att det är olagligt behöver inte innebära att det är en orättfärdig handling (vare så ur moralisk- eller säkerhetssynpunkt).

Quote:
2. Det bryter mot den mest grundläggande av de etiska reglerna som ingår i nästan alla lagböcker och religioner: Man dödar inte folk!


Jag har absolut inte någon religion som en måttstock eller regelbok för mina handlingar. Angående lagen... se ovan.

Quote:
3. Det är mer riskfyllt än att ge dem sina pengar.


Det är något vi inte vet. I den situationen kan det mycket väl ha varit mindre riskfyllt.

Quote:
4. Det är mer traumatiskt för familjen än vad det redan är för att de får se 4 personer skjutas.


Även det är något som du omöjligen kan påstå. Det beror helt och hållet på personerna ifråga. Och på hur situationen hade utvecklat sig om han inte gjort det.

Quote:
5. Det är mer traumatiskt för familjen än vad det redan är för att familjens överhuvud blir sänd till fängelset (se punkt 1)


Inte eller det kan du säga med säkerhet. Vidare så är det något vi inte vet, huruvida han kommer få fängelse för sina handlingar.

Quote:
6. Det är traumatiskt för inbrottstjuvarnas anhöriga som antagligen är oskyldiga.


Det kan jag hålla med om.


Kitano wrote:
Det är ju så tråkigt att diskutera när folk inte ens försöker ta in vad man skriver.


Det intressanta här är ju att du helt enkelt drar din egen slutsats angående situationen och bildar din uppfattning utefter det (inget konstigt i det). Men sedan avfärdar du helt och hållet alla andra synsett som fel och tycker att folk är dumma i huvudet för att de ser saken ur en annan vinkel och förstår inte varför de inte kan begripa att du har rätt.

Quote:
Man ser nån med vad man hoppas är en tillfällig förvirring skriva att killen tar "det säkra före det osäkra", det säkra för e det osäkra är väl fan att låta rånarna ta sakerna och gå därifrån, som de säkert gör 99% av gångerna, iaf i Sverige.


Se ovan.

Quote:
Richard, historien om din kompis. Vad ska man säga, det är ju bara pengar.


Det är ju inte bara pengar det handlar om. Har man inte levt i en skyddad verkstad så ser man den oerhört stora risken att de sätter kniven i magen på honom, varför han gör som han gör.

Quote:
Om han skulle smälla till killarna och springa vore väl en sak men du får det att låta så brutalt.Slår ena killen med en flaska och sparkar den andra i huvudet, ligger killen på marken då? Varför sparkar han en kill som ligger ner i huvudet isåfall?


Det var ju det han gjorde, mer eller mindre. Nej, killen stod upp när han fick sparken. Men du ger dig knappast in på armlängds avstånd till den killen som håller kniven. Därav sparken i huvudet. Flaskan bara fanns där och då tog han den, större chans att fälla killen till marken med den än med bara handen.


Quote:
Om nån bryter sig in i ens hus tycker jag absolut inte att man har rätt att skjuta människan till döds, det är ju ett sinnesjukt beteende. Tycker ni man har den rätten?


Inte bara för att de bryter sig in i ditt hus, nej. Men om någon hotar din familj till den grad att du ser det som säkrast att skjuta människan ifråga så ja, det finner jag moraliskt försvarbart.
[/quote]


För att försöka förtydliga:

Jag finner det moraliskt försvarbart att döda en annan människa för att skydda sin egen familj.

Ur den givna situationen:

Mannen såg säkerligen detta som ett så pass stort hot mot sin familj att han valde att skjuta dessa människor för att försvara sin familj. För mig, helt moraliskt försvarbart. Jag kan inte höja pekfingret åt honom.

Huruvida det var det säkraste att göra i den situationen vet jag inte, kanske. Detta är ju som med alla extraordinära situationer; det är svårt att säga hur man skall handla, eller hur man själv hade handlat, utan att själv vara i den situationen. Men det var vad han gjorde och det gick väl. Inget ont faller från mina läppar om den mannen och det beslut han tog. Gott slut.

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Sun Jan 22, 2006 14:51 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har tänkt på vad du har skrivit Richard, jag håller inte med dig men jag accepterar din åsikt.

Största anledningen till att vi inte kommer någonstans är troligen att vi inte har klart för oss vad som verkligen hände, hur stämningen var och allt sånt.
Det kommer vi aldrig heller få veta så jag struntar i att diskutera det här nu.

Jag tyckte iaf absolut att han gjorde fel och hoppas han får fängelse.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
woody
Admin


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1532

PostPosted: Wed Jan 25, 2006 22:35 pm    Post subject: Reply with quote

Har tänkt efter angående detta nu i efterhand så fattar jag att han utsatta sin familj för fara oxå.. Men hur handlar man ien sådan situation ? De vet man inte förens man är i den tror jag...

Fängelse får han men jag tycker att han skall få förmildrande omständigheter trotts att han dödat 4 då han gjorde det i stundens hetta och i tron att han gjorde det bästa för sin familj (Så tror ja han tänkte)


//Woody

_________________

http://digg3r.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Thu Jan 26, 2006 18:58 pm    Post subject: Reply with quote

moraliskt sett tycker jag han gjorde fel av samma anlendingar som narc säger.. men det är nog omöjligt att tänka rationellt i sådan situation så jag fattar helt varför han gjorde det.
Back to top
View user's profile Send private message
Richard Olsson



Joined: 20 Apr 2004
Posts: 626

PostPosted: Thu Jan 26, 2006 21:05 pm    Post subject: Reply with quote

He did the wrong thing for the right reason!

Kan inte sägas bättre.

_________________
Jag vann en poesi-tävling
I'm naked
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies