HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
4 skott 4 döda
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
qbit



Joined: 14 Apr 2003
Posts: 365

PostPosted: Thu Jan 19, 2006 19:52 pm    Post subject: 4 skott 4 döda Reply with quote

Satt o kollade lite på de spanska nyheterna och hörde om en sak som hände i Valencia.

Det var 4 inbrottstjuvar om jag inte minns fel, de bröt sig in i ett hus där familjen var hemma. Familjen bestod av man&fru+2 barn. De band alla utom mannen, och frågade honom vart alla dyrbarheter,guld,juveler,smycken osv fanns. Så han sa, "de finns på övervåningen i en kartong"
Tjuvarna bad honom gå upp och hämta allt. När han kom tillbaka hade han ett gyvär i handen, som han hade lincens för. Han dödade de två första tjuvarna direkt, pang bom direkt, två skott båda döda. De andra två skjöt han också till döds. När han kom ut på gatan efter att ha räddat sin familj, så stog folk och apploderade åt honom.

Även fast han dödade 4 personer, så känns det på något sätt lite rätt.
Rolling Eyes

_________________
Det var en gång, och den var sandad.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Thu Jan 19, 2006 20:09 pm    Post subject: Reply with quote

Hmm, moraliskt dilemma? Kan inte säga om han handlade rätt eller inte, lutar nog mer åt att det var fel faktiskt.
_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
1772Gurra



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 434

PostPosted: Thu Jan 19, 2006 20:11 pm    Post subject: Reply with quote

Klart att det är svårt när de är fyra stycken och kan hoppa på honom, men han kunde kanske försökt hålla kvar de där med geväret till polisen kom.
Back to top
View user's profile Send private message
woody
Admin


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1532

PostPosted: Thu Jan 19, 2006 20:22 pm    Post subject: Reply with quote

Han fruktade för sitt å sin familjs liv så jag förstår att han tog det säkra före det osäkra hade han hållt kvar dom så kanske han gjort ett litet misstag å blivit överrumplad (stava) å då hade kanske han sj å hans familj blivit mördade.

Jag hade nog gjort detsamma om min familj satt bunden å de va 4 tjuvar i huset

_________________

http://digg3r.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Thu Jan 19, 2006 20:33 pm    Post subject: Reply with quote

Om de var beväpnade kanske, fan heller att det är rätt att skjuta 4 personer för att man är rädd om sina värdesaker. Speciellt när de är så ofarliga att de låter mannen i huset glida upp på övervåningen obevakad.
Det där med att han sköt 2 först och de andra två sen tyder på grymhet och vårdslöshet då hans familj mycket väl hade kunnat råka väldigt illa ut om någon av tjuvarna hade fått tag i de innan han blev skjuten. Jag hoppas han får fängelse

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
woody
Admin


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1532

PostPosted: Thu Jan 19, 2006 20:44 pm    Post subject: Reply with quote

narcissist wrote:
Om de var beväpnade kanske, fan heller att det är rätt att skjuta 4 personer för att man är rädd om sina värdesaker. Speciellt när de är så ofarliga att de låter mannen i huset glida upp på övervåningen obevakad.
Det där med att han sköt 2 först och de andra två sen tyder på grymhet och vårdslöshet då hans familj mycket väl hade kunnat råka väldigt illa ut om någon av tjuvarna hade fått tag i de innan han blev skjuten. Jag hoppas han får fängelse


Han va nog rädd om familjen oxå inte bara hans prylar...

_________________

http://digg3r.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Thu Jan 19, 2006 20:44 pm    Post subject: Reply with quote

Man skjuter inte människor för pengar och smycken.

Däremot kan det ju vara mer bakom historien än vad man får reda på här, men eftersom de binder familjen verkar det ju som att de bara ska ta grejerna och gå. Dessutom är det ju bra mycket större chans att hans familj blir skadad när han beter sig såhär.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Thu Jan 19, 2006 20:56 pm    Post subject: Reply with quote

Tjuvarna var alltså inte beväpnade?

Utan att vara någon expert så skulle jag kunna tänka mig att det är som såhär;

tjuvarna är ute efter allt godis i huset (smycken etc). Tjuvarna band kanske fast dem för att få ett försprång innan de kunde rapportera händelsen. Tjuvarna ville nog inte mörda någon, då de blir efterlysta efter något mycket mer allvarligt då.

Så, nej.

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
toffeln



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 507
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Jan 19, 2006 22:39 pm    Post subject: Reply with quote

Jag skulle satsat på att jaga ut dem så gott det gått.. eller vart elajt och skjutit dom i knäna eller fingrarna, man får ju aima lite!!! Wink Fast när det kommer till kritan så hade jag nog agerat på samma sätt då jag antagligen inte kan sikta för fem öre och skulle vara livrädd för att de jag bryr mig om skulle råka illa ut.
_________________
Be men, or be more than men. Be steady to your purposes and firm as a rock. This ice is not made of such stuff as your hearts may be; it is mutable and cannot withstand you if you say that it shall not.
Back to top
View user's profile Send private message
PeTTy is d:)



Joined: 21 Jan 2003
Posts: 1328

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 0:22 am    Post subject: Reply with quote

sitter du här och ljuger nu igen qbit? Razz
Back to top
View user's profile Send private message
KeKe



Joined: 18 Nov 2003
Posts: 11
Location: Stockholmen

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 9:43 am    Post subject: Reply with quote

dom är väl ändå rånare inte tjuvar Idea Wink
_________________
I am 38% addicted to Counterstrike. What about you?
Back to top
View user's profile Send private message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 11:39 am    Post subject: Reply with quote

Spelar ju egentligen ingen större roll om de är beväpnade eller inte (rånarna).

Nu ska jag förvarna er att jag kan ju inte de spanska lagarna som ett rinnande vatten Razz

Men mannen bör ju ha rätt att: Hota rånarna till den grad att hans familj släpps och att de inte tar skada (rånarna eller familjen) tills polisen kommer.

Om familjen och mannen har blivit skadad under rånet kan man ju säga att mannen har lika rätt att utgöra liknande skada för att rädda sig själv och ev. familjmedlemmar på rånarna. Dock inte döda.

Låter ganska konstigt att folket utanför gav applåder, men men Spanien är inte Sverige och vi är alla olika. Artiklen kanske inte återskapar hela sanningen. Det är ju ändå Aftonbladet och andra medier vi utgår ifrån?

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 14:38 pm    Post subject: Reply with quote

Vad säger att de är ofarliga för de binder fast fru och barn, men låter mannen knalla upp på övervåningen?
Vad säger att de är ofarliga för att de inte var beväpnade (om de nu inte var det)?
Vad säger att de "bara var ute efter värdesakerna"?
Vad säger att de hade låtit familjen leva?

Hade jag varit i samma situation och fått den chansen så hade jag med stor säkerhet handlat precis likadant.

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 15:05 pm    Post subject: Reply with quote

Rickard wrote:
Vad säger att de är ofarliga för de binder fast fru och barn, men låter mannen knalla upp på övervåningen?
Vad säger att de är ofarliga för att de inte var beväpnade (om de nu inte var det)?
Vad säger att de "bara var ute efter värdesakerna"?
Vad säger att de hade låtit familjen leva?

Hade jag varit i samma situation och fått den chansen så hade jag med stor säkerhet handlat precis likadant.


Chansen att hans familj blir skadad är ju mycket större om han agerar såhär än om han gör som de säger.

Och svar på dina frågor, det finns ju inget definitivt svar men deras agerande indikerar att de inte tänkte skada familjen även fast man aldrig kan vara säker. Konstigt tankesätt du har i den här frågan Richard.

Jag vill inte bo i en värld med massa skjutgalna idioter som plockar fram vapen i varje hotsituation. Det är ju som människorna i USA som är för vapen i hushållet, där de flesta uppger som främsta skälet att de har dem är att för sin egen och familjens säkerhet, att det sedan finns statistik på att chansen är mycket större att nån i det egna hemmet blir skadad om man har vapen hemma vid ett inbrott spelar kanske ingen roll.
Samma mentalitet som att alltid köra 30 km/h över hastighetsbegränsningar och prata i mobilen, bara för att alla andra idioter krockar betyder inte det att jag gör det.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 15:47 pm    Post subject: Reply with quote

Jag måste säga att jag tycker ni är rätt bra korkade. I fallet där ni misstänker att de 4(!!!!) personerna, som vaktar er familj i vardagsrummet, är farliga så tycker ni att det rätta att göra är att kuta ner för trappen med ett gevär i handen och börja leka rambo. Är inte det JÄVLIGT dålig stil mot er familj?
Det känns som att risken för att skurkarna bustar en cap i pannbenet på din fru ökar lite när du ligger med en kula i magen och någon av skurkarna ligger döda på ditt vardagsrumsgolv.

Quote:
Vad säger att de hade låtit familjen leva?

Men snälla. Om du blir rånad skulle du utgå från att det är Charles Manson du har framför dig? Vem skulle mörda för ett inbrotts-byte?

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 16:03 pm    Post subject: Reply with quote

Kitano wrote:
Chansen att hans familj blir skadad är ju mycket större om han agerar såhär än om han gör som de säger.


Tycker det resonemanget är konstigt, hur kommer du fram till den slutsatsen?

Quote:
Och svar på dina frågor, det finns ju inget definitivt svar men deras agerande indikerar att de inte tänkte skada familjen även fast man aldrig kan vara säker. Konstigt tankesätt du har i den här frågan Richard.


Jag ser det precis på samma sett som Woody, det han gör är tar det säkra före det osäkra. Kanske han kunde hållit dem kvar; kanske hade de helt enkelt gått om han gjort som de sade, men varför ta risken. Att deras agerande indikerar på att de inte tänker skada dem innebär inte att de inte kommer göra det, ett kanske är inte gott nog.

Vidare så ser jag inte att de binder dem som någon större form av indikation på att de inte kommer skada dem. Tvärtom, är de bundna kan de inte göra motstånd. Finns flera fall i sverige (inte USA, så det landet behöver vi ju inte "trasha" denna gången) där inbrottstjuvar bundit och slagit ihjäl de personer de rånat. Ett par fall jag minns var ett äldre par som de band fast och sedan slog ihjäl samt två bröder varav den ene band de fast och den andre gick de ut och slog ihjäl med basebollträ (har för mig den förste blev misshandlad och förlamad, eller var han redan förlamad?).

Quote:
Jag vill inte bo i en värld med massa skjutgalna idioter som plockar fram vapen i varje hotsituation.


Nu talar vi ju om den här "situationen" med den knapphändiga information vi har till förfogande.

Quote:
Samma mentalitet som att alltid köra 30 km/h över hastighetsbegränsningar och prata i mobilen, bara för att alla andra idioter krockar betyder inte det att jag gör det.


Jag håller med om att man inte bör tala i telefon när man kör bil och gör inte det själv (gör du?), men jag tycker det är en konstig parallel att dra.

För att dra en egen parallel så är ditt tankesett precis det "gullegull"-larv som skall föras i detta landet.

En kompis i NKPG blir rånad på vägen hem från krogen av ett par killar som har för vana att springa runt och knivhota folk. Denna gången rånade de fel kille. Han klipper till den ena i skallen med en flaska och sparkar den andra i huvudet. Därefter går han hem och ringer polisen som genast åker raka vägen hem till honom och sätter handklovar på honom. Han får åka till stationen och blir informerad om att den handling han utfört är "övervåld" och det han gjort är "misshandlat" dessa killar (att han finns med i registret sedan tidigare gör inte saken bättre). Han ändrar då det vittnesmål han lämnat. Polisen talar noggrant om för honom att de skall göra allt för att hitta dessa killar så de kan vittna mot honom. Detta leder till kommentaren "aldrig någonsin att jag ringer polisen igen".

Enligt ditt resonemang skulle han helt enkelt gett dem plånboken och hoppats på deras vänlighet? Samma sak som en annan kompis gjorde när han blev rånad. Ett gäng killar kommer fram och säger åt honom att överlämna sin mobiltelefon till dem. Han räcker genast över sin telefon till dem och som tack blir han skallad och får mottaga en spark som fäller honom till marken. Därefter blir han sparkad och stampad på tills en vänlig skäl och hans tjej får syn på misshandeln. Den här killen har aldrig gjort en fluga förnär och skulle aldrig göra det. Han förde ditt resonemang då.


Vem gjorde rätt, nummer 1 eller nummer 2? Skulle nummer 1 ha gjort som nummer 2 och hoppats på deras godhet? Skulle han ha försökt springa därifrån och därmed blottat ryggen mot kniven?

Nae, vi har nog olika syn på det här.

*EDIT*

narcissist wrote:
Men snälla. Om du blir rånad skulle du utgå från att det är Charles Manson du har framför dig? Vem skulle mörda för ett inbrotts-byte?


Nae, det händer aldrig och har aldrig hänt! Rolling Eyes Rolling Eyes

*EDIT*

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
reboot



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 1655
Location: torsby

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 16:31 pm    Post subject: Reply with quote

Beror väl lite på hur de gick till? slog ner familjen för att binda dem? slog bannen? beväpnad och hotade hans familj ex barn?

rätt gjort, fan ska dem in till han o göra och binda dem och hota deras familj. och JA jag skulle betrakta 4männ farliga om dem slog ner min familj och band oss.
Eller rätt och rätt, svår fråga. Dem kunde gett fan i att bryta lagen från början, vem vet var dem beväpnade.. verkade de som dem var såpass farliga i agerande så dem kunde döda nån av dem? beror helt på.. men skylla sig själva lite får dem allt. Någon som har något annat att tycka om att dem ej ska skylla sig själv, förklara isf vem dem ska egentligen skylla på. självförsvar. skjuta kanske jag inte hade gjort om dem ej hade hotat familjen till liv osv.. hade dem bara knytnävarna hade jag väl hotat ut dem, försökt men som sagt beror på Smile

narc wrote:

Jag måste säga att jag tycker ni är rätt bra korkade. I fallet där ni misstänker att de 4(!!!!) personerna, som vaktar er familj i vardagsrummet, är farliga så tycker ni att det rätta att göra är att kuta ner för trappen med ett gevär i handen och börja leka rambo. Är inte det JÄVLIGT dålig stil mot er familj?
Det känns som att risken för att skurkarna bustar en cap i pannbenet på din fru ökar lite när du ligger med en kula i magen och någon av skurkarna ligger döda på ditt vardagsrumsgolv.

Quote:
Vad säger att de hade låtit familjen leva?

Men snälla. Om du blir rånad skulle du utgå från att det är Charles Manson du har framför dig? Vem skulle mörda för ett inbrotts-byte?


Eh dålig stil, beror väl helt på hur det gick till. Hade dem kanske knogjärn och slog ner mannen för att sen sätta en kniv runt halsen på ett av barnen för att få dem alla bundna, vem vet. och ja det har väl hänt rätt ofta att folk dör/skjutna(skadade) vid rån/inbrott?

narc wrote:

Jag måste säga att jag tycker ni är rätt bra korkade


Man får väl bjuda och tacka, du verkar själv rätt blåst.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Zirape



Joined: 21 Nov 2005
Posts: 972
Location: leksand

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 16:44 pm    Post subject: Reply with quote

jag moste säga att att tjuvarna kan inte varit raketforskare smart att
låta han gå upp och hämta sakerna! Smile
Back to top
View user's profile Send private message
narcissist



Joined: 02 May 2003
Posts: 1334

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 18:42 pm    Post subject: Reply with quote

reboot wrote:
och ja det har väl hänt rätt ofta att folk dör/skjutna(skadade) vid rån/inbrott?

Ja det är faktiskt sant. Och anledningen är väldigt ofta att någon i familjen får för sig att leka hjälte och på något sätt hota personerna som utför rånet (som befinner sig i ungefär lika mycket stress som de som utsätts)

reboot wrote:
Man får väl bjuda och tacka, du verkar själv rätt blåst.

För att jag kommer med argument baserade på annat än ett omnipotent "a man gotta do what a man gotta do"? Även om de är väldigt tuffa i dina actionfilmer så är deras mentalitet inte att eftersträva i verkligheten.

Kort summering igen för att du ska fatta vad jag menar:
Ifall de var farliga är det INTE bra att hota dem med vapen.
Ifall de är ofarliga är det INTE bra att skjuta ner dem för att man är arg.
Så även om ni tycker att det är lite av ett dilemma så är det snarare tvärt om. Det finns bara ett sätt man inte bör handla på och det är det sättet den där snubben gjorde.

_________________
"These are my principles! If you dont like them; I have others"
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Fri Jan 20, 2006 19:26 pm    Post subject: Reply with quote

Jag tycker det finns två punkter i det här.

Den ena är vad som är vettigt ur en ren "säkerhetssynvinkel" (om vi nu skall kalla det så).

Den andra är vad som är moraliskt korrekt.

Med den givna informationen så gjorde han enligt min mening helt rätt enligt den första punkten (med den information jag för närvarande sitter på). Han fick en chans där han kunde försäkra sig om att hans familj inte blev misshandlade/våldtagna/mördade och tog den utan att tveka.

Gällande den andra punkten så ser jag inga moraliska bekymmer med hans handlande i den givna situationen (återigen med den information jag för närvarande sitter på).

Det jag vill visa på med de historier jag skrev ovan (som övrigt är helt sanna) är att du absolut INTE skall inbilla dig att du "går säker" så länge du gör som du blir tillsagd. Man måste göra en bedömning vid varje situation och att säga "Så även om ni tycker att det är lite av ett dilemma så är det snarare tvärt om." är enligt min mening helt fel. Det är inte så enkelt.

Sedan måste man skilja på rånare och inbrottstjuvar då det är två helt skilda typer. Jag har haft inbrott vid ett flertal tillfällen, varav två när jag varit hemma. När tjuven/tjuvarna (plural i andra fallet) märkte att jag var hemma lade de genast benen på ryggen och stack. Hade de däremot kommit och bundit fast mig (eller mina anhöriga), hade jag börjat bli rädd. Skulle de då ha skickat upp mig ensam på övervåningen finns det nästan ingen tvekan om att jag hade tagit min beretta bock, laddat den, gått ner och med berått mod skjutit dem på fläcken innan de hunnit röra sig. Men det är ju svårt att säga, vem vet hur man hade reagerat i den situationen. Däremot kan jag inte dela ut moralkakor och pekpinnar till någon som gör det.

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies