HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Vad säger lagen om cross, mc, 4-hjuling?

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
reboot



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 1655
Location: torsby

PostPosted: Thu Oct 13, 2005 16:28 pm    Post subject: Vad säger lagen om cross, mc, 4-hjuling? Reply with quote

Jag och dexer var inne på att prata om 4-hjuling till att börja med.
Detta kopiera Dexer från Vägverket säger han:
För att få köra terrängskoter (= terrängmotorfordon med en tjänstevikt av högst 400 kg, d.v.s. snöskoter och s.k. fyrhjuling) måste du ha traktorkort eller körkort utfärdat före 1 januari 2000 eller förarbevis utfärdat fr.o.m. 1 januari 2000. Terrängskoter och terrängvagn får inte köras på allmän väg.

Jag säger att man bara behöver vara 16år för att få köra 4-hjuling lagligt inom egen mark för t.ex skogsbruk.
Dexer säger nej och säger att det behövs körkort/traktor kort.
Jag kan tro att det behövs något sorts kör kort för landsväg etc. men inte säker på det heller.. Vad säger lagen?
På morfars 4-hjuling finns det en 1x1dm stor lapp typ, 16år, ej 2personer etc.

Sedan kom vi in på all-o-allo!
Dexer:på egen mark får man lagligt sett köra allting, bil, tung MC o så. Hur gammal du än är och så, såvitt ja minns iaf
reboot: Det tror jag inte på..
Det betvivlar jag faktiskt att man får åka tung MC eller bil t.ex på sin egen mark.. säg att man har en jättestor tomt, nu menar jag stor. Får en 10 åring sätta sig framför en bil och köra ensam på den då? "Rally style" Cool

Hjälp oss med lagen!
/Gustav
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Thu Oct 13, 2005 16:43 pm    Post subject: Reply with quote

Eftersom att den ungens päron äger markerna så kan väl ändå inte polisen gripa in när det gäller en sån sak?

Tycker det vore konstigt om de skulle bry sig om jag racear runt med en jeep i en skog som vi äger som inte har någon anknytning till någon väg eller liknande.

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Oct 13, 2005 18:22 pm    Post subject: Reply with quote

Självklart finns det en lag som säger just vad som i detta fall klassas som "privat mark", detta är ingen säker källa då det bara är "nått jag minns".

Det jag kopierade från vägverker stämmer dock, dock står det även att man kan registrera fyrhjulingar som moped eller motorcyckel istället för terrängfordon. Och då gissar jag på att reglerna för dessa måste gälla för fyrhjulingen.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
miklo!
Senior Admin


Joined: 30 Nov 2002
Posts: 3179
Location: Göteborg/Lerum

PostPosted: Thu Oct 13, 2005 18:51 pm    Post subject: Reply with quote

Kör en 4hjuling på mitt jobb. Är 600-800cc i den, någonstans där. Står också att det är en 16års gräns. Den är även registrerad.

Är ett jävla drag i den måste jag säga. De e rewligt! Smile
För övrigt är jag inte så het på frågan.

_________________
Squadron är min lekkamrat
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Thu Oct 13, 2005 19:44 pm    Post subject: Reply with quote

Du får köra vad du vill inom inhägnat område.

En tioåring får raca bil och cross på inhägnad banna bara han upfyler bannans krav.
Du får köra folkrace från att du fylt 15 (obs inte hundra på åldern) om du har licens.



Skoter, fyrhjuling osv måste du vara 18 och ha förarbevis i sverige.
Du får endast köra på din egen mark med fyrhjuling om inte markägaren har gett dig tillstånd....... med undantag för att hämta skjuten björn eller älg.


Cross får du köra utan licens eller något på inhägnad mark du får ej under några omständigheter framföra den på väg om du inte är 16 med Mc kort och den är ladsvägs regga och då heter det inte cross längre.


Edit: att det står 16 år på maskinerna beror antigen på att dom är äldre än 2000 då lagen kom till för att man måste ha förar bevis eller så är det något puckat som tilverkaren har satt ditt så dom inte kan ställas ansvarig när någon unge bryter ryggen på bannan.

_________________
oger dum.... men vet vart han ska FRAMÅTT!!!!!

http://www.givetheiron.se/
http://www.metalgbg.com:8000/index.php forum för metalmusik.
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Oct 13, 2005 23:07 pm    Post subject: Reply with quote

Självklart får man köra bil oavsett ålder så länge man gör det på egen mark. Man får också slå ihjäl andra människor så länge det sker på egen mark. Rattfull? Helt ok, på egen mark. Fattar inte att dumskallarna på Volvo fick söka specialtillstånd för att testa säkerhet med onyktra förare. Hade de bara kört på egen mark så hade ju allt varit ok... Rolling Eyes
_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Thu Oct 13, 2005 23:16 pm    Post subject: Reply with quote

så alla på volvo dumskallar Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Thu Oct 13, 2005 23:19 pm    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:
Självklart får man köra bil oavsett ålder så länge man gör det på egen mark. Man får också slå ihjäl andra människor så länge det sker på egen mark. Rattfull? Helt ok, på egen mark. Fattar inte att dumskallarna på Volvo fick söka specialtillstånd för att testa säkerhet med onyktra förare. Hade de bara kört på egen mark så hade ju allt varit ok... Rolling Eyes


Vad du menar är att Volvo gjorde fel? Och att så länge man slår i hjäl nån i trädgårn utanför sitt så är det ok?

Du har inte bara blandat ihop USAs lagar med Sveriges lagar?

Jag såg naturligtvis inte nån som helst ironi i Fairlanes inlägg. Mitt inlägg är oxå helt humor och ironibefriat. Japp, just det, så är det.

_________________
Discgolf äger mig.
Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Thu Oct 13, 2005 23:29 pm    Post subject: Reply with quote

Jag sa faktiskt "när det gäller en sån sak", så att ta det vidare till mord kallas överdrift Fairlane.. Smile

Självfallet såg jag ironin men bakom den låg (vad jag kunde förstå) någon sorts grundtanke, right?

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
soloeyez
Admin


Joined: 30 Dec 2002
Posts: 715
Location: Borås/Villastan

PostPosted: Fri Oct 14, 2005 4:41 am    Post subject: Reply with quote

Om den inte är inregistrerad så måste väll man köra på inhängnat område med 2 m staket + varningskyltar, annars 16 år....vad jag hört??

Började själv köra motorcross vid 6 års ålder.

_________________
www.flaskebo.com
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
reboot



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 1655
Location: torsby

PostPosted: Fri Oct 14, 2005 6:59 am    Post subject: Reply with quote

An_Oger wrote:
En tioåring får raca bil och cross på inhägnad banna bara han upfyler bannans krav.
Du får köra folkrace från att du fylt 15 (obs inte hundra på åldern) om du har licens.


Vad ska det vara för krav? Stängsel + att köraren ska ha på sig skydd?
Antar att kraven måste uppfyllas om försäkringen ska gälla?
Om 10åringen racar på en åker som hans pappa äger, inga skydskläder och inga stängsel.. smäller in i en sten t.ex och bryter någonting. EXEMPEL
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
FLU|Swedish Cop



Joined: 05 Jan 2003
Posts: 1452
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Oct 14, 2005 12:03 pm    Post subject: Reply with quote

Red ut begreppen.

För att köra på "egen mark" krävs körkort, giltig ålder, förarbevis etc.

På inhägnat område får du köra vad som helst och vara hur gammal/ung som helst. Inhägnat är just vad det låter inhägnat, och oftast menas då övningsbanor och tävlingsbanor. Till exempel så är ju alla halkbanor inhägnade och där får du köra bil utan körkort.
Har du en tomt som är 1000000000000000000000 hektar och den är inhägnad, alltså stängsel runt hela, så är den inhägnad.

Du får dock aldrig köra på fyllan, inte ens elrullstol i hemmet.

Sedan år 2000 får man inte köra traktor och liknande arbetsredskap utan förarbevis eller körkort.

Men som jag alltid säger, lagen ändras titt som tätt så ring polisen och fråga efter en trafikjpolis. Du får svaret direkt! Enklast så, för oftast när du kollar upp lagtexter på nätet så finns det alltid någon annan paragraf (lag) som kan säga tvärtom eller ge tillåtelse eller liknande. Så ring.

_________________
Swedish cop - Framröstad till Världens bästa Counter Strike-spelare 1978

http://martinmelin.blogg.se/
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Oct 14, 2005 13:06 pm    Post subject: Re: Vad säger lagen om cross, mc, 4-hjuling? Reply with quote

reboot wrote:
Jag och dexer var inne på att prata om 4-hjuling till att börja med.
Detta kopiera Dexer från Vägverket säger han:
För att få köra terrängskoter (= terrängmotorfordon med en tjänstevikt av högst 400 kg, d.v.s. snöskoter och s.k. fyrhjuling) måste du ha traktorkort eller körkort utfärdat före 1 januari 2000 eller förarbevis utfärdat fr.o.m. 1 januari 2000. Terrängskoter och terrängvagn får inte köras på allmän väg.

Jag säger att man bara behöver vara 16år för att få köra 4-hjuling lagligt inom egen mark för t.ex skogsbruk.
Dexer säger nej och säger att det behövs körkort/traktor kort.
Jag kan tro att det behövs något sorts kör kort för landsväg etc. men inte säker på det heller.. Vad säger lagen?
På morfars 4-hjuling finns det en 1x1dm stor lapp typ, 16år, ej 2personer etc.

Sedan kom vi in på all-o-allo!
Dexer:på egen mark får man lagligt sett köra allting, bil, tung MC o så. Hur gammal du än är och så, såvitt ja minns iaf
reboot: Det tror jag inte på..
Det betvivlar jag faktiskt att man får åka tung MC eller bil t.ex på sin egen mark.. säg att man har en jättestor tomt, nu menar jag stor. Får en 10 åring sätta sig framför en bil och köra ensam på den då? "Rally style" Cool

Hjälp oss med lagen!
/Gustav


Kom just på att du blandade ihop mig med Dexer Wink Och Coppen stödjer det ja sa om att man får köra allt på inhängnat område Wink Och det från vägverket om fyrhjuling skulle iaf jag lite mer på än en lapp som säger 16 år på fyrhjulingen Razz Men är den registrerad som moped och upfyller kraven för moped så får du köra den som en moppe Razz Detta enligt tolkningen från vägverket
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Fri Oct 14, 2005 13:12 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]&an_oger wrote:
Du får köra vad du vill inom inhägnat område.

En tioåring får raca bil och cross på inhägnad banna bara han upfyler bannans krav.
Du får köra folkrace från att du fylt 15 (obs inte hundra på åldern) om du har licens.



Skoter, fyrhjuling osv måste du vara 18 och ha förarbevis i sverige.
Du får endast köra på din egen mark med fyrhjuling om inte markägaren har gett dig tillstånd....... med undantag för att hämta skjuten björn eller älg.


Cross får du köra utan licens eller något på inhägnad mark du får ej under några omständigheter framföra den på väg om du inte är 16 med Mc kort och den är ladsvägs regga och då heter det inte cross längre.


Edit: att det står 16 år på maskinerna beror antigen på att dom är äldre än 2000 då lagen kom till för att man måste ha förar bevis eller så är det något puckat som tilverkaren har satt ditt så dom inte kan ställas ansvarig när någon unge bryter ryggen på bannan.


EXAKT som Oger skrev (det är 15 för att få börja tävla folkrace) och coppen bekräftade!

Jag körde väl i och för sig bil på is och gärden från tio års ålder. Hade inga problem med farbror polis, men lagligt lär det inte ha varit.

Blev även en hel del cross på väg (ja, några ungdomssynder måste man väl få ha) och just det är väl inget jag rekommenderar.

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
Bonafide



Joined: 13 Dec 2002
Posts: 1173
Location: Hemma (på riktigt)

PostPosted: Fri Oct 14, 2005 13:33 pm    Post subject: Reply with quote

soloeyez wrote:
Om den inte är inregistrerad så måste väll man köra på inhängnat område med 2 m staket + varningskyltar, annars 16 år....vad jag hört??

Började själv köra motorcross vid 6 års ålder.


började vid 3års ålder

Smile

_________________
homosexualls are gays
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[KACFM]meijs



Joined: 10 Oct 2002
Posts: 910
Location: Nordpolen

PostPosted: Fri Oct 14, 2005 16:27 pm    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:
Man får också slå ihjäl andra människor så länge det sker på egen mark.
Så då är det bara att bjuda hem folk man inte tycker om, klå ihjäl dom och gräva ned dom under hallonbuskarna. Eller varför inte köpa en massa skog och gå ut med en älgstudsare och skjuta bärplockare, jägare och annat löst folk som vistas där. Very Happy
_________________
Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
GhosteN
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 28 Aug 2003
Posts: 935
Location: Gbg

PostPosted: Fri Oct 14, 2005 18:01 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]&an_oger wrote:

Skoter, fyrhjuling osv måste du vara 18 och ha förarbevis i sverige.
Du får endast köra på din egen mark med fyrhjuling om inte markägaren har gett dig tillstånd....... med undantag för att hämta skjuten björn eller älg.


Cross får du köra utan licens eller något på inhägnad mark du får ej under några omständigheter framföra den på väg om du inte är 16 med Mc kort och den är ladsvägs regga och då heter det inte cross längre.


Edit: att det står 16 år på maskinerna beror antigen på att dom är äldre än 2000 då lagen kom till för att man måste ha förar bevis eller så är det något puckat som tilverkaren har satt ditt så dom inte kan ställas ansvarig när någon unge bryter ryggen på bannan.


Det är 16år. Om man har tagit sitt körkort innan år 2000 så räknas det som ett terängförarbevis. Men för oss som har tagit vårat efter efter år 2000 så måste man ha utfärdat ett prov och fått ett terängförarbevis.
Jag utfärdade mitt terängförarbevis innan år 2000 eftersom man skulle göra det mer kompliserat att ta det efter år 2000, men det är fortfarande 16år. Jag utfärdade faktiskt mitt prov när jag va 15.5år och fick det skickat hem på posten den dagen jag fyllde 16.

Som andra har nämt innan så är ett inhägnat område precis vad det låter som, t.ex. som en crossbana.

Alltså, om du har ett körkort utfärdat efter år 2000 men ingen förarbevis så får du inte åka skoter eller fyrhjuling även om du är 50bast. Om du inte åker inom ett inhägnat område som blivit godkänt.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Fri Oct 14, 2005 19:24 pm    Post subject: Reply with quote

GhosteN wrote:
[GTI]&an_oger wrote:

Skoter, fyrhjuling osv måste du vara 18 och ha förarbevis i sverige.
Du får endast köra på din egen mark med fyrhjuling om inte markägaren har gett dig tillstånd....... med undantag för att hämta skjuten björn eller älg.


Cross får du köra utan licens eller något på inhägnad mark du får ej under några omständigheter framföra den på väg om du inte är 16 med Mc kort och den är ladsvägs regga och då heter det inte cross längre.


Edit: att det står 16 år på maskinerna beror antigen på att dom är äldre än 2000 då lagen kom till för att man måste ha förar bevis eller så är det något puckat som tilverkaren har satt ditt så dom inte kan ställas ansvarig när någon unge bryter ryggen på bannan.


Det är 16år. Om man har tagit sitt körkort innan år 2000 så räknas det som ett terängförarbevis. Men för oss som har tagit vårat efter efter år 2000 så måste man ha utfärdat ett prov och fått ett terängförarbevis.
Jag utfärdade mitt terängförarbevis innan år 2000 eftersom man skulle göra det mer kompliserat att ta det efter år 2000, men det är fortfarande 16år. Jag utfärdade faktiskt mitt prov när jag va 15.5år och fick det skickat hem på posten den dagen jag fyllde 16.

Som andra har nämt innan så är ett inhägnat område precis vad det låter som, t.ex. som en crossbana.

Alltså, om du har ett körkort utfärdat efter år 2000 men ingen förarbevis så får du inte åka skoter eller fyrhjuling även om du är 50bast. Om du inte åker inom ett inhägnat område som blivit godkänt.



tack för att du fylde i det...... jag kom på det när jag stod på jobbet idag o mixtra.

samma sak gäller om du har körkort utfärdat före 2000 men blir av med det pga sjukdom eller någon dumhet så ska man även ta förarbevis för terängfordon när man sedan tar om körkortet.

_________________
oger dum.... men vet vart han ska FRAMÅTT!!!!!

http://www.givetheiron.se/
http://www.metalgbg.com:8000/index.php forum för metalmusik.
Back to top
View user's profile Send private message
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Sat Oct 15, 2005 12:21 pm    Post subject: Reply with quote

GhosteN wrote:
Det är 16år. Om man har tagit sitt körkort innan år 2000 så räknas det som ett terängförarbevis. Men för oss som har tagit vårat efter efter år 2000 så måste man ha utfärdat ett prov och fått ett terängförarbevis.
Jag utfärdade mitt terängförarbevis innan år 2000 eftersom man skulle göra det mer kompliserat att ta det efter år 2000, men det är fortfarande 16år. Jag utfärdade faktiskt mitt prov när jag va 15.5år och fick det skickat hem på posten den dagen jag fyllde 16.


Låter ju rimligt. Du får ju trots allt ta förarbevis för EPA-traktorer/A-traktorer när du är 16, eller?

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]Dexer
Admin


Joined: 06 Jun 2003
Posts: 1474
Location: Gävle

PostPosted: Tue Nov 22, 2005 2:03 am    Post subject: Reply with quote

Fick bara lust att gräva i denna gamla topic och påpeka att det inte var mig han prata med Razz För jag har inte den blekaste aning om vad han snackar om Razz Du måste blandat ihop mig med Derox ? Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies