HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Kondis och Kost-topicen
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 11, 12, 13  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Thu Sep 22, 2005 23:39 pm    Post subject: Reply with quote

uscha, borde komma igång jag med, vart en krogvända att börja med... kanske inte det bästa men alltid något!!! Very Happy
_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
PeTTy is d:)



Joined: 21 Jan 2003
Posts: 1328

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 2:42 am    Post subject: Reply with quote

Det behöver inte vara något plågande m.m utan rör dig liksom. Va med polare så säger du: vi tar en promenad (Hört att det bränner fett som fan). Cykla till polarna/affären/skolan/jobbet. Som Culero? skrev så är simning bra för då tränas hela kroppen, säg åt dina polare att sticka och bada lr någe nån dag då och då. Ha kul där och samtidigt rör du dig i vattnet. Du behöver inte plåga dig fram och träna gärnet om du inte är motiverad till det utan det är små lätta vardagssaker som du kan ändra på som gör kroppen friskare och sundare. Det som många gör som misstag, får för sig att man måste träna som fan för att kunna gå ner i vikt m.m men det är mycket vardagssaker som du kan ändra på (och även maten du äter) som att t.ex ta och gå till affären om du inte ska storhandla utan bara ska ha lite mjölk o annat.

Ta min morsa som exempel, hon käka sunt men orkade inte träna ihjäl sig så hon gick o gnällde som fan dårå och då sa jag till henne att det är bara att börja gå till jobbet m.m mer behövs inte. (om du inte vill bli muskelbosse, utan bara "normal" smal) och det gjorde hon och nu är det faktiskt bättre Smile fast igentligen inte, det sluta med att när hon gick från jobbet så vart hon påkörd av en moppe och bröt foten och var sjukskriven 6 månader och inte kunde röra sig. Fast det har inte med saken o göra Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
[WDB]Rullstol
Senior Admin


Joined: 09 Jan 2003
Posts: 1169

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 10:00 am    Post subject: Reply with quote

Själv har jag kört med powerwalk 3ggr i veckan á 45min i 70% tempo, Innan frukost Just innan frukost är bra för då förbränner du nästan med en gång. Sen är fasta måltids tider a och o. Jag kör på denna metoden och har 1 "ätardag" i veckan då jag unnar mig en pizza eller annat onyttigt. Tyvärr har jag börjat fuska lite med någon öl vissa kvällar nu. Detta är en bra början och på detta sätt tappade jag 25kg på 3 veckor. Det bara rann av mig i början men nu går varje kilo trögt och jag måste öka min träningsdos med mer gym om jag skall tappa fett och öka muskelmassa. Hoppas du får lite tips av detta. Lycka till!! du har tagit det svåra steget att börja redan så nu blir det bara lättare.

Ät Gröt till frukost med en grovmacka försök hålla mejeriprodukterna nere.

Till mellanmål kan du äta en frukt och 2 grova knäckebröd.

Till lunch är tonfisk och ris/pasta ypperligt Very Happy Gillar du inte tonfisk kan du även ta makrill i tomatsås.

Sedan är det samma mellanmål som innan på dagen.

Middag Här kan man laborera mycket, jag körde på mycket pasta/ris rätter med antingen kyckling eller något magert kött. Det jobbiga är ju att man får vara utan alla goda gräddsåserna Very Happy

Kvällsmat Ett bra och nyttigt mål är Kesella.
Ta en Kesella och köp Fun Light saft. Häll i en kapsyl av saften i kesellan och rör runt ordentligt. Smakar som yogurt men är riktigt proteinrikt och bra för musklernas uppbyggnad under natten.

Rullis

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Gustav Björklund



Joined: 16 Sep 2005
Posts: 4

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 10:03 am    Post subject: Reply with quote

Ice-4-Man wrote:
Tack för all stöd och alla tips! JAg ser fram emot ett friskare liv! Very Happy


Hey, se där ja! En till människa som cyklar till LBS, gött Smile

_________________
... också känd som coldblooded på servrar ute i världen!

<3 Spelutveckling
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 15:36 pm    Post subject: Reply with quote

Yeah! Thats the spirit! Hoppas det håller i sig Ismannen, jag håller på dig.
Känns som om jag är den enda i hela Sverige som måste gå UPP i vikt fan. =P

Lycka till!

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 15:57 pm    Post subject: Reply with quote

dcH- wrote:
Yeah! Thats the spirit! Hoppas det håller i sig Ismannen, jag håller på dig.
Känns som om jag är den enda i hela Sverige som måste gå UPP i vikt fan. =P

Lycka till!

nej för fan jag är med dej måste gå upp till 70 kg

lycajk till isman
Back to top
View user's profile Send private message
Free frag



Joined: 19 Mar 2003
Posts: 92
Location: sweden

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 16:38 pm    Post subject: Reply with quote

go for it Ice =)

ta också att bara gå ut på promenader några gånger varje dag om du bestämemr dig för att ha en nörd dag så man rör sig lite på dagarna och får frisk luft... det brukar jag göra när jag ibland tar nörd dagar =)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Delerium



Joined: 23 Jun 2005
Posts: 27

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 16:44 pm    Post subject: Reply with quote

ICE MY MAN ! ^^ vad händer Grattis till beslutet ! själv har jag motsatt problem klan inte gå upp men men arbetar på det med att äta 'MASSOR HELA TIDEN ! .. o inte fan funkar det .. det jag vill säga e det att jag förstår ditt problem även om mitt e omvänt Very Happy ^^ kom igen gubbar vi ser om jag o ice kanske kan se vem som går ner/upp mest ? ^^ Puss Dennis
Back to top
View user's profile Send private message
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 17:27 pm    Post subject: Reply with quote

13steps wrote:
dcH- wrote:
Yeah! Thats the spirit! Hoppas det håller i sig Ismannen, jag håller på dig.
Känns som om jag är den enda i hela Sverige som måste gå UPP i vikt fan. =P

Lycka till!

nej för fan jag är med dej måste gå upp till 70 kg

lycajk till isman


Åfan! Fast du kan inte ha den kroppsbyggnaden jag har i alla fall.. Är typ 1,83 och väger 60 typ Laughing

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
JustinSane



Joined: 15 May 2004
Posts: 595
Location: Borås

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 17:46 pm    Post subject: Reply with quote

Delerium wrote:
ICE MY MAN ! ^^ vad händer Grattis till beslutet ! själv har jag motsatt problem klan inte gå upp men men arbetar på det med att äta 'MASSOR HELA TIDEN ! .. o inte fan funkar det .. det jag vill säga e det att jag förstår ditt problem även om mitt e omvänt Very Happy ^^ kom igen gubbar vi ser om jag o ice kanske kan se vem som går ner/upp mest ? ^^ Puss Dennis


Om du verkligen vill gå upp i vikt är det inga problem. Köp lite kosttillskott och ta ett par drinkar om dagen blanda ut det med lite rödmjölk och grädde så har du en kaloriboll Smile
Back to top
View user's profile Send private message
n3uro
2007 Gulddonator
2007 Gulddonator


Joined: 14 Jan 2003
Posts: 2643
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 17:59 pm    Post subject: Reply with quote

Jussi: Klarar jag så klarar du... Jag håller på dig. Smile // Emil.
_________________
Vila I Frid mamma

Gun Andersén. 1955 - 2006-11-19
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
FLU|Swedish Cop



Joined: 05 Jan 2003
Posts: 1452
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 20:38 pm    Post subject: Reply with quote

Säger bara en sak...börja långsamt och försiktigt. Du ska inte äns bli trött..börja så och så öka låååångsamt. Fy fan vad du kommer märka skillnad.

Lycka till!

*just avverkat 5 km löpning i mörkret, sabla elljus som inte funkar i spåret.*

_________________
Swedish cop - Framröstad till Världens bästa Counter Strike-spelare 1978

http://martinmelin.blogg.se/
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
FLU|Swedish Cop



Joined: 05 Jan 2003
Posts: 1452
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 20:41 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]Rullstol wrote:
på detta sätt tappade jag 25kg på 3 veckor.


Woaw!!!

_________________
Swedish cop - Framröstad till Världens bästa Counter Strike-spelare 1978

http://martinmelin.blogg.se/
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
malakai



Joined: 18 Nov 2002
Posts: 1176
Location: Borås

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 20:53 pm    Post subject: Reply with quote

FLU|Swedish Cop wrote:
[GTI]Rullstol wrote:
på detta sätt tappade jag 25kg på 3 veckor.


Woaw!!!


knappast hälsosamt att gå ner så mycket på 3 veckor!!! Om de äns går e frågan.. de är en överdrift. När ja bröt käken kunde ja inte äta, bara minimalt med soppa genom sugrör fick ja i mej och förlora 14kg på 1 månad och de är MYCKET!! Så fort ja börja äta fast föda gick ja upp sakta men säkert igen...

25kg på 3 veckor.. ehh nä tyvärr de tror ja inte på

_________________
Det har kommit upp nånslags tråd-träd ovanför tråden i tråden och jag hittar inte sidbläddraren!!

"Hur gör man två kilo fett attraktivt? Sätt dit en bröstvårta"
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
FLU|Swedish Cop



Joined: 05 Jan 2003
Posts: 1452
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 21:20 pm    Post subject: Reply with quote

Tror Rullis kan ha gjort det. Lättare att gå ner från 110 till 85 än från 90 till 65.
Gick själv ner 2o kg på 8 veckor men då levde jag på en näve ris om dagen..

Här två bilder.

På den första är jag 17 år och väger runt 60 kg, på den andra är jag 35 och väger 93.
Så visst kan man gå upp i vikt... Wink



60.jpg
 Description:
 Filesize:  183.59 KB
 Viewed:  375 Time(s)

60.jpg



92kg.jpg
 Description:
 Filesize:  150.06 KB
 Viewed:  385 Time(s)

92kg.jpg



_________________
Swedish cop - Framröstad till Världens bästa Counter Strike-spelare 1978

http://martinmelin.blogg.se/
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 21:23 pm    Post subject: Reply with quote

TheMighty. malakai wrote:
FLU|Swedish Cop wrote:
[GTI]Rullstol wrote:
på detta sätt tappade jag 25kg på 3 veckor.


Woaw!!!


knappast hälsosamt att gå ner så mycket på 3 veckor!!! Om de äns går e frågan.. de är en överdrift. När ja bröt käken kunde ja inte äta, bara minimalt med soppa genom sugrör fick ja i mej och förlora 14kg på 1 månad och de är MYCKET!! Så fort ja börja äta fast föda gick ja upp sakta men säkert igen...

25kg på 3 veckor.. ehh nä tyvärr de tror ja inte på


Om det är omöjligt kan jag inte svara på. Det kan nog gå, framförallt om man väger väldigt mycket till att börja med. Det är i alla fall lättare då och viktminskningen är alltid kraftigast i början. Däremot kan jag säga att det är väldigt ohälsosamt, rentav farligt att gå ner så mycket.

Om du ligger på ett intag av säg under 400 kcal/dygn och samtidigt motionerar kraftigt så kan det säkert vara möjligt. Men äter man så lite lägger kroppen sig i svältläge, fettförbränningen upphör och ämnesomsättningen sjunker. När man sedan börjar äta mer igen är ämnesomsättningen fortfarande toklåg och kroppen klarar inte av att förbränna alla kalorier man stoppar i sig.

Det sägs att man bör ligga på 0,5 kg/vecka, eller maximalt 1 kg/vecka oavsett om man avser viktminskning eller viktuppgång.

Jag säger fortfarande att stirra dig inte blind på vikten. Det viktiga är att man gör något. Och skall du träna (framförallt styrketräning, men även motion) så är det EXTREMT viktigt att du får i dig tillräckligt med kalorier.

Men skall man leka überseriös så är följande att rekommendera:

Quote:

# Dygnets måltider bör innehålla minst 1000-1200 kcal om kosten skall var allsidig
# Detta ger i normala fall ett kaloriunderskott på 500-1000 kcal om dygnet, vilket motsvarar en viktminskning på ett halvt kilo i veckan. viktförlusten är störst de första veckorna.
# Maten måste vara så anpassad till bantarens smak att han/hon psykologiskt accepterar energiinskränkningen
# Man skall äta vid måltiderna, dra i första han in på mellanmål och energirika drycker
# Bestående viktreduktion kan med större säkerhet nås om kaloribegränsningen kombineras med motion. Det är lämpligt med tre pass i veckan på 30-40 minuter i ett tempo som motsvarar 60-70 procent av maximal syreupptagning . För mindre tränade personer motsvarar detta en snabb promenad eller lätt jogging fyra till fem kilometer. Därtill bör detta kombineras med lågintemsiv fysisk aktivitet i vardagslivet, promenad kortare sträckor till arbetsplatsen eller under lunchuppehåll


Själv anser jag att man absolut inte behöver vara så überseriös. Något är bättre än inget. Smile

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
Maledrach
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 904

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 21:33 pm    Post subject: Reply with quote

dcH- wrote:
Yeah! Thats the spirit! Hoppas det håller i sig Ismannen, jag håller på dig.
Känns som om jag är den enda i hela Sverige som måste gå UPP i vikt fan. =P

Lycka till!

vill också gå utt nått kilo, vill upp på 95-96kilo.
va där men har varit sjuk och tappat 2, så nu blir det att träna som fan och äta mer än vanligt.
Back to top
View user's profile Send private message
malakai



Joined: 18 Nov 2002
Posts: 1176
Location: Borås

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 21:40 pm    Post subject: Reply with quote

Precis rikard!!
men ja mena att rullis överdriver, läs rullis "schema för att gå ner i vikt" tror ni verkligen de går gå ner 25kg på 3 veckor?? Han äter ju ganska normalt? Som coppen sa (20kg på 8v) och då åt han väldigt väldigt lite och va säkert hungrig hela tiden. Robinson är extremt som ja fattat de??

Som rullis skrev går man säkert ner i vikt men inte 25kg på 3v!!! Kvittar om du e brutalt tjock vilket ja inte tror han är/var?? Isf va med i Biggest looser och vinn! Ja äter som rullis "ungefär" + går minst 1h om dagen, de är inget bantar schema utan nyttigt schema som tillsammans med träning kan bygga muskler.

De är tydligen väldigt stor skillnad här på vad folk äter? Lever folk som sitter framför datorer på micropizza eller? De är 2005 och folk backar bara i kunskap i vad dom "tror" är nyttigt.

*särskrivning, stavning osv.. orkar ej*

_________________
Det har kommit upp nånslags tråd-träd ovanför tråden i tråden och jag hittar inte sidbläddraren!!

"Hur gör man två kilo fett attraktivt? Sätt dit en bröstvårta"
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
malakai



Joined: 18 Nov 2002
Posts: 1176
Location: Borås

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 21:48 pm    Post subject: Reply with quote

FLU|Swedish Cop wrote:


På den första är jag 17 år och väger runt 60 kg, på den andra är jag 35 och väger 93.
Så visst kan man gå upp i vikt... Wink


Du är rätt grov coppen! Syns att du blivit en man med åren Smile tränar du nån styrka längre? får man fråga vad en kändis som du tatt i bänkpress? Smile

_________________
Det har kommit upp nånslags tråd-träd ovanför tråden i tråden och jag hittar inte sidbläddraren!!

"Hur gör man två kilo fett attraktivt? Sätt dit en bröstvårta"
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Fri Sep 23, 2005 22:14 pm    Post subject: Reply with quote

mina erfarenheter av viktminskning/ökning är att det hela beror på hur du mår när du börjar, av de indata rullis angivit så vet vi ju ingenting och kan därför inte göra annat än spekulera.
Är du överviktig / kraftigt överviktig är det ju inga som helst problem att tappa vikt snabbt dels efterssom det är överflöd (slagg) och dels för att det mesta brukar vara vätska som försvinner från kroppen. Det intresssanta är ju inte hur mycket du går ner utan hur länge du kan hålla dig nere och ändå må bra.
Misstaget de flesta som vill gå ner gör är ju att de chockar kroppen genom att bryta helt vilket sätter dig i stress och gör att du måste fortsätta tvinga kroppen till något den inte är van vid.

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 11, 12, 13  Next
Page 2 of 13

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies