HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
BF-2 Recorder GUIDE - översatt av pihl

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Battlefield
View previous topic :: View next topic  
Author Message
pihl
Senior Admin


Joined: 26 Oct 2002
Posts: 1651
Location: root

PostPosted: Sun Jun 19, 2005 7:09 am    Post subject: BF-2 Recorder GUIDE - översatt av pihl Reply with quote

BF2 Recorder Guide

Gjord av DeMetRi(dk) - Översatt av pihl

BF-Recorder systemet i BF2 är ett av dom stora features, tyvärr är den inte 100% "första gångs användare" vänligt om man vill göra annat än att kolla på demon.
Men ingen fara! Jag har nämligen översatt denna guiden gjord av DeMetRi som via screenshots och enkla förklaringar för dig fullständigt igenom, från grund och botten till han som vet allt!
*Dock ska ni komma ihåg att Demot kan ha vissa fel som förekommer för vem som helst. Jag kan t.ex. bara basera denna guide på hur min egen recorder uppfört sig*

Bas kännedom om BF-Recordern
Då har dom första frågorna redan uppstått; Vad är BF-Recorder egentligen bra för? Jo, BF-Recordern ger åtgång till:
1) Att en spelare kan se hans senaste spännande matcher på slahmarken så ofta han vill, för att sedan dela dom med sina vänner
2) Att det har blivit lättare en någonsin för en klan att analysera, vad som gick dåligt eller bra efter en match.
3) At alla dom, som vill göra en BF film precis fått sina drömmar uppfyllda. Nu kan du också fånga allt från Hardcord BF2 action, som kan uppstå från vilken vinkel som helst.

"Men var hittar jag då demona?", låter det från Jens på andra raden. Bra fråga! Det du ska se till är att Battlefield Recordern är markerat i filter när du väljer server. Det är nämligen upp till serveradmin som, via lite fixerier vi kommer till senare, har satt servern upp till att köra med BF Recordern på. Man kan så som spelare på servern efter en runda gå in på Community, (BF2 Menyn) och ladda ner demon och trycka på knappen "play" för att se den.

När du äntligen har kommit in, kan du via följande kontroller styra ditt ingame camera:

Q - Öppnar playback menyn
T - Öppnar kamera menyn. Välj om du vill sätta upp kameran till att följa särskilda spelare eller välja Free-cam (altså styra kameran fritt inne i spelet)
1 - Pausar demot
2 - Spelar demot i normal speed (100 %)
3 - Spelar demot i 5 % hastighet
4 - Spelar demot i 25 % hastighet
5 - Spelar demot i 50 % hastighet
6 - Spelar demot i normal speed (100 % )
7 - Spelar demot i 150 % hastighet
8 - Spelar demot i 300 % hastighet
Spacebar - Välj mellan spelare kameran ska följa
Höger Musknapp - Zooma kameran in eller ut
W, A, S, D, Ctrl och Shift - Flytta kameran runt på mapen
Mouse look - Flytta kameran fritt

Hastigheten kan variera på vilken CPU du har.

Förberedelser till rendering av en avi fil
Vad som verkligen är coolt, är att BF-Recordern ger möjlighet till, att man kan rendera en .avi fil, så man inte behöver kolla närmare på det! (Slipper vissa konverterings program)

Det första du ska göra är att hämta en fil som heter demo.cmd och kopiera den till den mappen du har installerat ditt BF. T ex. C:\Program\Ea Games\BF2Demo\. När du har gjort det, ska du självklart ha några demon att leka med.
Om du har spelat på en server med BF2 demo och laddat ner det på din dator, som jag tidigare beskrev hur, ska dom ligga i Mina Dokumenter. (Mina Dokument\Battlefield2 Demo\Profiles\Default\demos). Har du därimot inte uppträtt i något demo ännu, kan du tanka ett par stycken här:

Cloud9's demo server

Sedan ska du göra en ny mapp i \mods\bf2\ som heter demo och kopiera dina filer dit. (t ex. C:\Program\Ea Games\BF2DEMO\mods\bf2\demos\ )

Nu blir det lite svårare. Vi ska ta fram något som nördar kallar cmd. Detta gör du via start > kör > skriv: cmd > och tjoflöjt, en svart box med vit text kommer fram på din skärm.



Nu ska du hitta det stället du installerat BF2.



BF-Recorder Kommandon
Wow.. Det är en del saker som vi ska göra till för vi kan leka med BF-Recordern. Men jag menar att det bara är en fråga om rutin..

Då DICE inte gjort direkta program som guidar dig genom processen, ska du känna igen några kommandon, som ska skrivas in i cmd'n vi kollade på förr.

-Kommando 1 :"demo demofil" - förklaring: Det första demo ska man skriva och är ett slags kommando för att "väcka" BF-Recordern. "Demofil" är enkelt det namn på demofilen du gärna vill se. Om nu din demofil heter ownageinf ska du skriva "demo ownageinf".



Det andra kommandot öppnar en ny möjlighet. Det är nämligen möjligt att spela in med ett kamera i BF2. Altså kan du flytta kameran inne BF2, stänga demot. Öppna den igen och se att den flyttar kameran på samma sätt som du styrde den innan. - En verkligen cool feature. Speciellt dom som vill använda BF-Recordern för att göra film.

-Kommando 2 :"demo +c demofil democamfil"- Förklaring: Igen skriver vi först demo och sen skriver vi till ett +c som altså angiver BF-Recorderns besked om att spela in allt du gör. Sedan skriver du namnet på demot och namnet på cam filen du gärna vill göra. Altså har du två filer när du är klar. Det ena är demofilen (som du alltid haft) och en ny som innehåller informationen om vad du gjorde när du avspelade demot.



Det tredje kommandot är nästan logiskt. Nu ska du nämligen lära att starta BF2 upp var du avspelar ditt demo och din cam fil.

-Kommando 3 :"Demo demofil democamfil" - förklaring: Som du nog redan har sett är det endaste jag gjort att ta bort +c.



Så blir det spännande. Nu ska vi rendera vårat arbete till en .avi fil. Du ska veta, att du när som helst kan stoppa renderingen genom att trycka "R".

-Kommando 4 :"demo +r demofil democamfil min-demo-film" - förklaring: här har jag lagt till +r. Det berättar för BF-Recordern, att den ska rendera och t.ex. inte spela in en camfil eller bara demon. Så har jag till sist skrivit Min-Demo-Film, som då blir namnet på den färdigt renderade filmen. Det den gör är att, den startar med att ladda den BF2 bana du har spelat in med demot på. Sedan kommer ett timglas som ikon på din musmarkör och det indikerar, att du ska alt+tab'a ut och välja vilket codec du ska spara filen med. Varning: Vissa kan endast välja uncompressed, dvs. okomprimerade filer, som gör att en film på 10 min kan lätt fylla 4 gb. Men det går att komprimera med ett annat program, t.ex. Videomach.



Detta var Bas kommandona, och nu är du faktiskt kapabel att göra en egen liten BF film. Men vill du veta mera? Häng på!

-Kommando 5 :"demo +s demofil democamfil" - förklaring: +s avspelar ljudet ingame. Det är då möjligt via ett externt program att spela in ljudet.

-Kommando 6 :"demo +r +w foo mycam" - förklaring: +w avspelar demot i E3 bredd (1620x405) - du kan också skriva +m och avspela i mini format (400x300)

-Kommando 7 :"demo +r +fps 30 foo mycam" - förklaring: Du kan med att sätta ett +fps in bestämma hur många frames per sekund din färdiga film fil ska avspela.

Om du har lus, finns det lite fler kommandon att hitta, om du skriver demo.cmd:

Sätta upp en BF2 server med BF2-Recordern
Att sätta upp en server med BF2-Recorder är inte så svårt. Det enda du ska göra är att mixtra med 2 filer. Den ena heter rotate_demo.cfg och ligger i den mappen du installerat BF2 servern. Den andra filen heter serversettings.con och ligger i \mods\bf2\settings\

Låt oss börja med rotate_demo.cfg

# Sätt antalet demon servern ska spara. Om du sätter detta till 10, kommer det äldsta raderas när 10 demon spelats in. t.ex.
file_limit = 10

# Om din webserver kör på den samma dator som din BF2 server (som inte är rekomenderat) ska du ändra denna path. (Kom ihåg att det ska matcha den i serversettings) t.ex.
target_root = /bf2/demos/

# skriv 1 här för att ge servern tillåtelse att ladda upp demona till en FTP. t.ex.
use_ftp = 1

# Skriv vägen där demofilerna ska ligga på ftp servern. t.ex.
ftp_target_dir = /demos/satfserver/

# login informationen till ftp servern. t.ex.
ftp_server = ftp.satf.met
ftp_user = elof
ftp_password = dittlosenhaerffs

och sedan serversettings.con

sv_autoRecord 1
Här ska du vara säker på att BF-Recordern är enabled.

sv.demoQuality 2
Här kan du bestämma kvaliteten på demona. Om den är på 1, kan det förekomma "hack" i spelarnas rörelser. Speciellt i flyg osv.
3 är därimot bra. 10 är det högsta, men då måste man ha en väldigt bra server, om det inte ska gå utöver serverns performance.

Nu fattas det bara att skriva var man kan ladda ner demot. t.ex.

sv.demoIndexURL http://satf.net/demos/satfserver/
sv.demoDownloadURL http://satf.net/demos/satfserver/

Konklusion
BF-Recordern är altså ett väldigt kraftigt redskap i BF-serien, som ger spelaren en extra chans att uppleva deras bästa ögonblick igen. När du ska skriva BF2 matchrapporter, kan det vara coolt att även kunna bidra med ett demo av matchen Smile
Jag hoppas såklart att denna guiden kommer att hjälpa dig, som har lust att leka med denna mycket väntande del av BF2. Jag tycker att det var en stor saknad i BF1942, och det endaste vi saknar nu, är möjligheten att kunna streama live matcher.
Om du är ute för att du inte kan ladda ner demot från den runda du spelat, beror det på att serveradminen inte ställt in servern korrekt.

Jag vill också med denna guide, uppfodra Svenska klaner till att sätta BF-Recordern i arbete. Har du frågor eller föreslag på denna guide, skriv i tråden eller skicka ett PM till mig.

Nyttiga länkar:

EAGames BF-REC Guide (engelsk)
Vegas Video 6.0 [trial] - Ett kraftigt videoediterings program som har oändliga möjligheter.


KÄLLA
BFGeeks.DK


*** Jag reserverar mig för stavfel och ev. tryckfel ***

puh, skriv vad ni tycker =)
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Sun Jun 19, 2005 7:44 am    Post subject: Reply with quote

Jävligt snyggt. Detta är en klockren sticky eller något som bör flyttas till 'Guides'-forumet.
_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Wed Jul 12, 2023 16:39 pm    Post subject: New Ideas On Deciding On Energy Healing Reply with quote

To the man asking about bioenergy therapy near me, corrective energy therapy, tuning fork spiritual, indian energy healing, reiki healing what is, powerful solar plexus crystals, I highly suggest this here for spiritual crystals link or crystals for positive energy and healing, holy fire reiki master, energy healing sanctuary, chi for healing, solar chakra healing, chakra healing for lungs, and don't forget this breaking news about pranic healer advice alongside all crystals for reiki practitioner, crystals for overactive root chakra, quantum touch practitioner, reiki energy medicine, orgone pendants, protective energy crystals, on top of this cool training on third eye awakening url which is as good as heal your energy, the energy therapy clinic, black crystal energy, energy healing for autoimmune disease, reiki healing power, aura pranic healing, on top of more helpful hints about chakra balancing near me details alongside all divine cosmic energy, second chakra healing, alchemy energy healing, umar farook acupuncture, vibrational medicine for the 21st century, chakras & self care, as well as this next page on chakra balancing tips as well as 7 chakras chakra cleansing, healing touch therapy near me, sacral energy healing, sending love and healing energy, grounding crystals root chakra, reiki healer near me, as well as at yahoo about reiki healer near me forum which is about chakra healing mindvalley, chi gong healing, crystals and energy healing, healing masculine energy, third eye healing, chakra cleansing services, not to mention this more helpful hints on energy healing near me details alongside all bengston healing, orgonite healing, somatic energy healing near me, richard gordon energy healer, richard gordon quantum touch, stomach pain after energy healing, not to mention this click here for chakra sound forum not to mention chakra healing for lungs, best energy healers, endometriosis chakra, healing vortex near me, white aura healing, healing body energy tulum, not to mention our site on chakra healing near me advice alongside all seven chakra healing, 11 chakras pranic healing, samadhi energy healing, master healing crystal, egyptian energy healing, gut chakra healing, which is also great. Finally, have a look at this find on spiritual healing near me url with umar farook acupuncture, 11 chakras pranic healing, 7 chakra sound, reiki for chakra healing, aura and chakra cleansing, pranic healer near me, for good measure. Check more @ Best Reasons To Choosing Energy Healing 624894b
_________________
Google it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Sat Aug 19, 2023 0:39 am    Post subject: Awesome Product Guide Reply with quote

Why don't you Google it! before you post
_________________
Google it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
FrankJScott



Joined: 29 Nov 2022
Posts: 12756
Location: Swinging Lifestyle

PostPosted: Sat Aug 26, 2023 0:15 am    Post subject: Useful Product Website Reply with quote

Please Google it! before posting
_________________
Google it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Battlefield All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies