HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Planka.nu - Miljöhjältar/förtryckt underklass eller parasiter?
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 18:05 pm    Post subject: Planka.nu - Miljöhjältar/förtryckt underklass eller parasite Reply with quote

Eftersom vi ändå är inne på ämnet att inte vilja betala för sig i en annan tråd så tänkte jag ta upp en annan aspekt på ämnet. I radion (vinyl107) i morse intervjuade de en medlem i planka.nu, organisationen som menar att kollektivtrafiken är ett privilegium för välbeställda innerstadsbor, och här följer några ungefärliga smakprov från intervjuen (inte exakta och något lösryckta, men ni får nog en bild):


"Programledare: -Varför plankar du?"

"Plankare: -Jag tycker att det är för dyrt att åka tunnelbana. Jag har helt enkelt inte råd."

"Programledare: -När är det du plankar?"

"Plankare: -Alltid!"

"Programledare: -Alltid!? Men hur ofta innebär det då, varje dag eller en gång i veckan?"

"Plankare: -En gång i veckan, när man skall in och shoppa och så!"

"Programledare: -Jaha! Så du har råd att shoppa en gång i veckan men inte att betala för att komma dit?"

"Plankare: -Aeh, hi hi!"

"Programledare: -Men om alla gör som du skulle och inte betalar så skulle det inte finnas någon tunnelbana... vem skall betala då?"

"Plankare: -Aeh, vet inte! Men det är för dyrt!"

"Programledare: -Vad skulle du vilja säga till Lennart Jangälv?"

"Plankare: -Att tunnelbanan skall vara gratis!"


Riktigt "stjärnskott" som var med i den intervjuen om undertecknad får säga sin mening. Självklart skall det vara gratis och Jultomten skall bjuda alla snälla människor på gratis tunnelbaneturer! Rolling Eyes

Nae, men själva organisationens (planka.nu) åsikt är att all kollektivtrafik helt enkelt skall vara helt skattefinansierad. Mig tycks det då att en hel hop människor som inte nyttjar densamma genast får vara med och bekosta andra personers resande. Men vad säger ni? Miljöhjältar och förtryckt underklass eller eller helt enkelt personer som inte vill betala för sig?

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 18:06 pm    Post subject: Reply with quote

Det tredje alternativet. Folk som inte vill betala för sig.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 18:11 pm    Post subject: Reply with quote

För att dra en parallell, så tycker jag denna diskutionen kunde vara mellan:

Artist, Filmskapare, speltillverkare:
vs.
Piratkopierare:


F.ö. tycker jag att kollektivtrafik ska vara billigare, men isåfall skulle det vara billigare med att äga bil också.
Back to top
View user's profile Send private message
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 18:14 pm    Post subject: Reply with quote

Det sjuka med kollektivtrafiken är ju att det kostar 20kr att åka buss ner till stan. Min kompis skulle kunna ta sin Plymouth som drar 3l milen och ändå komma undan billigare.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Victor



Joined: 24 Jul 2004
Posts: 777
Location: München

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 18:17 pm    Post subject: Reply with quote

mm.. och nattbussar kostar 40 spänn... på tok för dyrt
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
slurp



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2739
Location: Orsa

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 18:21 pm    Post subject: Reply with quote

För mig kostar det 25kr att åka med länstrafikens bussar,
25 mil från Orsa till Svenstavik. 1kr/milen. Jag har dock
ett rabattkort, så först kostade det 85kr för hela resan.
En kostnad som har minskat för varje åktur och nu är
nere på 25 ynka kronor.

Men om jag vill åka från Orsa till Mora, med dalatrafiks
bussar så kostar det mig 36kr. Det är 1.5 mil mellan Orsa
och Mora.

När jag åker mellan Orsa och Svenstavik så räknas jag
som en ungdom. När jag åker mellan Orsa och Mora
räknas jag som vuxen. Jag är 16 år gammal.


Kanske inte har så mkt med saken att göra, men jag
kände ändå för att berätta det. Sjukt :F
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Stoc



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 339

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 18:31 pm    Post subject: Reply with quote

25:- till stan? bah va e de för löjligt de e ju inget...

när jag ska åka in till stan o betala (har åkkort) skulle det kosta mej 100:- för o komma in till sthlm

det är för dyrt

_________________
bättre än Stork i handen
än en soppkvast i röven
Back to top
View user's profile Send private message
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 18:35 pm    Post subject: Reply with quote

slänger fram 10:- typ så åker jag fritt runt i stan på en timme
_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 18:39 pm    Post subject: Reply with quote

Det är i min värld folk som inte vill betala för sig. Det finns många i denna kategori tyvärr. Själv tycker jag att det är väldigt billigt att åka kollektivt i Stockholm. Jag åker både kollektivt och bil och jag bil är vansinnigt mycket dyrare, men jag tar smällen. När man säger att det ska vara gratis så verkar man inte förstått att det inte finns något gratis. För folk som inte betalar skatt blir det förstås gratis om man sätter taxan noll kronor för kollektivtrafiken, men för den som betalar skatt innebär det att man betalar någon annanstans.

Jag är rätt trött på snyltare. Här har ni några exempel på snyltare:

1. Jag har inte råd att betala någon öl så någon annan får betala. Lugnt säger man och sitter sen på krogen och bjuder på öl. SÅ säger personen man är ute med: "Varför har du så sunkigt grafikkort i din dator? Jag ska köpa ett nytt imorgon för 4000 kronor". När man svarar att man inte har råd med ett nytt för att man sitter på krogen och dricker öl så fattar de ingenting.

2. "Jag vägrar att betala för t-bana för jag har inte råd. Alla andra får betala för mig. BTW, nu ska jag in och shoppa kläder för 1000 kronor igen. Tredje gången den här månaden."

3. Oj, jag hängde visst med alla till krogen utan en spänn och låter någon annan bjuda. Jag kanske borde sagt till först, men de vill säkert ha med mig och jag har ju inte råd för jag köpte nya fälgar till bilen igår för 8000 kronor.

4. Jag tar en billig semester hos några vänner i en annan del av landet. Jag bor hos dem, äter deras mat, skitar ner i deras hem och låter dem passa upp allmänt på mig. Jag skulle gärna betala lite för mig, men jag har ju inte råd för att jag ska köpa en ny cykel nästa vecka för 10,000 kronor.

5. Jag åker till en annan stad och slaggar hos någon jag lärt känna lite ytligt via nätet och låter han betala mat etc åt mig. Bäst att låna lite deg också, men glömma att betala tillbaks. Jag har ju inte råd för jag ska spendera alla mina pengar på mina andra vänner i stan som jag känner mycket bättre, men som jag inte kan bo hos pga någonting.

Alla exempel ovanför är just exempel. Nog fan har dessa personer råd, men de låter indirekt andra människor betala deras nya grafikkort, kläder, fälgar, cyklar och bjudningar av vänner.

Jag bjuder gärna mina vänner och accepterar även att bli bjuden. Att bli bjuden är inte att snylta. Att aldrig bjuda igen och alltid klaga på sin ekonomi för att få andra att betala, samtidigt som man vräker ut pengar som andra inte anser sig ha råd med (för att de ska betala mat, t-bana etc), DET är att snylta.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
ade



Joined: 14 Jun 2003
Posts: 4166
Location: där gräset växer

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 18:41 pm    Post subject: Reply with quote

åk inte kollektivt då för fan!

ta en taxi! mycket smidigare, bekvämare och billigare.

_________________
WAH GWAAN?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 19:08 pm    Post subject: Reply with quote

desto längre man åker desto billigare blir det. så de e inte konstigt att de kostar 20 spänn om man bor 3 kilometer från stan... (bara ett exempel)

jag tycker inte att de e nån bra ide med skattefinansierad kollektivtrafik, då betalar jag ju för att andra åker buss/tåg/tunnelbana, men å andra sidan så betalar jag ju redan för en massa saker som andra gör som jag inte har nått för tex socialbidrag, föräldrabidrag, studiebidrag.

och de hade ju varit skönt o bara kunna hoppa på en bus eller liknande o veta att man redan betalt Very Happy

planka.nu e ett gäng snorungar som tror att man kan förändra en sån stor sak genom att bryta mot reglerna.

tjoo !
Back to top
View user's profile Send private message
woody
Admin


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1532

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 19:34 pm    Post subject: Reply with quote

När ja va i borås för 2 veckor sen. Tyckte jag att det var alldelens lagomt med en tjuga till centrum vafan det går juh bussar hela tiden man kan välja när man ville åka hem igen behövde inte passa tider för dom gick tätt så ja tycker inte 20 kr för den servicen är dyrt alls


//Woody

Samma när jag åkte till borås från Kristinehamn ca 36 mil för 300 de tycker inte ja e farligt för att sitta i en buss å slöa å bara ha ett beskymer å de e å välja när man skall pissa för att slippa studsa som en boll på dasset Smile

Nej ja åker hellre bus än bil när jag skall långt.

_________________

http://digg3r.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 19:41 pm    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:
Jag bjuder gärna mina vänner och accepterar även att bli bjuden. Att bli bjuden är inte att snylta. Att aldrig bjuda igen och alltid klaga på sin ekonomi för att få andra att betala, samtidigt som man vräker ut pengar som andra inte anser sig ha råd med (för att de ska betala mat, t-bana etc), DET är att snylta.


Kan verkligen känna igen en del av dina exempel.

När jag åker runt på olika träffar i Chevan så har jag absolut ingenting emot att ta med mig mina vänner och bekanta i bilen (annars vore det inte fullt så roligt). Men jag verkligen AVSKYR när de inte erbjuder sig att betala för bensinen. Två av mina kompisar har åkt med en hel del och erbjuder sig ALLTID att betala för bensinen, tom tjejen som oftast blir förare för dagen/kvällen/natten, men oftast så brukar jag tacka nej till erbjudandet. I genstjänst blir det gratis klippning och/eller gratis hjälp med bilen när det behövs utrustning som vi inte förfogar över i vår verkstad eller när det behövs nollas lite tvåSurprisedr på amazonen (killen är volvomekaniker och tjejen frisör).

Sedan har vi å andra sidan personer som åker med ibland, men aldrig ens erbjuder sig att betala. Om man sedan påpekar detta så skramlar de fram några tjugolappar och påstår sig ha dåligt med pengar (trots att de köpt öl och sprit för hutlösa summor). Tror de verkligen att det är gratis att åka runt en kväll med en bil som inte ogärna slukar runt 1,5-2,5 l/milen? För att inte tala om slitage mm.

Andra exempel är när jag får åka och fixa allehanda personers datorer, vänner såväl som flyktigt bekanta. Är det en kompis så fixar det oftast sig i form av gentjänster och jag ställer gärna upp, men det retar gallfeber på mig när bekanta från jobbet kommer och tror att jag skall spendera en hel kväll åt att fixa deras datorer gratis. Eller när personer jag inte ens känner ringer hem till mina föräldrar (och som de knappt känner för den delen) för att få mitt nummer, då de hört att jag "är en hejare på datorer", så jag kan fixa deras dator gratis.

Ännu ett exempel, från bilvärlden, är "fyllechaffisen". Den kille eller tjej som kör åt mig när jag vill inmundiga alkohol under en cruising kväll skall ALDRIG behöva betala sin egen mat eller bensin till bilen. Man skall vara glad att det finns människor som ställer upp. Jag blir riktigt uppretad på sådana som letar "fyllechaffis" till höger och vänster för att sedan kräva denne på pengar eller låta denne betala allt själv.

Hörs det att jag också är trött på snyltare? Wink Mad


Makrillo wrote:
För att dra en parallell, så tycker jag denna diskutionen kunde vara mellan:

Artist, Filmskapare, speltillverkare:
vs.
Piratkopierare:


Precis vad jag menade när jag sade att vi redan var inne på ämnet. Men den diskussionen kan vi ta här också. Trådan handlar väl allmänt om snyltare. Och att få trycka ur sig lite ilska man har i sig på grund av dessa människor. Smile

Sist till alla er som tycker kollektivtrafiken är så förbaskat dyr, pröva att äga och köra bil! Ni tror väl ändå inte att det bara är bensinen som kostar (även om den är dyr nog)?

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]Zwonka
Admin


Joined: 28 Jun 2004
Posts: 2815
Location: Strawcity

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 19:56 pm    Post subject: Reply with quote

Rickard wrote:

Sist till alla er som tycker kollektivtrafiken är så förbaskat dyr, pröva att äga och köra bil! Ni tror väl ändå inte att det bara är bensinen som kostar (även om den är dyr nog)?


skönt att du sa det ! Razz jag har ju som ni vet skaffat bil o fy satan va dyrt de e... fick skatten på 2000 spänn denna månaden o så ska de ju betalas lån o försäkring! ja tack till kollektivtrafik, gratis eller ej, de kvittar Very Happy

tjoo !
Back to top
View user's profile Send private message
woody
Admin


Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1532

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 20:07 pm    Post subject: Reply with quote

Rickard wrote:
Andra exempel är när jag får åka och fixa allehanda personers datorer, vänner såväl som flyktigt bekanta. Är det en kompis så fixar det oftast sig i form av gentjänster och jag ställer gärna upp, men det retar gallfeber på mig när bekanta från jobbet kommer och tror att jag skall spendera en hel kväll åt att fixa deras datorer gratis. Eller när personer jag inte ens känner ringer hem till mina föräldrar (och som de knappt känner för den delen) för att få mitt nummer, då de hört att jag "är en hejare på datorer", så jag kan fixa deras dator gratis.


Det här känner jag igen. till 20000%

Kan dra ett exempel:

En kille ja känner ytligt va hos en bekant och skulle fixa bort ett virus från min bekantas Dator. Han misslykades totalt. Han fick 500:- För att han försökte.

Dagen efter inger dom till mig (skall tillägast att jag är webmaster åt dom och är där ofta och lagar datorer och annat) och ber mig komma och hjälpa dom så sagt och gjort ja åker dit och får sitta i timmar pga att den förste som var där hade avinstallat virus program brandvägg å allt "skydd" som överhuvudtaget funnis. Så det fanns massor av mumsiga virus som härjade fritt pga att datorn var öppen som tunna mot nätet. Hur som helst så laga jag datorn. när allt var klart drack ja lite kaffe och då berätta dom att killen före fick 500:-

-"han får nöja sig med det för han fixa juh inta datan"

Killen bor 4 km från dom. Jag bor 4 mil därifrån. Jag antog då att ja iaf skulle få nån 100-lapp för besväret. Men nope inte en krona. Jag orkade inte bry mig. Men efteråt har detta stört mig mkt.

De finns inget värre än när folk utnytjar en för att man råkar Kunna saker.

//Woody

_________________

http://digg3r.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send private message
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 22:08 pm    Post subject: Reply with quote

TheMighty. dash wrote:
åk inte kollektivt då för fan!

ta en taxi! mycket smidigare, bekvämare och billigare.


ursäkta?
Taxi är ju för fan snordyrt!
Taxi in till stan för mej kostar 600 spänn för 3-4 mil !

Jag betalar nästan alltid för mig men jag kan erkänna att de gånger jag plankar har jag inte dåligt samvete, det är alldeles för dyrt så jag betalar 4/5 gånger och vips så är priset sänkt med 20% Very Happy Razz Cool

Jag är en sån människa som alltid bjuder men jag brukar inte bry mig om att be om pengarna tillbaka (om det inte är mycket) för jag tar för givet att folk betalar tillbaka.
Då finns det alltid folk som "råkar" glömma bort att de lånade pengar och tror att man glömt det bara för att man inte tar upp det...aldrig några stora summor men en tjuga där, en femtiolapp här...

Har även kompisar som är snåla så att det är sjukt alltså, de är ännu värre...när man måste tjata för att få låna en tia till en cola eller nåt då tröttnar man alltså....herregud vad är det för fel på människan
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Stoc



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 339

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 22:30 pm    Post subject: Reply with quote

Kitano wrote:
TheMighty. dash wrote:
åk inte kollektivt då för fan!

ta en taxi! mycket smidigare, bekvämare och billigare.


ursäkta?
Taxi är ju för fan snordyrt!
Taxi in till stan för mej kostar 600 spänn för 3-4 mil !

Jag betalar nästan alltid för mig men jag kan erkänna att de gånger jag plankar har jag inte dåligt samvete, det är alldeles för dyrt så jag betalar 4/5 gånger och vips så är priset sänkt med 20% Very Happy Razz Cool

Jag är en sån människa som alltid bjuder men jag brukar inte bry mig om att be om pengarna tillbaka (om det inte är mycket) för jag tar för givet att folk betalar tillbaka.
Då finns det alltid folk som "råkar" glömma bort att de lånade pengar och tror att man glömt det bara för att man inte tar upp det...aldrig några stora summor men en tjuga där, en femtiolapp här...

Har även kompisar som är snåla så att det är sjukt alltså, de är ännu värre...när man måste tjata för att få låna en tia till en cola eller nåt då tröttnar man alltså....herregud vad är det för fel på människan


vissa taxibolag har maxtaxa på ca 350. iaf i sthlm

_________________
bättre än Stork i handen
än en soppkvast i röven
Back to top
View user's profile Send private message
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 22:49 pm    Post subject: Reply with quote

Jag tycker det är vidrigt av plankare att klaga på hur dyrt det minsann är i Sthlm.
Ni är sjuka.
Ett exempel. ni betalar 600:- för ett 30-dagarskort. Sjukt billigt. Det går bussar hela jävla tiden. Det går tunnelbana dubbelt så ofta. Det går snabbt och smidigt att åka.

Ett 30-dagarskort i för länstrafiken i norrland kostar det (sist jag kolla) 1475 :-
Ett 30-dagarskort här i Växjö Länskort med tågtillägg 1050:-! Och då går bussarna och tågen.. nja. Att ta sig ut till Ingelstad - två mil utanför - tar 20 minuter. Det går max 1 buss i timmen. Lördagar går det 3 bussar på hela dan. en vid 1200, en vid 1600 och en vid 2000.

Nåt mer som plankare i Sthlm vill klaga på?

_________________
Discgolf äger mig.
Back to top
View user's profile Send private message
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 22:54 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Volvo 240 wrote:
Det sjuka med kollektivtrafiken är ju att det kostar 20kr att åka buss ner till stan. Min kompis skulle kunna ta sin Plymouth som drar 3l milen och ändå komma undan billigare.

här kostar det 90 spänn t&r för att åka in till söder vilket är c:a 2 km bort


Jag säger skattefinansiera kollektivtrafiken i stockholm!
Fler skulle skippa bilen och åka kollektivt istället (vilket skulle innebära mindre utsläppta avgaser, sparade naturresurser, mindre köer för de som måste ta bilen, inga biltullar och eftersom belastningen på vägarna minskar så behövs dem inte underhållas lika mkt).
Slutligen skulle även staten kunna dra in mer cash på reklam eftersom reklamplatserna skulle bli attraktivare).
Back to top
View user's profile Send private message
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Wed Mar 16, 2005 23:28 pm    Post subject: Reply with quote

TheMighty.Zwonka wrote:
Rickard wrote:

Sist till alla er som tycker kollektivtrafiken är så förbaskat dyr, pröva att äga och köra bil! Ni tror väl ändå inte att det bara är bensinen som kostar (även om den är dyr nog)?


skönt att du sa det ! Razz jag har ju som ni vet skaffat bil o fy satan va dyrt de e... fick skatten på 2000 spänn denna månaden o så ska de ju betalas lån o försäkring! ja tack till kollektivtrafik, gratis eller ej, de kvittar Very Happy

tjoo !

Pff skatt är för noobs Razz å 500 spänns försäkrning på det = Billigt!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies