HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Moralfråga
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 16:11 pm    Post subject: Reply with quote

Känns som jag måste förklara mina inlägg lite närmare innan jag upprör någon till den grad att de får en hjärtattack.

Jag VET att jag hårddrar saker i sammanhanget. Men det jag är ute och far efter är att människans lilla processor också känd som hjärnan är en förunderlig maskin och moral ett flyktigt begrepp. För många verkar det helt ok moraliskt sett att ladda ner upphovrättsskyddat material (filmer, spel, program, musik osv), men inte ok ur moralisk synpunkt att kliva in i en butik och stjäla samma sak.
Moraliskt berättigad stöld Question

Om vi sedan skall spinna vidare på människans godhet så tror jag förvisso att det finns godhet i människan. Men skall vi ta några klassiska exempel:

*Herr X tycker att det är fördjävligt hur folk får svälta i världen och tillskriver stor del av detta till EU's jordbrukspolitik. Han klagar och gnäller över detta ofta, men är inte för fem öre politiskt aktiv och arbetar mot denna politik.
- "Har inte tid, måste försörja min familj", säger han. Han har gjort ett val.

*Herr Y tycker att det är fördjävligt hur folk får svälta i världen och tillskriver stor del av detta till EU's jordbrukspolitik. Han klagar och gnäller över detta ofta, och jobbar aktivt med att motverka nämnda politik. Han har gjort ett val och detta är vad han kämpar för.

*Herr Z tycker att det är fördjävligt hur folk får svälta i världen och tillskriver stor del av detta till EU's jordbrukspolitik. Han klagar och gnäller över detta ofta. Herr Z jobbar aktivt mot kvinnomisshandel. Han har gjort ett val och detta är vad han kämpar för.

Alla har de gjort sina val och bestämt sig för vad de värderar högst. Innebär detta att de inte bryr sig ett dugg om de andra situationerna? Troligtvis inte, men de har dock prioriterat och bestämt sig för vad de värderar högst. Är någon av dessa människor sämre än de andra? Vidare kan man ställa sig frågan om varför de hjälper dessa människor? Kan det handla om att man känner sig bättre då man hjälpt någon? Man stjäl inte för att man mår dåligt som någon påpekade? Då är vi återigen tillbaka till tesen att varje människa i grund och botten är egoist. Men självklart finns det olika lager i egoism.

Vad gäller mig själv så får INGEN min ovillkorliga tillit eller kärlek utan att ha förtjänat den.

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
JustinSane



Joined: 15 May 2004
Posts: 595
Location: Borås

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 16:16 pm    Post subject: Reply with quote

håller med dig rickard.
Back to top
View user's profile Send private message
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 16:23 pm    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
Jag stryker under att ingen människa kommer sakna dessa pengar

det enda det handlar om är: Skulle du kunna leva med ditt samvete? Att du har pengar du inte har jobbat för.

Makrillo: 2 minuter efter du har plockat upp den där femtiolappen kommer en liten kille på 10 bast som fått den i veckopeng. Han väntat hela veckan och var på väg att köpa den där roliga serietidningen. Nu får han vänta en vecka till, bara för att du tog upp den och ryckte på axlarna.

50 spänn må vara lite för dig, men mycket för nån annan.
På samma sätt som 5 mille är mycket för mig, men lite för banken.


Ha ett sådant scenario är ju säkerligen väldigt troligt, och oavsett vilket så är det inte stöld att ta saker som man hittar. Oavsett vilket så skrev jag i min första post att jag inte skulle kunna ta pengarna för att jag skulle få för dåligt samvete av att ta dem. Att jämföra bankrån med att hitta 50 kr från en okänd individ tycker jag är lite långsökt.

Och Rickard, allvarligt talat: Att ta saker från en individ är i mina ögon inte samma som att piratkopiera, visst är det deras 'egendom' men kopierar jag den så har de ändå kvar den. Är det en bra produkt köper jag den. Som jag skrev tidigare så gör piratkopiering bara det möjligt för mig själv att testa flera spel, lyssna på flera skivor, se fler filmer. Antagligen hade jag inte ens sett hälften av dessa annars, så på sätt å vis tjänar de pengar på mig, genom marknadsföring av produktplaceringar etc. etc. Att jämföra det med att sno fem miljoner kr är i min mening ganska trångsynt.

Om man läser en undersökning i Illustrerad Vetenskap som kom för cirka tre månader sedan så kan man se att människor faktiskt är mer givmilda än vad de borde vara.

Och nej, Nietchze har fel i sitt påstående, visst kan man enkelt tolka alla människors handlingar som egoistiska, men då får man även ha en ganska vid definition på vad egoism är. Min åsikt är att individen aldrig gör något medvetet för att skada sig själv, inte som Nietchze påstår, att man gör allt för att gynna sig själv. En jäkla skillnad mellan de båda.

Och McQwert, jag håller med dig, det är frustrerande att säga hur man känner å sedan bli kallad hycklare av individer som inte kan förstå att människor inte alltid fungerar som dem själva. (Ja.. en pik!) Wink

Edit:
Ang. kopiering av upphovsrättskyddat material så är det faktiskt inte stöld att ladda hem sådant i Sverige. (ännu). Razz
Back to top
View user's profile Send private message
crab_people



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 3406

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 16:42 pm    Post subject: Reply with quote

utan tvekan.
ingen kommer fan till skada om de där 5 miljonerna försvinner.
Back to top
View user's profile Send private message
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 17:39 pm    Post subject: Reply with quote

Jag skulle ta pengarna, spendera dem med ett jättebra samvete.
I och med att det inte är någon som lider av de pengarna försvinner.

Bra tråd matte Smile

_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 19:33 pm    Post subject: Reply with quote

Makrillo wrote:
Fren wrote:
Jag stryker under att ingen människa kommer sakna dessa pengar

det enda det handlar om är: Skulle du kunna leva med ditt samvete? Att du har pengar du inte har jobbat för.

Makrillo: 2 minuter efter du har plockat upp den där femtiolappen kommer en liten kille på 10 bast som fått den i veckopeng. Han väntat hela veckan och var på väg att köpa den där roliga serietidningen. Nu får han vänta en vecka till, bara för att du tog upp den och ryckte på axlarna.

50 spänn må vara lite för dig, men mycket för nån annan.
På samma sätt som 5 mille är mycket för mig, men lite för banken.


Ha ett sådant scenario är ju säkerligen väldigt troligt, och oavsett vilket så är det inte stöld att ta saker som man hittar. Oavsett vilket så skrev jag i min första post att jag inte skulle kunna ta pengarna för att jag skulle få för dåligt samvete av att ta dem. Att jämföra bankrån med att hitta 50 kr från en okänd individ tycker jag är lite långsökt.

Och Rickard, allvarligt talat: Att ta saker från en individ är i mina ögon inte samma som att piratkopiera, visst är det deras 'egendom' men kopierar jag den så har de ändå kvar den. Är det en bra produkt köper jag den. Som jag skrev tidigare så gör piratkopiering bara det möjligt för mig själv att testa flera spel, lyssna på flera skivor, se fler filmer. Antagligen hade jag inte ens sett hälften av dessa annars, så på sätt å vis tjänar de pengar på mig, genom marknadsföring av produktplaceringar etc. etc. Att jämföra det med att sno fem miljoner kr är i min mening ganska trångsynt.

Om man läser en undersökning i Illustrerad Vetenskap som kom för cirka tre månader sedan så kan man se att människor faktiskt är mer givmilda än vad de borde vara.

Och nej, Nietchze har fel i sitt påstående, visst kan man enkelt tolka alla människors handlingar som egoistiska, men då får man även ha en ganska vid definition på vad egoism är. Min åsikt är att individen aldrig gör något medvetet för att skada sig själv, inte som Nietchze påstår, att man gör allt för att gynna sig själv. En jäkla skillnad mellan de båda.

Och McQwert, jag håller med dig, det är frustrerande att säga hur man känner å sedan bli kallad hycklare av individer som inte kan förstå att människor inte alltid fungerar som dem själva. (Ja.. en pik!) Wink

Edit:
Ang. kopiering av upphovsrättskyddat material så är det faktiskt inte stöld att ladda hem sådant i Sverige. (ännu). Razz
Jag vet inte om vi diskuterar nåt annat än tråden nu.

Det handlar inte om ett bankrån (eftersom ingen kommer till skada).
Jag gjorde därför om BaraGalens 'rån' till 'en glömd väska på toaletten'.

Att hitta 50 och inte veta vem de kan ha tillhört, eller att hitta 5 mille och veta vem de tillhört. Tja..skillnaden är väl att man vet att millarna tillhör banken.
Men som sagt: Ingen får reda på att pengarna är borta. Ingen drabbas.

Angående hyckleri.
Vet inte om jag vågar påstå at ni som säger nej är hycklare.
Jag själv är en stor hycklare vad det gäller olika saker.
Jag tycker det är strongt av er som skulle låtit pengarna vara. Strongt att ge upp så mycket.

I lagens mening tror jag tillåme att man är skyldig att lämna in pengarna, så alla som svarade 'ja' är brottlingar. Då Rolling Eyes

Ska dra en annan vansinnigt långsökt paralell när vi ändå snackar om piratkopiering och olovlig spridning av upphovsrättsskyddat material:
Jag vet att de flesta här kan skaffa fusk hur lätt som helst.
Jag själv har det på datorn till titta-på-demo-syfte (som ni kanske vet).
Men jag skulle ALDRIG i livet skicka vidare varesig filerna eller en DL-adress till nån eftersom jag vill inte bidra till att fusket sprids.
Jag stoppar inte spridningen, men jag bidrar absolut inte till den heller.
Genom att ladda ner en film eller låt för att man vill se om den är bra, för att sen köpa DVDn/albumet, bidrar man till att olovlig spridning av upphovsrättsskyddat material fortgår.
Kunde jag leva med det, kunde jag leva med att ingen får reda på att de saknar 5 mille heller.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
dyring



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1195
Location: helsingborg

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 20:00 pm    Post subject: Reply with quote

Nej. Jag är killen som får för mycket växel i affären och går tillbaks med pengarna.....

Jag korean gran och en annan från jobbet råkade glömma att betala när vi gick från lunchresturangen. ingen där sa något. 2 timmar senare kommer vi på det, och jag och en annan kille samlar alla 4:as pengar, och åker tillbaks och betalar. Dom i resturangen var grymt förvånade kan jag säga...

Dessutom. Någon hade skadats. om ni tagit väskan på toaletten? ni tror inte att killen som glömt dem där.. hans framtid på banken lär vara förstörd. Hans liv lär vara ett helvete, åtminstone i några år. inte en bra sak att ha i meritregistret.. slarvade bort 5 mille...
Om jag hittat väskan där så hade jag lämnat in den på en polisstation med full info om var den kom från.

//dyring

_________________
MER BAHRAIN ÅT FOLKET!!!

www.freezebitch.dk/
www.freezebitch.dk/forum
Back to top
View user's profile Send private message
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 20:02 pm    Post subject: Reply with quote

Fren oavsett vilket, om det vore så att du skulle komma undan med det, skulle du ha ihjäl din grannes katt om du fick 20 miljoner för det? Åter igen, ingen skulle få reda på att det var du som gjorde det.

Fren, möjligt att det är lite hyckleri med att inte sno 5 miljoner å att kopiera upphovsrättsskyddat material. Å andra sidan kan inte brotten liknas vid varandra alls. Skulle inte säga att det är hyckleri att säga att man kan begå ett brott, men inte ett annat. Särskilt inte eftersom det är en högst moralisk fråga, vissa tycker det är ok att sno pengar om man kommer undan med det, andra tycker inte det är ok. Ingen kan säga att den enda parten har rätt eller fel i frågan, å ingen kan egentligen ifrågasätta den andres motiv till varför den tycker som den gör.
Back to top
View user's profile Send private message
musse
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 08 Feb 2003
Posts: 385

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 20:20 pm    Post subject: Reply with quote

uppenbart att ja skulle (:
_________________
Ingenting är omöjligt! Det omöjliga tar bara lite längre tid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 21:58 pm    Post subject: Reply with quote

Du får ursäkta att jag slår isär ditt inlägg, men det är lättare att ta argument för argument.

Makrillo wrote:
Och Rickard, allvarligt talat: Att ta saker från en individ är i mina ögon inte samma som att piratkopiera, visst är det deras 'egendom' men kopierar jag den så har de ändå kvar den.
Vad skall vi då med upphovsrätt till? Eller patentlag? Om någon skapar något och patenterar detta så kan ju lika gärna jag börja massproducera detta, han har ju fortfarande kvar sin prototyp?Och att någon faktiskt lagt ner tid, pengar och sin skäl i att skapa detta verk är ingenting du vill kännas vid?

Makrillo wrote:
Är det en bra produkt köper jag den.
Då vill jag att du svarar ÄRLIGT (och jag skall inte tro att du ljuger) på hur mycket du köpt procentuellt sett av det du laddat ner?

Makrillo wrote:
Som jag skrev tidigare så gör piratkopiering bara det möjligt för mig själv att testa flera spel, lyssna på flera skivor, se fler filmer. Antagligen hade jag inte ens sett hälften av dessa annars, så på sätt å vis tjänar de pengar på mig, genom marknadsföring av produktplaceringar etc. etc.
Om alla tänkte så om alla upphovsrättsskyddade verk var skulle vi då stå idag? Hur gör vi när alla företag gått i konkurs?


Makrillo wrote:
Att jämföra det med att sno fem miljoner kr är i min mening ganska trångsynt.
När det gäller piratkopieringen så leder detta i förlängingen till: Mindre konkurrens, sämre produkter, mindre arbetstillfällen, högre arbetslöshet, sämre välfärd. JustinSane's "utopi-exempel" däremot åsamkar betydligt mindre skada. Tänk efter nu!

Makrillo wrote:
Och nej, Nietchze har fel i sitt påstående, visst kan man enkelt tolka alla människors handlingar som egoistiska, men då får man även ha en ganska vid definition på vad egoism är. Min åsikt är att individen aldrig gör något medvetet för att skada sig själv, inte som Nietchze påstår, att man gör allt för att gynna sig själv. En jäkla skillnad mellan de båda.
Frågan är varför du (alla människor) gör som du gör i grund och botten (oavsett handlingen)? Filosofi... aaaa... Very Happy

Makrillo wrote:
Och McQwert, jag håller med dig, det är frustrerande att säga hur man känner å sedan bli kallad hycklare av individer som inte kan förstå att människor inte alltid fungerar som dem själva. (Ja.. en pik!) Wink
Jag förutsätter inte att människor fungerar som mig. Inte heller har jag mig påstått veta hur du fungerar. Men det jag anser vara hyckleri är just ditt (och många andras) resonemang om bland annat piratkopiering. Det är ok att stjäla en sak men inte en annan?
_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
[siLL]RectuM
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 1411
Location: Eastside Stockholm , Snakenothing

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 22:01 pm    Post subject: Reply with quote

ja skulle gjort de direkt
_________________
Im the pain in your ass.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 22:19 pm    Post subject: Reply with quote

Makrillo wrote:
Fren, möjligt att det är lite hyckleri med att inte sno 5 miljoner å att kopiera upphovsrättsskyddat material. Å andra sidan kan inte brotten liknas vid varandra alls.
upphovsrätten är till för att skaparen av alstret (och de som står bakom honom) ska tjänapengar på sin skapelse. Att ladda ner den gratis ger honom inga pengar trots att du får varan. Det kan definieras som stöld.


Att sakerna inte har med saken att göra? Varifrån får du då frågan:
Makrillo wrote:
Fren oavsett vilket, om det vore så att du skulle komma undan med det, skulle du ha ihjäl din grannes katt om du fick 20 miljoner för det? Åter igen, ingen skulle få reda på att det var du som gjorde det.


For the record: absolut inte.
Men nu glider vi ifrån ämnet nåt vansinnigt...

Ingen kommr till skada var det väl från början... Det inkluderar väl oxå djur?
Det är väl ändå enormt stor skillnad på att behålla nåt man "hittat" och att mörda...?

Tråden handlar fortfarande inte om ett rån.
Tråden handlar fortfarande inte om fysiska skador.
Tråden handlar fortfarande inte om psykiska skador.
Tråden handlar fortfarande inte om att folk får skulden för det som hänt.
Tråden handlar fortfarande om att INGEN nånsin kommer få reda på att pengarna är borta, eller att just DU har tagit dem.

Nu håller vi oss till tråden.

Makrillo, och ni andra som inte tar pengarna, jag är övertygad om att ni är ett gäng helhyvens snubbar och snubbor. Respect. Smile

Det många nu försöker få fram är antingen ett "ok jag erkänner. jag skulle ta pengarna"
eller
"ok jag erkänner. jag är en hycklare"
Ämnet svängde av söderut för c:a 2 mil sen... Åk tillbaks och åk rätt.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Tideypoo
Senior Admin


Joined: 03 Apr 2003
Posts: 1636
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 22:39 pm    Post subject: Reply with quote

I really dont think I would... stealing is just wrong Sad I guess I cant relate to the subject because someone ALWAYS is hurt by crime, whatever type it is. The only way to get 5mil. without anyone getting "hurt" and not getting in trouble is to win the lottery, and even then the very existance of the lottery enables people with gambling addictions so *shrug* Id probably turn it over to the police. If they never find the owner of the money, THEN its mine to keep, and not a second sooner. (at least thats how it works in Canada, afaik)

And as for the killing your neighbors cat thing.. wtf is wrong with you? Nevermind that Fren is the worst person to ask about such a thing (with myself at a close second). No, I would never, ever, EVER do something like that. its someones PET! Even if they never found out, youre murdering a part of someones family and losing a pet is a traumatic experiance, even if they just "mysteriously dissapere". I know it was "just a hypotheical situation" but gah! Disgusting.

Tidey

_________________
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
JustinSane



Joined: 15 May 2004
Posts: 595
Location: Borås

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 23:20 pm    Post subject: Reply with quote

kan tycka det är kul att vi spinner vidare lite vad det gäller moral osv. Det är intressant att fundera på.

Alla har en anledning och en bakgrund till hur de beter sig och agerar.
Back to top
View user's profile Send private message
ScoTT



Joined: 06 Oct 2002
Posts: 569
Location: Näsviken ; Hudik

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 23:48 pm    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
nws`slurp wrote:
Aldrig i livet.

Skulle aldrig kunna spendera dem utan att känna mig som en jävla idiot.
Det är för fan nån annans pengar, det kommer man aldrig ifrån. Oavsett
om ingen tar nämnvärt skada av det så vill iaf jag inte använda någon
annans pengar.

Och nej, jag ljuger inte.

Det är skillnad mellan att vinna/få pengar och att ta pengar.
Se det så här:
du tar pengarna, spenderar lite och får sen skuldkänslor. Så skänk dom till behövande då. Tror nog att röda korset eller den ensamma mamman med 6 barn blir gladare än banken för de pengarna.

Ni som svarat nej... aldrig laddat ner upphovsrättsskyddade filer? film? musik?
Det är stöld you know.


Jo jag har faktiskt laddat hem både film och musik från nätet.
Men jag får samma skuldkänslor av det som ja skulle få av att stjäla 5 mille från en bank.

Att använda nåt jag inte har förtjänat eller köpt för pengar jag har tjänat ihop finner jag ingen glädje i.

Thats the way it is..

_________________
Mvh ScoTT
Back to top
View user's profile Send private message
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Thu Mar 03, 2005 23:50 pm    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:

Tråden handlar fortfarande inte om ett rån.
Tråden handlar fortfarande inte om fysiska skador.
Tråden handlar fortfarande inte om psykiska skador.
Tråden handlar fortfarande inte om att folk får skulden för det som hänt.
Tråden handlar fortfarande om att INGEN nånsin kommer få reda på att pengarna är borta, eller att just DU har tagit dem.


Quote:
Om ni fick chansen att göra ett bankrån där ni varken skulle åka dit eller komma till skada, ingen annan människa heller. Alltså 100% säkerhet att gå fri med säg 5 miljoner, skulle ni gjort det isf?


Alltså, det handlar om ett bankrån där någon skulle sakna pengarna.
Självklart skulle jag inte göra det. Å självklart tycker jag inte att det kan liknas vid att kopiera upphovsrättskyddat material. (även om jag inte kan rättfärdiga de senare så känns det som ett sjysstare brott).
Back to top
View user's profile Send private message
Kitano
Admin


Joined: 26 Apr 2004
Posts: 828

PostPosted: Fri Mar 04, 2005 0:42 am    Post subject: Reply with quote

Jag ber om ursäkt till alla er jag kallade hycklare och/eller lögnare


Däremot håller jag fast vid att det är lätt att sitta och vara så jävla moraliskt högfärdig när man aldrig behöver riskera att sättas på prov.
Jag menar inte just den här diskussionen men jag har mött människor som påstår sig kunna ge sitt liv för att rädda tio människor man aldrig träffat i en annan världsdel t.ex.
Och det finns inte en människa i hela världen som skulle göra nåt sånt utan några andra anledningar än självuppoffrande (självmordstankar osv.)

....
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
TheMighty. Mistress



Joined: 07 Apr 2003
Posts: 1539
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Mar 04, 2005 0:56 am    Post subject: Reply with quote

Alltså, om jag skulle ta de där 5 miljonerna så skulle jag tänka.

*hahaaa!! 5 miljoner!! Åhh..vad mycket pengar! köpa fina saker* typ...

Men vem vet, om jag ställs inför det i verkligheten kanske jag skulle fega ur, ni vet precis som man kan drömma om massa kinky grejjer man vill göra, fast när man väl får göra det så bangar man...eller nåt..yeyh!

hoppla!

_________________
Nicket gubbslem har jag lånat av en feministisk organisation.
Dock är även gubbslem en av sveriges vanligaste alger, på latin Gonyostomum semen.
All annan tolkning står för er..

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Fri Mar 04, 2005 10:20 am    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
Det många nu försöker få fram är antingen ett "ok jag erkänner. jag skulle ta pengarna"
eller
"ok jag erkänner. jag är en hycklare"
Ämnet svängde av söderut för c:a 2 mil sen... Åk tillbaks och åk rätt.


Au contrair "Freen", om jag tolkat trådskaparens avsikter rätt så har vi landat precis där vi skulle. En diskussion om moral och människans psyke (eller själ om man så vill). En diskussion kring det relativa begrepp moral faktiskt är. Det är ingen som vill peka på någon och skrika hycklare utan snarare ett försök att få inblick i en annan människas psyke.

Och även om inte det var avsikten från början så leder mig följande kommentar till att tro att trådförfattaren vill fortsätta på detta ämne:
JustinSane wrote:
kan tycka det är kul att vi spinner vidare lite vad det gäller moral osv. Det är intressant att fundera på.

Alla har en anledning och en bakgrund till hur de beter sig och agerar.


Hur tänkte Nietzsche egentligen. Ponera att en människa offrar sitt eget liv för att någon annan skall kunna leva, varför? På grund av att personen i fråga älskade denna person? Är detta en helt osjälvisk handling? Lite djupare än så får vi nog gå. Personen som offrade sitt liv älskade denne och offrade hellre sitt liv än att denne skulle dö. Men en död person lider inte. Dock skulle han själv ha lidit efter förlusten av den han älskade. Och nu är det den "överlevande" som får lida. Är inte det en självisk handling? Själva kärnan i Nietzsche's filosofi...

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
Makrillo
Senior Admin


Joined: 04 Apr 2004
Posts: 2400
Location: Halmstad

PostPosted: Fri Mar 04, 2005 10:32 am    Post subject: Reply with quote

Rickard, tycker att ämnet Altruism/egoism är en ren tolkningsfråga, givetvis handlar det om en osjälvisk handling att offra sitt eget liv för någon annan. Nietchze har rätt i sina påståenden till en viss grad enl. mig, men han hårddrar det för mycket. Att begå vissa handlingar som råkar vara bra för en själv, är inte själviskhet, men visst kan man tolka det som det om man vill. Har diskuterat detta med OÄNDLIGT många individer, å ingenting har någonsin övertygat mig om att människan alltid är självisk i allt den gör. Men så har jag kanske en väldigt positiv bild på människor i allmänhet.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> General discussion All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Page 4 of 6

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies