HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Böter/straff för att köra bil på cykelväg?

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Mon Feb 07, 2005 11:18 am    Post subject: Böter/straff för att köra bil på cykelväg? Reply with quote

Hejsan.
Efter att dragit ett par försök med google (har inte kollat feta lagboken, då jag inte riktigt tror den säger riktigt det jag fiskar efter) för att få upp lite statistik eller standardbötesbelopp eller whatever för att åka dit när man kör en liten bit med bilen på en gång-/cykelväg vänder jag mig nu till er för att kolla om någon av er har koll på det hela.

Anledningen till att jag frågar är den att jag faktiskt inte har någon koll alls på vad det är för straff.. jag tycker väl det är lite skit samma om jag genar mellan två bilvägar över 20 meter cykelväg, men misstänker att det kan vara så att det kanske klassas som verkligt elakt av mig..

Får man en klapp på axeln och ett vänligt ord av polisen som har full förståelse och stöttar mig när jag genar uppe på universitetet?
Får man en böteslapp på typ 500 spänn?
Böteslapp på 2500 kr?
Dagsböter?
Indraget kort?
Näringsförbud? Smile
FÄNGELSE!!!! ????


Jag har lite omotiverat i mitt eget huvud klassat det som typ att parkera där det är parkeringsförbud eller som att blåsa en stoppskylt, men det lär ju vara i mina drömmar det..hehe..

PLEASE HELP!!!
Very Happy

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
zhyper!
Guest





PostPosted: Mon Feb 07, 2005 11:43 am    Post subject: Reply with quote

jag vet inte om det finns just det där, men det ska finnas en lagbok angående trafiken som har anknytning till vägverkets hemsida.. Jag antar att du inte har Moppenet, där finns ett ställe där du kan fråga en polis.. du kan ju annars slänga iväg ett mail till nån vettig person hos polisen, www.polisen.se tror jag det är. Förlåt för kass stavning men jag är trött och sjuk Smile
Back to top
KrosuZ
Senior Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4892
Location: Lund

PostPosted: Mon Feb 07, 2005 12:51 pm    Post subject: Reply with quote

dödsstraff införs och avskaffas efter domen...?


kan väl tänka mig att de ligger som de flesta böter man kan få av polisen 300 eller 600

_________________
IRC: #FreezeBitch @ QuakeNet
URL: www.FreezeBitch.se


-"Varning för kaktusar"-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Mon Feb 07, 2005 13:00 pm    Post subject: Reply with quote

slå upp vårdslöshet i trafik nobb Razz
Trafikförordning (1998:1276)
Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner
Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
dagsböter har jag för mig, är inte så påläst om trafik och sån skit, har inte tänkt bli trafikpolis Smile

_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Feb 07, 2005 13:09 pm    Post subject: Reply with quote

Blir det inte permbann från Maffia också?
_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
FLU|Swedish Cop



Joined: 05 Jan 2003
Posts: 1452
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Feb 08, 2005 18:38 pm    Post subject: Re: Böter/straff för att köra bil på cykelväg? Reply with quote

[FreezeBitch]Lupus wrote:
Hejsan.
Efter att dragit ett par försök med google (har inte kollat feta lagboken, då jag inte riktigt tror den säger riktigt det jag fiskar efter) för att få upp lite statistik eller standardbötesbelopp eller whatever för att åka dit när man kör en liten bit med bilen på en gång-/cykelväg vänder jag mig nu till er för att kolla om någon av er har koll på det hela.

Anledningen till att jag frågar är den att jag faktiskt inte har någon koll alls på vad det är för straff.. jag tycker väl det är lite skit samma om jag genar mellan två bilvägar över 20 meter cykelväg, men misstänker att det kan vara så att det kanske klassas som verkligt elakt av mig..

Får man en klapp på axeln och ett vänligt ord av polisen som har full förståelse och stöttar mig när jag genar uppe på universitetet?
Får man en böteslapp på typ 500 spänn?
Böteslapp på 2500 kr?
Dagsböter?
Indraget kort?
Näringsförbud? Smile
FÄNGELSE!!!! ????


Jag har lite omotiverat i mitt eget huvud klassat det som typ att parkera där det är parkeringsförbud eller som att blåsa en stoppskylt, men det lär ju vara i mina drömmar det..hehe..

PLEASE HELP!!!
Very Happy


Lupus, det är bara att hojta till så kan du få svar.

Det är INTE vårdslöshet i trafik. Sådant kan bara inträffa på väg och det här var väl inte en körning på väg utan på en sträcka mellan två vägar, ( dessutom skulle det eventuellt klassas som ringa vårdslöshet och det är inte straffbart), utan brottet är att du har kört med bilen i terräng och det är det o-bot på. kan tänka mig att den idag ligger på 600 spänn.

Skulle du köra på en cykelväg så är det också O-bot och den är 600 eller 800.

Tror inte att någon polis skulle ha förståelse för att du kör den där sträckan på 20 meter. Om du gör det bör ju alla andra få göra det också och då försvinner ju själva syftet med att INTE ha någon väg där.
Nu vet jag inte hur det ser ut där, men tänk om det kommer en fjortis på sin moppe där och så pang smäller ni. DÅ blir det vårdslöshet i trafik och lite annat smått o gott.

Så ett tips är att ta långa vägen...



polis21.jpg
 Description:
 Filesize:  46.96 KB
 Viewed:  338 Time(s)

polis21.jpg



_________________
Swedish cop - Framröstad till Världens bästa Counter Strike-spelare 1978

http://martinmelin.blogg.se/
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[FreezeBitch]Lupus
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 05 Oct 2002
Posts: 3655
Location: Södermalm

PostPosted: Tue Feb 08, 2005 19:37 pm    Post subject: Re: Böter/straff för att köra bil på cykelväg? Reply with quote

FLU|Swedish Cop wrote:
Lupus, det är bara att hojta till så kan du få svar.

Det är INTE vårdslöshet i trafik. Sådant kan bara inträffa på väg och det här var väl inte en körning på väg utan på en sträcka mellan två vägar, ( dessutom skulle det eventuellt klassas som ringa vårdslöshet och det är inte straffbart), utan brottet är att du har kört med bilen i terräng och det är det o-bot på. kan tänka mig att den idag ligger på 600 spänn.

Skulle du köra på en cykelväg så är det också O-bot och den är 600 eller 800.

Tror inte att någon polis skulle ha förståelse för att du kör den där sträckan på 20 meter. Om du gör det bör ju alla andra få göra det också och då försvinner ju själva syftet med att INTE ha någon väg där.
Nu vet jag inte hur det ser ut där, men tänk om det kommer en fjortis på sin moppe där och så pang smäller ni. DÅ blir det vårdslöshet i trafik och lite annat smått o gott.

Så ett tips är att ta långa vägen...

Inga fjortisar, bara en massa studenter.. Smile
Men det var ju lugnt, var inte så farligt..

Just den gången just där körde jag eftersom jag råkade ta fel avfart i den sjukt feta cirkulationsplatsen en liten bit bort.. hade jag inte kört där hade jag ju fått ställa mig på betalparkering och då jag inte hade några mynt hade jag gjutet fått böter.. så.. det var ju ekonomiskt försvarbart från min sida.. Very Happy

Till mitt försvar så var det en Toyota Yaris.. finns väl EU-moppar som är typ lika små.. (bra försvar)

_________________
_______________________________________________
- Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. (låter vettigt)
- Min frihet slutar där din börjar (låter vettigt)
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Tue Feb 08, 2005 19:41 pm    Post subject: Reply with quote

Just i detta nu sitter Martin och skriver en anmälan Twisted Evil
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
FLU|Swedish Cop



Joined: 05 Jan 2003
Posts: 1452
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Feb 08, 2005 20:14 pm    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
Just i detta nu sitter Martin och skriver en anmälan Twisted Evil


Nä, men ett fett spaningsuppslag till trafiken i Linköping. Nu lär dom sätta alla resurser på att bevka just den där platsen... Razz

_________________
Swedish cop - Framröstad till Världens bästa Counter Strike-spelare 1978

http://martinmelin.blogg.se/
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies