HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Skärmen slocknar vid spel och låser sig.
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
reboot



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 1655
Location: torsby

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 18:08 pm    Post subject: Skärmen slocknar vid spel och låser sig. Reply with quote

Hejsan,

Först köpte jag ett Geforce 6800, sedan fick jag felet. Efter en topic på help and support kom vi fram till att det kan vara nätaggragatet, har idag köpt ett 450W nätaggregat. Sätter in grafikkortet och får samma fel vid spel igen.

Fel vid spel:

Jag går in i CS, jag går joinar en public server, vilken som helst. Maffia t.ex
Efter 5-10 sekunder i spelet blinkar det till och skärmen blir svart, datorn låser sig även. Tvungen att starta om den genom att rycka ur sladden i väggen.
Testade New game, skapa själv och då hängde det sig inte. Konstigt nog, om detta nu stämmer, ska in och prova igen snart.

Jag testade spela Diablo1, ingenting hände. Tyvär funkade det inte på internet fanns inga servrar.
Letar för fullt efter något större spel som kan funka på internet och singelplayer.
Jag tror att det hänger sig när jag ska spela något som har tillsammans med Steam att göra, t.ex CS, berättar varför lite nedanför.

Någon annan som har varit med om detta fel, och hur nollställer man Steam? För jag testade och installera om Steam, och när jag loggade in hade den ju skrivit in min användare, användar namn och upplösning som det var innan. Även fast jag installerade om det.
Finns det typ, "Spara INTE tidigare inställningar". Förklarar nedanför vad det har för någon betydelse.

Jo, när jag bara hade grafikkortet och det inte funkade så ringe jag en vän, morsans-mans brosa som är duktig på allt inom dator, mycket duktig faktiskt.
Förklarade mitt fel och han trodde att det berodde på ett det blir en grafik ändring i spelet, att spelet är van med gamla "grafikkortet" och inte funkar ihop med det nya på dem inställningar som jag körde med gamla grafikkortet. Om ni förstår?
Så när jag bytte till 640x480 upplösning och 16mb färger eller vad det heter så funkade CS, tills det att jag satte på 32färger och 800x600 som jag tidigare spelat med.
Så jag tror att Steam har sparat alla mina tidigare inställningar, och därför vill jag nollställa Steam. Hur man nu gör?
Även testa ett annat spel för att se om det är så, att Steam ligger bakom det.
En kompis har samma fel, med nytt grafikkort att det blir svart, han har inte heller testat några nya spel.

Tidigare Grafikkort:
Geforce 5200 128mb
Det nya Grafikkortet:
Geforce 6800 128

Så det kan vara att det blev för stor ändring, kan det ha något med fastwrite? att den ändrades så mycket mellan grafikkortet, en chansning Wink

Någon som har detta fel/haft eller vet en lösning?

MvH Gustav
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 18:22 pm    Post subject: Reply with quote

Har du testat att köra något mer avancerat spel, doom 3 eller liknande, händer det samma sak då ?

Jag hde ju exakt likadant fel, det berodde på nätagget.

Bara för att du har ett 450W nätagg så betyder inte det att det inte är det som kan vara felet, ett dåligt 450W nätagg kan vara sämre än ett 300W av bättre märke.
Haka inte upp dig på Watten i detta läget, pröva att köra Motherboard 5 där och kolla vilka värden som du får ut från nätagget.

_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
reboot



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 1655
Location: torsby

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 18:27 pm    Post subject: Reply with quote

Nej inte testat Doom3 eller något större krävande spel. Kan du skicka Moderboard på msn? mitt DC funkar inte.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
[WDB]Rullstol
Senior Admin


Joined: 09 Jan 2003
Posts: 1169

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 18:30 pm    Post subject: Reply with quote

Så gjorde min dator då mitt förra grafikkort blev för varmt.
Kolla så det inte är temperaturen som är för hög.

Rullis

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
reboot



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 1655
Location: torsby

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 18:34 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]Rullstol wrote:
Så gjorde min dator då mitt förra grafikkort blev för varmt.
Kolla så det inte är temperaturen som är för hög.

Rullis


I Bios eller kan det kollas i Speedfan? I speedfan, vilka tempar är vad?
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 18:36 pm    Post subject: Reply with quote

[GTI]Rullstol wrote:
Så gjorde min dator då mitt förra grafikkort blev för varmt.
Kolla så det inte är temperaturen som är för hög.

Rullis


Det kan också kollas med MBM5
Finns google... här e länken: http://mbm.livewiredev.com/

_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 18:36 pm    Post subject: Reply with quote

reboot wrote:
[GTI]Rullstol wrote:
Så gjorde min dator då mitt förra grafikkort blev för varmt.
Kolla så det inte är temperaturen som är för hög.

Rullis


I Bios eller kan det kollas i Speedfan? I speedfan, vilka tempar är vad?

Lita inte på speedfan, det stämmer inte alls.

_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
reboot



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 1655
Location: torsby

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 18:38 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]kassius wrote:
reboot wrote:
[GTI]Rullstol wrote:
Så gjorde min dator då mitt förra grafikkort blev för varmt.
Kolla så det inte är temperaturen som är för hög.

Rullis


I Bios eller kan det kollas i Speedfan? I speedfan, vilka tempar är vad?

Lita inte på speedfan, det stämmer inte alls.


Temp1: 35
Temp2: 37
HD0: 41
HD1: 34
Temp1: 39
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 18:39 pm    Post subject: Reply with quote

Det kan vara kabeln till skärmen som antingen är dålig eller är för lång. Det du beskriver kan man få ifall signalen är för svag. Jag var med om en liknande grej på jobbet, när vi körde med en 15 meters lång skärmkabel Very Happy
_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
ade



Joined: 14 Jun 2003
Posts: 4166
Location: där gräset växer

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 18:42 pm    Post subject: Reply with quote

är detta problemet dåligt för datorn eller skärmen på något sätt?
har nämligen exakt samma problem, inte att den låser sig men iallafall att den slocknar.

_________________
WAH GWAAN?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
reboot



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 1655
Location: torsby

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 18:44 pm    Post subject: Reply with quote

Motherboard säger fel medelande, programfel. "Det fick inte att initiera programmet korrekt (0x0000135). Klicka på OK för att avsluta programmet"

Det finns inga sätt att nollställa Steam, så inga inställningar spars vid ominstallation?

Det versta var att CS funkade på den upplösning jag ville tills jag skrev timerefresh och då sket det sig precis då jag gjorde det i smoken för att kolla hur mycket fps. Fast det har nog inget med saken att göra.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 18:52 pm    Post subject: Reply with quote

Ta ur nätagget, kolla vad den prestrerar i +12v - Det ska helst vara över 20A för ditt kort. Annars går det inte alltid så stabilt, tror det är nätagget som inte orkar med jag.
_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.


Last edited by Oskar- on Thu Feb 03, 2005 19:14 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 18:56 pm    Post subject: Reply with quote

Vad heter ditt nätagg, ska försöka luska lite.
_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
reboot



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 1655
Location: torsby

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 20:53 pm    Post subject: Reply with quote

Detta hade visst ingenting med nätagg, cs fel eller någonting.

Chatten på irc med en från en datorbutik i byn, som tur var satt han på jobbet. Fick dra in dit och kolla över datorn, vi satte in massa minnen och lekte i bios och kollade över med lite allt möjligt. Till slut testade vi med ett annat Geforce 6800 av ett annat märke, och det funkade perfekt.

Komplett har alltså skickat mig ett trasigt grafikkort, så ska skicka tillbaka och klaga, dem fick mig t.o.m att köpa nytt nätaggregat.
Lite less är man att man haft grafikkortet i 20-30 dagar och köpt nytt nätaggregat för man trott det varit fel, och sedan nu ska man vänta på att ett nytt ska poppa in på posten. Grrr Evil or Very Mad

Nu ska jag maila komplett! tack för hjälpen.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
reboot



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 1655
Location: torsby

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 21:12 pm    Post subject: Reply with quote

streiz0re wrote:
Ta ur nätagget, kolla vad den prestrerar i +12v - Det ska helst vara över 20A för ditt kort. Annars går det inte alltid så stabilt, tror det är nätagget som inte orkar med jag.


Många som trodde, det var visst en massa saker som kunde åtgärda detta fel. Fel minnen till moderkortet, trasigt grafikkort t.ex
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 21:29 pm    Post subject: Reply with quote

reboot wrote:
Detta hade visst ingenting med nätagg, cs fel eller någonting.

Chatten på irc med en från en datorbutik i byn, som tur var satt han på jobbet. Fick dra in dit och kolla över datorn, vi satte in massa minnen och lekte i bios och kollade över med lite allt möjligt. Till slut testade vi med ett annat Geforce 6800 av ett annat märke, och det funkade perfekt.

Komplett har alltså skickat mig ett trasigt grafikkort, så ska skicka tillbaka och klaga, dem fick mig t.o.m att köpa nytt nätaggregat.
Lite less är man att man haft grafikkortet i 20-30 dagar och köpt nytt nätaggregat för man trott det varit fel, och sedan nu ska man vänta på att ett nytt ska poppa in på posten. Grrr Evil or Very Mad

Nu ska jag maila komplett! tack för hjälpen.


100 spänn på att det kommer vara samma fel på nästa grafikkort också, det är inte kortet det är fel på.
När jag köpte nytt kort så trodde jag också det va kortets fel så jag ringde datorbutiken och de sa att det bara var att skicka tillbaka det, men så lästa jag en hel del om liknande fel på sweclockers.
Har du inte fått nåt felmeddelande gällande VPU Revovery ?
Ungefär som detta som jag fick: http://www.swm.se/download.php?id=11118
Men men du gör som du vill, jag är till 99% säker på att det är nätagget.

_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
reboot



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 1655
Location: torsby

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 21:47 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]kassius wrote:
reboot wrote:
Detta hade visst ingenting med nätagg, cs fel eller någonting.

Chatten på irc med en från en datorbutik i byn, som tur var satt han på jobbet. Fick dra in dit och kolla över datorn, vi satte in massa minnen och lekte i bios och kollade över med lite allt möjligt. Till slut testade vi med ett annat Geforce 6800 av ett annat märke, och det funkade perfekt.

Komplett har alltså skickat mig ett trasigt grafikkort, så ska skicka tillbaka och klaga, dem fick mig t.o.m att köpa nytt nätaggregat.
Lite less är man att man haft grafikkortet i 20-30 dagar och köpt nytt nätaggregat för man trott det varit fel, och sedan nu ska man vänta på att ett nytt ska poppa in på posten. Grrr Evil or Very Mad

Nu ska jag maila komplett! tack för hjälpen.


100 spänn på att det kommer vara samma fel på nästa grafikkort också, det är inte kortet det är fel på.
När jag köpte nytt kort så trodde jag också det va kortets fel så jag ringde datorbutiken och de sa att det bara var att skicka tillbaka det, men så lästa jag en hel del om liknande fel på sweclockers.
Har du inte fått nåt felmeddelande gällande VPU Revovery ?
Ungefär som detta som jag fick: http://www.swm.se/download.php?id=11118
Men men du gör som du vill, jag är till 99% säker på att det är nätagget.


Fast jag och han som jobbade i datorbutiken bytte ju ut mitt Gainward Geforce 6800 mot ett Apok Geforce 6800 och sen funkade det... Hmn
Näe, något sådant medelande har jag ej fått upp.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 22:10 pm    Post subject: Reply with quote

Nej, läste att det där med VPU Recovery är enbart till ATI korten.

Men ställer ändå frågan igen, vad för nätagg har du ?

_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
reboot



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 1655
Location: torsby

PostPosted: Thu Feb 03, 2005 23:16 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]kassius wrote:
Nej, läste att det där med VPU Recovery är enbart till ATI korten.

Men ställer ändå frågan igen, vad för nätagg har du ?


Q-Tec 450W, han kollade nåt med motherboard grejjen åt mig.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Fri Feb 04, 2005 7:18 am    Post subject: Reply with quote

reboot wrote:
[KACFM]kassius wrote:
Nej, läste att det där med VPU Recovery är enbart till ATI korten.

Men ställer ändå frågan igen, vad för nätagg har du ?


Q-Tec 450W, han kollade nåt med motherboard grejjen åt mig.


Q-Tec, Du... Nu ska jag vara helt ärlig mot dig, du har nog köpt ett av de sämsta aggen i på hela marknaden.. Vill du ha stabilitet gå upp ett par hundra till Levicom eller Aspire.

Q-Tec är HEMSKT dåliga i 12railien, typ en 16-17A är vad de kan ge, sen så är det inte 450w utan det är peak. Det vill säga det absoluta maximum den KAN komma upp i, så en 330-360w är väl vad den kör på vanligtvis.

/ strei

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
Page 1 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies