HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Trakasserier, flaming och mobbing
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 1:22 am    Post subject: Trakasserier, flaming och mobbing Reply with quote

Swedish Maffia vill inte veta av nån form av trakasserier, flaming, mobbing eller dylikt i någon del av communityn.

På grund av den senaste tidens händelser i form av uthängning o.dyl. sätter vi punkt för allt sånt omedelbart en gång för alla.
Oavsett om personen förtjänar det eller inte SKA det inte förekomma.

Har man en dispyt med nån eller om det är nån man inte gillar sköter man den dialogen privat, och då utan otrevligheter.

Detta gäller även, om inte speciellt, för Maffias gamla rävar/stammisar.

Enda gångerna det är ok att hänga ut någon är i "Cheater/lamers"-forumet, men då ska bevis tillföras med klockslag och plats. gärna med konkret bevis som tex screenshot.

Visst får ni föra diskussioner som ibland kan bli heta, men även om man står på helt olika sidor av ån kan man sköta det snyggt utan att kalla varandra namn eller komma med sarkastiska kommentarer.

Trådar på forumet eller diskussioner i tex #SM som inte intresserar er SKA ni inte delta i. Vi vill inte se några "intresseklubben antecknar" el.dyl.

Överträdelser mot detta kan komma att resultera indragna privilegier.

Har du problem med att du blir trakasserad ska du vända dig till en admin. Att käfta emot löser sällan något utan är oftast som bensin på elden.
Har du ett problem med en admin ska du vända dig till en annan admin. Detta kan ske antingen privat eller öppet.



*Edit* 2005-01-18
Se detta som en fingervisning och inte som en generell regel.
Att ropa "Trakasseri!!" såfort du/nån bemöts av häftig kritik gör att admins får jobba "i onödan" plus att stämningen ofta dras ner avsevärt.
*Edit*

_________________


Last edited by Fren on Tue Jan 18, 2005 14:03 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Tolle



Joined: 22 Dec 2002
Posts: 3395
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 1:33 am    Post subject: Reply with quote

Detta ser jag som den vettigaste nyheten på länge. Det är dags för en förändring som gäller alla oavsett "status". Antingen gör ni som mig och drar ett streck över det och tar det som en man, eller så fortsätter ni irritera er på saker som bara tar massa tid, men detta naturligtvis i erat egna huvud och inte via inlägg på forumet eller på IRC. Irriteras du på någon kan du ta det privat så problemet kan lösas snabbt istället för att ligga kvar i alla tider. D.v.s. allt som fren skrivit ovan.

Det finns flera som jag irriterat mig en längre tid nu men ser ingen mening i att fortsätta göra det. Intresserar inte personen mig så struntar jag i det, från och med efter mitt streck dragits. Jag vet även att jag har många dispyter med mycket folk och jag har fortfarande samma åsikter som jag haft tidigare, men jag lägger inte ner mer tid på dom. Mina få timmar jag har över till Maffias forum ska gå till det som är kul, d.v.s. anledningen att jag fortfarande är kvar på maffia. Jag är INTE kvar för att provocera som vissa kanske tror utan jag spelar cs, sitter på forumet, sitter i #Sm etc. för att det är kul.

Jag drar tillbaka mina otrevliga inlägg som jag skrivit under min tid på maffia och hoppas att ni andra gör det också. Nu är klockan allt för mycket och planen att kolla på film är nu försent. Dags att sova, vakna upp en ny dag utan irritationer, eller åtminstonde inte tänka på dom. Natti

___________________________________________________________

_________________
Toalettpapper binder samman människor i samhället.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
soloeyez
Admin


Joined: 30 Dec 2002
Posts: 715
Location: Borås/Villastan

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 1:40 am    Post subject: Reply with quote

Jo har läst en hel del sådant på sista tiden....
Men var går gränsen mella något som alla tycker är roligt eller där någon känner sig förtryckt...

Känner på mig att det kommer att finnas
en hel del topics som kommer att ligga på den gränsen ..hmm Rolling Eyes

_________________
www.flaskebo.com
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
TheMighty. Mistress



Joined: 07 Apr 2003
Posts: 1539
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 6:00 am    Post subject: Re: Trakaserier, flaming och mobbing Reply with quote

FReNuLuM wrote:
[
Enda gångerna det är ok att hänga ut någon är i "Cheater/lamers"-forumet, men då ska bevis tillföras med klockslag och plats. gärna med konkret bevis som tex screenshot.



Tja, då kanske det är på tiden att ni slutar upp med er semester därifrån och sätter igång att börja arbeta i cheater/lamers-forumet.

_________________
Nicket gubbslem har jag lånat av en feministisk organisation.
Dock är även gubbslem en av sveriges vanligaste alger, på latin Gonyostomum semen.
All annan tolkning står för er..

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 10:32 am    Post subject: Reply with quote

GG, hatar mobbning i all form, Drömmer ibland att jag skulle gå i skolan nu när man tänker som man gör idag. Lite mognare. Då hade jag lätt "pola" med alla som vart mobbade, Kanske till och med vart med i "kompis" och hjälpa dom som blir mobbade lite extra. Var lite av dom "populära" i min skola när jag gick i gymnasiet men endå hjälpte jag nog aldrig riktigt någon. Skäms lite nu att man inte gjorde något Sad

Vart själv mobbad på dagis/lågstadiet så vet hur det känns..
Back to top
View user's profile Send private message
n3uro
2007 Gulddonator
2007 Gulddonator


Joined: 14 Jan 2003
Posts: 2643
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 10:36 am    Post subject: Reply with quote

Någon speciell händelse som har orsakat detta uttal?
_________________
Vila I Frid mamma

Gun Andersén. 1955 - 2006-11-19
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 10:53 am    Post subject: Reply with quote

Bra Fren, mycket bra! Smile Wink
_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Animal Mother



Joined: 02 Feb 2003
Posts: 3231

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 11:09 am    Post subject: Reply with quote

soloeyez wrote:
Jo har läst en hel del sådant på sista tiden....
Men var går gränsen mella något som alla tycker är roligt eller där någon känner sig förtryckt...


Gränsen går just där. Om ALLA tycker det är kul så är det ju bra, men så fort 1 enda person mår kass av det så har man gått för långt.

In Love wrote:
Någon speciell händelse som har orsakat detta uttal?

Jo det är det nog alltid, annars hade det nog inte lagts bland news, va väl en del påhopp igår.
Men har inte mobbing och trakasserier alltid varit otillåtet på maffia?

_________________
Reach Out and Touch Herr Oberst.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
miklo!
Senior Admin


Joined: 30 Nov 2002
Posts: 3179
Location: Göteborg/Lerum

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 11:23 am    Post subject: Reply with quote

Bra Peter, bra!

Tänkte skriva något liknande detta igår på ircen, men sket i det:

- "Bör inte admins vara neutrala angående sånt här?"

Tycker jag.

Mycket bra nyhet

_________________
Squadron är min lekkamrat
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rickard



Joined: 22 Mar 2003
Posts: 1865
Location: I de östgötska skogarna (Valdemarsviks kommun)

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 11:33 am    Post subject: Reply with quote

Du har stavat fel på trakasserier ditt elefantarsle! Razz Very Happy

^
|
|
|

(Min fråga: är DET trakasserier, flaming, mobbing eller dylikt? Även om det är riktat som en vänskaplig och lite retsam kommentar med glimten i ögat så vet jag ju trots allt inte om du tar illa upp av det inlägget. Det är ju inte alls säkert att det räcker med emotikoner för att folk skall förstå meningen av vad man skriver?)

_________________
-Every day of my life I'm forced to add another name to the list of people who piss me off!-

-Live and let live-

-Om ett jobb är värt att göras är det värt att göras ordentligt-
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 11:51 am    Post subject: Reply with quote

soloeyez wrote:
Jo har läst en hel del sådant på sista tiden....
Men var går gränsen mella något som alla tycker är roligt eller där någon känner sig förtryckt...

Känner på mig att det kommer att finnas
en hel del topics som kommer att ligga på den gränsen ..hmm Rolling Eyes
gränsen vid trakasserier går där åhöraren drar den.

Ja det finns en del trådar med sånt nu, men denna topic är en kollektiv varning till alla som vet med sig ha skrivit en eller två elaka kommentarer.
Från och med nu slutar vi upp med det.

Har nån blivit drabbad i en tidigare tråd så är det bara att PM:a mig så tar jag bort tråden.

In love wrote:
Någon speciell händelse som har orsakat detta uttal?
speciell och speciell. Det har varit en del på kort tid nu som fått bägaren att rinna över.
Senast i raden torde väl vara Tolles "Jag bajsar oxå...".
Fler exempel finns

mIx! wrote:
Bra Peter, bra!

Tänkte skriva något liknande detta igår på ircen, men sket i det:

- "Bör inte admins vara neutrala angående sånt här?"

Tycker jag.

Mycket bra nyhet
SJÄLVKLART ska admins vara neutrala och opartiska. Tyvärr är det så att vi är vanliga privatpersoner oxå och det händer att admins väger över mer åt ena sidan.
Men vi försöker se helheten.

Rickard wrote:
Du har stavat fel på trakasserier ditt elefantarsle! Razz Very Happy

^
|
|
|

(Min fråga: är DET trakasserier, flaming, mobbing eller dylikt? Även om det är riktat som en vänskaplig och lite retsam kommentar med glimten i ögat så vet jag ju trots allt inte om du tar illa upp av det inlägget. Det är ju inte alls säkert att det räcker med emotikoner för att folk skall förstå meningen av vad man skriver?)
När det gäller mig ska det mycket till för att jag ska bli ledsen, så svaret på din "flame" blir:
JAJAJAJAJAJAJAAA det var ett jävla tjat!!


Very Happy

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 12:31 pm    Post subject: Reply with quote

Skinhead wrote:
Vart själv mobbad på dagis/lågstadiet så vet hur det känns..


Allvarligt, att bli mobbad på dagis lär ju inte vara så farligt. Möjligt att du blev lite utfryst men vafan ha lite överseende, vi beter som så när vi är små. Det vi säger är kanske något i stil som "nej detta är en lek för tre och inte fyra, så du får inte vara med", ungefär.

På lågstadiet blir det väl lite värre nivå men JAG tycker att det inte heller kan vara något att fortfarande i din ålder gå och "grubbla" på, eller vad du nu gör.

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
slurp



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2739
Location: Orsa

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 12:35 pm    Post subject: Reply with quote

Att bli mobbad i lågstadiet är en helt annan sak än att bli mobbad i högstadiet,
fysiskt sätt. Men psykistk vettefan om de är så stor skilllnad. Man mår nog
lika kasst ändå.

Skitsamma! Huvudsaken är att vi inte mobbar och håller på, för det är inte bra Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 12:39 pm    Post subject: Reply with quote

streiz0re wrote:
Skinhead wrote:
Vart själv mobbad på dagis/lågstadiet så vet hur det känns..


Allvarligt, att bli mobbad på dagis lär ju inte vara så farligt. Möjligt att du blev lite utfryst men vafan ha lite överseende, vi beter som så när vi är små. Det vi säger är kanske något i stil som "nej detta är en lek för tre och inte fyra, så du får inte vara med", ungefär.

På lågstadiet blir det väl lite värre nivå men JAG tycker att det inte heller kan vara något att fortfarande i din ålder gå och "grubbla" på, eller vad du nu gör.
Kompis... mobbing är mobbing oavsett ålder. Och det hänger över en hela livet.
Mobbing blir dock inte mobbing förrns den mobbade tycker det är jobbigt.
Svårt att mobba nån som tycker det är kul.

Viktigt är dock att veta att bara för personen skrattar tillbaka när man retar honom betyder det INTE att han inte blir ledsen innombords.

Det finns många olika sätt att mobba någon. Allt från att slå till att inte göra nånting alls.
Utrfysning är den vanligaste formen av mobbing.
Att man inte får vara med och leka nån enstaka gång är inte direkt mobbing, men händer det upprepade gånger börjar det brännas.

Sen kan man ALDRIG ursäkta sig med att "Men jag sa ju bara... ...det var väl inte så farligt".
Det är den som blir retad som bedömmer om det är farligt eller inte. Inte du som retar. Inte läraren/mamma/adminen/kompisen.

Retas kan man göra, men blir personen ledsen ska man fort som f*n be om ursäkt UTAN att komma med ett "fårlåt men...".

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
FLU|Swedish Cop



Joined: 05 Jan 2003
Posts: 1452
Location: Stockholm

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 13:11 pm    Post subject: Reply with quote

Intresseklubben antecknar....





Nä, allvarligt. Bra initiativ! Om det är någon/några som inte förstår Frens budskap så hjälper jag gärna till med att förklara det man mot man.... Twisted Evil Wink

_________________
Swedish cop - Framröstad till Världens bästa Counter Strike-spelare 1978

http://martinmelin.blogg.se/
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Praest[Man]
Anti Spam Force


Joined: 01 Nov 2002
Posts: 1761

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 13:17 pm    Post subject: Reply with quote

FLU|Swedish Cop wrote:
Intresseklubben antecknar....





Nä, allvarligt. Bra initiativ! Om det är någon/några som inte förstår Frens budskap så hjälper jag gärna till med att förklara det man mot man.... Twisted Evil Wink


*** OFFTOPIC ***

Förtäckta hot från en polis? Vart är denna värld på väg?

*** ONTOPIC ***

Självklart ska trakasserier inte tillåtas nånsin. (var ju tvungen att skriva nåt ontopic)
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 13:34 pm    Post subject: Reply with quote

Rätt elimentära ord du skriver fren.
Borde igentligen inte behövas då det är samma regler som gäller i vanliga livet, om man på en arbetsplats trakaserar/mobbar/fryserut osv så har man brutit mot lagen och kan dömas till rätt saftiga böter.

Flaming i alla former är igentligen nog för en abuse anmälan sedan ska man dock inte bland ihop begrepen flaming med en hetsig diskution (även det skrev fren men värt att ta up igen).
Man kan diskutera vilt och högljut utan att det är flaming för lågorna börjar ingentligen inte slå ut förs tempraturen når den punkt där man börjar kalla varndra "sopa nolla Ideot mamma ****** osv".

Jag skriver inte det här för att någon speciel ska ta åt sig utan mer en liten fingervisning till dom som alltid ska gå extremvägen, man kan starta diskutioner eller hoppa in i en men pallar man inte att diskutera i hård storm så ska man antigen baka ur eller inte böra diskutera alls, bara för att man käner att man möter hårt motstånd så är det inte nödvändigtvis Flame.
Samtidigt som att det i en diskution inte behöver vara 5 stycken som säger exakt sama sak, om man håller med någon kan man skriva så man behöver inte stäla sig med släggan och prova banka in en åsikt i någons skalle.
Dock kan det vara nödvändigt ibland att uprepa det någon sagt om det försviner i dikutionen eller om man finer att det inte blivit rätt belyst.

Själv har jag på senare tid märkt att många har samma åsikt som mig och dom sköter diskutionen bra utan att jag pillar in min långa näsa i soppan så vill jag verkligen vissa att jag stöder någons åsikt så blir det ett "Word".


Jepp jepp bra skrivet fren men den röda texten skrämde skiten ur mig så det lyckades Very Happy

_________________
oger dum.... men vet vart han ska FRAMÅTT!!!!!

http://www.givetheiron.se/
http://www.metalgbg.com:8000/index.php forum för metalmusik.
Back to top
View user's profile Send private message
santos_deluxe
2006 Silverdonator
2006 Silverdonator


Joined: 14 Jul 2004
Posts: 1694

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 14:03 pm    Post subject: Reply with quote

streiz0re wrote:
Skinhead wrote:
Vart själv mobbad på dagis/lågstadiet så vet hur det känns..


Allvarligt, att bli mobbad på dagis lär ju inte vara så farligt. Möjligt att du blev lite utfryst men vafan ha lite överseende, vi beter som så när vi är små. Det vi säger är kanske något i stil som "nej detta är en lek för tre och inte fyra, så du får inte vara med", ungefär.

På lågstadiet blir det väl lite värre nivå men JAG tycker att det inte heller kan vara något att fortfarande i din ålder gå och "grubbla" på, eller vad du nu gör.


För dig kanske, Du kanske var stark. För mig var det jobbigare än att inte få leka med alla på gungorna. Dom snodde mina transformers, Dom försökte dränka mig i vattenpölar, Dom spotta på mig, Utrysningen var bara barnleken...

Men det tog jag igen när jag vart äldre, snygg och charmigast...
Back to top
View user's profile Send private message
Fren
Master Admin
Personnel


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 7556

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 14:18 pm    Post subject: Reply with quote

Skinhead wrote:
streiz0re wrote:
Skinhead wrote:
Vart själv mobbad på dagis/lågstadiet så vet hur det känns..


Allvarligt, att bli mobbad på dagis lär ju inte vara så farligt. Möjligt att du blev lite utfryst men vafan ha lite överseende, vi beter som så när vi är små. Det vi säger är kanske något i stil som "nej detta är en lek för tre och inte fyra, så du får inte vara med", ungefär.

På lågstadiet blir det väl lite värre nivå men JAG tycker att det inte heller kan vara något att fortfarande i din ålder gå och "grubbla" på, eller vad du nu gör.


För dig kanske, Du kanske var stark. För mig var det jobbigare än att inte få leka med alla på gungorna. Dom snodde mina transformers, Dom försökte dränka mig i vattenpölar, Dom spotta på mig, Utrysningen var bara barnleken...

Men det tog jag igen när jag vart äldre, snygg och charmigast...
I hear ya!
Själv var jag mobbat i princip hela grundskolan. Det var extra jobbigt eftersom jag var van att vara en a de populära på dagis Very Happy
Mobbingen bestod inte av fysiska grejjer utan "vanliga" psykiska saker som att jag inte fick vara med och leka, jag fick vara den tråkigaste starwars-killen, jag fick den töntigaste pickan, folk ringde mig sist för att leka då alla andra kompisar inte kunde, de kallade mig namn osv osv.
Allt sånt "som hör skoltiden till" som vuxna tänker, men för mig var det ett helvete.
Nu behandlar jag allt sån med en stor nya självironi. Jag vet vad jag har och är nöjd med det.
Lever nu efter mottot "stickor och sten kan bryta mina ben, men ord mig aldrig sårar".

mobbing är mobbing och lika allvarligt whenever.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
[GTI]&an_oger



Joined: 09 Nov 2002
Posts: 3404
Location: stömsund/jämtland

PostPosted: Fri Jan 14, 2005 14:55 pm    Post subject: Reply with quote

Fren wrote:
Skinhead wrote:
streiz0re wrote:
Skinhead wrote:
Vart själv mobbad på dagis/lågstadiet så vet hur det känns..


Allvarligt, att bli mobbad på dagis lär ju inte vara så farligt. Möjligt att du blev lite utfryst men vafan ha lite överseende, vi beter som så när vi är små. Det vi säger är kanske något i stil som "nej detta är en lek för tre och inte fyra, så du får inte vara med", ungefär.

På lågstadiet blir det väl lite värre nivå men JAG tycker att det inte heller kan vara något att fortfarande i din ålder gå och "grubbla" på, eller vad du nu gör.


För dig kanske, Du kanske var stark. För mig var det jobbigare än att inte få leka med alla på gungorna. Dom snodde mina transformers, Dom försökte dränka mig i vattenpölar, Dom spotta på mig, Utrysningen var bara barnleken...

Men det tog jag igen när jag vart äldre, snygg och charmigast...
I hear ya!
Själv var jag mobbat i princip hela grundskolan. Det var extra jobbigt eftersom jag var van att vara en a de populära på dagis Very Happy
Mobbingen bestod inte av fysiska grejjer utan "vanliga" psykiska saker som att jag inte fick vara med och leka, jag fick vara den tråkigaste starwars-killen, jag fick den töntigaste pickan, folk ringde mig sist för att leka då alla andra kompisar inte kunde, de kallade mig namn osv osv.
Allt sånt "som hör skoltiden till" som vuxna tänker, men för mig var det ett helvete.
Nu behandlar jag allt sån med en stor nya självironi. Jag vet vad jag har och är nöjd med det.
Lever nu efter mottot "stickor och sten kan bryta mina ben, men ord mig aldrig sårar".

mobbing är mobbing och lika allvarligt whenever.



Bara inte ironin går över till likgiltighet så är det lungt.
Jag var seriöst mobbad i 8 år om man ska hård dra det hela och det börja i 5:an och sluta inte förs jag lämna gymnasiet.
Dock så hitta jag mer vänner med samma åsikt som mig när jag börja gymnasiet så då kunde jag ignorera mobbingen mer och ta det med någon form av självironi och det sluta med att jag nästan sket blankt i vad som hände mig.
Det var först efter Lumpen som jag förstod att jag trots allt var en mäniska värd att räknas med.

Dock så är jag lätt taksam för idag krävs det jävlig mycket för att bryta ner mig, sedan skolan så är det ingen som har lyckats bryta ner mig.
Det som inte dödar härdar är min livsfilosofi.

_________________
oger dum.... men vet vart han ska FRAMÅTT!!!!!

http://www.givetheiron.se/
http://www.metalgbg.com:8000/index.php forum för metalmusik.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies