HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Ska köpa en ny dator!

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
kanzinho



Joined: 23 Mar 2003
Posts: 907
Location: Göteborg

PostPosted: Tue Oct 26, 2004 1:08 am    Post subject: Ska köpa en ny dator! Reply with quote

hejsan göbbar och gömmor!

Ja nu e det dags för även mig att köpa mig en ny dator. jag är väldigt spänd inför det i och med att jag haft samma dator nu i 4 år och aldrig haft en "jättebra" eller iaf "bra dator"..

Kruxet me allt är att jag inte kan lägga ut 10-15 000 kr på en dator + att jag inte är så jätte haj på att fixa fram en så bra dator som möjligt för ett visst pris....

Det jag är ute efter är om någon/ några kan sätta ihop någon dator från era special sidor på nätet till mig Very Happy och jag vet att ni gjort detta förut speciellt sorcerer har jag för mig så jag vänder mig till er Very Happy uppskattar många svar å många rekomendationer mina krav är:

Dator får MAX kosta 8000 kronor (vet inte mkt men lite bra dator kan man la få för den, väntar å ser annars Very Happy)

Datorn skall ha 512 mb i rammmine, vilket rammine får ni välja själva men tänk på att det ska vara lite billigt men ändå värt

Jag skall ha en monitor på 17 eller 19 tum, HELST 19 och mkt helst 19

2,4 ghz+ vill jag har i processor väg

128mb + i grafikkortet

en hårrdiskt på 30 GB+ och max 80 GB


sedan kan jag tillägga att jag ska ha datorn till att spela cs.. alltså jag är ute efter en cs1.6 dator som inte laggar med mera..

Är detta ens möjligt att få till 8000 kr? om det inte är det så kan ni ju försöka att visa mig hur mkt efter det priset det minst kan kosta med bra grejor.. tänk på att jag inte skall ha en supermaskin som stödjer alla spel utan det räcker att maskinen flyter på jättebra i CS1.6

OBS: det skall vara en fullutrustad PC som ni sätter ihop. alltså fläktar å allt skall vara med i paketet, för jag är ute efter en som det bara är att packa upp och installera med alla tillberhör (eller bygga ihop me alla delar sen installera och ha alla grejor på plats)

Tacka för mej och tänk på att detta e första gången för mig så jag kanske inte har sagt allt perfekt Very Happy

/Kans aka allbacK

_________________
carpe diem!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fenan
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3348
Location: Örebro

PostPosted: Tue Oct 26, 2004 6:51 am    Post subject: Reply with quote

jodå, det är möjligt under 8kkr - * pekar på www.dell.se *
Back to top
View user's profile Send private message
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Tue Oct 26, 2004 8:53 am    Post subject: Reply with quote

håller med fenan här, vill du ha dator till det priset är det nog bäst att vända sig till OEMtillverkare som dell eller hp/compaq
_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Nimda
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2581
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Oct 26, 2004 9:40 am    Post subject: Reply with quote

Har du någon dator alls sedan innan? isf kan du titta efter såkallade uppgraderingspaket hos olika datorföretag.

Exempelvis www.datorbutiken.com eller www.komplett.se

_________________
Se An Inconvenient Truth!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Fenan
2006 Gulddonator
2006 Gulddonator


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 3348
Location: Örebro

PostPosted: Tue Oct 26, 2004 11:51 am    Post subject: Reply with quote

tja... 8kkr va lite snålt kanske. Men 9kkr däremot.

Jag fick begränsa mig till pentium 4 och 512 MB DDR2-ram samt GeForce FX5700-kort med 128 MB RAM. Jag kör med FX5800, och jag har inga problem. Jag gissar även att folk som har 5600 kör utan problem.

paketet ligger på ~7950 plus 499kr frakt, plus 500kr om du vill uppgradera 17-tummaren till 19.

OBS! Notera att det står en 2:a efter minnesmodulen (Corsair ...... )

Förklaringar till vad som bilden visar
- i denna ordning står produkterna:

Chassi
Moderkort
Processor + kylare
Mus
Tangentbord
CD-ROM-spelare
Minnen (2 stycken x 256 MB = 512 MB)
Skärm
Grafikkort



cheapass.jpg
 Description:
 Filesize:  82.38 KB
 Viewed:  233 Time(s)

cheapass.jpg


Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Tue Oct 26, 2004 12:43 pm    Post subject: Reply with quote

Jag skulle släppa mx510an och lägga mer krut på ett graffekort men men..
_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
kanzinho



Joined: 23 Mar 2003
Posts: 907
Location: Göteborg

PostPosted: Tue Oct 26, 2004 13:07 pm    Post subject: Reply with quote

Fenan wrote:
tja... 8kkr va lite snålt kanske. Men 9kkr däremot.

Jag fick begränsa mig till pentium 4 och 512 MB DDR2-ram samt GeForce FX5700-kort med 128 MB RAM. Jag kör med FX5800, och jag har inga problem. Jag gissar även att folk som har 5600 kör utan problem.

paketet ligger på ~7950 plus 499kr frakt, plus 500kr om du vill uppgradera 17-tummaren till 19.

OBS! Notera att det står en 2:a efter minnesmodulen (Corsair ...... )

Förklaringar till vad som bilden visar
- i denna ordning står produkterna:

Chassi
Moderkort
Processor + kylare
Mus
Tangentbord
CD-ROM-spelare
Minnen (2 stycken x 256 MB = 512 MB)
Skärm
Grafikkort


Tjena fenan! tack så mkt men kan du kolla hur mkt det blir om du drar bort musen (har redan grym mus medmera) inga högtalare eller nått sånt! Very Happy 9000 kan jag tänka mej att lägga ut faktiskt !
pöss

_________________
carpe diem!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Oct 26, 2004 13:27 pm    Post subject: Reply with quote

Modifierade en burk från komplett (3.0 istället för 2.8 cpu, ingen cd-brännare, lite bättre grafikkort, 19" skärm). Tycker detta borde funka att spela cs på utan problem.

OBS! Jag tog bort Windows från burken eftersom jag antar att du har en licens till din gamla burk? Så kommer iallafall jag göra när jag köper nytt. jag har en Windowslicens och eftersom min gamla burk blir linuxburk istället så... Nöjer du dig med en 40 GB disk kan du dra bort cirka 250:- till.

Pris: 8428:-
Quote:

Komplett Athlon 64 2800+ Companion
Varunummer: 304119
Lagerstatus: 1 på lager
AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz
PC Utan OS, White Box PC
Western Digital Caviar 80GB IDE ATA/100
EPoX EP-8KDA3J Moderkort för Socket 754
Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk
CyberLink Power DVD XP 5.0 OEM 2ch
Norman Internet Control, 1 år licens
NN tillbehör Musmatta blå 4/6mm
Infocare 3 års PC Garanti
Støtsikker PC-eske
SoftThinks Installation/Recovery
Gainward GeForce FX5700LE 128MB DDR 5ns
LG CD spelare 52x (CRD-8522BB)
Medion 19" CRT MD-1998PB TCO-99
In-Win C720 Midi Tower ATX Svart
Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart
Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB
Komplett.se OfficeMedia Tangentbord

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Tue Oct 26, 2004 13:28 pm    Post subject: Reply with quote

Det är väl bara att ta det hela minus 479 kr? Som sagt om du är redo att lägga 9 papp så för att kompensera de 500 kronorna så kolla om detta graffe kan vara nått: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HTEXRAD96XT-256

Punga ut lite till och få en enorm prestandaburst: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GCR9800P-128

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Guest






PostPosted: Wed Oct 27, 2004 17:29 pm    Post subject: Reply with quote

själv blir det ATi x800
P4 3.20
160 Gb
512DDR2

do we need any more?

//FusioN
Back to top
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Wed Oct 27, 2004 17:32 pm    Post subject: Reply with quote

Anonymous wrote:
själv blir det ATi x800
P4 3.20
160 Gb
512DDR2

do we need any more?

//FusioN


Hej mr skrytare, kan inte maffia införa regeln. Alla posts måste vara relativa till ämnet?

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Wed Oct 27, 2004 19:26 pm    Post subject: Reply with quote

strei wrote:
Anonymous wrote:
själv blir det ATi x800
P4 3.20
160 Gb
512DDR2

do we need any more?

//FusioN


Hej mr skrytare, kan inte maffia införa regeln. Alla posts måste vara relativa till ämnet?


Ah, killen får ett rötet OEM-system från mammas/pappas jobb. Han kan väl få tro att det är en fet burk ett tag till Wink

_________________
"The better you look the more you see" - Victor Ward
XP1700+ @ 2400MHz (210x11.5) (JIUHB - 0308MPMW) | Epox 8RDA+ | 2x256 MB Corsair XMS3200 | Hitachi Deskstar 7K250 160GB| Radeon 9800 PRO 380/340 @ 410/360 | 3dmark '01: 18203
Back to top
View user's profile Send private message
Guest






PostPosted: Wed Oct 27, 2004 21:20 pm    Post subject: Reply with quote

_marauder wrote:
strei wrote:
Anonymous wrote:
själv blir det ATi x800
P4 3.20
160 Gb
512DDR2

do we need any more?

//FusioN


Hej mr skrytare, kan inte maffia införa regeln. Alla posts måste vara relativa till ämnet?


Ah, killen får ett rötet OEM-system från mammas/pappas jobb. Han kan väl få tro att det är en fet burk ett tag till Wink


skrev jag att det är det bästa som finns eller liknande? vet att AMD´s nya är bättre, och nej det är inte från mammas/pappas jobb utan systern har beställt en sådan, så jag ska byta min med henne då jag har en 2.0:a så jag förlorar ingenting på det..
och Marauder, rötet och rötet? bara för att det finns bättre så menas det inte att den suger? tror inte många hade sagt nej till en P4 3.20

//FusioN
Back to top
Oskar-



Joined: 07 Oct 2002
Posts: 3248
Location: Dekadensen

PostPosted: Wed Oct 27, 2004 21:43 pm    Post subject: Reply with quote

Anonymous wrote:
_marauder wrote:
strei wrote:
Anonymous wrote:
själv blir det ATi x800
P4 3.20
160 Gb
512DDR2

do we need any more?

//FusioN


Hej mr skrytare, kan inte maffia införa regeln. Alla posts måste vara relativa till ämnet?


Ah, killen får ett rötet OEM-system från mammas/pappas jobb. Han kan väl få tro att det är en fet burk ett tag till Wink


skrev jag att det är det bästa som finns eller liknande? vet att AMD´s nya är bättre, och nej det är inte från mammas/pappas jobb utan systern har beställt en sådan, så jag ska byta min med henne då jag har en 2.0:a så jag förlorar ingenting på det..
och Marauder, rötet och rötet? bara för att det finns bättre så menas det inte att den suger? tror inte många hade sagt nej till en P4 3.20

//FusioN


Folk uppfattar det som det vilket även jag gjorde som du kanske märkte. Nästan klockren kommentar där mara Wink Med tanke på mängden av minne så är din dator omodern rätt så fort fusion Smile

_________________
"A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness" - Hank fucking Moody.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Delreich



Joined: 06 Nov 2002
Posts: 1649
Location: Linköping

PostPosted: Wed Oct 27, 2004 23:27 pm    Post subject: Reply with quote

_marauder wrote:
Ah, killen får ett rötet OEM-system från mammas/pappas jobb. Han kan väl få tro att det är en fet burk ett tag till Wink

vadå? prescott jue... hetare än så blir det ju inte Wink Very Happy

_________________

http://www.leasticoulddo.com/
http://www.questionablecontent.net/
http://www.frozenreality.co.uk/comic/bunny/
Back to top
View user's profile Send private message
_marauder



Joined: 02 Nov 2002
Posts: 1815
Location: Lund

PostPosted: Thu Oct 28, 2004 19:45 pm    Post subject: Reply with quote

Anonymous wrote:

skrev jag att det är det bästa som finns eller liknande? vet att AMD´s nya är bättre, och nej det är inte från mammas/pappas jobb utan systern har beställt en sådan, så jag ska byta min med henne då jag har en 2.0:a så jag förlorar ingenting på det..
och Marauder, rötet och rötet? bara för att det finns bättre så menas det inte att den suger? tror inte många hade sagt nej till en P4 3.20


Det uppfattades som sagt lite "skrytigt" eftersom det inte var direkt relaterat till topic. Om du medvetet hade valt just det systemet och hade en bra anledning till det hade det varit en annan femma, men nu var det bara "slå det här då" ungefär.

Klart det är gött att få ny dator gratis, det säger jag inget om, men jag har ialf tackat nej till en liknande dator som hem-pc (vilket ju är snorbilligt) eftersom jag vet att då är jag fast med den i 3 år och den kommer kännas halvtradig efter ett halvår. Eftersom såna system i princip är ouppgraderbara är det inte intressant för mig. Jag lägger hellre 7-8 k om året och ser till att ha en burk som alltid är snabb.


Delreich wrote:
vadå? prescott jue... hetare än så blir det ju inte Wink Very Happy


wöörd Razz

_________________
"The better you look the more you see" - Victor Ward
XP1700+ @ 2400MHz (210x11.5) (JIUHB - 0308MPMW) | Epox 8RDA+ | 2x256 MB Corsair XMS3200 | Hitachi Deskstar 7K250 160GB| Radeon 9800 PRO 380/340 @ 410/360 | 3dmark '01: 18203
Back to top
View user's profile Send private message
ZhypeR



Joined: 17 Nov 2002
Posts: 354

PostPosted: Tue Nov 02, 2004 1:07 am    Post subject: Reply with quote

jag köpte min dator på blocket för ett år sedan och har aldrig kruppat! 3500 kr för ett år sedan! det är SJUKT billigt för ett år sen. 6e oktober var det. så mitt tips är faktiskt blocket =)
_________________
2.5 ghz - 512 ddr ram PC2700@333mhz - GF4 MX440 - DVD-rom - CD-rom/burner@48x - ATX miditower - 100 fps!
Back to top
View user's profile Send private message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Tue Nov 02, 2004 11:38 am    Post subject: Reply with quote

marauder, jag körde en hem-pc för snart ett år sedan, liknande det Fusion har fast jag har ett sketet geforce FX 5900 ultra 256 MB kort, o mer min ne o sånt, jag får "hela" 1350 poäng i 3dMarks 05. Så jag är lite lack på den, men visst, jag klarar mig. Däremot kostade burken 35 papp i affären när jag beställde(med all kringutrustning). Och eftersom det e hempc får farsan den billigt och jag payar 6000 spänn(1/3 del), så detta är inte allt för dåligt. Men vad man ska komma ihåg är att datorer blir omorderna jävligt fort, när jag fick min var den riktigt grymm, nu är den medelmåtta på sin höjd. Så därför tycker jag nu att har man inte MASSOR av pengar(nästan ingen har tillräckligt i våra åldrar) så ska man inte köpa allt det dyrast(om man inte får en deal som jag fick med föräldrarna Wink ).
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[KACFM]McRae
2006 Bronsdonator
2006 Bronsdonator


Joined: 29 Jun 2004
Posts: 584
Location: Trelleborg

PostPosted: Tue Nov 02, 2004 12:49 pm    Post subject: Reply with quote

www.styggapojken.com i malmö är billiga o bra.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies