HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Krister Pettersson hjälte, eller?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 10:22 am    Post subject: Reply with quote

Magnus, Robin skrev i princip. "Skönt att den *piip* *piip* är död. Dom borde återuppliva honom för att skjuta honom igen. *piip* *piip*

så det var inte direkt någon vettig åsikt Razz
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Tolle



Joined: 22 Dec 2002
Posts: 3395
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 10:37 am    Post subject: Reply with quote

Christer har gjort massvis av dumheter ända sedan han var barn tills dagen han fick ett slag vid tinningen då han blev väldigt aggresiv. Ända sedan dess har han gjort mycket dumt. Det liv vi har, har vi endast en gång. Det är åtminstonde vad jag tror. Därför tycker jag många här ska tänka efter lite på det christer har gjort. Han har tagit en människas liv, gjort inbrott, rånat o.s.v. men han har även tagit sitt straff. Det som hände före Olof Palme blev mördad har han redan straffats för. Han har suttit inspärrad på psyk och även suttit inne i fängelse. Även fast han var pundare så hade även han, så som ni, ett liv som han valt att leva på sitt vis. Jag vet att många här inte bryr sig ett skit om Christer's liv, hur han mått och hur hårt han haft det. Det enda flera verkar veta är det han gjort. Jag tycker det är tragiskt varje gång någon dör, då man vet att den döde personen aldrig kan få bättra sig.

Jag ville bara säga att, visst.... Christer har fått dussintals chanser men vem avgör egentligen om hur många chanser en människa är värd? Jag är emot dödsstraff och tror det finns en hel del här på forumet som gör detsamma. Jag anser att en människa är värd hur många chanser som helst, men har människan visat antydan på att den verkligen behöver hjälp så får man inte ge upp hoppet. Christer behövde professionel hjälp och jag tycker aldrig man ska ge upp hoppet.

Sedan kan man jämföra med ex. Usama Bin Ladin. Han är nog ett otroligt svårare fall, men.... den enda anledningen jag skulle vilja se Usama död utav är för att då kan man känna sig tryggare. Med eller utan Christer tror jag inte befolkningen i sverige känner ett hot. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara och antar att det inte var speciellt bra skrivet (bakis) och antagligen kommer vissa antyda att jag kör dubbelmoral gällande usama och christer, men så är inte fallet även om det verkar se så ut.

Jag tänkte även passa på att varna alla som deltar i diskussionen... Ju mer aggresivare ni skriver desstu större irritation blir det från läsarna, fastän de inte säger någonting om det. Jag antar att alla här sitter på forumet för att det är kul, och inte motsatsen. Förstör nu inte vistelse här med massa tjaffs utan diskutera i normal "ton". Kan du inte behärska dig utan känner att du måste skriva något idiotiskt, skriv då det på ett .txt-dokument och släng det sedan i papperskorgen när du lugnat ner dig lite.

(Edit: Jag passar på att säga: Detta kan vara hur uselt skrivet som helst, men tanken är den samma. Puss Shocked

_________________
Toalettpapper binder samman människor i samhället.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 11:07 am    Post subject: Reply with quote

Det där angående att han har tagit sitt straff tycker jag är lite fel.
Han har mördat, suttit sin tid och så, men han är fortfarande en mördare för det.

Tänk er att din polare har sex med din flickvän, man slår honom(han tar sitt straff) men man glömmer väl det inte efter man gjort det?

Kanske en halvdum och svår förstådd jämförelse...Orkar inte riktigt bry mig om KP och det här...Finns vettigare saker att göra. Som att lira public på maffia5... Razz

_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Tolle



Joined: 22 Dec 2002
Posts: 3395
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 11:33 am    Post subject: Reply with quote

[GD] Balzamon wrote:
Det där angående att han har tagit sitt straff tycker jag är lite fel.
Han har mördat, suttit sin tid och så, men han är fortfarande en mördare för det.

Tänk er att din polare har sex med din flickvän, man slår honom(han tar sitt straff) men man glömmer väl det inte efter man gjort det?

Kanske en halvdum och svår förstådd jämförelse...Orkar inte riktigt bry mig om KP och det här...Finns vettigare saker att göra. Som att lira public på maffia5... Razz

Tänk dig att det är någon i din familj som gjort sådana otäcka grejjer som CP gjort. Det är oförlåtligt tycker de flesta.... men fortfarande måste man gå vidare med sina liv, det som är gjort, det är gjort. Man kan inte dömma ut en person för något man gjorde för 20-30 år sedan. Man måste ge personen nya chanser och går det inte så anser jag psyket/fängelset som bästa lösning.

_________________
Toalettpapper binder samman människor i samhället.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Balzamon
Admin


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 2614
Location: Borås/Brämhult

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 11:44 am    Post subject: Reply with quote

Ja håller med dig Tolle. MEN, en gång mördare, alltid mördare. En stämpel som är svår att släppa.
_________________
What ever happend to sex, drugs and rock n' roll, now we just got aids, crack and techno.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Tolle



Joined: 22 Dec 2002
Posts: 3395
Location: Borås, Sweden

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 12:00 pm    Post subject: Reply with quote

[GD] Balzamon wrote:
Ja håller med dig Tolle. MEN, en gång mördare, alltid mördare. En stämpel som är svår att släppa.
en gång pollinga, alltid pollinga? Very Happy (skämt åsido)

Alla har vi gjort misstag och fel någon gång. Vissa gör ett grövre fel, vissa gör ett mindre. Mycket handlar om ens uppväxt och enligt Insider blev Christer som aggressivast efter hans föräldrar dött.

Jag tror det finns ett par människor på forumet som någon gång under sin uppväxt slaget en annan människa utan en riktig anledning. Många vill spela tuffa för sina vänner medans andra gjort det på fyllan.

En kär vän till min familj sitter inne på psyk efter att ha huggt en annan människa i nacken. Dock var det inte med knivbladet utan på baksidan av skaftet där det även satt en mindre spik. Han gjorde detta efter att ha blivit grovt misshandlad på en offentlig toalett ett par minuter före. Hans vänner pekade ut den skyldiga för honom, gav honom kniven och sa åt honom att springa fram till den utpekade. Jag har stor förståelse för vännen men tycker samtidigt det var fel gjort. Förståelsen är den att han faktiskt precis blivit grovt misshandlad, vakten gjorde inget åt saken och adrenaliten höjdes för vännen. Till slut blev det som det blev. Det tråkigaste utav allt var att fel person fick ta skulden. Han har nu suttit på psyk i lite över 1 år och satt före det i häktet under sex månaders tid.

Jag kan även berätta att min vän går normalt på medicin eftersom att han har rädlsa att vara bland mycket folk. En annan medicin är alkoholen som får honom att må bättre. OBS: han är ej alkolist om vissa nu tror det.

Nu ska han få en lägenhet och kommer snart (om han hunnit bli frisk) släppas fri och få fortsätta jobba på sitt gamla jobb. Denna människa erkände sitt brott, tog straffet och hoppas nu få komma in i samhället igen.

Vad jag nu menar med detta är att ALLA är värda nya chanser. Hur ska man lära sig någonting om alla ser ner på en? Sluten anstalt för den som har svårast att behärska sig. Vad jag förstått så har inte Christer gjort något jättedumt sedan före mordet på Olof Palme och då kvarstår min fråga: När är man rentvådd? När har man gjort klart sitt straff? Ska man aldrig få chansen igen?

_________________
Toalettpapper binder samman människor i samhället.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
ninjja



Joined: 10 Jun 2004
Posts: 703
Location: Stockholm/Tyresö

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 12:36 pm    Post subject: Reply with quote

magnus wrote:

Klart att det är svårare att "förlåta" en person som man inte känner. Förstår inte din slutsats att man inte ska kunna förlåta sina närmaste, bara för att man inte har någon medkänsla för en missbrukande numera död, främling.

Jag och de flesta andra, förmodligen inkluderat dig Ninjja, känner inte medlidande och sympati för alla människor i världen.

Du gråter väl t ex inte dig själv till sömns för alla svältande barn i Afrika?
Det gör inte jag, även ifall jag ser deras ansikten på TV.



Jag vet inte men jag jag tar detta ganska personligt, känner du mig igentligen o vet du vilken omkrets jag har magnus? Senast jag kolla så visste du inget om mig.
Nej det vet du inte, Så jag vet inte riktigt vad jag ska säga igentligen!
Jag LACKAR bokstavligen när du inte kan säga att du inte kan förlåta någon som har tagit sitt straff för det han har gjort. Killen är död, men du säger ändå att det är okej att vara arg på killen ännu! För det e så jag ser det hela! Folk skriver att förtjänar en massa när han inte ens gör det.



Nej jag gråter mig inte tills sömns eller något, dock kan man känna sig äcklad lite då o då om barnen i afrika o sända en peng lite då o då.


Nu SKITER jag i att svara på mer post på denna topicen.
För mycke skit på en gång e inte bara bra, alla kan bara....
Back to top
View user's profile Send private message
magnus
Master Admin
Technician


Joined: 28 Mar 2003
Posts: 7066
Location: CLASSIFIED

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 13:23 pm    Post subject: Reply with quote

Ninjja wrote:
magnus wrote:

Klart att det är svårare att "förlåta" en person som man inte känner. Förstår inte din slutsats att man inte ska kunna förlåta sina närmaste, bara för att man inte har någon medkänsla för en missbrukande numera död, främling.

Jag och de flesta andra, förmodligen inkluderat dig Ninjja, känner inte medlidande och sympati för alla människor i världen.

Du gråter väl t ex inte dig själv till sömns för alla svältande barn i Afrika?
Det gör inte jag, även ifall jag ser deras ansikten på TV.



Jag vet inte men jag jag tar detta ganska personligt, känner du mig igentligen o vet du vilken omkrets jag har magnus? Senast jag kolla så visste du inget om mig.
Nej det vet du inte, Så jag vet inte riktigt vad jag ska säga igentligen!

Jag tyckte att det var en ganska självklart antagande. Jag tror inte att det finns någon människa, och det inkluderar dig, som har samma mängd medlidande och sympati för alla människor. Det bevisar du vidare genom ditt svar nedan. Så, varför blir du upprörd?

Ninjja wrote:

Jag LACKAR bokstavligen när du inte kan säga att du inte kan förlåta någon som har tagit sitt straff för det han har gjort. Killen är död, men du säger ändå att det är okej att vara arg på killen ännu! För det e så jag ser det hela! Folk skriver att förtjänar en massa när han inte ens gör det.

Jag skrev inte det. Jag skrev:

Magnus wrote:

Klart att det är svårare att "förlåta" en person som man inte känner. Förstår inte din slutsats att man inte ska kunna förlåta sina närmaste, bara för att man inte har någon medkänsla för en missbrukande numera död, främling.

Jag och de flesta andra, förmodligen inkluderat dig Ninjja, känner inte medlidande och sympati för alla människor i världen.

Inte heller skriver jag att det är okej att vara arg på någon överhuvudtaget.
Men visst, jag tycker det är helt okej att någon är arg på folk, ovasett vilket straff de tagit och/eller avtjänat för vad de gjort.

Det är väl inget konstigt med det??

Människan är inte till naturen förlåtande. Däremot så är lagen det, till den del att du är fri att göra vad du vill, efter du avtjänat ditt straff.

Det är helt normalt att vara förbannad, arg, känna sig sviken, pga att folk har gjort något som du inte gillar. T ex, döda människor. Oavsett ifall staten förlåtet personen i fråga, dvs frisläppt den, iom att ev. strafftid är slut, så läker givetvis inte det automatiskt hos alla människor i världen. Att tro något sådant tycker jag är naivt. Jag tror att du förstår det.

Ninjja wrote:

Nej jag gråter mig inte tills sömns eller något, dock kan man känna sig äcklad lite då o då om barnen i afrika o sända en peng lite då o då.


Nu SKITER jag i att svara på mer post på denna topicen.
För mycke skit på en gång e inte bara bra, alla kan bara....

Intressant ordval, men bra att du skickar pengar till dem så att de kan få ett bättre liv. Dock, för att komma tillbaka till min röda linje. Ifall det hade varit ditt eget barn, mamma, pappa, eller syskon, så hade du gjort mer än då. Man har inte samma medlidande, sympati, förlåtelse för alla människor i världen.

Offtopic
Derox wrote:
Magnus, Robin skrev i princip. "Skönt att den *piip* *piip* är död. Dom borde återuppliva honom för att skjuta honom igen. *piip* *piip*

så det var inte direkt någon vettig åsikt Razz

Det ska var och en få bestämma!!
Offtopic

_________________
"I believe in Mr Grieves"
-The Pixes

Freeze.. Bitch. ( #FreezeBitch @ q-net )

http://www.mrgrieves.com
http://www.hacka.net
http://www.osant.se

dmi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
X9



Joined: 13 Jan 2003
Posts: 486

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 13:40 pm    Post subject: Reply with quote

Ninjja wrote:
FReNuLuM wrote:
Ninjja wrote:
dcH- wrote:
Derox wrote:
Det de flesta här verkar tycka är att allt som är på tv eller i tidningar är sant. Så om det stod att ni hade mördat nån så är det sant? och då skulle ni inte va värda någonting? eftersom det stod i en tidning? Är det så ni tänker? för det är så det ser ut.


Fast han HAR ju mördat en 22-åring, han HAR suttit på kåken för det mordet. Han har till och med sagt att det var han.


MEN HAN HAR SUTTIT SIN JEVLA TID FÖR DET FATTA DET, NUI LACKAR JAG PÅ NU SKITER JAG I DETTA, FATTA HAN HAR SUTTIT SIN TID O TAGIT SITT JEVLA STRAFF FATTA DETTA NU
han har suttit av tiden för dråp ja, eftersom det var det han fälldes för.
Jag åas anser att han har begått mord och ska därmed sitta tiden för mord. Sen att han kommer ut efter halva tiden gör det hela inte bättre.

Nånting bättre att skriva med caps: WHO THE HELL CARES!?


Jag tycker dy brukar vara smart Fren men nu är du riktigt jevla dum igentligen!!!
Han är REDAN dömd, sluta bry dig vettja, han har fått sin dom! Om du kan BEVISA något annat SOM DU INTE KAN så e det helt okej. Men eftersom du INTE kan detta så ska du (ursäkta mitt ordval) rent av bara hålla k***en!
Om du inte trivs med detta ska du flytta från detta land, för det så detta landet styrs, han ska inte behöva visa sin oskuld utan vi ska ta fram bevisen. För han har haft sin rättegång o sitt liv, låt han dö i fred nu!
Han förtjänar det också, tro det eller ej! Han har försonat sitt STRAFF, men ifall du vägrar fatta detta så tycker jag du inte ska forsätta denna diskutioenen för du har du inte fattat vad jag har skrivit ens.

Men om du har bevis Fren så kan du gärna bevisa dom gärna. Jag brukar gärna hålla med dig med m.m o bara bara tyst när du ber, men denna gången trampar du verkligen över lik enligt mitt tycke!

Att jag skrev i caps menades att jag var så jekla lack på allt jekla skit snack som alla skrev om Christer. Men om du inte kan läsa det mellan raderna så tycker jag du e till o med lite omogen!

Folk i denna topicen vägrar fatta detta o jag tycker ni ska fane mig skämmas. Han har fått sitt straff, men är ni nöjda eller? Nej han ska bli dömd för mord, han är mördaren till olof palme m.m jag säger bara en sak, tänk efter! Ni vägrar ju fatta att han redan har blivit dömd för det och tagit sitt straff.

Men om ni vägrar förlåta denna mannnen, hur ska ni då kunna förlåta er närmaste då?


Herregud, är du seriös?
Är folk idioter bara för att dom inte ha samma åsikter som dig?
Ska folk "hålla käften" bara för att dom inte har samma åsikter som dig?
På dig låter det som att C.P var en liten ängel, guess what, han var bland det värsta slöddret man kunde hitta.

Quote:
Folk vill straffa en oskyldig man som har sonat sina straff, men folk forsätter blunda

Hmm, och vad grundar du detta på, att han är oskyldig? Rolling Eyes
Själv sitter du ju för fan och vräker ur dig saker som du inte har en aning om.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 14:03 pm    Post subject: Reply with quote

X9 wrote:
Herregud, är du seriös?
Är folk idioter bara för att dom inte ha samma åsikter som dig?
Ska folk "hålla käften" bara för att dom inte har samma åsikter som dig?
På dig låter det som att C.P var en liten ängel, guess what, han var bland det värsta slöddret man kunde hitta.

Vad jag såg så skrev han inget om att Christer Pettersson var en ängel. Det han skrev var att han suttit av sitt straff samt att man kanske inte bör spakra på en som redan är död.

Quote:
Folk vill straffa en oskyldig man som har sonat sina straff, men folk forsätter blunda

Hmm, och vad grundar du detta på, att han är oskyldig? Rolling Eyes [/quote]
Den enkla regeln att man är oskyldig till motsatsen är bevisad i domstol?
Quote:
Själv sitter du ju för fan och vräker ur dig saker som du inte har en aning om.
Tja, om CP mördat Palme eller inte finns det väl ingen här inne som har en aning om? Fram tills det är bevisat så ska väl en människa ses som oskyldig?
_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Richard Olsson



Joined: 20 Apr 2004
Posts: 626

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 14:11 pm    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:
Tja, om CP mördat Palme eller inte finns det väl ingen här inne som har en aning om? Fram tills det är bevisat så ska väl en människa ses som oskyldig?


Helt rätt.

_________________
Jag vann en poesi-tävling
I'm naked
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 15:07 pm    Post subject: Reply with quote

Men Magnus, det finns fortfarande vissa regler angående språket på Maffia, och det språket han använde är sådant som inte skall förekomma Wink
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Delreich



Joined: 06 Nov 2002
Posts: 1649
Location: Linköping

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 15:29 pm    Post subject: Reply with quote

Derox wrote:
Men Magnus, det finns fortfarande vissa regler angående språket på Maffia, och det språket han använde är sådant som inte skall förekomma Wink

språkbruket var det väl ändå inget större fel på?

visst, lite osmakligt var det kanske, men jag tycker nog ändå att folk överreagerade lite...
därmed inte sagt att jag håller med wobin, tvärtom.

_________________

http://www.leasticoulddo.com/
http://www.questionablecontent.net/
http://www.frozenreality.co.uk/comic/bunny/
Back to top
View user's profile Send private message
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 16:41 pm    Post subject: Reply with quote

magnus wrote:
Derox wrote:
Magnus, Robin skrev i princip. "Skönt att den *piip* *piip* är död. Dom borde återuppliva honom för att skjuta honom igen. *piip* *piip*

så det var inte direkt någon vettig åsikt Razz

Det ska var och en få bestämma!!


Tack Magnus.

Ursäkta för de hårda orden, men jag står forfarande för dem. Man kan finna ursäkter för många handlingar i folks liv, men mig veterligen har Pettersson inte gjort någon ansträgning för att glädja någon i hela sitt vuxna liv.
Om man vill ha någon some exempel för att illustrera uttrycket "ett förspillt liv" torde P vara den man söker. En man som redan i tidiga år slog in på den bana av superi, stöld, misshandel och i övrigt ett generellt destruktivt leverne. En man som till synes gjorde detta utan ånger eller reflektion.

Mina åsikter kan låta reaktionära och moralistiska, men jag har lite övers för de som inte ens försöker bättra sig, om inte annat för sin egen skull.

Om minnesmärket har jag ingen åsikt, ondare människor har fått statyer och gator uppkallade efter sig. Det synes mig bara vara lite smaklöst. Jag tror för övrigt inte den allmänna opinoinen skulle tillåta det. Men det är ju en godbit för tabloiderna.

För övrigt har jag aldrig förstått det där med att man inte skall tala illa om de döda. Var han/hon en idiot så ändrar deras död inte det hela, förutom att du slipper ifrån personen i fråga. Vist, jag anser det vara högst ondsint och nedrigt att uttrycka sina åsikter till de närmast sörjande, men om Pettersson har en nära sörjande här på forumet ber jag denne person så mycket om ursäkt för blamagen.
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 18:22 pm    Post subject: Reply with quote

Wobin_Hood wrote:
Ursäkta för de hårda orden, men jag står forfarande för dem. Man kan finna ursäkter för många handlingar i folks liv, men mig veterligen har Pettersson inte gjort någon ansträgning för att glädja någon i hela sitt vuxna liv.

Tja, isåfall hade han väl inte haft några vänner? Han har säkert hjälpt en och annan vän med allt möjligt.

Quote:
Mina åsikter kan låta reaktionära och moralistiska, men jag har lite övers för de som inte ens försöker bättra sig, om inte annat för sin egen skull.

Jag är lite förvånad att en person som säger sig vara socialist, direkt eller indirekt, säger att vissa människor har mindre värde, men du har all rätt i världen att tycka så om du vill.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
Fatwreck
Senior Admin


Joined: 14 Dec 2002
Posts: 867
Location: Vännäs

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 18:35 pm    Post subject: Reply with quote

Jag tycker det verkar tveksamt att det ens var han som dödade olof palme. Jag menar en inte allt för lyckad person som super, knarkar osv. får för sig att döda statsministern, okej det låter väl kanske rimligt men att det sedan ska ta 1,5 år för polisen att hitta mördaren tycker jag låter lite mindre troligt. För inte planerade han mordet så väl? isf skulle han väl gjort någon bilbomb eller legat på något tak och tagit ner honom på långt håll, inte sant?

Jag tror på något sätt att polisen eller något liknande var inblandad, och sedan haffade dom någon lämplig person som dessutom hade dödat förrut.
För som sagt, ett fyllo som dödar statsminister tycker jag borde vara lätt att hitta, okej om det tar någon månad men 1,5 år!! Det borde ju sättas in hela poliskåren för att få tag på den mördaren..

Det jag menar är att det låter lite orimligt att en person som C-P skulle kunnat utfört mordet men framför allt att det tog sådan tid för polisen att få tag i mördaren.

_________________
#Citrus.se @ quakenet
live fat, or die trying
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Sat Oct 02, 2004 19:37 pm    Post subject: Reply with quote

Fairlane wrote:
Wobin_Hood wrote:
Ursäkta för de hårda orden, men jag står forfarande för dem. Man kan finna ursäkter för många handlingar i folks liv, men mig veterligen har Pettersson inte gjort någon ansträgning för att glädja någon i hela sitt vuxna liv.

Tja, isåfall hade han väl inte haft några vänner? Han har säkert hjälpt en och annan vän med allt möjligt.




Det må så vara att han hade bra suparpolare, men i de kretsarna är det ovanligt med vad vi skulla kalla vänner. Nästa sup eller fix brukar vara viktigare.

Fairlane wrote:
Quote:
Mina åsikter kan låta reaktionära och moralistiska, men jag har lite övers för de som inte ens försöker bättra sig, om inte annat för sin egen skull.

Jag är lite förvånad att en person som säger sig vara socialist, direkt eller indirekt, säger att vissa människor har mindre värde, men du har all rätt i världen att tycka så om du vill.


Vi kan se det så här. Alla liv är teoretiskt av lika värde, man kan om man vill vara utilitaristisk till och med påstå att ingen människa har ett värde vilket i sig ger alla lika värde. Om man skall följa de liberala teserna som är så på modet säger man att alla har ett like värde i det att man har lika rättigheter. De anser att vissa människor är mer värda då de är till större nytta för samhället.

Nu är det så att den Revisionistiska Socialismens syn på humanism till stor del bygger på de tidiga liberala tänkarnas teser. Socialismen har aldrig påstått annat en dessa liberaler, det vill säga att alla har vissa okränkbara rättigheter; likhet inför lagen, den personliga åsiktsfrihetens okränkbarhet, samhällets beskydd osv. Skillnaden må vara att Socialismen predikar allas rätt till samma utgångsläge, det vill säga att ingen skall ha extra nackdelar beroende på i vilken familj man föds.
Om man nu har tillförsäkrad dessa rättigheter och sedan på alla sätt motarbetar samhället, hur skall då samhället reagera? Skall man ha rätt att förstöra för andra obehindrat? Skall Kollektivet vika sig för individens egoistiska önskningar utan att reagera?
Du skall kunna ställa krav på samhället, men samhället skall också kunna ställa krav på dig. Om du inte vill bli en del av samhället, även om samhället erbjuder dig hjälp, vad skall samhället då göra?
Den nästan fanatiskt upprätthållna tanken att det alltid är samhällets fel och att individen är ett oskyldigt offer, som förfäktas av rödvinsvänstern och hos vissa liberaler är inte bara naiv utan också på gränsen till farlig. Konstigt nog är det ofta samma folk som predikar legalisering av droger.

Jag föreslår att du letar upp senaste ex av Ordfont och läser Niklas Nåsander artickel »Varför säger alla att vi har lika värde, när vi inte har det?« En ganska upplysande sak om den idelogiska grunden för antagandet av allas lika värde och problem ställningarna runt det.
Back to top
View user's profile Send private message
Fairlane
lammkött


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 5318
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 0:10 am    Post subject: Reply with quote

Wobin_Hood wrote:
Det må så vara att han hade bra suparpolare, men i de kretsarna är det ovanligt med vad vi skulla kalla vänner. Nästa sup eller fix brukar vara viktigare.

Det är alltså vi som ska bedöma ifall han gjort någon människa något gott i sitt vuxna liv och eftersom hans vänner är missbrukare så räknas det inte? En väldigt kall syn enligt mig. Gert Fylking till exempel saknar sin vän. Hur kan han sakna en så gemen och genomrutten person som aldrig gjort något gott?

Quote:
Vi kan se det så här. Alla liv är teoretiskt av lika värde, man kan om man vill vara utilitaristisk till och med påstå att ingen människa har ett värde vilket i sig ger alla lika värde. Om man skall följa de liberala teserna som är så på modet säger man att alla har ett like värde i det att man har lika rättigheter. De anser att vissa människor är mer värda då de är till större nytta för samhället.
Är människor lika mycket värda eller inte? Om de som gör mer för samhället är mer värda så skulle det innebära att en massa rika knösar, sånna som socialisterna ogillar, är mer värda en många i det egna ledet? Eller är det bara liveralernas syn på det hela? Dvs den delen är inte med nedan?

Quote:
Nu är det så att den Revisionistiska Socialismens syn på humanism till stor del bygger på de tidiga liberala tänkarnas teser. Socialismen har aldrig påstått annat en dessa liberaler, det vill säga att alla har vissa okränkbara rättigheter; likhet inför lagen, den personliga åsiktsfrihetens okränkbarhet, samhällets beskydd osv.

Likheten inför lagen försvinner ju alltsom oftast när det gäller en utsatt person. CP har avtjänat sitt straff och ändå ska han väckas till liv och få en kula i huvet?
Quote:
Skillnaden må vara att Socialismen predikar allas rätt till samma utgångsläge, det vill säga att ingen skall ha extra nackdelar beroende på i vilken familj man föds.
Om man nu har tillförsäkrad dessa rättigheter och sedan på alla sätt motarbetar samhället, hur skall då samhället reagera? Skall man ha rätt att förstöra för andra obehindrat? Skall Kollektivet vika sig för individens egoistiska önskningar utan att reagera?
Du skall kunna ställa krav på samhället, men samhället skall också kunna ställa krav på dig. Om du inte vill bli en del av samhället, även om samhället erbjuder dig hjälp, vad skall samhället då göra?
Den nästan fanatiskt upprätthållna tanken att det alltid är samhällets fel och att individen är ett oskyldigt offer, som förfäktas av rödvinsvänstern och hos vissa liberaler är inte bara naiv utan också på gränsen till farlig. Konstigt nog är det ofta samma folk som predikar legalisering av droger.

Jag håller helt med dig i att samhället måste reagera. Samhället reagerar genom att döma ut ett fängelsestraff, men detta räcker tydligen inte? En kula i skallen bör också utdelas?

Quote:
Jag föreslår att du letar upp senaste ex av Ordfont och läser Niklas Nåsander artickel »Varför säger alla att vi har lika värde, när vi inte har det?« En ganska upplysande sak om den idelogiska grunden för antagandet av allas lika värde och problem ställningarna runt det.

Jag skall se om jag kan hitta den, men för mig känns det som att många inom vänster hycklar när de säger att alla ska ha samma rättigheter och samma värde. Om alla ska ha samma rättigheter och värde kan jag för mitt liv inte begripa varför inte dessa rättigheter skall gälla rika människor och utslagna människor. Rika människor är svin som trampar på andra, alltså kan man ta deras saker och gärna sätta en kula i huvudet på dem. Utslagna människor är inte vatten värda och deras rättigheter inför lagen kan man också skita i och istället sätta en kula i huvudet på detta patrask.

Ledsen, men det är ett stort hyckleri att säga sig kämpa för rättvisa och sen skita i det när det gäller vissa människor.

_________________
"Most people play hard to get. I play hard to want.” - Ford Fairlane
Back to top
View user's profile Send private message
ELKER / Laneby



Joined: 31 Jan 2003
Posts: 153

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 14:08 pm    Post subject: Reply with quote

bra skrivet Fairlane!
_________________
www.Laneby.com
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Sun Oct 03, 2004 14:22 pm    Post subject: Reply with quote

Han har ju suttit av sitt "straff", har ingen aning om hur länge han satt inne - men han har suttit på kåken för mordet på 22-åringen iaf. Att ta en annan persons liv går inte att straffa genom att sitta på kåken en viss tid. Tycker jag. Visst, det är hårt osv. på kåken, men att ta en annan människas liv är.. ahh.. Man borde hängas imo. Att det är självförsvar etc. är ett annat kapitel.
_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 3 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies