HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Film via datorn till TV

 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support
View previous topic :: View next topic  
Author Message
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Tue Sep 28, 2004 20:25 pm    Post subject: Film via datorn till TV Reply with quote

Installerade nyss nya drivisar till mitt ATi Radeon 9800Pro, och ställde in så jag kan se film via datorn till min TV via S-video, när jag många om och men fick färg och ljud i min TV och sätter på filmen så visar spelaren ( har prövat DivX Player, Mediaplayer, zoomplayer, vlc och crystalplayer ) bara svart i min TV men riktigt på min skärm.

Har installerat DirectX 9c utan och med fix utan resultat, och vet inte vad jag ska göra mer ?

Allt annat utom spelaren visas riktigt, bilden blir bara svart på min tv men ljudet hörs.

Hjälp !

_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
mts
pensionerad hest


Joined: 05 Aug 2003
Posts: 4658
Location: nkpg

PostPosted: Tue Sep 28, 2004 20:43 pm    Post subject: Reply with quote

ibland kan det krävas att du sätter tv-ut som primary display. Jag hade själv samma problem med min tv-ut på laptopen, men det löste sig när jag satt och pysslade med de avancerade inställningarna för ati-kortet i bildskärmsegenskaperna.
_________________
lvl84 human ironist.
Gick i pension 080805
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Tue Sep 28, 2004 20:57 pm    Post subject: Reply with quote

mts wrote:
ibland kan det krävas att du sätter tv-ut som primary display. Jag hade själv samma problem med min tv-ut på laptopen, men det löste sig när jag satt och pysslade med de avancerade inställningarna för ati-kortet i bildskärmsegenskaperna.


Redan prövat det Confused

_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Cat
Master Admin
Personnel


Joined: 08 Apr 2003
Posts: 2330
Location: Såsen.

PostPosted: Tue Sep 28, 2004 21:09 pm    Post subject: Reply with quote

Tvtool!
Det är ett bra program som fixar det mesta med bild mellan dator/tv.
Hoppas det löser sig. Smile

_________________
Discgolf äger mig.
Back to top
View user's profile Send private message
Delreich



Joined: 06 Nov 2002
Posts: 1649
Location: Linköping

PostPosted: Tue Sep 28, 2004 21:14 pm    Post subject: Reply with quote

&Cat wrote:
Tvtool!
Det är ett bra program som fixar det mesta med bild mellan dator/tv.
Hoppas det löser sig. Smile

tvtool är ju bara för nVidia-kort... Razz

_________________

http://www.leasticoulddo.com/
http://www.questionablecontent.net/
http://www.frozenreality.co.uk/comic/bunny/
Back to top
View user's profile Send private message
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Wed Sep 29, 2004 7:34 am    Post subject: Reply with quote

Har du "PAL" inställt?
_________________
AndyMedia
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Sep 29, 2004 8:51 am    Post subject: Reply with quote

Det är en hårdvarubegränsning i vissa kort (vet inte vilka men troligen inkluderat ditt) som gör att det som kallas overlay endast kan visas på en utgång. Jag är lite newbie på detta område så har jag inte hunnit kolla upp exakt vad overlay är men jag antar att det är något tjusigt där datorn kan skicka en videoström rakt till kortet och låta kortet ta hand om uppritningen av det hela, kanske via DMA (från minnet gå direkt till kortet utan att passera gå.. erm processorn..).

Jag kopierar från en sida därute på det väldiga internet
http://forum.digital-digest.com/archive/topic/15197-1.html wrote:
Well setmupjoe, with the help of your post, I figured out the problem. It seems ATI gave you ALMOST the whole answer. Try entering
Display Properties/Settings/Advanced/OVERLAY TAB

THEN. . .
CLONE MODE OPTIONS and now choose Theater mode

I find the full screen option with the Standard aspect ratio works just fine now

I am somewhat befuddled as to why ATI would create such a nice solution, but never mention it ANYWHERE when it is such a striking problem


Fungerar inte detta så kan du ta bort hårdvaruaccelerationen på kortet men det innebär garanterat sämre kvalitet och klart högre belastning på datorn.

_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
[siLL]Urethra



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2726
Location: Kongliga Hufvudstaden

PostPosted: Wed Sep 29, 2004 12:39 pm    Post subject: Re: Film via datorn till TV Reply with quote

[KACFM]kassius wrote:

Allt annat utom spelaren visas riktigt, bilden blir bara svart på min tv men ljudet hörs.

Hjälp !
Skulle vilja ha ett förtydligande på den här meningen. Får du aldrig färg på TVn alls eller får du färg på TVn i alla andra situationer men svart-vitt när du spelar upp en film?

Vet du med säkerhet om din TV klarar av svhs-signalen? På många TV-apparater, båda nya och gamla, så har struntat i att ge TVn kapacitet för svhs-signal. Då får man växla över till komposit istället. Till grafikkortet bör det ha följt med nån slags adapter eller adaptersladd som gör att du kan välja om du vill köra signalen via svhs eller komposit. Detta löser problemet i 95% av fallen enligt min erfarenhet... men ibland har det även varit så enkla lösningar som att man måste göra vissa inställningar i själva TVn (berätta för TVn att "Hej, här kommer svhs"), eller i grafikkortsinställningarna som folk har skrivit ovanför.

_________________
-Give a man a fire and he is warm for a day. Set a man on fire and he is warm for the rest of his life.
Back to top
View user's profile Send private message
Delreich



Joined: 06 Nov 2002
Posts: 1649
Location: Linköping

PostPosted: Wed Sep 29, 2004 12:55 pm    Post subject: Re: Film via datorn till TV Reply with quote

[siLL]Urethra wrote:
Skulle vilja ha ett förtydligande på den här meningen. Får du aldrig färg på TVn alls eller får du färg på TVn i alla andra situationer men svart-vitt när du spelar upp en film?

tror snarare att problemet är att bilden på tv'n är alldeles utmärkt, bortsett från just den delen där det ska visas film, där det i stället bara blir en helsvart ruta.
en korridorare har just det problemet iaf, med ett geforce av något slag... vet inte om han löst det dock.

_________________

http://www.leasticoulddo.com/
http://www.questionablecontent.net/
http://www.frozenreality.co.uk/comic/bunny/
Back to top
View user's profile Send private message
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Wed Sep 29, 2004 20:00 pm    Post subject: Reply with quote

FLU | Serpent wrote:
Har du "PAL" inställt?

japp, annars hade jag inte fått färg eller bild i TV:N

_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Wed Sep 29, 2004 20:04 pm    Post subject: Re: Film via datorn till TV Reply with quote

[siLL]Urethra wrote:
[KACFM]kassius wrote:

Allt annat utom spelaren visas riktigt, bilden blir bara svart på min tv men ljudet hörs.

Hjälp !
Skulle vilja ha ett förtydligande på den här meningen. Får du aldrig färg på TVn alls eller får du färg på TVn i alla andra situationer men svart-vitt när du spelar upp en film?

Vet du med säkerhet om din TV klarar av svhs-signalen? På många TV-apparater, båda nya och gamla, så har struntat i att ge TVn kapacitet för svhs-signal. Då får man växla över till komposit istället. Till grafikkortet bör det ha följt med nån slags adapter eller adaptersladd som gör att du kan välja om du vill köra signalen via svhs eller komposit. Detta löser problemet i 95% av fallen enligt min erfarenhet... men ibland har det även varit så enkla lösningar som att man måste göra vissa inställningar i själva TVn (berätta för TVn att "Hej, här kommer svhs"), eller i grafikkortsinställningarna som folk har skrivit ovanför.


När jag spelar upp film i en mediaspelare så blir skärmen i spelaren helt svart på min TV men funkar på min skärm.
Jag vet med säkerhet att min TV klarar av svhs-signalen.
Kanske ska försöka som du säger att pröva med adaptern, annars kanske jag får köpa en kompositsladd istället.

_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Sep 29, 2004 20:18 pm    Post subject: Reply with quote

hmm, få se om jag minns rätt... jag har detta problem här också, jag löste det så att jag tog clone, men valde TV:n som första skärmenhet, då kommer bilden där istället för på skärmen.. så funkade det iaf för mig på mitt Nvidia kort
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
[GTI]Sallow
Master Admin
Technician


Joined: 28 Oct 2002
Posts: 1974
Location: Stockholm

PostPosted: Wed Sep 29, 2004 21:19 pm    Post subject: Reply with quote

Så här ser mina inställningar ut just nu. Jag ska leka lite med överlagringskontrollerna och se vad som händer men detta fungerar för mig Arrow


egenskaper_tv-ut.jpg
 Description:
 Filesize:  41.73 KB
 Viewed:  332 Time(s)

egenskaper_tv-ut.jpg



_________________
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
waingro
Admin


Joined: 04 Dec 2002
Posts: 2492

PostPosted: Thu Sep 30, 2004 4:34 am    Post subject: Reply with quote

Ska prova igen när jag kommer hem från jobbet.
_________________
Heroes never die, they just reload !
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Derox



Joined: 10 Jan 2004
Posts: 795
Location: Stockholm

PostPosted: Thu Sep 30, 2004 11:00 am    Post subject: Reply with quote

för mig ser det ut som samma lösning jag använder fast med ATI drivisar Smile Men det SKA vara möjligt att clona direkt och ha filmen på båda... brorsan lyckades med det förut... inte längre Razz
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Serpent



Joined: 01 Oct 2002
Posts: 4497
Location: Tierp

PostPosted: Thu Sep 30, 2004 11:34 am    Post subject: Reply with quote

Jag har clonat på min 9800 Pro. Just nu fungerar det inte eftersom åskan har tagit TV-Out. Bilden som är postad här över beskriver den inställningen jag gjorde, vet inte vilken som e default. Men jag ställde om den undra av dem från defaultläget. Det var det enda jag gjorde....
_________________
AndyMedia
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> Help and support All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies