HomeHome   FAQFAQ   SearchSearch   RegisterRegister   Log inLog in 
Gringo "tidningen om ett Sverige du sällan läst om"
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 16:38 pm    Post subject: Gringo "tidningen om ett Sverige du sällan läst om" Reply with quote

Nu är den här! Andra upplagan av Gringo, åtta sidor som kommer som en bilaga i metro en måndag i varje månad. Tidningen skrivs av ungdomar i förorten och når ut till en halv miljon läsare i Stockholm, Göteborg och skåneregionen. Eftersom att jag åker kommunalt nästan varje dag så tar jag och läser metro på tågstationen och förra månaden slog jag upp metro och fick se den här nya "tidningen" och den första artikeln man såg hette då "Hur man blir en svenne". Detta väckte min uppmärksamhet direkt, jag fortsatte att läsa och mitt intresse blev större. Idag kunde man alltså läsa det andra numret av Gringo, men för er som inte har tillgång till metro o.s.v så kan man även läsa den på nätet! Här.

Här berättar de om sin tidning;

Gringo wrote:
Gringo är en diss mot dagens keffa "integrationsjournalistik". Ingen från hooden känner igen sig i den mediebild som förmedlas av förorten. Vi vill visa Sverige vad som verkligen händer här ute. Många har försökt före oss, men det har mest blivit gnäll, bitterhet och självömkan. Vi tar soft på tillvaron och vill hellre se dina smilgropar än din skrynklade panna.


Dagens upplaga består bland annat utav en överlevnadsguide, Månadens Gringo som denna gång var Mona Sahlin som får berätta om hur det är att vara mamma till en svartskalle, och även en intressant artikel om Blatterasism, vilka som drabbas av flest fördomar och skillnaden mellan vad som är hat och vad som är rasism.

De hade även med olika insändare som avreagerat sig lite på det första Gringo numret som var ute, och här är en som fick mig att tänka efter.

Anonym wrote:
Gringo=rasisttidning?
Gringo=rasisttidning mot svenskar eller? Jag e invandrare och vet att de e bye bye med den här tidningen om ni på sätt och vis driver med svenskar som ni gjort nu i första numret. De e betydligt fler svenskar som läser denna tidning tänk på de.


En annan skrev;

Anders, Lidingö wrote:
Lagom uppkäftigt!
Vilket bra första nummer av Gringo! Gratulerar! Kunnigt, välskrivet, lagom uppkäftigt och humoristiskt. Jag har redan spridit den till flera vänner. Fortsätt i samma stil. En framtida läsare.


Tyvärr har redaktionen på Gringo inte svarat på den första insändaren, hade varit intressant att läsa annars. Personen i fråga syftar nog mycket på artikeln svenneskolan, som har en fortsättning i det senaste numret. Visst är det vågat men jag tycker att det dem gör är bra, annars hade de inte kommit så långt med detta nu.


Last edited by [FB]Sara on Mon Sep 20, 2004 16:59 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 16:43 pm    Post subject: Reply with quote

Usch! Tycker att de där grabbarna ger ett intryck av rasism mot oss svenskar, eller "svennar" som de säger. Men annars, fint skrivet och kul att du tar initiativ att skriva om olika saker runt om i Sverige och inte bara CS - som vissa andra *host* Wink
_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 16:58 pm    Post subject: Reply with quote

Säger som Fet-Göran ovanför. Gillar inte alls denna tidningen. Vi bor i Sverige här pratar man svenska.
Tänk vilka rabalder det hade blitt om ett gäng svenskar skapa en tidning och skrev om "blatteskolan" osv, skulle bli anmälda för HMF å grejer.

Betackar mig sånt här.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
DiRoZ



Joined: 20 Nov 2002
Posts: 1095
Location: .::Partille::.

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 17:00 pm    Post subject: Reply with quote

hahahah jag skratta mig högt genom dom sidorna idag på vagnen... dom va fan ass balla att läsa Very Happy
_________________
>>>Kallar du mig fjolla, klipper jag till direkt<<<
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 17:03 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Volvo 240 wrote:
Säger som Fet-Göran ovanför. Gillar inte alls denna tidningen. Vi bor i Sverige här pratar man svenska.
Tänk vilka rabalder det hade blitt om ett gäng svenskar skapa en tidning och skrev om "blatteskolan" osv, skulle bli anmälda för HMF å grejer.

Betackar mig sånt här.


Stefan har du läst tidningen ens? Eller en hel artikel ens
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 17:05 pm    Post subject: Reply with quote

mmm, inte nu men för nån vecka sedan.
överlevnadsguiden va iofs lite rolig Smile

Gillar inte det där shoo å tjafset heller, som sagt i sverige pratar vi svenska.... Har lite svårt att förklara vad jag menar men men Smile
Tycker den känns onödig, rinkebysvenskan kommer ska väl dö ut om några generationer antar jag så dumt och skapa en tidning på det språket.
äh får bara till svammel sry.. Embarassed
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 17:44 pm    Post subject: Reply with quote

Volvo, du har delvisrätt (imo), men alla människor borde få prata hur de vill. Bara det inte är kränkande språk mot andra människor, likt "svenne" som jag tycker känns lite förnedrande när tio stycken invandrare kommer mot mig. Men det verkar vara ok att säga så, men vi får inte säga "blatte"?
Att sedan göra en tidning där de skriver ord som "dissad" "len" "bre" "svennar" etc. etc. Ser jag inte som att de pratar "språket" de pratar här i förorten, de överdriver. Det känns mer som om de vill visa att "här är vi invandrarkillarna och vi kan göra vad vi vill". Det ger ett kaxigt och rasistiskt intryck, men det är bara hur jag tänker och ser det på - finns säkerligen folk som ser det ur annan vinkel. Kanske det är något humoristiskt i det hela? Kanske inte.

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 17:56 pm    Post subject: Reply with quote

Sålänge de skriver normalt så är det bara gött med lite förortsnytt... men när det hela tiden ska vara så "fett" "chill" "leeeäään" "blatte" "svenne" osv så blir det lite aa... löjligt... men men... det kanske bara e jag..
_________________
Kreditkort. Billiga linser
Back to top
View user's profile Send private message
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 17:58 pm    Post subject: Reply with quote

vänta nu ett tag kallar ni det här för rinkebysvenska http://www.gringo.se/articles.asp?id=26
!?!?!?!

eller den här http://www.gringo.se/nr1/svenne.asp

det känns som att ni inte har nån aning om vad ni snackar om, rinkebysvenskan kommer inte att dö ut, tvärtom fler och fler sådana ord som används i förortarna börjar komma in i SAOL o.s.v.
Olika språk har blandats med varandra i åratal men varför är det så svårt för svenskarna att acceptera att ord som "jalla" kommer med i ordboken? Länder runt omkring varandra influerar varandras kulturer och språk, det är helt naturligt, det här med blatte och svenne alltså..vem fan har sagt att det är okej att kalla nån svenne eller kalla nån för blatte, jag har inte upplevt att tidningen tagit nånslags ställning, de använder ju både ordet svenne och blatte! Försök se ironin i artikeln svenneskolan, och vadå har man inte gjort narr av invandrare som bryter på ett annat språk? joooodå

Jag tycker att det är du som överdriver dch
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 18:00 pm    Post subject: Reply with quote

För att detta är typ ord man blivit påtvingade,
tyska och franska har haft sina perioder av inflytande på svenskan men det har vart frivilligt så att säga. Detta hära är icke det, utan det kommer hit en grupp utbölingar och börjar lägga in sitt språk i vårat nej tack, svenskan är ett såpass litet språk och jag vill verkligen inte se det förfalla å blandas upp med arabiska etc. Jag är medveten om att vi pratar inte likadant nu som för 50 år sedan eller ens 10 men det har skett mer naturligt så att säg.
Som det gör i andra länder som inte har hög invandring tex finland, språket ändras säkerligen endel där men tja...
Man ska anpassa sig dit man kommer och göra sitt bästa för att lära sig seder och språk, i know i would. Vill man inte lära sig har man inte mycket att göra här imo.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
[siLL]MediuM



Joined: 02 Oct 2002
Posts: 2434

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 18:14 pm    Post subject: Reply with quote

Sara jag ser inget fel i att hålla på med sånt språk bara att jag tycker inte att det blir så intressant... och därför läser jag därefter mindre sådana texter... MEN HEY! DONT HATE THE PLAYER! HATE THE GAME! eller HEY ALLA KAN JU INTE GILLA SAMMA SAK!
_________________
Kreditkort. Billiga linser
Back to top
View user's profile Send private message
dcH-



Joined: 13 Sep 2003
Posts: 1352
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 18:21 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Volvo 240 wrote:
För att detta är typ ord man blivit påtvingade,
tyska och franska har haft sina perioder av inflytande på svenskan men det har vart frivilligt så att säga. Detta hära är icke det, utan det kommer hit en grupp utbölingar och börjar lägga in sitt språk i vårat nej tack, svenskan är ett såpass litet språk och jag vill verkligen inte se det förfalla å blandas upp med arabiska etc. Jag är medveten om att vi pratar inte likadant nu som för 50 år sedan eller ens 10 men det har skett mer naturligt så att säg.
Som det gör i andra länder som inte har hög invandring tex finland, språket ändras säkerligen endel där men tja...
Man ska anpassa sig dit man kommer och göra sitt bästa för att lära sig seder och språk, i know i would. Vill man inte lära sig har man inte mycket att göra här imo.


Du har fan rätt i allt du säger!

_________________
"Jag är inte osmart, jag har bara otur när jag tänker".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Nimda
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2581
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 18:23 pm    Post subject: Reply with quote

tror inte ni att ni hade pratat svenska med de i er närhet om ni tvingats flytta någonstans (och de förstår svenska dvs.)? Det hade jag och det är jag nästan helt säker på att ni hade gjort också. sverige är inget stort land och därför har invandringen större genomslag här, också genom att vi accepterar att ta in många fler än, som du säger, tex finland. Det pratas mycket om segregationen som något uselt och jag tycker inte att det är helt bra heller men samtidigt så undrar jag om det inte hade känts skönare att, om man tvingats flytta till ett nytt land, hade fått möjligheten att bo nära andra med samma bakgrund, språk, seder mm.
_________________
Se An Inconvenient Truth!


Last edited by Nimda on Mon Sep 20, 2004 18:26 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Wobin_Hood



Joined: 22 Jan 2003
Posts: 1287

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 18:26 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Volvo 240 wrote:
För att detta är typ ord man blivit påtvingade,
tyska och franska har haft sina perioder av inflytande på svenskan men det har vart frivilligt så att säga. Detta hära är icke det, utan det kommer hit en grupp utbölingar och börjar lägga in sitt språk i vårat nej tack, svenskan är ett såpass litet språk och jag vill verkligen inte se det förfalla å blandas upp med arabiska etc. Jag är medveten om att vi pratar inte likadant nu som för 50 år sedan eller ens 10 men det har skett mer naturligt så att säg.
Som det gör i andra länder som inte har hög invandring tex finland, språket ändras säkerligen endel där men tja...
Man ska anpassa sig dit man kommer och göra sitt bästa för att lära sig seder och språk, i know i would. Vill man inte lära sig har man inte mycket att göra här imo.


I detta fall får jag protestera. Engelskan och den Anglosaxiska kulturen utövar ett större inflytands på det svenska språket och kulturen. Språken genomgår en ständig evulution, i vilken vi hittar på nya eller importerar ord in i vårt språka därför att, vi behöver ett nytt ord eller att ett vist kulturinflytande gör vissa ord moderna. Hurvida dessa ord kommer utifrån eller är ord som vi lånar från invandrare är för mig liktydigt. Det ända jag vet är att ingen tvingar oss, det går helt av sig själv. Om man ser på de senaste 100 åren hör det flesta nya orden ihop med tekniska eller andra företelser som inte innan fans i sverige och svensk kultur. Det vill säga ord från främst engelskan men också från tyskan, franskan och till och med ryskan. Det är få ord som jag kan komma på som kan härledas till ord som vi har lånat från en minoritet i sverige. Just nu kan jag faktiskt bara komma på ordet "tjej" som betyder dotter på romani.
Sedan bör man ju tänka på att i runda slängar 70% av de "ur-svenska" orden är inlån från lågtyskan.
Föresten så är ju finnarna den största invandrar gruppen i sverige, och du hör ju inte månge finska ord i svenska eller hur, så du behöver nog inte vara orolig.
Back to top
View user's profile Send private message
[FB]Sara



Joined: 07 Jul 2003
Posts: 1345
Location: Sthlm

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 18:28 pm    Post subject: Reply with quote

[siLL]MediuM wrote:
Sara jag ser inget fel i att hålla på med sånt språk bara att jag tycker inte att det blir så intressant... och därför läser jag därefter mindre sådana texter... MEN HEY! DONT HATE THE PLAYER! HATE THE GAME! eller HEY ALLA KAN JU INTE GILLA SAMMA SAK!


ne det tycker inte jag heller om att läsa, men de skriver ju inte så, okej rubkriken,, oooh men texterna i sig är ju skrivna i ren formell svenska?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 18:29 pm    Post subject: Reply with quote

hehe nej får hoppas att jag inte behöver oroa mig Smile

klantigt av mig att glömma engelskan Embarassed

Fred Broder



(istället för peace bro ala swedberg)

Annars måste jag hålla med nån gubbe som jag läste om som sa typ "varför ta in massa låneord när vi har ett eget fint språk att ta ifrån"
Jag kan bara hålla med.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kultur



Joined: 27 Mar 2003
Posts: 2676
Location: Malmö

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 18:41 pm    Post subject: Reply with quote

Det är ingen som tvingar dig att vråla "jalla jalla" när du vill att något ska gå fort Stefan. Det är bara ytterligare en nyans av kommunikation. Alla talar ju på sitt eget vis och att ta in ord från ett annat språk för att uttrycka sig här i Sverige är ju inte direkt ovanligt. Det intressanta är att ingen börjar grina ifall man säger engelska ord mitt i meningen, men om man klämmer in ett ord på persiska så solkar man helt plötsligt ner språket. Jag kommer inte använda ord som Jalla och tjo breeeeee på allvar för att det känns inte naturligt för mig, det är inga ord jag tänker väva in i mitt sätt att tala för det är inte riktigt min stil. Men jag har inga problem med att orden finns. Allt i livet är ett val tills någon sätter en pistol mot ens huvud och säger åt en att göra något på ett visst sätt. Det är bara att rulla med smällarna (roll with the punches, sedär..lånecitat Razz ) och köra sitt eget race men ändå respektera förändringar. Om det inte passar kan man ju alltid flytta till Island, där jag har för mig att dom har en kommité som granskar alla eventuella nya ord som får komma in (jag kan också snacka skit om detta så rätta mig gärna) om nu språkutveckling är så hemskt.
_________________
http://arresteddevelopment2009.com
AD in 09!
I... drink... your... milkshake!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Nimda
Admin


Joined: 01 Oct 2002
Posts: 2581
Location: Stockholm

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 19:03 pm    Post subject: Reply with quote

så sant Kultan! Språkutveckling, inte språkförfall.
_________________
Se An Inconvenient Truth!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Volvo 240



Joined: 13 Nov 2002
Posts: 6731

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 19:08 pm    Post subject: Reply with quote

Utveckling är inte alltid av godo, sådetså!

//här påminner Sara volvo om hans nyinköpta ipod
ah vad lurig man kan va då sara Razz Razz
/me påminner sara om sin 31 år gamla volvo


Last edited by Volvo 240 on Mon Sep 20, 2004 19:27 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kultur



Joined: 27 Mar 2003
Posts: 2676
Location: Malmö

PostPosted: Mon Sep 20, 2004 19:13 pm    Post subject: Reply with quote

[KACFM]Volvo 240 wrote:
Utveckling är inte alltid av godo, sådetså!

//här påminner Sara volvo om hans nyinköpta ipod
PWNED!
_________________
http://arresteddevelopment2009.com
AD in 09!
I... drink... your... milkshake!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Swedish Maffia Forum Index -> News All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 1 of 8

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
   
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Om Cookies